Publicerat Augusti 2, 200718 yr ;D så killar å tjejer!.. vår första räv e fälld!... Flex tog den!.. mer om de i min dagbok!... Mvh... Grattis till dig Flex!! Detta har varit ett LÅÅNGT dygn, på både ont men mest gott! Inledde premiärdygnet med vakjakt på rävåteln ifrån min vakkoja, vilket visade sig vara ett smart drag... ;DTill en början så ville regnet aldrig ge sig, men jag tror det var vid kl 01.30 som de gav sig och de började bli lite ljusare ute. Somnade i kojan strax därefter och när sedan radion spelade någon sorts klassisk musik a`bethowen i lurarna så trodde jag inte mina öron, nånting har startat rörelsevakten! Slängde ett öga genom "tittfönstret" och såg först ingenting, men det tog dock inte många sekunder innan en räv visade sig! Pulsen steg som brukligt, försiktigt försiktigt satte jag mig tillrätta i stolen vid gluggen, pillrade på mig hörselskydden, osäkrade bössan och slutligen justerade jag in skjutstödet i rätt höjd. Ett litet gniselljud bröt den skarpa tystnaden när jag rattade in skjutstödet, vilket räven också uppmärksammade! Räven stelnade till i steget ställd snett emot mig, med blicken stirrande mot kojan och mot gluggen! De fåtal sekunderna räven var i "fryst" läge räckte för mig, hårkorset låg stilla och smällen kom som på beställning. Efter ett par kullerbytor och svansvifftningar så låg säsongens 1:a rödpäls i backen! Den friska tiken som var fullt utvuxen saknade två tänder och vägde ynka 4,8 kg. Dagen fortsatte med grytjakt med några vänner, bla jonnegone här på forumet. Ett x-antal gryt "vittjades" och i ett av dem hade vi kontakt (tom synkontakt) med grävling. För att göra en lång historia kort så kan jag berätta att de var en väldig svår uppgifft vi hade med denna grimbart, som valt att ligga mitt under en lada full med skrot, ensilagebalsplast och allt möjligt mojjs. Men vi hade EN chans men vi lyckades inte förvalta den på ett korrekt sett, aja grimart vann denna match, men fler kommer de bli, MÅNGA fler... // Oskar Trevlig läsning och många grattis till säsongens första räv ;D ;D
Publicerat Augusti 2, 200718 yr Vakjakten kunde slutat bättre........efter ca 1 timme på pass med perfekt vind och allt började jag pipa lite med läpparna.....70 meter fram hoppar en ungräv upp på en sten, jag väntar tills den snurrat runt lite och jag har bredsida.......tycker jag har bra stöd och skjuter men direkt efter skottet känner jag hur dåligt det kändes, det blir inte bättre av att räven efter en rusning stannar upp och tittar omkring....sedan är den puts väck....undersöker säkert skottplatsen 1,5 timme utan att hitta minsta lilla tecken på en träff/skadeskjutning....vart massor av stenar och sprickor och inget blod eller hår.....räven friskförklarades vid 21.45 Nu sitter man här och mår inte särskilt bra, :-[ självförtroendet har fått sig en törn samtidigt som man är glad att räven klarade sig fint. vad skall man säga? Bomma är aldrig roligt........... *suck* BARA ATT TA LÄRDOM! Hoppas att du inte grämer dig för mycket av detta, det är bara att ta nya tag, rävarna kommer att falla så småningom Det är bara att ta nya tag.. Jag skall själv ut ikväll på en runda, lämnar rapport senare //Mårs
Publicerat Augusti 2, 200718 yr tack för ditt stöd mårs, hade inte turen med mig idag heller dessvärre > körde så sakteliga på den grusväg som delvis leder ut till passet, när jag är 50 meter ifrån min tänkta parkeringsplats så sitter det två yngre syskon modell rödräv och tuggar i sig något mitt på grusvägen........fastän jag är helt själv så hör jag mig själv skrika NÄ MEN VAD I HELVETE ÄR DET FRÅGAN OM ;D jag gjorde mig iordning så tst det gick och satte mig i ett annat torn (en bit ifrån där jag bommade igår och började locka med harskriet, då jag tänkte dessa yngre syskon skulle gå på detta) dock gjorde de inte det idag hade bara tänkt stanna en kort stund så jag stack hem tidigare......sedan stack ag en snabbis in till en skogsåker där det gick en finfin sextaggad, fidde här nånstans på forumet är tänkt att skicka den bocken till rådjurshimmeln den 16 aug alltså inget skjutit men två fina upplevelser med bössa i handen! ha en bra helg allihopa!
Publicerat Augusti 2, 200718 yr Här har man varit borta några månader men nu är det ju jakttider igen så det är väl bäst att inställa sig... Det blev en liten rävtik igår (21.07)... hennes tre syskon såg jag tillsammans med henne tidigare i veckan och dom ska få göra henne sällskap tids nog... Vi har fasligt mycket räv och grävling på marken men jag ska försöka skriva här lite mer... så ska jag besöka en skjutbana och testa en massa ammo i kaliber .22WMR genom kronograf som jag fick av någon här på forumet tidigare i år... eller om det var förra året... ??? Ska ordna bild på tiken så fort jag hittat sladden till kameran... har henne dessutom på film från den 31:a juli då jag filmande henne...
Publicerat Augusti 2, 200718 yr Här har man varit borta några månader men nu är det ju jakttider igen så det är väl bäst att inställa sig... Det blev en liten rävtik igår (21.07)... hennes tre syskon såg jag tillsammans med henne tidigare i veckan och dom ska få göra henne sällskap tids nog... Vi har fasligt mycket räv och grävling på marken men jag ska försöka skriva här lite mer... så ska jag besöka en skjutbana och testa en massa ammo i kaliber .22WMR genom kronograf som jag fick av någon här på forumet tidigare i år... eller om det var förra året... ??? Ska ordna bild på tiken så fort jag hittat sladden till kameran... har henne dessutom på film från den 31:a juli då jag filmande henne... Grattis till räven Dahla!! ;D
Publicerat Augusti 2, 200718 yr Ingen räv i sikte denna kväll.. Satt i ett jakttorn vid ett hygge på jaktmarken denna kväll utan resultat. Använde lockpipan flitigt och tyckte att jag fick fram bra melodier ;D ;D Tar nya tag //Mårs
Publicerat Augusti 2, 200718 yr Ingen räv i sikte denna kväll.. Satt i ett jakttorn vid ett hygge på jaktmarken denna kväll utan resultat. Använde lockpipan flitigt och tyckte att jag fick fram bra melodier ;D ;DTar nya tag //Mårs Tack, locka en gång och vänta sen och sitt bara stilla... rävarna kan vara några hundra meter bort och då måste du låta dom komma till dig... det kan ta lite tid... Dom är ju ganska försiktiga...
Publicerat Augusti 2, 200718 yr bra kväll för mej å Flex!.. en räv å en grävling!.. mer om de i jakt dagboken!.. mvh ThomasMamre/ Flex!...
Publicerat Augusti 2, 200718 yr Läckert!....Grattis alla som lyckats!! :D Jag drog med mig lillebror ikväll, fixade en snabbåtel med surströmming...men tyvärr så fick vi inte se nån räv :-...hoppas på morgondagen
Publicerat Augusti 2, 200718 yr Mårs: Tack för det! Det var första gången jag får skjuta en räv på premiär dygnet! Hoppas att även du får chansen att komma till skott Idag uteblev alla tankar om jakt, regn regn åter regn och ingen grythund att tillgå idag...Hoppas på uppehåll imorgon så att rävarna kommer fram ;D Och till sist ett stort FET grattis till alla som har lyckats bra på premiär dagarna! Skit jakt på er andra
Publicerat Augusti 3, 200718 yr Tack,locka en gång och vänta sen och sitt bara stilla... rävarna kan vara några hundra meter bort och då måste du låta dom komma till dig... det kan ta lite tid... Dom är ju ganska försiktiga... Skall tänka på detta under fortsatta jakter med lockpipan
Publicerat Augusti 5, 200718 yr behöver tips om hur jag skall komma åt ett par rävar..........är ett hygge där jag passar ifrån torn.....svårt att skjut pågrund av sten sten och åter sten samt hallon och björkris runtom, tornet är tyvärr lite väl lågt men det duger då detta stället är relativt ungt. Har sett minst 3 olika rävar här och tror de har gryt i närheten. har skjutit bom på en tyvärr och vet säkert att den är okej. hade tänkt att sitta några kvällar nu efter jobbet i veckan, är ganska lpngt att åka och vill vara effektiv då jag är där. Så nu frågar jag bara skall jag satsa på surströmming och snabbåtel på ca 50 meter där det är lättare att komma till skott eller locka med pipor, har både muspip harskri samt buttolon. KONKRETA TIPS VORE KANONENS! tack och gonatt / david
Publicerat Augusti 6, 200718 yr Jag skulle prova med surströmmingen faktiskt.. Om du sett minst 3 olika rävar i området så kan det ju vara en kull som springer omkring Jag tror att lukten från fisken skulle göra susen om de bara fick vittring av den
Publicerat Augusti 6, 200718 yr Morr. Fetbom på ungräv igår, avstånd drygt 100. Lite för het, jag skulle ha visslat in den bättre.
Publicerat Augusti 6, 200718 yr Samma sak här !! Tyckte att jag hade bra stöd och allt stämde...avståndet var ca. 120m men den försvann från platsen i drygt 300km/timmen. Adrenalinet och pulsen spelade väl mig ett spratt !!! Återstår väl att se om det fälls ngn räv senare på sesången med hål i örat ;D ;D
Publicerat Augusti 6, 200718 yr Det är bara att bryta ihop och komma igen.. :D ;) Jag själv har inte sett någon räv än när jag varit ut och vakat. Kanske det blir ändring på det ikväll då jag tänkt gå ut en sväng.. Mvh
Publicerat Augusti 6, 200718 yr Skönt att veta att det är fler än jag som klantar sig, när man läser en tråd som denna drar man snabbt slutsatsen att det bara är jag som gör bort mig ;D
Publicerat Augusti 6, 200718 yr Skönt att veta att det är fler än jag som klantar sig, när man läser en tråd som denna drar man snabbt slutsatsen att det bara är jag som gör bort mig ;D Det är ju så det är.. Alla har väl klantat, gjort bort sig någon gång. ;D ;D
Publicerat Augusti 6, 200718 yr skall få mig revansch imorgon eller onsdag är det tänkt.......chansen att jag får se räv på detta hygge är väldigt stor, men som sagt det kan ju jävlas och det är jag van vid
Publicerat Augusti 6, 200718 yr På onsdag skall jag ta nya tag. Lämnar rapport efter den jakten ;D ;D
Publicerat Augusti 7, 200718 yr för mig och jaktklollegan går de inget vidare, oturen håller fan i sig > jag har bommat en räv tidigare och idag smällde kollegan på en räv på 50 m som drog i backen bums, för att efter nån sekund hasa sig och luffsa in i ormbunkarna han kom ifrån, vi kollade, massa blod på platsen.......hämtade hunden, spårade 1 timme utan att hitta mickel! vi FATTAR inte att han inte låg där inne. kan ju vara något hål han slank ner i men både jag och kollegan är mkt fundersamma då han kunde tagit gift på att det var ett bra skott han drog av! blir att leta imorgon med! surt sa räven!
Publicerat Augusti 7, 200718 yr Mårs: Tack för det! Det var första gången jag får skjuta en räv på premiär dygnet! Hoppas att även du får chansen att komma till skott Idag uteblev alla tankar om jakt, regn regn åter regn och ingen grythund att tillgå idag...Hoppas på uppehåll imorgon så att rävarna kommer fram ;D Och till sist ett stort FET grattis till alla som har lyckats bra på premiär dagarna! Skit jakt på er andra oskar gå ur gayklubben att skjuta utan hund,,du har juh fan guld janne att skaffa en hund som blir bra sen köpa dig en parson å sen gå med klubben vi som jagar på riktigt
Publicerat Augusti 8, 200718 yr gårdagens räv som blev påskjuten samt lämnade en massa blod efter sig har efter noggrant eftersök och 2 timmars manuellt letande i buskar och snår inte återfunnits, fattar inte vart han ligger, vart ju träffad i halsregionen och lämnade en hel del blod efter sig