Publicerat December 5, 201411 yr Idag blev det typ pizza fast utan brödet under. Kan man kalla det pizza ändå? Lägger "pizzafyllningen" i en pajform och tjossar in den i ugnen tills osten smält. Det är ju det uppepå som är gott.. idag blev det bara tomatpure, purjolök, ost och skinka. Det var det jag hade hemma. Men gott blev det! Till dessert kaffe och nybakad mjuk pipparkaka. Eh, jag menar pepparkaka...
Publicerat December 5, 201411 yr Då är det väl bara att slänga alltihop, du kan ju inte äta något utan hjortron.
Publicerat December 5, 201411 yr Då är det väl bara att slänga alltihop, du kan ju inte äta något utan hjortron. Det var ett dåligt hjortronår i år så då får man ta annat till plättarna.
Publicerat December 5, 201411 yr Jag plockade ca 10 l hjortron för några år sedan, hälften fick dottern resten åkte i frysen men nu är det bara ett par liter kvar så man får väl offra sig på nån myr till sommaren.
Publicerat December 5, 201411 yr Idag blev det typ pizza fast utan brödet under. Kan man kalla det pizza ändå? Lägger "pizzafyllningen" i en pajform och tjossar in den i ugnen tills osten smält. Det är ju det uppepå som är gott.. idag blev det bara tomatpure, purjolök, ost och skinka. Det var det jag hade hemma. Men gott blev det! Till dessert kaffe och nybakad mjuk pipparkaka. Eh, jag menar pepparkaka... Tortilla-bröd blir väldigt bra, bättre än amatördeg på plåt, tycker jag
Publicerat December 5, 201411 yr Jag plockade ca 10 l hjortron för några år sedan, hälften fick dottern resten åkte i frysen men nu är det bara ett par liter kvar så man får väl offra sig på nån myr till sommaren. Det var vad jag plockade ungefär förra året men dom är nästan slut. Morsan fick lite i julklapp till förra julen av oss. Ca 1 l.
Publicerat December 5, 201411 yr Tortilla-bröd blir väldigt bra, bättre än amatördeg på plåt, tycker jag Har inte gjort med bröd på några år nu... behöver vara lite återhållsam med kolhydraterna på grund av diabetes. Blir lyxigt de gånger man äter ute.
Publicerat December 6, 201411 yr 10 portioner räcker en stund om man är ensam.... ser gott ut iaf. Vi brukar halvera det
Publicerat December 6, 201411 yr Matkoma 2.0 mormors leverkorv med potatismos STAMPAD potatismos och lite kröse
Publicerat December 6, 201411 yr Välkryddad file' med stekta potatisar. Strimlade lite paprika och lade över mot slutet. Löksmör som fick agera sås och gotte!!
Publicerat December 6, 201411 yr Svärmor har haft julbord för traktens PRO-förening och gumman min var med och hjälpte till så då delar de på det överblivna så ikväll är jag slasktratt. Jag skall allså äta rester [emoji39] Kladdat från padda med hjälp av tappadtolk.
Publicerat December 6, 201411 yr Författare Ja, den billiga entrecôten var ju i storbit så det fanns ju "lite" kvar i kylen... Det blev en 450 grams skiva, perfekt stekt med köpefrittar och ett aromsmör med gooooda örter! Idag, ett ännu godare rödtjut än veckans Rioja... Fortfarande spansktalande men nu i sydamerika! Mmmm...
Publicerat December 6, 201411 yr Författare Qvarnis, har du provat Gnarly Heads röda? Nope, brukar väldigt sällan besöka monopolet! Fådda flaskor är allra godast, speciellt de flaskor jag får från en nöjd markägare där jag håller efter duvor och annat oknytt, han är med i en exclusiv vinklubb... Annars blir det mest fyrkantiga "flaskor" om 3 liter från den lokale providern eller möjligen taxfree från den lilla Ålandsbåten. Gnarly Head... Låter väldigt USA eller Australien!? Är väldigt konservativ när jag köper rödvin på riktigt... Spanien, Italien, Chile eller Argentina passar mina smaklökar allra bäst.
Publicerat December 7, 201411 yr Författare Brunch stekt spättafile' på grovmacka med majonnäs ägg och räkor Mmm... Som ett riktigt smörrebröd ju!
Publicerat December 7, 201411 yr Författare Repriserar revbensspjällen, med priset de hade så är det himla svårt att låta bli att shoppa. Kokpärer, gräddsås och äppelmos till förstås. Eller ja, mos och mos förresten, det är mer av en kompott då jag skalar och kärnar ur äpplena innan de kokas med socker till mos för att sedan få övervintra i små burkar i frysen.
Publicerat December 7, 201411 yr Mmm... Som ett riktigt smörrebröd ju!Ja riktigt gott Till middag blev det Kokt torskfilé med dillsås och potatis
Publicerat December 7, 201411 yr Stekt torsk med persilja och grädde i stekskyn. Kokt potatis bredvid.