Publicerat Oktober 17, 201015 yr Idag blev det kalops som jag kokade igår. Den var inte svår att få ner...
Publicerat Oktober 17, 201015 yr älglövbiff, klyftpotatis, en salsa av frostnupna tomater samt lite dinkelbröd.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Var jättehungrig när jag kom hem så det blev snabbmat... Stekt falukorv och makaroner...
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Igår lagade jag till en chili con carne med Gunniess (två flaskor)! Det blir middag ikväll med...och imorgon...och i övermorgon...så länge som maten räcker
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Har haft en svacka käkat mycket godis men nu känner jag träningssuget igen så då skärper man upp maten 500GR KÖTT MED ZATZIKI Mvh.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr 500GR KÖTT MED ZATZIKI En liten undran: tillagar du köttet först eller äter du det rått?
Publicerat Oktober 18, 201015 yr En liten undran: tillagar du köttet först eller äter du det rått? Steker köttet det är köttfärs tar inte så lång tid då jag inte gillar o vänta på maten då blir jag grinig Mvh.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Idag blir det potatismos o stekt korv med lingon o rårivna morötter till samt naturligtvis senap. Nästa gång det blir mos på päror ska jag prova ngt jag läste förra veckan. Pepparrotsmos hmmmmm
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Nästa gång det blir mos på päror ska jag prova ngt jag läste förra veckan. Pepparrotsmos hmmmmm Även färsk ingefära och/eller vitlök är gott att pressa ner i potatismos - förutsatt att man gillar ingefära och/eller vitlök förstås
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Idag blir det potatismos o stekt korv med lingon o rårivna morötter till samt naturligtvis senap. Nästa gång det blir mos på päror ska jag prova ngt jag läste förra veckan. Pepparrotsmos hmmmmm LINGON??? Hur f-n får du ihop det med korv?
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Jag hade mitt X över på söndags middag igår, har ju inget mot tösen ifråga o vet att hon äter för dåligt, gjorde en köttfärssås men istället för det där vanliga som många kör med var detta, fräst lök o morot, kantaller o trattkantareller frästa, runt 1,2 kilo smörfräst malet rå, svartpeppar, salt, grönsaksbuljong, rosmarin, lite timjan och lite tabasco, avrundades med tre fingrar Lagavulin och en trea grädde, fick sjuda samman och avnjöts som en kort köttröra med riven Gryere och parmesan i blandning tillsammans med cappelini dvs Barilla nr 1 pasta, den enda spaggetti som är god. Jo då X:et blev visst mätt och bra var nog det, tunn är en bra beskrivning numera. Det som blev över bjöd jag några kollegor på jobbet på idag, de åt soprent på sina tallrikar. /Christian
Publicerat Oktober 18, 201015 yr idag blir det barnmat: korvstroganoff med ris. Då blir i alla fall två viljestarka individer i familjen glada. Med lite hackad egenodlad chili så klarar de vuxna också av det hela.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr riven Gryere Mmmm...Gruyère! Det är en ost som är god det Kör du på grottlagrad eller vanlig? Den grottlagrade är inte att leka med, det går inte att sluta äta. För ett par år sedan gav jag min mamma en bit grottlagrad Gruyère i julklapp. Jag gick in i ostbutiken och bad att få en bit för 300 kr. Jag tror att fick 1,2 kg ost De andra kunderna tittade konstigt på mig när jag lämnade butiken
Publicerat Oktober 19, 201015 yr Idag slog jag på stort! Det blev köpe-pannkakor till lunch och nudlar till middag. Lyxade till det med knäckebröd med bregott. Nu ska det bli kaffe!
Publicerat Oktober 19, 201015 yr Författare Det står några älgfärsbiffar och dräller i kylskåpet, det blir lättlagat till kvällen. Är t.o.m så slö att jag kör ICA's potatismos till!
Publicerat Oktober 20, 201015 yr I dag kommer en väninna över lite käk så idag lagas maten. Blir en vegetarisk Jansson-variant á la shamani, stekt marinerad ytterfläskfilé och någon sås till samt en grönsallad till det.
Publicerat Oktober 20, 201015 yr Lasange på älgfärs och rivna morötter bjuder kocken på här hemma. Alltså jag som är kocken.
Publicerat Oktober 20, 201015 yr Så enkelt och så gott. Kokade två blomkålshuvud.. mossade med en gaffel i en bunke. Värmde 5 dl vispgrädde och pyttsade i ett hg god ost då grädden var varm, salt peppar och muskot nöt.. redde med lite mjölk och mjöl. häll i bunken och rör runt. Bacon eller stekt fläsk och en mjölig potatis sort passar bra till. Ett gott tipps är att slå i det fett som blir då man steker baconet rätt ner i blomkåls stuvningen och rör runt. Inte ett spår av fettet syns, jag lovar. Men det är klart för oss som klarar av att hantera lite fet mat.. andra kan avstå fettet
Publicerat Oktober 21, 201015 yr Författare Idag är det dags för fisk... Smörstekt (förstås) egenfångad regnbågsfilé, kokt potatis och romsås. Får väl rissla till en liten sallad också...
Publicerat Oktober 21, 201015 yr Idag blir det leverbiff på älgkalvlever, potatismos (hemmagjort), krösamos & gräddsås. Egenhändigt mald. Mmmmm!
Publicerat Oktober 21, 201015 yr Idag blev det resten av pannkakorna från häromdagen till lunch innan ett besök till tandhygienisten. Blev stekt falukorv och makaroner till middag.
Publicerat Oktober 21, 201015 yr Författare V A R N I N G! Årets nerköp... Skulle göra det enkelt för mig till middagen och köpte färdig romsås, Willys... Gör INTE det, den smakade S - H - I - T! Man vet ju se'n tidigare, själv ÄR bäste dräng!
Publicerat Oktober 23, 201015 yr Kan inte någon skriva vad som blir till middag idag så jag får lite inspiration? Skulle ju i o f s kunna leva på nybakt bröd idag, för inget är väl så gott som nybakt? Men ska man må hyfsat bra så får man väl få i sig lite mer matnyttigt också... Lite proteiner framför allt.
Publicerat Oktober 23, 201015 yr Författare Bambi Bolognese med massor av basilika och vitlök samt färska tagliatelle och nyriven parmesan.
Publicerat Oktober 23, 201015 yr Bambi Bolognese med massor av basilika och vitlök samt färska tagliatelle och nyriven parmesan. Låter ju inte helt fel! Själv hittade jag en portion med kalops i frysen... det är bara till att koka ett par potäta och på med lite rödbetor så är middagen klar. =) Blir nog en bit nybakt bröd till också... Och apelsinsaft. Vet inte varför, men det hör till med apelsinsaft till kalops.