Publicerat Oktober 23, 201015 yr Författare Låter ju inte helt fel! Själv hittade jag en portion med kalops i frysen... det är bara till att koka ett par potäta och på med lite rödbetor så är middagen klar. =) Blir nog en bit nybakt bröd till också... Och apelsinsaft. Vet inte varför, men det hör till med apelsinsaft till kalops. Kallops... Får nog rota lite i frysen och spana efter en lämplig bit för kallops, det är gott! Har väl dagens rätter i stort sett klart fram till torsdag men kalops till fredagsmiddag är ju inte fel.
Publicerat Oktober 23, 201015 yr Kallops... Får nog rota lite i frysen och spana efter en lämplig bit för kallops, det är gott! Har väl dagens rätter i stort sett klart fram till torsdag men kalops till fredagsmiddag är ju inte fel. Undrar hur namnet på den rätten blev till.. Jag stavar det "kalops" och du "kallops"...undrar om du har rätt och namnet blev till av en "ops"... En kall ops... Frågan är då, var kommer "kall" in i bilden? Oavsett, gott är det!
Publicerat Oktober 23, 201015 yr Författare Undrar hur namnet på den rätten blev till.. Jag stavar det "kalops" och du "kallops"...undrar om du har rätt och namnet blev till av en "ops"... En kall ops... Frågan är då, var kommer "kall" in i bilden? Oavsett, gott är det! Same, same but different... Kungligt gott är det i alla fall!
Publicerat Oktober 24, 201015 yr Idag funderar jag få om jag ska ha gräddstuvad lever.... med kokt ris och lingonsylt. Gôtt!
Publicerat Oktober 24, 201015 yr Idag funderar jag få om jag ska ha gräddstuvad lever.... med kokt ris och lingonsylt. Gôtt! OJ! Samma tanke! Tog fram en vildsvinslever igår och den har legat och "blött ut" i vatten nu över natten. Tänkte ta ett par recept på en matsida och göra till mitt eget "kombo"-recept. Få se hur det blir, jag har inte gjort det innan men tanken har legat och grott länge. Sambon som tycker det är äckligt att äta reningsverk ska ta och äta gårdagens vildsvinsleverkebab vilken verkligen inte var fy skam. Jag tror jag ska ha potatis till min gryta även om jag ääälskar ris.
Publicerat Oktober 24, 201015 yr OJ! Samma tanke! Tog fram en vildsvinslever igår och den har legat och "blött ut" i vatten nu över natten. Tänkte ta ett par recept på en matsida och göra till mitt eget "kombo"-recept. Få se hur det blir, jag har inte gjort det innan men tanken har legat och grott länge. Sambon som tycker det är äckligt att äta reningsverk ska ta och äta gårdagens vildsvinsleverkebab vilken verkligen inte var fy skam. Jag tror jag ska ha potatis till min gryta även om jag ääälskar ris. "Blött ut"? Det har jag då aldrig gjort. Fast man kanske borde göra det med tanke på vilket organ det är och vilket syfte det har... Jag har en ungnötslever och den tänker jag skära i tärningar så snart den har mjuknat tillräckligt. Vill ju inte ha den tinad - blir så slabbigt då. Sen i stekpannan, på med salt och peppar, sen i kastrull med vatten, koka ca 30 minuter, reda såsen och i med grädde och mer smaksaättning om så behövs. Mycket järn och mycket c-vitamin (har jag för mig).
Publicerat Oktober 24, 201015 yr De här är dagens vitlöksspäckad älgfile, nyplockade kantareller, sås med stänk av sherry. Mumma.. Jag vill egentligen ha den rosa men övervägande del av familjen är mesar... o De här gjorde vi igår..
Publicerat Oktober 24, 201015 yr De här är dagens vitlöksspäckad älgfile, nyplockade kantareller, sås med stänk av sherry. Mumma.. Jag vill egentligen ha den rosa men övervägande del av familjen är mesar... o De här gjorde vi igår.. Och så rinner saliven, ja.....du får inte göra så där! Jag har ju inget sånt hemma.... Avis? Inte då! Jag ska ju ha lever....
Publicerat Oktober 24, 201015 yr Författare Tvåa på bollen jämfört med Niklas mat... Tsss, det blev ju som TV-programmet. Rotmos och fläskkorv med Johnnys senap.
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Chili con Carne med franska! Gör storkok av det när man ändå håller på. 5 l gryta.
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Författare Surfade runt i kylskåpet och hittade lite "bits & bobs" så det fick bli: Pytt i panna av råstekt potatis, lök, rökt sidfläsk, prinskorv och lite älgstek allt serverat med heminlagda rödbetor.
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Findus Wärdshus - pepparbiff med potatisgratäng. Inget direkt gott, men gick att äta. Små jäkla portioner så jag är redan hungrig igen... Soppa hade varit värmande och gott... Får nog köpa det som behövs imorgon.
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Findus Wärdshus - pepparbiff med potatisgratäng. Inget direkt gott, men gick att äta. Små jäkla portioner så jag är redan hungrig igen... Soppa hade varit värmande och gott... Får nog köpa det som behövs imorgon. Amakulus köttsoppa står på programmet i morgon kväll. Serveras med vitlöksbröd till. Himla god soppa om jag får säga det själv. Denna gång är den gjord på lammfond med tillhörande köttbitar
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Dagens middag blir en omelett med köttfärs måste prova en ny variant av omelett lite less på omelett med skinka eller tonfisk Hade jag haft inspiration till nåt godare hade jag hellre lagat det
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Dagens middag blir en omelett med köttfärs måste prova en ny variant av omelett lite less på omelett med skinka eller tonfisk Hade jag haft inspiration till nåt godare hade jag hellre lagat det Det är märkligt, jag äter gärna stekta och kokta ägg, men omelett går inte! Smakar för mycket ägg.... Jo, jag är nog lite lätt rubbad...
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Det är märkligt, jag äter gärna stekta och kokta ägg, men omelett går inte! Smakar för mycket ägg.... Jo, jag är nog lite lätt rubbad... Min omelett smakar knappt ägg alls då jag blandar en hel del grädde i den och mycket sv.peppar
Publicerat Oktober 26, 201015 yr Lunchen idag blev en Bamse i bröd på tappen... Hittade ett par karréskivor i frysen så det blir väl klyftpotais till dom och grönpepparsås eller nåt...
Publicerat Oktober 26, 201015 yr Författare Billig, snabblagad, mättande och nyttig svampsoppa. 1 liten gul lök 2 normalstora morötter 1 normalstor palsternacka 2 normalstora potatisar av mjölig sort 2 nävar torkad svamp, typ trattisar eller rödgula trumpeter 2 hönsbuljongtärningar ½ bit Kvibille ädelost Smula svampen i en skål och slå på kokhett vatten så de får svälla. Skala och ansa alla grönsaker samt skär i små bitar (det går fortare då och mixningen blir enklare). Ta en stor kastrull och svetta grönsakerna i kastrullen tillsammans med en klick smör, grönsakerna ska inte få färg, de ska bara svettas lite. I med buljongtärningana och häll på knappt 2 liter kokande vatten samt sila av de svällda svamparna och langa i dom också. Låt det hela småkoka i ungefär 20 minuter. Mixa hela rasket och tillsätt ädelosten som också ska mixas, krydda på lite extra efter tycke och smak. Serveras gärna med en klick creme fraiche och/eller lite finstrimlad och knaperstekt bacon.
Publicerat Oktober 27, 201015 yr I dag har jag tvättstugan så matlagning är uteslutet. Det blev sån där tråkig kyckling från Findus igen... Jag köpte ju två... Blir väl en macka eller något annat lätt framåt kvällen också.
Publicerat Oktober 28, 201015 yr Idag blev det viltmästarskav med bulgur. Jag fräste skavet i stekpannan ihop med rödlök och purjolök, kryddade med grillkrydda (chili), ingefära, svartpeppar, salt och lite kinesisk soya. Blev riktigt gott. =)
Publicerat Oktober 29, 201015 yr Idag blev det viltmästarskav med bulgur. Jag fräste skavet i stekpannan ihop med rödlök och purjolök, kryddade med grillkrydda (chili), ingefära, svartpeppar, salt och lite kinesisk soya. Blev riktigt gott. =) Hade viltmästaren inget emot det?
Publicerat Oktober 29, 201015 yr Författare Kanske inte fredagsmys precis men väldigt gott... Kokt lunchkorv, potatis och pepparrotssås.