Publicerat November 4, 201015 yr Författare Har ickejagande stadsfolk på besök så vi tar en rådjursstek med lite najsa tillbehör.
Publicerat November 4, 201015 yr Köp storpack av "riktig" mat o lägg portioner i frysen Shamani. Godare nyttigare och förmodligen billigare i längden. Jag kokte soppa i söndags och där blev till minst 6 dagar för 2. Fryst det nu och blir kanon att ta fram då o då Gissade vad jag gjorde i söndags (ifall du inte har läst det inlägget...)? Jodå, jag kokade just soppa. Blev en del i frysen. Men soppa äter jag inte ofta - mättar ju inget! Fast det är gott. Jag gör storkok och fryser in, men just nu har jag legat på latsidan ett tag och det är för mycket bröd i frysen för att laga mycket mat och frysa in. Sen glömmer jag att ta upp ur frysen....och är självklart vrålhungrig på väg hem. Det har i alla fall inte blivit pizzerian eller korvmojen.
Publicerat November 4, 201015 yr Gissade vad jag gjorde i söndags (ifall du inte har läst det inlägget...)? Jodå, jag kokade just soppa. Blev en del i frysen. Men soppa äter jag inte ofta - mättar ju inget! Fast det är gott. Jag gör storkok och fryser in, men just nu har jag legat på latsidan ett tag och det är för mycket bröd i frysen för att laga mycket mat och frysa in. Sen glömmer jag att ta upp ur frysen....och är självklart vrålhungrig på väg hem. Det har i alla fall inte blivit pizzerian eller korvmojen. Vad har du i din soppa då ? Min mättar mkt bra iaf
Publicerat November 4, 201015 yr Vad har du i din soppa då ? Min mättar mkt bra iaf Purjo, morot, rotselleri, palsternacka, vitkål och kött. Visst kan kan ha i mer, men jag vill ha den som mamma gjorde den, och mormor och farmor.... På resterna har jag i massor av potatis och gör norsk lapskaus - den mättar! Och svingott! Vad har du i din soppa?
Publicerat November 5, 201015 yr Prova den här då, min egen surkålssoppa, perfekt i vintermörkret. Servera med mörkt bröd: 2 hg rökt fläsk, tärnat 2 hg rimmat fläsk, tärnat 1 gul lök, hackad 1 bit morot, hackad 1 bit rotselleri, hackad 1 bit purjolök, hackad 2 vitlöksklyftor, hackade 2 msk ister, margarin eller smör 1 msk vetemjöl 2 stora potatisar, tärnade ½ kg surkål 1 liter vatten (ca) + buljongtärningar (halva dosen) 1 lagerblad, timjan, mejram eller oregano 2 dl crème fraîche Kallrökt ölkorv, 50-100 g, tunt skivad En saltgurka, hackad (kan uteslutas) Färsk dill och persilja (kan uteslutas om det inte finns) Salt och peppar Morot, selleri och purjo ska vara vardera av ungefär samma mängd som löken. De behöver inte vara extremt finhackade. Fräs grönsaker utom potatis samt fläsk i matfettet sakta under minst fem minuter. Tillsätt mjöl och fräs ½ minut till. Tillsätt vatten så det täcker, potatis, buljong, kryddor och hälften av surkålen. Ta inte för mycket buljong, många ingredienser är väldigt salta och detta märks först när soppan är klar. Koka tills potatisen är mjuk (ca 15 minuter). Tillsätt resten av surkålen och crème fraîche. Koka upp. Späd med mer vatten om det behövs. Tillsätt korven, saltgurkan och örterna samt smaka av med salt och peppar. Var som sagt mycket försiktig med saltet eftersom många av ingredienserna fortsätter avge sälta efter att soppan är färdigkokt.
Publicerat November 5, 201015 yr Ikväll ska det bli strimlad skinka, strimlad purjo, klippt bacon, ost och tomatpuré samt lite goda kryddor som ska in i ugnen. Detta ska ligga på en tunn degbotten... Blir nog något sött att dricka till detta.... Blir nog lagom att sätta degen vid 19-draget....
Publicerat November 5, 201015 yr Purjo, morot, rotselleri, palsternacka, vitkål och kött. Visst kan kan ha i mer, men jag vill ha den som mamma gjorde den, och mormor och farmor.... På resterna har jag i massor av potatis och gör norsk lapskaus - den mättar! Och svingott! Vad har du i din soppa? I stort sett samma som du. Kålrot har jag som skillnad. Äter även några vitlöksbaguetter till. Tycker det mättar bra. Ikväll blir det stekt fläsk o löksås
Publicerat November 6, 201015 yr Köpte en biffstock som har hängt i slaktboden sen i onsdags, ett försök att göra det sega köpe köttet mörare. Skar upp 5st 150 grammare och frös in resten. . verkade riktigt mört och hade mörknat i färgen. Till det blir det ugnsrostade potatis och en grönsallad. En flaska Albali Grand Reserva 2002 att skölja ner det hela med.
Publicerat November 6, 201015 yr Känns lite ynkligt med min lövbiffar... Men mina lövbiffar blir säkert goda dom med - fast inte lika mycket att sätta tänderna i.
Publicerat November 7, 201015 yr Författare Isterband och stuvad potatis. Tyvärr tycker jag det är svårt att få tag på riktigt goda isterband... dom känns för nyttiga på nå't vis! Hårt rökta och väl syrliga vill jag ha dom och det är nå't som INTE finns i Uppland!
Publicerat November 7, 201015 yr Isterband och stuvad potatis.Tyvärr tycker jag det är svårt att få tag på riktigt goda isterband... dom känns för nyttiga på nå't vis! Hårt rökta och väl syrliga vill jag ha dom och det är nå't som INTE finns i Uppland! isterband är så djävla gott! tyvärr får min 6 åriga dotter spel om jag testar stuvad potatis, det enda som accepteras är stuvade makaroner.... å andra sidan är isterband hennes favoriträtt.... själv har jag en rådjurssadel i ugnen. + potaitsgrtäng. fjäskar med föräldrarna osm just nu passar ungarna.
Publicerat November 7, 201015 yr Ostburgare, 150g - strips och läsk på Sibylla på väg hem från IKEA. Den intogs 8 timmar efter frukost....
Publicerat November 9, 201015 yr Idag har det blivit pyttipanna och stekta ägg. Gott men inte skonsamt mot min mage. Men man får ju offra sig ibland.
Publicerat November 10, 201015 yr Idag har det blivit Coops fiskpinnar... bara kokta potäter, gröna ärter, citron och smör till. Och knäckemacka.
Publicerat November 10, 201015 yr Idag har det blivit Coops fiskpinnar... bara kokta potäter, gröna ärter, citron och smör till. Och knäckemacka. Här blir det korv stroganoff m. ris Du Tone , jag brukar ha hackad spenat som jag tillsätter lite matlagningsgrädde i till fisk. Brukar faktiskt uppskattas
Publicerat November 10, 201015 yr Här blir det korv stroganoff m. risDu Tone , jag brukar ha hackad spenat som jag tillsätter lite matlagningsgrädde i till fisk. Brukar faktiskt uppskattas Nej tack, spenat står jag gladeligen över! Äter grönt men just spenaten kan korna få. Korv stroganoff var det jag tänkte jag skulle ha haft en dag, ja! Fan, jag glömmer alldeles för fort...
Publicerat November 10, 201015 yr Nej tack, spenat står jag gladeligen över! Äter grönt men just spenaten kan korna få. Korv stroganoff var det jag tänkte jag skulle ha haft en dag, ja! Fan, jag glömmer alldeles för fort... Ja tänkte att ko som ko Sorry kunde inte låta bli
Publicerat November 10, 201015 yr Ja tänkte att ko som ko Sorry kunde inte låta bli Jag är en sugga, ditt förbaskade svin! Inte nån j-a ko!
Publicerat November 10, 201015 yr Ja tänkte att ko som ko Sorry kunde inte låta bli Jag är en sugga, ditt förbaskade svin! Inte nån j-a ko! High five!
Publicerat November 10, 201015 yr Författare Va faan... Det är ju piglördag! Gräddstuvad pytt i panna med rödbetor, ett par pruttare och några skarppilsner så blir det såååå bra!
Publicerat November 10, 201015 yr High five! Det är vad jag kallar svar på tal! Man kallar inte mig för ko ostraffat...
Publicerat November 11, 201015 yr Idag blev det kalops - hade klart i frysen. Bara att koka potäta och till det lite smörgåsgurka (kände inte för rödbetor idag...) samt knäckemacka. Gott, gotti, gott, gott!