Publicerat April 1, 201610 yr Författare Finns inte här och undertecknad har aldrig smakat dem tror jag. Får göra en kombinerad bär och svampresa till hösten. Ska nog ner till uppsala i början av juli om allt går enligt plan för att gå en kurs i stenspräckning. Björnbär är rysligt gott! Har egentligen bara plockat björnbär i England. När man färdas på de brittiska kanalerna är det inte ovanligt att det växer enorma björnbärssnår intill kanalkanten så man behöver bara stanna till en stund för att enkelt plocka nå'n liter att pimpa yoghurten med.
Publicerat April 1, 201610 yr Farbror är välkommen söderöver för att proviantera björnbär. Jo, Halland är ju nedlusat med dessa taggiga buskar - har snubblat runt bland dessa otaliga gånger. Tråkiga buskar, men det bygger snabbare i hinken än om man plockar många andra sorters bär. Bor du i tämligen direkt anslutning till Varberg så har du minst ett, med mina mått mätt, riktigt bra ställe i närheten av Trönninge. MVH Alias
Publicerat April 1, 201610 yr Kokt höna med currysås. Och självklart ris och morötter bredvid. En av mina favoriträtter.
Publicerat April 1, 201610 yr För den som är intresserad (och bor där det är odlingsbart) så finns det taggfria björnbärsbuskar. Sköter man dom enligt anvisningarna med beskärningen så förblir dom taggfria. Och visst är dom goda! personligen tycker jag det är lite blandning av hallon/blåbär i smaken... fast smak kan ju uppfattas lite olika.
Publicerat April 4, 201610 yr Ugnsstekt fjällröding från Gällivares fjällvärld, potatis, smör, tunnbröd o mjölk.
Publicerat April 4, 201610 yr Klarar de sig i Norrbottens inland? http://www.odla.nu/inspiration/tagglosa-bjornbar Tveksamt om du inte har en gynnsam plats.... Alternativet är ju att skapa en bättre förutsättning så om du har en inglasad veranda eller så ökar du chansen. Fast det kanske är värt ett försök i vilket fall?
Publicerat April 4, 201610 yr Klarar de sig i Norrbottens inland? Kanske sibiriska björnbär. Dom ska klara sig vid kusten iaf. Vanliga björnbär klarar sig inte här uppe. Jag har provat i en södersluttning ner mot älven i Bondersbyn. http://www.onskebrunnen.nu/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=106&virtuemart_category_id=68 https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=sibiriska+bj%C3%B6rnb%C3%A4r
Publicerat April 6, 201610 yr Författare Piglördag eller som di gamle säger här på trakten, "Liss-Kuttklappardagen" och helt OK med lite lyxigare käk. Älgentrecote och potatisgratäng nedsköljes med lite rödtjut.
Publicerat April 7, 201610 yr Pitepalt med fläsk, smör lingonsylt o mjölk. Kroppkakor är godare Jonsson!
Publicerat April 7, 201610 yr Gjorde det enkelt och då blev det varma mackor. Blev en klassiker med skinka ananas och ost... Vill minnas att det var mer smak förr...
Publicerat April 11, 201610 yr Fiskbullar (norska) i vit sås, kokt potatis och kokta morötter. Lingonsylt till och knäckemacka. Till dessert blev det hemmagjord cafetinoglass. Krämig och vansinnigt god.
Publicerat April 12, 201610 yr Författare Orkade inte riva tillräckligt med potatis för "råreva" så det fick bli raggmunk i stället, med stekfläsk och krösamos förstås!
Publicerat April 12, 201610 yr Inte dumt det där Qvarnhill! Ugnsstekt lax från Kalix älv, potatis, sås, tunnbröd o mjölk.
Publicerat April 16, 201610 yr Helstekt innanlår av rådjur med rostade rotfrukter och vitlöksklyftor tillsammans med pepparsås och en Wisby Klosteröl! /J
Publicerat April 16, 201610 yr Författare Älgfilé, hemfrittade klyftpotatisar och vitlökssmör och en pava rödtjut som jag fick i gåva av den förträfflige forumisten "Tuffhund".
Publicerat April 16, 201610 yr Stekt falukorv och stuvade makaroner.Skönt att se att du ramlade in på korvspåret efter min "inspirationsbild" i gnälltråden!!
Publicerat April 16, 201610 yr och körsbär till ostkakan. Så det är det jag ska ha alla körsbär i frysen till! Blir ostkaka tre gånger om dagen i några dagar nu. Kanske några körsbärspajer och några flaskor körsbärslikör också. Måste ju göra plats för vildsvinet som ska frysas in...
Publicerat April 16, 201610 yr Skönt att se att du ramlade in på korvspåret efter min "inspirationsbild" i gnälltråden!! ?? Har nog missat den.... eller glömt... ska kolla. Gott iaf.
Publicerat April 16, 201610 yr Hittade pvs' "hotlips" och de var inspirerande för frukostkorv, men falukorv? No...