Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dagens rätt

Featured Replies

Publicerat

Matrevolution.se säljer bla warbro's mjöler, i mindre förpackningar;-)

Det är rätt dyrt eftersom dom får ut 10 kg/timme..

• Svar 9,7k
  • Visningar 1,3m
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Islänningen
    Islänningen

Putin's middag i veckan....

• Ikväll blev det bränd vildsvinsfilè med hemmagjord potatissallad.

• OK, inte dagens, dagens men väl förberedelse för onsdagens dagens då trettio man, passkyttar/hundförare, ska utfodras på en sörmländsk drevjakt. Preppar 8 mufflonbogar idag, i morr'n blir det en musti

Posted Images

Publicerat

Såg nu att dom minst säljer 10x1 kg.. Ring warbro's och kolla närmsta återförsäljare, annars så har jag hemma:-D

Publicerat

Fan.....pannkakor var något jag trodde jag kunde fixa, men det blev helt plötsigt vetenskap av det med!![emoji19] [emoji1]

Publicerat

Ang vispa äggen så skulle jag inte göra det, risken är en massa luft hål...

Svälla, definitivt så att proteinerna har möjlighet att blandas och expandera= blir lite "segare"

Man kan även byta ut vanliga varumärke saltet mot ett rött corallsalt eller ett svart vulkaniska Hawaii salt, ökar mineral intaget ( men du behöver nog tillsätta 10% mer pga att det innehåller mindre natrium klorid

Det här inlägget är tillägnat Urban:-D

Publicerat

Vacum salt skall det vara inte varumärke, djävla rättstavnings program!

Publicerat

Viktigt med pannkakor är att dom blir tunna och välstekta.

Recept? Öh... jag är ensam så 1 ägg, en skvätt 3%-ig mjölk, mjöl till smeten har rätt konstistens och ett par nypor himalayasalt. Stekes i gjutjärnspanna på ganska hög temperatur i smör tills de har mörkare brun färg. Får man inte massor av småhål - som en spetsduk - i yttekanten så är smeten för tjock. ;)

Jag blev hungrig... :blush:

Publicerat

Blev någon blandmiddag med gris, dov och mufflonfileer, samt en dovrygg som grillades och serverades med potatissallad, sallad och ett glas rött!

Vi hade en diskussion om vi inte skulle lyxa till det med en fiskmiddag framöver......min vegetarianhustru tycker det är dags för ett break i köttätandet för en dag![emoji3] [emoji3]

Publicerat

Viktigt med pannkakor är att dom blir tunna och välstekta.

Recept? Öh... jag är ensam så 1 ägg, en skvätt 3%-ig mjölk, mjöl till smeten har rätt konstistens och ett par nypor himalayasalt. Stekes i gjutjärnspanna på ganska hög temperatur i smör tills de har mörkare brun färg. Får man inte massor av småhål - som en spetsduk - i yttekanten så är smeten för tjock. ;)

Jag blev hungrig... :blush:

Hungrig? Det där blir inte en mus mätt på.
Publicerat

Blev någon blandmiddag med gris, dov och mufflonfileer, samt en dovrygg som grillades och serverades med potatissallad, sallad och ett glas rött!

Vi hade en diskussion om vi inte skulle lyxa till det med en fiskmiddag framöver......min vegetarianhustru tycker det är dags för ett break i köttätandet för en dag![emoji3] [emoji3]

Vad hjälper det med fisk om man är vegetarian?

Eller är hon bara låtsas-när-det-passar-mig-vegetarian? ;)

Publicerat

Ang vispa äggen så skulle jag inte göra det, risken är en massa luft hål...

Svälla, definitivt så att proteinerna har möjlighet att blandas och expandera= blir lite "segare"

Man kan även byta ut vanliga varumärke saltet mot ett rött corallsalt eller ett svart vulkaniska Hawaii salt, ökar mineral intaget ( men du behöver nog tillsätta 10% mer pga att det innehåller mindre natrium klorid

När man sväller smeten så tycker jag att man blir av med en del av mjölsmaken som inte är god. Det smakar mindre "rått" som att äta mjöl ur påsen, eller hur man ska uttrycka det.

Någon ny variant blir det i helgen

Det här inlägget är tillägnat Urban:-D

Publicerat

Vi hade en diskussion om vi inte skulle lyxa till det med en fiskmiddag framöver......min vegetarianhustru tycker det är dags för ett break i köttätandet för en dag![emoji3] [emoji3][/quote

Fisk på grillen är grymt.

Publicerat

Magnus N:

När när vätska tillförs i vetemjöl börjar proteinerna ( finns 5 i vetemjöl varav glutenin och gliadin bildar gluten tillsammans), så du gör helt rätt med att låta dom Svälla.

Om du låter det stå länge och vispar mycket så blir det ännu segare lite beroende på vilket vetemjöl du använder: kärnvetemjöl är svagast och det som kallas för manitoba är starkast ( högst andel protein) i daglig varuhandeln.. Blir olika resultat när man tex anar beroende pågår svagt/ starkt vetemjölet är..

Publicerat

Vad hjälper det med fisk om man är vegetarian?

Eller är hon bara låtsas-när-det-passar-mig-vegetarian? ;)

Fattaruväl att hon inte kan vara vegetarian...... Hon är ju gift med mig!![emoji1]

Hon vill väl egentligen, däremot äter vi bara viltkött.

Jag räknar däremot fisk som något vegetariskt, så det försöker jag hålla från bordet...

.[emoji6]

Publicerat

Ribbensteg, kartofler och .....sös(?).  Lite grönsallad bredvid. Alltid lika gott! :yes:

Publicerat

Stekt lax, kokt potatisk, kokta grönsaker och en egengjord kall sås på gräddbas. Riktigt gott. :)

Publicerat

Hungrig? Det där blir inte en mus mätt på.

Ingen som sa att man skulle äta sig mätt på det. ;) Funkar bäst som efterrätt. :) Men hungrig kan man ju bli av att prata vilken mat som helst... :blush:

Publicerat

Magnus N:

När när vätska tillförs i vetemjöl börjar proteinerna ( finns 5 i vetemjöl varav glutenin och gliadin bildar gluten tillsammans), så du gör helt rätt med att låta dom Svälla.

Om du låter det stå länge och vispar mycket så blir det ännu segare lite beroende på vilket vetemjöl du använder: kärnvetemjöl är svagast och det som kallas för manitoba är starkast ( högst andel protein) i daglig varuhandeln.. Blir olika resultat när man tex anar beroende pågår svagt/ starkt vetemjölet är..

Intressant. Låter som att ett svagare mjöl är att föredra för att slippa tuggummikonsisten. Salt eller inte salt är ju annan grej att prova. Det påverkar ju äggens konsistens.

Finns det någon bra bok/sajt med kemisk/fysiska förklaringar av bakning?

Publicerat

Det blev en nostalgitripp igår. Lango med krossad smörgrartinerad potatis, gräddfil, löjrom och gräslök. Blev riktigt bra. Mättande.

post-15598-0-56245900-1462521911_thumb.j

Publicerat

Nja, jag har reviderat en yrkes bok precis där jag har bla gått in lite djupare på just kemin och vad som händer med bla salt, proteiner, surdeg mm, skall nog tryckas upp i sommar..

Annars så finns det en del engelspråkiga böcker..

Salt är "osmotiskt" och strävar alltid att få en jämn salt balans i det som saltet tillsätts, det är därför bla ägg blir lösare med salt i ( bryter upp proteinerna).

Saltet påverkar även mjölets protein bildning, i början negativt men när gluten har bildats så binder saltet det "fria vattnet" i vetebaserade bröd degar ( tydligast i degar med högt vatten innehåll) och degen får en fastare konsistens..

Publicerat
  • Författare

Dekonstruerad T-bone av rådjur... Alltså, helstekt ytter och innerfilé, den ena betydligt längre än den andra som bara var ner och vände i pannan, till detta råstekt potatis och smörstekta kantareller.

Publicerat

Hemmagjord kebabpizza m sallad o öl. :smile:

Publicerat

Det blev en nostalgitripp igår. Lango med krossad smörgrartinerad potatis, gräddfil, löjrom och gräslök. Blev riktigt bra. Mättande.

Jag längtar till Grebbestad! Langosboden där... med räkor, svart löjrom och citron... åhh!! :wub:

Publicerat

Tro det eller ej, men i helgen grillades det. Inte en pannkaka stekt.

Lördagsmiddag på bild: beercan chicken i 2 varianter, coleslaw, brysselkål som puttrat i kycklingflottet, potatis och tomat.

Söndagslunch: strimlade rester av kycklingen, coleslaw, friterad hallumi, tomathack och kapris i tortillarullar.

Söndagsmiddag: grillat rådjursytterlår, pastarör med västerbottensås toppat med mjukstekt hel färsk syltlök, lätt rostad vitlök svart och rosépeppar. Rosévin och kvällssol till.

Dagens lunch blev mor Kerstins Lasagne. Inte lika festligt men över förväntan för färdigmat.

post-15598-0-53292100-1462785868_thumb.j

Publicerat
  • Författare

Chilli con carne denna fina majmåndag.

Publicerat

Lax med hackad tomat,purjolök,dill och lite fiskbuljong, det hela fick doppa sig i fetgrädde och fuss in med sig i ugnen. 

Kokt potatis bredvid.  :wub: