Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dagens rätt

Featured Replies

Publicerat

Laxlåda med lax fångad i Kalix älv.:wub:

• Svar 9,7k
  • Visningar 1,3m
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Islänningen
    Islänningen

Putin's middag i veckan....

• Ikväll blev det bränd vildsvinsfilè med hemmagjord potatissallad.

• OK, inte dagens, dagens men väl förberedelse för onsdagens dagens då trettio man, passkyttar/hundförare, ska utfodras på en sörmländsk drevjakt. Preppar 8 mufflonbogar idag, i morr'n blir det en musti

Posted Images

Publicerat

Burkskinka med hemgjord potatissallad, kokta gröna ärter och gurka. Till dessert nlev det bananglass mod chokladsås (Gelatelli, Lidl) med resten av gårdagens färska jordgubbar. Mums! :wub:

Publicerat

Efter gårdagens silldrabbning infann sig feeling att laga något annat. Grillade tjocka fläskkotletter av bättre sort, naturell med salt och peppar. Grön sallad - mangold, bladsallad, sellerislantar, avokadobitar, granny smithbitar. Över det limesaft, färskriven ingefära, rapsolja pch salt. Simpelt och bra i värmen. Ett gäng riktigt kalla singha till det.

Blir plock till kvällen. Har gjort gruyereflarn, parmesanflarn och ugnsrostad parma. Srveras m grön melon med konstigt namn. Öl och solstol. Kan vara så att det blir bästa sommarkvällvädret på hela sommaren idag.

Publicerat

Ganska tomt i frysen så jag tänkte passa på att köra en fiskperiod tills en vetegris hoppar in i frysen. Igår hade vi matintresserat middagssällskap så det blev till att anstränga sig lite. Rimmade havskatt som blev ångkokt. Serverad med färska räkor, skirat smör, ärtskott, 63gradersägg och färskpotatis. Premiärförsök på äggen, som blev riktigt bra. Lime- och honungsmarinerade jordgubbar med vaniljglass som avslut.

Idag blir det scampi, små paprikor och sticklök på grillen. Till det sallad med bovete och en citron/olivoljedressing.

Publicerat

Stekta spättafiéer, citron i klyftor, skarpsås o mjölk.:)

Publicerat
  • Författare

Det är ju Lill-Lördag eller "lisskuttklappardagen" som den kan heta bland lite äldre män på trakten så man måste väl få lyxa till det lite. Älgentrécôte "Tournedos style" med pommes och bea. Har blivit lite kär i Biggans färdiga bea, den bästa som finns att köpa färdig enligt mig och perfekt om man inte vill/orkar slå sin egen bea.

Publicerat

Pitepalt med fläsk+ extra fläsk, smör o lingonsylt. Alltså extra allt.:whistling::D

Publicerat

En variant av gubbröra på rostat bröd.

Gubbröran består av:

1 kokt ägg

1 kokt kall potatis

25 brynt smör

0,25 dl klippt gräslök

Ca 60 g kallrökt lax

Salt

Bara att tärna och blanda ihop. Gottigottgott. :) Lagom till två mackor.

Publicerat

Fortsatte på fisktemat igår. Hittade stilla havsflundrar i frysdisken. Oprövat kort. Porscherade flundrerullar, knaperstek lufttorkad lättrökt skinka med stekfett och mycket dill över. Franskproducerad crem frais och färkspotatis till. Är lite trött på smör till. 

Publicerat

Blir något som de yngre här inte lär ha provat, kokt höns med currysås. :)

Publicerat

Stekt kycklinginnerfile med ekologisk bulgur, currysås och grönsaker. 

Publicerat

Kycklingsallad, ihopplockad på Willys... Gott. :)

Publicerat

Grillen har jobbat, olika kött och grönsaker. Några öl till det och soffläge...

Publicerat

Jag lyckade fånga 2 fina öringar imorse så vi bjöd mina föräldrar på Färskgrillad havsöring!

Det första jag fångat med mitt nyinköpta spö så jag passade på att meddela frun att jag köpt det :P 

Publicerat
14 hours ago Tjörnbon sa:

Jag lyckade fånga 2 fina öringar imorse så vi bjöd mina föräldrar på Färskgrillad havsöring!

Det första jag fångat med mitt nyinköpta spö så jag passade på att meddela frun att jag köpt det :P 

:biggrin:

Publicerat

Ugnsstekt laxbit från laxen som är fångad i Kalix älv, potatis, kallsås o mjölk.:)

Publicerat
På ‎2016‎-‎07‎-‎02 at 10:40 sidelock sa:

Blir något som de yngre här inte lär ha provat, kokt höns med currysås. :)

Menar du att yngre generationer (satan, nu kände jag mig gammal - är ändå född så sent som 1985) inte blivit itvingade denna maträtt i skolbespisningen?

MVH
Alias

Publicerat
3 minutes ago alias sa:

Menar du att yngre generationer (satan, nu kände jag mig gammal - är ändå född så sent som 1985) inte blivit itvingade denna maträtt i skolbespisningen?

MVH
Alias

Japp.

Publicerat
1 hour ago sidelock sa:

Japp.

Allt var uppenbarligen inte bättre förr!

MVH
Alias

Publicerat

Burkskinka, potatis/morotsmos och gröna ärtor. Gotti. :)

Publicerat

För mig verkar mat vara överskattat under laxfiskesäsong. Måste testa shamanis version av gubbröra. Det ser ut att motsvara den tid jag lägger på köket just nu och verkade både god och nyttig. Lax finns ju i frysen men måste rökas. Hittade faktiskt ett köksbord för en stund sedan som nu ser ut att vara träfärgat efter sista nattveckan på jobbet med dubbelskift och extraskift vid älven. Måste sätta munkorg på soptunnan igen. Den hugger efter bilen när jag backar ut från gården. Hoppas jag kommer ihåg tömningstiden nästa gång.

Publicerat
19 hours ago Nils l sa:

För mig verkar mat vara överskattat under laxfiskesäsong. Måste testa shamanis version av gubbröra. Det ser ut att motsvara den tid jag lägger på köket just nu och verkade både god och nyttig. Lax finns ju i frysen men måste rökas. Hittade faktiskt ett köksbord för en stund sedan som nu ser ut att vara träfärgat efter sista nattveckan på jobbet med dubbelskift och extraskift vid älven. Måste sätta munkorg på soptunnan igen. Den hugger efter bilen när jag backar ut från gården. Hoppas jag kommer ihåg tömningstiden nästa gång.

Hojta gärna till när du testat. :)

Publicerat

Kantarell mackor ikväll.....de första är gottigott

Publicerat

Kycklingsallad med egen sallad, mangoraja o mjölk/öl. Dessert Norrbottniska jordgubbar, vaniljglass o en klick grädde.:wub: