Publicerat Augusti 25, 20169 yr Långkokt ekologisk oxbringa med egenodlad potatis, kokta morötter och pepparotssås. Givetvis med en rejäl hög pepparrot ovanpå
Publicerat Augusti 25, 20169 yr Blev ett besök i salladsbaren på Ica. Massa grönsaker, varmrökt lax och räkor. Brödbit till... Så gott!
Publicerat Augusti 28, 20169 yr Idag: Vildsvinsbog, potatisgratäng, sallad o mjölk/öl! Snälla vänner man har som tar med sig ett 1/2 vildsvin hem till mig när dom är söder ut på visit. Tack strävis o alex!
Publicerat Augusti 28, 20169 yr Lagade till pastasås idag. Brynte lök och zucchini.. hällde på vispgrädde...och stoppade i ädelost. När osten smält så stoppade jag ner varmrökt lax... gött och snabblagat
Publicerat Augusti 29, 20169 yr Kokat ca 14 l köttfärssås. Bra med lite färdig mat i frysen som man kan ha till lasange, köttfärssås, m. m. Idag blir det lasange till middag.
Publicerat Augusti 29, 20169 yr 11 hours ago lsjonsson sa: Kokat ca 14 l köttfärssås. Bra med lite färdig mat i frysen som man kan ha till lasange, köttfärssås, m. m. Idag blir det lasange till middag. Lite...? Tror vi har lite olika uppfattningar om vad lite är..
Publicerat Augusti 29, 20169 yr 12 minutes ago shamani sa: Lite...? Tror vi har lite olika uppfattningar om vad lite är.. Det kan jag aldrig tro att vi har!
Publicerat Augusti 29, 20169 yr Efter två sextontimmars och två tolvtimmars skift samt fyrtio mil med bil och en lång jakdag har det inte varit mycket tid för matlagning. Men mitt i natten var jag och tullade på Karl Johan förrådet. Gjorde en soppa men den smakade som lite blekt innan jag kom på att jag varken saltat eller kryddat.
Publicerat Augusti 30, 20169 yr Har köpt en baguette och lite vitlökssmör. Dags att fylla på med lite svampsoppa från i går och lite varma vitlöksdoftande brödbitar.
Publicerat September 1, 20169 yr 5 hours ago shamani sa: Hade dottern och pojkarna på besök. Bjöd på pannkakor. Pannkakor m fläsk o krösamos el. plättar med jordgubbs- el. hallonsylt?
Publicerat September 1, 20169 yr Pannkakor med hallonsylt/drottningsylt/blåbärssylt. Dottern åt även ärtsoppa. Då jag ska vara bland folk idag och imorgon så spar jag ärtsoppan tills imorgon...
Publicerat September 1, 20169 yr Idag blev det stekt lax med rårivet (från salladsbaren på Willys) och kokt potatis. De två pannkakorna som var kvar från igår blev dessert idag. Jag har fått lite noja på rårivet från salladsbaren...
Publicerat September 2, 20169 yr Författare Älgkon från i fjol utgjorde ett fantastiskt slakt, tog fram en bit rostbiff så mör och fin att den lämpar sig mycket väl att steka i skivor, minst lika bra som vilken kanonfin biff som helst. Intas denna fredagsafton med pommes och vitlökssmör. Då jag ändå krafsade runt i frysen tog jag fram en av de Norrbottniska juvelerna Nisse presenterade mig med då han var här och sköt sig en gris. Helt enligt Nisses rekommendationer kommer nu denna fantastiska röding att gravas och kalasas på till söndagens middag men det blir en helt annan historia.
Publicerat September 2, 20169 yr Klyftpotatis gjord på sötpotatis, porchetta och någon sås till. Kanske en cognacsås eller så blir det bara en gräddsås på skyn..
Publicerat September 3, 20169 yr Tillbringat helgen i goda vänners sällskap ute i en skogskoja. God mat med skav och grönsaker. Hade med mig ett jäkla tattarlass med både båt och kanot. Men på väg hem kunde jag ändå inte låta bli att smyga in efter en skogsbilväg eller förresten kanske mer en kostig på gränsen att klassas som puckelpist. Det hade kommit upp lite karl johan efter frosten fast den medfödda hamstern i mig grät när jag såg all bortfryst svamp som förstörts. Skivade upp de som gick att ta rätt på och stekte bacon samt svamp. Därefter i med lite mjöl och en inte oansenlig mängd grädde varefter allt lås på franskbröd och gratinerades med ost. Ligger nu och producerar skit i väntan på gryningen.
Publicerat September 5, 20169 yr Författare Igår åts det fabulös, gravad röding från Nisse... Ska aldrig mer tala om när detta sker nästa gång, någon kan få för sig att dyka upp och vilja ha av den och jag tänker inte, jag repeterar, INTE, dela med mig av den till någon! Det var löjligt gott helt enkelt! Idag blev det till slut pepparrotskött, inte fy skam det heller!
Publicerat September 5, 20169 yr Så den gick att äta? Gissar att det kan bli svårt att handla odlad lax från affären efter det där. Frågan är om det är lönt att ta vanlig lax med mig nästa år eller om den går till grisarna direkt