Publicerat September 10, 20169 yr Välkommen till mitt liv sedan första Maj i år. 5 dagar i veckan är det sallad som gäller - räkor eller tonfisk, igår blev det räkor!
Publicerat September 12, 20169 yr Författare Kunglig spis idag, värsta Nobelmaten... Hårt stekt falukorv och stuvade morötter!
Publicerat September 12, 20169 yr Också falukorv idag men med makaronis barnsligt gott och underskattat trots sin enkelhet.
Publicerat September 13, 20169 yr Stekt lax med egenodlade kokta potatisar och kokta grönsaker. Hemkokt äpplesaft (med kanel) till...
Publicerat September 14, 20169 yr Dagens rätt är en gryta med kyckling, paprika,bambuskott, kokosmjölk, lite pressad vitlök och massa grön curry
Publicerat September 15, 20169 yr Kan intelåta bli att tulla på Karl Johan förrådet. Blev ännu en svampsoppa. Det är som sammet i munnen och bomull i magen.
Publicerat September 15, 20169 yr Åter igen blev det ihopplock från salladsbaren på Willys.... Kyckling idag...
Publicerat September 16, 20169 yr Jag fick en massa persilja förra helgen och tror jag ska passa på att göra lite persiljejärpar. Med gräddsås...
Publicerat September 16, 20169 yr Blev persiljejärpar med en twist... Hade älgfärs i frysen och som lite piff stekte jag lite bacontärningar och hade i... Gräddsås och - håll i er nu - äpplegele till. Gott!
Publicerat September 17, 20169 yr Blir köttfärslimpa, kokt potatis, brunsås och rårörda lingon. Allt naturligtvis från grunden. Lingonen plockades på morgonpromenaden med hund. En av mina absoluta favoriter när det gäller husmanskost.
Publicerat September 17, 20169 yr 1 glas mjölk och 2 våfflor vilket slukades till tonerna av en vrålande, hungrig och trött tjej som varesig vill äta eller sova utan mamma....
Publicerat September 18, 20169 yr Kolgrillade lammfärsbiffar, rostade potatisklyftor och en pumpachutney.
Publicerat September 18, 20169 yr Författare Kommer inte ihåg när jag senast använde den men sannolikt får man räkna i tiotals år... Lergrytan! Nåja, idag kom den i bruk, laddade den med en liten älgstek och fyllde sedan på med lite rotsaker, lök, lagerblad och enbär samt en liten skvätt rödvin. Intogs sedan med kokt potatis och det blev helt OK, ja mer än OK faktiskt men så snart grytan torkat upp igen så tror jag ändå att den åker längst bak i skåpet igen där den får vila sig igen.
Publicerat September 20, 20169 yr Köttbullar, potatis, lingonsylt och brunsås med hemmaodlade morötter till. Allt gjort för hand naturligtvis.
Publicerat September 20, 20169 yr Kålpudding, älskar det. Men Faxes blodpudding går inte av för hackor heller. Min gamla mormor gjorde alltid blodpalt med fläsk i när hon fick tag i blod. Himmelskt gott med lingon och inte dumt uppstekta i mjölk heller
Publicerat September 20, 20169 yr Författare 7 minutes ago Takko sa: Kålpudding, älskar det. Men Faxes blodpudding går inte av för hackor heller. Min gamla mormor gjorde alltid blodpalt med fläsk i när hon fick tag i blod. Himmelskt gott med lingon och inte dumt uppstekta i mjölk heller Kålpudding is da shit!
Publicerat September 20, 20169 yr Soppa med klimp, kokad på fläsklägg, morot, kryddpeppar och lagerblad - inget annat behövs för detta är bland det godaste som finns!!! Fläsklägg får koka upp, skummas av och sen i med ungefär 15 kryddpepparkorn och 5 lagerblad. Lite salt. Detta får koka i två timmar. När köttet börjar lossna från benen så tar man ur köttet och silar av buljongen. I med nya bitar skivad morot och gör klimp på vetemjöl, lite socker och lite salt. Rör ut med vatten till lagom kletigt. Lägg i så mycket klimp i buljongen som du törs - men jag brukar dra i ordentligt! Medans klimp och morötterna kokar så tar man reda på köttet från fläskläggen och skär ner detta i lagom bitar. När klimpen har kokat i 10 minuter så rör man om och lägger tillbaka köttet. Smaka av och se om det behövs mer salt, men sen är det klart! Benen från fläsklägget lägger man tillbaka i kastrullen så de får ligga kvar tills dagen efter. Det ger ännu mer smak! Detta gör jag ungefär var tredje vecka och sen är jag uppe hela natten och pressar i mig nästan allt... Men gott är det!!!