Publicerat Oktober 5, 20169 yr 34 minutes ago Nils l sa: Är det nog gott så äter man mer än man behöver. Det är jävligt enkel matte. Går det in mer i käften än vad som går ut genom arselet så växer arselet och för karlar kaggen fram. Som du lagar mat jämta så är risken mycket stor att käften är större än arselet så då blir det plus på vägen. Ta det som en komplimang! Ja, om det ändå hade lagt sig på arslet... Men det hamnar på mitten även här. Finns lite att hålla i när åskan går... Så tror det är lika illa vilket kön man än tillhör...
Publicerat Oktober 5, 20169 yr Författare Nisses lyxigt goda fiskar i frysen till trots, idag blev det stekt Roslagsfläsk och ett lyxigt King Edward-mos.
Publicerat Oktober 5, 20169 yr Ingen bild idag, men ris och krämig kyckling/broccoli/blomkålsgryta blev det här idag. Stekte först kycklingen i rikligt med smör på lagom värme tills den var klar, innan den åkte ner i grytan där grönfodret puttrade i grädde, i med diverse goda kryddor och efter sakta puttrande reddes den av till lämplig konsistens. Har man en växande tonåring som är byggd som en sytråd, så snålar man inte med fullfeta produkter
Publicerat Oktober 6, 20169 yr Idag, citrus/vitlökskryddad älvöring, kokt färskpotatis och en lite pepprig ört/äppelröra
Publicerat Oktober 6, 20169 yr Deluxe pluss meny på MAX. Ingen bordsbön, ingen likgiltig konversation vid matbordet, inget tjafs- skitgott, snabbt och ingen disk efteråt
Publicerat Oktober 6, 20169 yr 7 minutes ago Dansken sa: Deluxe pluss meny på MAX. Ingen bordsbön, ingen likgiltig konversation vid matbordet, inget tjafs- skitgott, snabbt och ingen disk efteråt VAA?? Ingen bordsbön!? Själv grillade jag lite, men även jag tog genvägar idag, färdig köpt bea...
Publicerat Oktober 7, 20169 yr Köpte färsk svensk kyckling idag. Den stod nog inne i ugnen över 1,5 h. Krispigt gott skinn och saftigt kött. Gjorde sås på skyn och hade basmatiris till. Äppelkräm med mjölk till dessert.
Publicerat Oktober 7, 20169 yr Våfflor, gammeldags vaniljglass, hemmagjord jordgugbbssylt (slut på skörden där), vispgrädde o mjölk. Latmasken!
Publicerat Oktober 8, 20169 yr Författare Kände hur experimentlustan tog tag i mig idag så jag "Floydar" lite med ett synnerligen smakfullt rödvin (som jag tackar Tuffhund för igen)... Har bara kommit halvvägs så jag vet inte riktigt hur dagens smakar idag. Det blir lite av en fusion mellan Boef Bourgignon och Porterstek... Kalasfina grytbitar av fjolårets älgko, små tärningar av det hemrökta, kallrökta sidfläsket, mycket gul lök, lite purjo, morot, lagerblad och några enbär brässeras i en flaska porter. Det luktar i vart fall kungligt just nu och det känns ganska najs, ett gott rödvin och en pinne i vedspisen nu och då. Brässerar utan lock på grytan för att reducera rejält och jag tror att det hela kommer att avslutas med en skvätt grädde. Hoppas det blir ätbart i alla fall...
Publicerat Oktober 8, 20169 yr Svängde ihop några fläskburgare på kolgrillen med briochebröd, karamelliserad rödlök, bacon, sallad och diverse tillbehör. Raaaap...
Publicerat Oktober 8, 20169 yr 4 hours ago qvarnhill sa: Kände hur experimentlustan tog tag i mig idag så jag "Floydar" lite med ett synnerligen smakfullt rödvin (som jag tackar Tuffhund för igen)... Har bara kommit halvvägs så jag vet inte riktigt hur dagens smakar idag. Det blir lite av en fusion mellan Boef Bourgignon och Porterstek... Kalasfina grytbitar av fjolårets älgko, små tärningar av det hemrökta, kallrökta sidfläsket, mycket gul lök, lite purjo, morot, lagerblad och några enbär brässeras i en flaska porter. Det luktar i vart fall kungligt just nu och det känns ganska najs, ett gott rödvin och en pinne i vedspisen nu och då. Brässerar utan lock på grytan för att reducera rejält och jag tror att det hela kommer att avslutas med en skvätt grädde. Hoppas det blir ätbart i alla fall... Det mesta blir bra med en rejäl skvätt grädde
Publicerat Oktober 8, 20169 yr Gick och lade mig vid halv tre i morse för att vara på jobbet klockan sex. Även jag syndade med en pizza idag. Tror det finns någon matback i frysen kvar efter förra svängen på jobbet.
Publicerat Oktober 8, 20169 yr Detta är en populär post. Yngsta grabben fyllde 11 år i dag och önskade fondue till middag och jag skiter i om det är en sådan där mysko maträtt från 70-talet för det är både gott och en social maträtt! Jag gör min fondue på en väldigt reducerad (nästan som sirap) köttfond och en halv flaska bra rödvin, och 1-2 dl bra olivolja. Först kokar jag vinet och fonden (reducerar det en aning samt kokar ur alkoholen) och sen slår jag på oljan och låter det börja sjuda. Salt och peppar efter smak. Slår alla andra fonduer jag har smakat! Det blev välhängd oxfilé och Bosarpskyckling som kött och så stora friterade pommes + lite grönsaker och såser - och sen tårta på det, så nu har man paltkoma så det räcker och blir över
Publicerat Oktober 9, 20169 yr Idag blev det ris, chilimarinerade kycklingvingar och en hemkokt lite lagom het sötsur sås här
Publicerat Oktober 9, 20169 yr Kräftor, bröd med Wästerbottenost, Hallands Fläder och en Mariestads Export.... I morgon jagar vi älg
Publicerat Oktober 9, 20169 yr Blev älg i lördags och rådjursgryta idag nu känner jag mig redo för älgjakten
Publicerat Oktober 9, 20169 yr Blir kemisk stridsföring imorgon mot älgen, laddat upp med kokta ägg och vita bönor under dagen, nu ikväll blev det chili con carne.
Publicerat Oktober 9, 20169 yr Författare Detta är en populär post. 11 minutes ago Finskavapen sa: Blir kemisk stridsföring imorgon mot älgen, laddat upp med kokta ägg och vita bönor under dagen, nu ikväll blev det chili con carne. En megastor skithusrulle anbefalles... Ordet "skitjakt" kan komma att få en helt annorlunda innebörd!
Publicerat Oktober 9, 20169 yr Min väns fru ska in på operation och köttgryta på älgkött var visst förbjuden mat. Fick en hel gryta med kokta märgben så lite morötter en kålrot och några potatisar plus en ansenlig mängd klimp fick simma med köttet i grytan. SKickade ned en liten grabbnäve lagerblad ockdå. Nu blir det fest imorgon!