Publicerat November 28, 20169 yr 17 minutes ago Jämta sa: Idag blev det biffmacka, bestående av helstekt kalvryggbiff, egengjord och egen variant av rödbetssallad, gurka och krispsallad. Passade på att fota Innan jag lade på mer av röran och locket. Tog en liten bit ryggbiff från älgkalv, saltade och pepprade runt om innan jag helstekte den. Som synes gillar jag sådant här "mackkött" rosa och fint. Blir inte så fräscht om det ligger och blodar på mackan precis... Själva lagren är krispsallad, skivad gurka, lite av röran, sen det relativt tunt skivade köttet och på det ytterligare av röran och sen läggs locket på. Rekommenderar att man äter den med kniv och gaffel då det lätt blir lite söligt annars men gott är det En fråga som inte har med hur j**** god den ser ut, du som är proffs - hur ser din knivarsenal ut? Önskar även svar av Qvarnhill och övriga odödliga i ämnet.
Publicerat November 28, 20169 yr 14 minutes ago sidelock sa: En fråga som inte har med hur j**** god den ser ut, du som är proffs - hur ser din knivarsenal ut? Den är nog inte sååå stor Men typ allt från någa olika styckknivar ner till små skalknivar och av de flesta modeller finns det fler än en kniv Kan när jag har tid senare ikväll lägga ut dem på display och kolla lite mer exakt vad jag har
Publicerat November 28, 20169 yr Författare 29 minutes ago sidelock sa: En fråga som inte har med hur j**** god den ser ut, du som är proffs - hur ser din knivarsenal ut? Önskar även svar av Qvarnhill och övriga odödliga i ämnet. Njae, kör med en gammal rostig Mora!
Publicerat November 28, 20169 yr Författare Restdag idag, hittade på lite slottsstek i frysen, nykokt potatis och rödvinbärsgele till detta.
Publicerat November 28, 20169 yr 3 hours ago Jämta sa: Idag blev det biffmacka, bestående av helstekt kalvryggbiff, egengjord och egen variant av rödbetssallad, gurka och krispsallad. Passade på att fota Innan jag lade på mer av röran och locket. Tog en liten bit ryggbiff från älgkalv, saltade och pepprade runt om innan jag helstekte den. Som synes gillar jag sådant här "mackkött" rosa och fint. Blir inte så fräscht om det ligger och blodar på mackan precis... Själva lagren är krispsallad, skivad gurka, lite av röran, sen det relativt tunt skivade köttet och på det ytterligare av röran och sen läggs locket på. Rekommenderar att man äter den med kniv och gaffel då det lätt blir lite söligt annars men gott är det Den ser riktigt god ut Jämta, och det var den säkert också.
Publicerat November 28, 20169 yr 3 hours ago sidelock sa: En fråga som inte har med hur j**** god den ser ut, du som är proffs - hur ser din knivarsenal ut?
Publicerat November 28, 20169 yr Från höger 4 styckknivar av olika modell, 1 laxkniv, 2 filéknivar, 4 sk "kockknivar" med lite olika balansering och bladlängd, 4 allknivar, 2 mindre varianter av allknivar (använder jag mest till grönsaker/frukt etc.) 3 skalknivar, 2 brödknivar, 2 fintandade allknivar och de två längst ut är mest bara såna där "skräpknivar" som jag använder till allt möjligt Borde byta ut en del, uppgradera skaran lite men så länge de funkar som de ska så får de vara kvar.
Publicerat November 28, 20169 yr 6 hours ago Jämta sa: Idag blev det biffmacka, bestående av helstekt kalvryggbiff, egengjord och egen variant av rödbetssallad, gurka och krispsallad. Passade på att fota Innan jag lade på mer av röran och locket. Tog en liten bit ryggbiff från älgkalv, saltade och pepprade runt om innan jag helstekte den. Som synes gillar jag sådant här "mackkött" rosa och fint. Blir inte så fräscht om det ligger och blodar på mackan precis... Själva lagren är krispsallad, skivad gurka, lite av röran, sen det relativt tunt skivade köttet och på det ytterligare av röran och sen läggs locket på. Rekommenderar att man äter den med kniv och gaffel då det lätt blir lite söligt annars men gott är det En hel måltid i den mackan!
Publicerat November 29, 20169 yr Stekta spättafiléer, potatis, citron, lite grönsaker, mjölk. Man måste ju ha lite variation på fiskrätterna.
Publicerat November 29, 20169 yr Författare Stekt röding, brynt smör och flagad mandel med mandelpotatismos.
Publicerat November 29, 20169 yr Hade tänkt mig något hel annat, men på tonårsbegäran blev det kokt potatis, älgfärsbiffar, ugnsbakade lökringar och en helt vanlig brunsås istället.
Publicerat November 29, 20169 yr 1 hour ago qvarnhill sa: Stekt röding, brynt smör och flagad mandel med mandelpotatismos. Visst är det äkta vara från Nils o ingen broilerröding? Visst är den god den äkta rödingen?
Publicerat November 29, 20169 yr Författare 1 minute ago lsjonsson sa: Visst är det äkta vara från Nils o ingen broilerröding? Visst är den god den äkta rödingen? Absolut, fet å fin Ritsem-röding!
Publicerat November 29, 20169 yr 2 minutes ago qvarnhill sa: Absolut, fet å fin Ritsem-röding! Riktig godis för en matälskare!
Publicerat November 29, 20169 yr Dags för att ta hand om resterande vitkål och morötter, Lite purjo och några wiener slangar så var soppan klar. Gott gotti gott gott.
Publicerat November 29, 20169 yr Korv Stroganoff och basmatiris... Smaklökarna älskar det här men Verkmästarn i magen har en helt annan uppfattning om den saken. Idag vann smaklökarna den duellen.
Publicerat November 30, 20169 yr Man tager vad man haver i grönsaksväg, dvs en hel hop diverse frysta grönsaker, bottenskrapet som är kvar i påsarna och inte duger nått till och sen gör man en alldeles fantastiskt god grönsakssoppa som för dagen serverades med nån typ av rågbröd som jag experimentbakade igår.
Publicerat November 30, 20169 yr Författare Stekt potatis, stekt falukorv, stekt ägg och stekt/karamelliserad lök... Mycket stekt och mycket gott!
Publicerat December 1, 20169 yr Författare Det är trots allt torsdag... Tunna pannkakor med hemkokt körsbärssylt och "fuskgrädde" d.v.s tocken där "sprutgrädde".
Publicerat December 1, 20169 yr Detta är en populär post. 3 minutes ago qvarnhill sa: "fuskgrädde" d.v.s tocken där "sprutgrädde". Nu sa du något........ En sån har jag i kylen Det blir en Irish coffea i kväll