Publicerat December 14, 20169 yr Qvarnhill, jag har avtäckt en uråldrig lergryta här på gården. Hur nyttjar man den, till vad och vad är fördelen?
Publicerat December 14, 20169 yr Författare Detta är en populär post. 6 hours ago sidelock sa: Qvarnhill, jag har avtäckt en uråldrig lergryta här på gården. Hur nyttjar man den, till vad och vad är fördelen? Saftigt och smakrikt brukar det bli, lite som saltinbakat och sedan sparar man ju på fettet om man nu önskar det. Jag brukar göra "all inclusive" minus kolhydraterna, morötter och palsternackor brukar trivas fint ihop med proteinet i grytan och blir väldans gott. Om grytan INTE är glaserad invändigt måste den blötläggas några timmar före man tar den i bruk och man sätter in den i kall ugn annars är det risk att den spricker. Man kan med fördel använda framdelskött och köra på ganska länge och i princip stoppa i allt man vill ha, inkl. kryddor. Man får en fantastisk sky att använda som den är alt. som bas i en smarrig sås. Det är bara att "go bananas"!
Publicerat December 14, 20169 yr Författare Idag har det styckats kronhjort så självklart har det också ätits kronhjort! Pannbiffar i gräddsås med King Edvardsmos och lingonsylt blev dagens idag.
Publicerat December 14, 20169 yr Pannbiffar blev det här också - ihop med kokt potatis, gräddsås och surkål (norsk). Pepparkakstårta och kaffe till dessert.
Publicerat December 16, 20169 yr Författare Hade ett par kronfärsbiffar kvar sedan onsdagen, de fick idag samsas med råstekt potatis och karamelliserad gul lök och vips blev det en helt annan dagens idag!
Publicerat December 16, 20169 yr Flam keuche... Eller hur det nu stavas... En slags paj som är mer som en pizza, får annan botten. Typ. Bacon och lök på denna. Gott.
Publicerat December 16, 20169 yr I kväll har grillen varit igång med allt från file, revben o körv.....
Publicerat December 17, 20169 yr Hemgjorda köttbullar på hembakat bröd... Det blev det istället för middag idag.
Publicerat December 17, 20169 yr En burgare på färsk nötfärs, rejäl skiva Åseda gräddost som fick smälta då andra sidan stektes. Brioche bröd rostad ovanpå brödrosten och sedvanliga tillbehör som rostad lök, senapsmajonäs, tomatskivor, smörgåsgurka senap och ketchup. Smarrigt = JA
Publicerat December 18, 20169 yr Klytpotatis, en bit fläskfilé o lite färdigt älgkött, Beasås o julmust. Alltså det blev lite rester från frysen.
Publicerat December 18, 20169 yr Författare Honungs/jordnötssmör/sweet chili sås-griljerade revbensspjäll idag.
Publicerat December 18, 20169 yr Hade en hel bit fläsksida färdigskårad i svålen så den fick ligga 5,5h i slow cookern med morot, lök, salt & peppar, en skvätt äppelcidervinäger och vatten så det täckte. Sen in i ugnen för att krispa till sig innan servering. Till det blev det en skysås på den reducerade skyn, hasselbackspotatis och brysselkål. Svålen blev inte riktigt så krispig som jag tänkt mig men så jävla saftigt och mört som köttet var så kan jag se mellan fingrarna med det
Publicerat December 18, 20169 yr Kyckling, med wokgrönsaker som fick simma med en bra skvätt grädde.. Basmatiris till.
Publicerat December 19, 20169 yr Författare Nu och då blir längtan efter fiskbullar i hummersås för svår att stå emot, idag blev det en sådan dag... Kokt potatis och lite blandade grönsaker fick samsas på tallriken också.
Publicerat December 21, 20169 yr Blev något lättlagat idag då jag har bakat tidigare idag. Mos på potatis och morot och Bullens varmkorv. Satt som en smäck.
Publicerat December 22, 20169 yr Författare Gjorde en hjortleverpaté till julbordet och fick lite smet över så den fick bli lyxiga leverbiffar, serverade med kokt potatis, stekt lök och lingonsylt.
Publicerat December 22, 20169 yr Kanske inte dagens rätt men Vildsvinsskinkorna tog precis ur ugnen och ska få svalna lite inför griljeringen. Röken står och puffar och är klar om en halvtimma
Publicerat December 25, 20169 yr 37 minutes ago shamani sa: Julmat, såklart! Och det blir det även imorgon. Samma här o det kommer det att bli imorgon också.
Publicerat December 25, 20169 yr Ikväll blir det helstekt kalkon med "stuffing", potatismos smakasatt med tryffelsalt, brysselkål med bacon och valnötter, skysås, tranbärssås och pressgurka. Till efterrätt ryktas det om hemgjord pepparkaksglass