Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dagens rätt

Featured Replies

Publicerat

:lol::lol::lol:

• Svar 9,7k
  • Visningar 1,3m
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Islänningen
    Islänningen

Putin's middag i veckan....

• Ikväll blev det bränd vildsvinsfilè med hemmagjord potatissallad.

• OK, inte dagens, dagens men väl förberedelse för onsdagens dagens då trettio man, passkyttar/hundförare, ska utfodras på en sörmländsk drevjakt. Preppar 8 mufflonbogar idag, i morr'n blir det en musti

Posted Images

Publicerat

Jag tillsätter även lite bakpulver i plättarma för att få dom lite tjockare. Pannkakor vill jag ha så tunna att det ser ut som spets... Och dom ska ha färg! :yes:

Publicerat
8 hours ago shamani sa:

Ni är knepiga ni. Plättar steker man i ett plättjärn (vanligtvis är det plats till sju plättar i ett sånt järn), pannkakor steks i stekpanna (gjutjärn, såklart!). Gör man den i ugnen heter det ugnspannkaka. 

Frågor på det? B)

Sådant hade morsan också men jag har rationaliserat hela processen.:P Jag har inte sett någon som har et tsådant plättjärn här uppe men å andra sidan snokar jag inte runt i folks skåp för att se vad dom har för utrustning.:lol: Ja visst ska det vara i gjutjärn o ungspannkaka från ugnen.:thumbsup:

Publicerat
8 hours ago Wizard sa:

Instämmer med shamani!

Plättar är små pannkakor som steks i plättlaggen, pannkakor är större varianten som steks i stekpannan och det man gör i ugnen är antingen ugnspannkaka eller fläskpannkaka beroende på om man har i fläsk eller ej. 

Den där modellen fick man i lumpen av pannkaka som var stekt i ugnen men utan fläsk på torsdagar men med jordgubbs- el. hallonsylt.

Publicerat
7 hours ago shamani sa:

Jag tillsätter även lite bakpulver i plättarma för att få dom lite tjockare. Pannkakor vill jag ha så tunna att det ser ut som spets... Och dom ska ha färg! :yes:

Hm! Det har jag aldrig hört talats om. Färg får jag på mina plättar!:thumbsup:

Publicerat

Man får pannkakorna (i stekpannan,  då ;) ) med spets om smeten är tunn nog. :)

Och fråga inte om recept för det använder jag inte. Annat än (till en person) 1 ägg, en skvätt mjölk (helfet), mjöl till lagom tjocklek och ett par nypor salt. Stekes i SMÖR i gjutjärnspanna på hög värme. Dra på fläkten för det kommer att osa! ^_^ Och de ska vara så tunna det går. 

:wub:

Publicerat
1 hour ago shamani sa:

Man får pannkakorna (i stekpannan,  då ;) ) med spets om smeten är tunn nog. :)

Och fråga inte om recept för det använder jag inte. Annat än (till en person) 1 ägg, en skvätt mjölk (helfet), mjöl till lagom tjocklek och ett par nypor salt. Stekes i SMÖR i gjutjärnspanna på hög värme. Dra på fläkten för det kommer att osa! ^_^ Och de ska vara så tunna det går. 

:wub:

Jepp o Jonsson behärskar tekniken rätt bra!:thumbsup: Rätt bra beskrivning Shamani!:thumbsup: Så göt jag också!:P

Publicerat

Ikväll blev det lite skåpsrensning i skafferi och kyl. Några olika sorters pasta, några köttbullar o lite pesto. 

Publicerat

Klassiker från grundskolan. :) 

IMG_1102.thumb.JPG.57e9498cea7a357ba1db59fcce502c23.JPG

Publicerat
1 hour ago sidelock sa:

Klassiker från grundskolan. :) 

IMG_1102.thumb.JPG.57e9498cea7a357ba1db59fcce502c23.JPG

Stekt strömming? 

Publicerat

Stekt spätta tycker jag det ser ut som, med någon fil/remoladsås, gröna ärtor och pärer!

Publicerat

Älgfärsbiffar, potatis, gräddsås, grönsaker o mjölk.:)

Publicerat

Det är givetvis torsk era inlandsmurvlar ;) 

Vore väl själve fan om västkustens skolor började servera strömming. :biggrin: 

Publicerat

Spannferkelhaxe mit bratkartoffeln und krautsalat. Sköljs ner med några Kölsch.

IMG_2935.JPG

Publicerat

Spagetti och köttfärssås.

Publicerat
10 hours ago sidelock sa:

Det är givetvis torsk era inlandsmurvlar ;) 

Vore väl själve fan om västkustens skolor började servera strömming. :biggrin: 

En fisk som är påklädd i smulor och stekt kan vara förvirrande lika varandra. 

Vi fick strömming i skolan och jag har bara gått i skolor på västkusten, bara så det är sagt. ;) Gott är det också. :)

Ska  nog steka en torskrygg någon dag. Behöver något gott till de lila potatisarna jag köpte på ICA idag... Ska visst vara tvåfärgade inuti. 

Publicerat
4 hours ago TekDr sa:

Spannferkelhaxe mit bratkartoffeln und krautsalat. Sköljs ner med några Kölsch.

IMG_2935.JPG

Och på svenska blir det:  surkål, stekt potatis och någon form av mörk hög...:huh:

Publicerat
Just now shamani sa:

Och på svenska blir det:  surkål, stekt potatis och någon form av mörk hög...:huh:

Typ långkokt spädgrislägg som fått krispa till sig i ugn. Orkade inte en vanlig haxe idag. Detta klockade in på ca 400gr och en vanlig haxe 1100-1800gr så då får man va hungrig ;)

Publicerat
4 minutes ago TekDr sa:

Typ långkokt spädgrislägg som fått krispa till sig i ugn. Orkade inte en vanlig haxe idag. Detta klockade in på ca 400gr och en vanlig haxe 1100-1800gr så då får man va hungrig ;)

Ok.  Så du var bara lite "sugen" idag då? ;) Låter gott iaf. :yes:

Publicerat
56 minutes ago shamani sa:

Ok.  Så du var bara lite "sugen" idag då? ;) Låter gott iaf. :yes:

Det är gott ;) 

Man får unna sig nåt som tröst när jobbet tvingar en bort från familjen till Köln några dagar...

Publicerat

IMG_20170209_155702.jpg

Publicerat

Ska försöka samla kraft och ork att laga köttfärslimpa med potäter och sås, men i värsta fall slutar det kanske i stil med shamanis inlägg.. :unsure:

Publicerat

Smartur räv som jag är så glömde jag tina köttfärsen i tid... så Dr Oetker var snäll att bjussa på en pizza! Man undrar ju för övrigt hur hans tidigare patienter mår om han försörjer sig på att kränga fryspizzor. :blink:

IMG_0047.JPG