Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dagens rätt

Featured Replies

• Svar 9,7k
  • Visningar 1,3m
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Islänningen
    Islänningen

Putin's middag i veckan....

• Ikväll blev det bränd vildsvinsfilè med hemmagjord potatissallad.

• OK, inte dagens, dagens men väl förberedelse för onsdagens dagens då trettio man, passkyttar/hundförare, ska utfodras på en sörmländsk drevjakt. Preppar 8 mufflonbogar idag, i morr'n blir det en musti

Posted Images

Publicerat
4 hours ago Krågejägarn sa:

Ikväll blir det hjortfärsbiffar med champinjonsås, potatis och lingon! :wub:

Resultatet!:D

image.jpg

Publicerat
1 hour ago Krågejägarn sa:

Resultatet!:D

image.jpg

Ser riktigt gott ut.:thumbsup::)

Publicerat

Bruna bönor och stekt fläsk. :wub: Blir en ljuvlig helg.... B)

Publicerat
40 minutes ago shamani sa:

Bruna bönor och stekt fläsk. :wub: Blir en ljuvlig helg.... B)

Tycker den du delar täcke med samma sak tro?

:D

Publicerat
2 hours ago Finskavapen sa:

Tycker den du delar täcke med samma sak tro?

:D

Singel. ;) Det har sina fördelar - man slipper klagomål när täcket vibrerar... :lol:

Publicerat

Fast det kan ju liknas vid självmordsförsök i värsta fall... :ph34r:

Publicerat

Kör repris på igår då det blev över... :wub:

Publicerat

Blir enkelt idag, nybakade korvbröd och några wiener slangar med tillbehör. Man tar det man orkar med mellan värken ;)

Publicerat

Sitter på pizzerian nu med barnen och väntar på våra pizzor att ta med hem. Päronsoda skall det drickas till så jag lär få paltkoma så det räcker och blir över när sockerchocken har lagt sig :P

Kollade på skalade räkor på affären men nästan 100 kr för 100 g räkor är fasiken på gränsen till att vara extremt så det får bli andra proteiner i stället. Kollade också på olika pulvershakes men allt innehåller kolhydrater så det gick inte. Faktum är att precis alla dietprodukter innehåller kolhydrater vilket jag inte tänkt på innan... Märkligt faktiskt? 

Nåja, snart pizza men jag lär äta på tok för fort som vanligt men det kan jag leva med!

Smaklig spis och trevlig kväll på er alla! :)

Publicerat
1 hour ago Wizard sa:

Sitter på pizzerian nu med barnen och väntar på våra pizzor att ta med hem. Päronsoda skall det drickas till så jag lär få paltkoma så det räcker och blir över när sockerchocken har lagt sig :P

Kollade på skalade räkor på affären men nästan 100 kr för 100 g räkor är fasiken på gränsen till att vara extremt så det får bli andra proteiner i stället. Kollade också på olika pulvershakes men allt innehåller kolhydrater så det gick inte. Faktum är att precis alla dietprodukter innehåller kolhydrater vilket jag inte tänkt på innan... Märkligt faktiskt? 

Nåja, snart pizza men jag lär äta på tok för fort som vanligt men det kan jag leva med!

Helt ärligt wiz, vill du ha ekonomi, variation, protein och fett så är korv av lite bättre sort jäkligt bra att ta till. :yes: 

Publicerat
4 minutes ago sidelock sa:

Helt ärligt wiz, vill du ha ekonomi, variation, protein och fett så är korv av lite bättre sort jäkligt bra att ta till. :yes: 

Med två autistiska barn som under många års tid nästan bara åt korv så kan man lätt säga att falukorv t ex kommer jag inte att kunna äta en gång till i mitt liv om jag så ens höll på att svälta ihjäl... :sick: Det blev för mycket.

Sen vete tusan om korv är så spännande till sallad men kall prinskorv är ju gott ibland!

Jag äter mest kyckling och skinka till min sallad eftersom det är två saker jag inte tycks kunna bli less på. Stekt fläsk är även det gott men inte kallt. Jag äter mina proteiner kalla eftersom det skall gå åt energi att värma upp maten i magen också. När jag har nått mitt mål så skall jag försöka hitta en balans i kosten för att bibehålla vikten men just nu är det maximal fokus på att tappa vikt utan att träna och det finns nog inget spännande sätt att göra det på helt enkelt. Isbergssallad, gurka och kyckling tycks jag kunna äta hur mycket som helst utan att lessna så det är det jag kör vidare på. Någon mer pizza blir det nog inte på många helger och då absolut inte mer än en halv! ;) 

Publicerat
23 minutes ago Wizard sa:

Med två autistiska barn som under många års tid nästan bara åt korv så kan man lätt säga att falukorv t ex kommer jag inte att kunna äta en gång till i mitt liv om jag så ens höll på att svälta ihjäl... :sick: Det blev för mycket.

Sen vete tusan om korv är så spännande till sallad men kall prinskorv är ju gott ibland!

Jag äter mest kyckling och skinka till min sallad eftersom det är två saker jag inte tycks kunna bli less på. Stekt fläsk är även det gott men inte kallt. Jag äter mina proteiner kalla eftersom det skall gå åt energi att värma upp maten i magen också. När jag har nått mitt mål så skall jag försöka hitta en balans i kosten för att bibehålla vikten men just nu är det maximal fokus på att tappa vikt utan att träna och det finns nog inget spännande sätt att göra det på helt enkelt. Isbergssallad, gurka och kyckling tycks jag kunna äta hur mycket som helst utan att lessna så det är det jag kör vidare på. Någon mer pizza blir det nog inte på många helger och då absolut inte mer än en halv! ;) 

Nu talar jag inte om bulkkorv utan det är isterband, chorizo, kolbacz eller salsiccia som gäller.^_^

Publicerat
57 minutes ago sidelock sa:

Nu talar jag inte om bulkkorv utan det är isterband, chorizo, kolbacz eller salsiccia som gäller.^_^

Isterband är ju sagolikt gott faktiskt, men utan stuvad potatis så är det nog inte samma sak... Men det tål att testas ändå!

Ungarna och jag skulle göra korv förra månaden men hittade inte alla delarna till kvarnen dessvärre. Irriterande men hemgjord korv är ju annars skitgott det också. 

Man kanske skulle ta och dra igång en grill senare i veckan för att fira att snön har smält bort? Grillad korv är ju den bästa korven och det går att äta även utan bröd. Bara lite senap! 

Bra korv är kanon men falukorv får jag tyvärr inte i mig längre som sagt och det är synd för den falukorven Ingelsta gör på kalkon här nere är riktigt god och smakar som falukorv gjorde en gång i tiden innan man började göra mer fettsnål falukorv och det är äckligt. Tyvärr så börjar jag må illa redan efter två tuggor men den som gillar falukorv måste testa Ingelsta falukorv!

Publicerat

Jag äter isterband ikväll, med stuvade morötter, gurka och bladspenat. :yes: 

Publicerat

Blev stekt alaska pollockrygg med bruten potatis på en märklig potatissort från ICA. 

Kokvattnet blev grönt ! På insidan slutet normalfärgad och lila... 

Gott iaf... :thumbsup:

IMG_20170220_164551_01.jpg

IMG_20170220_165418.jpg

Publicerat

Tog fram en burk köttfärssås ur frysen. Spaghetti till såklart. Till dessert kaffe och ... 

IMG_20170221_145413.jpg

Publicerat
På ‎2017‎-‎02‎-‎18 at 18:15 sidelock sa:

Min erfarenhet från när jag tränade regelbundet och tänkte på kosthållningen var att man får läsa noga på korvpaketen gällande näringsinnehållet. Om man t.ex. kolla falukorv så är det ofta att proteinhalten i fullkornspastan (tror den ofta ligger kring 14 %) ligger högre än i korven (vill minnas att 10-16 % var rätt vanligt). Det innebär att det är rätt mycket annat än köttråvara i korvarna. Förutom fett så utgör ju gryn och mjöl m.m. ofta inte en oansenlig del (mycket kolhydrater och stärkelse).

MVH
Alias

Publicerat
På ‎2017‎-‎02‎-‎18 at 16:36 Wizard sa:

Kollade runt lite på gymgrossisten.se

Den lägsta mängd kolhydrater i förhållande till protein var denna produkt http://www.gymgrossisten.com/whey-100 (har dock inte kollat alla produkter). Ca 2 g kolhydrater/100 g och ca 85 g protein/100 g.

Nu är detta förvisso vassleprotein, vilket kanske du inte var så hjälpt av?

Blandar jag ihop dig med någon annan eller mådde du inte så bra av mjölk?

Har du i så fall en aning om det beror på laktosen (mjölksockret) eller mjölkproteinet?

Aja, hoppas det är till någon nytta för dig eller någon annan!

MVH
Alias

Publicerat
6 minutes ago alias sa:

Kollade runt lite på gymgrossisten.se

Den lägsta mängd kolhydrater i förhållande till protein var denna produkt http://www.gymgrossisten.com/whey-100 (har dock inte kollat alla produkter). Ca 2 g kolhydrater/100 g och ca 85 g protein/100 g.

Nu är detta förvisso vassleprotein, vilket kanske du inte var så hjälpt av?

Blandar jag ihop dig med någon annan eller mådde du inte så bra av mjölk?

Har du i så fall en aning om det beror på laktosen (mjölksockret) eller mjölkproteinet?

Aja, hoppas det är till någon nytta för dig eller någon annan!

MVH
Alias

Japp, det var jag som blev kass av mjölkprotein/laktos. Har aldrig varit det i hela mitt liv men något ändrade sig för 3-4 år sedan och sedan dess har jag fått sluta dricka mjölk då det gav mig magkatarr bl a.

Den pulvershaken jag testade var ju baserad på mjölkprotein men även en del socker, varav det mesta var laktos. Faktum är att den består av 18% laktos och 38% kolhydrater och nu när man har börjat räkna sådant så inser man ju att detta inte är helt optimalt...

Jag kör vidare med min sallad + proteiner (mest fågel) och väger alla ingredienser och räknar på allt och så får vi se vad som händer.

En öl t ex skjuter min diet i sank så det skriker om det och skall man försöka ligga på så nära 0% som möjligt med kolhydrater så får man glömma allt sådant...

Nåja, det gäller ett halvår nu eller något i den stilen och sen får jag förhoppningsvis börja äta normal mat igen!

Tack för tipset dock :) 

Publicerat
1 hour ago alias sa:

Min erfarenhet från när jag tränade regelbundet och tänkte på kosthållningen var att man får läsa noga på korvpaketen gällande näringsinnehållet. Om man t.ex. kolla falukorv så är det ofta att proteinhalten i fullkornspastan (tror den ofta ligger kring 14 %) ligger högre än i korven (vill minnas att 10-16 % var rätt vanligt). Det innebär att det är rätt mycket annat än köttråvara i korvarna. Förutom fett så utgör ju gryn och mjöl m.m. ofta inte en oansenlig del (mycket kolhydrater och stärkelse).

MVH
Alias

Därav korv av lite bättre sort, visst är de lägre i protein än rent kött (fattas ju bara annat) men så jävla svårt är det inte att nå under eller runt 5% kolhydrater i vanlig köpekorv.

Publicerat
  • Författare

Strömmingsflundror för under 20:-/kg avgjorde matvalet idag! Stekt strömming och potatismos fick det bli!

Publicerat

Köttbullar, karamelliserad lök och gräddstuvade morötter. ^_^

IMG_1227.thumb.JPG.4f8629df9dbe0e1a4a09e3f2048517fc.JPG

Publicerat
53 minutes ago sidelock sa:

Köttbullar, karamelliserad lök och gräddstuvade morötter. ^_^

IMG_1227.thumb.JPG.4f8629df9dbe0e1a4a09e3f2048517fc.JPG

Det där såg ju klart fint ut! Måste testas.

För egen del blir det en sen middag med hel Bjärekyckling i ugn med rotmos, gräddsås och smörslungad sparris. Hoppas det kommer smaka som tänkt. :)