Publicerat September 9, 20178 yr Bilderna från Baskien är bättre. Men man får hålla tillgodo med vad som finns här hemma. Jag räknade med, låt oss säga konfunderade, kommentarer. Men har ni provat? Gifter sig verkligen. Blir dock bäst med de krispiga bågarna. Prova. /P
Publicerat September 10, 20178 yr På 8/24/2017 at 19:56 qvarnhill sa: Idag får jag tacka Nisse för maten... Finns inte bättre fisk än abborre, född och uppvuxen i Norrbottniskt dricksvatten! Såg gott ut! Har du kvar av abbborren ännu? Jag har inte fiskat just någonting sista tiden men jag vet att det finns några paket gömda i frysskåpet. Vi får se när det kommer mera men jag gissar att det dröjer tills solen börjar visa sig på andra sidan om vintermörkret som sakta kommer allt närmare. Men det är så där man ska äta den fisken enkelt och utan att krydda sönder den.
Publicerat September 10, 20178 yr Köpte griskött igår och stekte. Men vilken jäkla besvikelse. Det blir ju ingen stekyta och jag vet inte vad de gjort med köttet då det aldrig blev genomstekt. Hade lika gärna kunnat käka esabs svetshandske! Det är tur att jag snart ska och hälsa på i Qvarnhill Inn så man får lite äkta vara.
Publicerat September 10, 20178 yr 2 minutes ago Nils l sa: Köpte griskött igår och stekte. Men vilken jäkla besvikelse. Det blir ju ingen stekyta och jag vet inte vad de gjort med köttet då det aldrig blev genomstekt. Hade lika gärna kunnat käka esabs svetshandske! Det är tur att jag snart ska och hälsa på i Qvarnhill Inn så man får lite äkta vara. Håller med dig. Med risk för att låta bortskämd med viltkött. Men köpekött, å då gris framför allt har en förmåga att vara 'vätske-preparerat' och ofta har en doft som inte alltid är angenäm. Det går och få bra kött åxå men. Min erfarenhet dock. /P
Publicerat September 10, 20178 yr Fick lite äppelpaj över igår... Ingen vaniljsås, men lika delar sötad kondenserad mjölk och grädde...
Publicerat September 10, 20178 yr 28 minutes ago shamani sa: Korvstroganoff med ris idag. Blev Stroganoff med ris här med...och ett glas Treo.
Publicerat September 10, 20178 yr 1 minute ago Järven sa: Blev Stroganoff med ris här med...och ett glas Treo. Jag nöjde mig med rent vatten, jag.
Publicerat September 10, 20178 yr Såsen till pajen (50-50 kondenserad mjölk och vispgrädde) som blev kvar hällde jag i en plastmugg och ställde i frysen. Blir till ljuvlig glass... Krämig och god.
Publicerat September 10, 20178 yr 1 minute ago shamani sa: Jag nöjde mig med rent vatten, jag. Apoteks-Champagne är en underskattad måltidsdryck.
Publicerat September 10, 20178 yr Älgköttgryta, nudlar, gräddsås med kantareller, grönsaker o öl/mjölk.
Publicerat September 10, 20178 yr 2 hours ago Järven sa: Apoteks-Champagne är en underskattad måltidsdryck. Jag tål inte acetylsalicylsyra så jag klarar mig fint utan. Gick bra tills jag passerat tonåren. Får bli Soda Stream-Champagne här. Var försiktig med treo, man blir lätt beroende av dom.
Publicerat September 10, 20178 yr 7 minutes ago shamani sa: Var försiktig med treo, man blir lätt beroende av dom. Brukar hjälpa med en slurk sprit när jag får Treoabstinens. Skämt åt sido, man ska vara försiktig med alla läkemedel, även receptfria.
Publicerat September 10, 20178 yr Som dagens blev det ugnsbakad torsk med pesto, tomat å salladslök samt pärlcocos. Å som alternativ till fisken blev det samma fast på rådjur istället, skar ner en 300g stek i skivor. Mina kritiker uppskattade. /P
Publicerat September 10, 20178 yr Svampsoppa på sandsopp. Lite mer bett än i Karl Johan svamp men absolut inte dåligt.
Publicerat September 12, 20178 yr Har plockat bär hela hösten utan att smaka själv. Brukar vara tradition att göra paj på första bären. Men i går blev jag tvungen att slänga ihop en bärpaj på blåbär. Har frossat i den till nu då sista biten försvann.
Publicerat September 12, 20178 yr 13 minutes ago Nils l sa: Har plockat bär hela hösten utan att smaka själv. Brukar vara tradition att göra paj på första bären. Men i går blev jag tvungen att slänga ihop en bärpaj på blåbär. Har frossat i den till nu då sista biten försvann. Det är gott Nils!
Publicerat September 15, 20178 yr Stora plättar, nykokt hjortronsylt, gammeldags vaniljglass, grädde o mjölk.
Publicerat September 15, 20178 yr 5 minutes ago lsjonsson sa: Stora plättar, nykokt hjortronsylt, gammeldags vaniljglass, grädde o mjölk.
Publicerat September 15, 20178 yr Just kastat in en köttfärspaj med ett par Karl johansvampar som tärnades fint tillsammans med lök och vitlök och bryntes innan köttfärsen fick gå i. Det som blev kvar av fyllningen ostgratineras på fyra franskbröd som kvällsmål och en morgonmacka innan jobbet imorgon bitti.
Publicerat September 15, 20178 yr Leker vidare med sous vide cirkulatorn jag köpte i somras. Katrinplommonspäckad fläskkarré 8 timmar sous vide, sedan brynt med salt&socker, kokta potäter och naturligtvis äppelmos. Gräddsås goes without sayin'
Publicerat September 15, 20178 yr Dottern bjöd på pannkakor till lunch. Jag har med mig egengjord jordgubbssylt till. Till middag bjöd svärsonen på hemmagjorda langos.