Publicerat September 25, 20178 yr Svängde ihop nåt asiatisktinspirerat med strimlat fläskkött och grönsaker. Lite nudlar till det.
Publicerat September 27, 20178 yr Potatis och broccolisoppa med en rejäl dos grädde. Till det krutonger på diverse bröd bl.a. Hembakt surdegsbröd. Och dessutom lite varmrökt vildsvinshals som fick krispa till lite i ugnen.
Publicerat September 29, 20178 yr Idag blir det radhusbiff med rårörda lingon = smaskens. Redigerad September 29, 20178 yr med tecno insättning bild
Publicerat September 30, 20178 yr På 2017-09-24 at 18:28 shamani sa: På tallriken idag: Ugnsrostad Sötpotatis/potatis, liten rådjursstek som fick gå färdigt i ugnen med morötter och lök. Gräddsås på skyn. Den skulle jag kunnat äta upp med sked.... Till dessert blir det stekta äppelbitar i kanel och rörsocker. Blir vispgrädde till. Skulle ju låna denna iden skrev jag men hittade ingen rådjursstek i frysen men där låg en lammstek så den får vara med istället det är ju gott de mä.
Publicerat September 30, 20178 yr *Grillar man inte dör man.* Örtkryddade älgfärsbiffar (rejäl dos med provencalska örter å en del annat) a’ 200gr (orkande inte klydda med 20 x 100gr i afton) å röken ’kryddades’ med äpple-, körsbärs-trä och inte att förglömma En. Till det ’ungsbakade’, fyllda stora paprikor. Fyllningen bestod av tärnad potatis, tärnad haloumi, filadelfiaost, peppar å en skvätt grädde samt hackad gräslök. /P
Publicerat September 30, 20178 yr Kantarellsmörgåsar. Mycket vispgrädde och Wästerbottenost gör det svårt att misslyckas
Publicerat Oktober 1, 20178 yr Struts, potatis, sötpotatis, morot och fem pepparsås. Så jäkla mör strutsen var! Och god. Och är det söndagsmiddag, så är det. Desserten blev hjortrongrädde med lite krossad digestivekex... Jag är mätt!
Publicerat Oktober 2, 20178 yr Detta är en populär post. Personlig favorit. En av världens absolut bästa rätter. /P
Publicerat Oktober 3, 20178 yr Författare Detta är en populär post. Blidde en matig blandsvampsoppa idag, toppad med lite stekt bacon, Gud förbjude att man skulle bli beskylld för att vara vegetarian!
Publicerat Oktober 5, 20178 yr En enkel lingonkaka med vaniljsås. Lite tidsfördriv en regnig dag hemma...
Publicerat Oktober 5, 20178 yr 4 hours ago Sparven sa: En enkel lingonkaka med vaniljsås. Lite tidsfördriv en regnig dag hemma... Lingon? Ser ut som blåbär... Ser gott ut i vilket fall.
Publicerat Oktober 5, 20178 yr 5 minutes ago shamani sa: Lingon? Ser ut som blåbär... Ser ut i vilket fall. Helt rätt! Jag hade i en skvätt blåbär också som låg och skräpade.
Publicerat Oktober 5, 20178 yr 3 hours ago Sparven sa: En enkel lingonkaka med vaniljsås. Lite tidsfördriv en regnig dag hemma... Man kan ägna sådana här regninga dagar till olika matexpriment bara det är röjt i köket tills frun kom hem så det inte finns några bevis om det skulle bli ett misslyckat expriment.
Publicerat Oktober 5, 20178 yr Receptet: Lingon(?)kaka 150 g smör 1,5 dl socker 4 dl vetemjöl 2 tsk vaniljsocker 1 ägg 1 tsk bakpulver Dega ihop, sprid ut i form och häll i 4 dl lingon (ev blandat med lite socker). Går säkert bra med andra bär också. Grädda i 175 grader, 45 min, hyfsat långt ner i ugnen. Servera med t ex vispad vaniljglass eller vaniljsås.