Publicerat Januari 12, 201214 yr Middan i sig var inte så speciell, lagom stekta biffar med rött råris och bearnaise. Däremot var salladen lite speciell och nydanande: riven morot och jordärtskocka, rosmarin från kvist, olivolja, salt/peppar, blanda väl. Till detta gjorde jag sedan en senap av Colemans senapspulver, en skvätt grädde, lite råsocker och worcestershiresås vilken rördes ner i råkosten. Prova vett ja för det var en riktigt fräsch sallad, som en coleslaw utan en massa gegga.
Publicerat Januari 14, 201214 yr Kasslergratäng 3 dl ris 6 dl vatten 1 grönsaksbuljong 1 grön paprika 2 gula lökar 2 msk smör 5 ananasringar 4 tomater 500 g kassler 250 g mjukost 2 dl grädde 1-2 tsk curry Lite salt Koka ris med grönsaksbuljong, skär paprikan i tärningar och rör ned i riset. Slå riset i en smörjd ugnsform. Skär lök i tunna klyftor och puttra mjukt i stekpanna. Skär ananasringarna i bitar tomaterna i klyftor,kasslern i strimlor och blanda ihop med löken. Lägg riset ovanpå Rör ut mjukost med grädde och smaksätt med curry och lite salt. Häll såsen över gratängen och grädda i 200 – 225 grader i ca 20 – 25 minuter. Mmmmmmmmmmmmmmmm!
Publicerat Januari 22, 201214 yr I dag blev det specialkryddade fläskfärsbiffar med bla. turkisk yogurt och kidneybönor i. Till det gjorde jag en äggvariant där jag blandar hårdkokt äggula med vitlök, salt, yogurt och lite olivolja som sedan klickas i de "nakna" äggvitehalvorna. också sallad på tomat och mozzarella, rött råris. Drack en bourgogne till.
Publicerat Januari 22, 201214 yr "Kvällens rätt" blev stekt fläsk med löksås... Och fyra bira... på krogen
Publicerat Januari 24, 201214 yr hmm blidde älgfilé som skivades och stektes snabbt med salt och en pepparmix till var det sallad och potatisgratäng och pepparsås
Publicerat Januari 24, 201214 yr Klimpsoppa med älgkött och några grönsaker samt rotfrukter... Och ja, klimpsoppa är köttsoppa med mer klimp än kött. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Januari 25, 201214 yr Slött i dag med korv stroganoff, hade inget annat i än lök, falukorv (Wurstmaster), shiitake från burk (Borgens), grädde och ketchup (Heinz). Få ingredienser men med ett gott resultat.
Publicerat Januari 26, 201214 yr Stekt laxfilé, smörfräst stjälkselleri och sallad på cannellinibönor med rosmarin, olivolja och vinäger.
Publicerat Januari 26, 201214 yr Kasslergratäng 3 dl ris 6 dl vatten 1 grönsaksbuljong 1 grön paprika 2 gula lökar 2 msk smör 5 ananasringar 4 tomater 500 g kassler 250 g mjukost 2 dl grädde 1-2 tsk curry Lite salt Koka ris med grönsaksbuljong, skär paprikan i tärningar och rör ned i riset. Slå riset i en smörjd ugnsform. Skär lök i tunna klyftor och puttra mjukt i stekpanna. Skär ananasringarna i bitar tomaterna i klyftor,kasslern i strimlor och blanda ihop med löken. Lägg riset ovanpå Rör ut mjukost med grädde och smaksätt med curry och lite salt. Häll såsen över gratängen och grädda i 200 – 225 grader i ca 20 – 25 minuter. Mmmmmmmmmmmmmmmm! Låter gott Det är ingen viktväktar meny antar jag Själv så blir det hemlagad Pizza med allt gott jag hittade i kylen! Såsom skinka tomater lök ägg mängder av ost och en hel trave kryddor och örter Kanske inte något att vissa upp för Morberg men ändå gott.
Publicerat Januari 26, 201214 yr Låter gott Det är ingen viktväktar meny antar jag Själv så blir det hemlagad Pizza med allt gott jag hittade i kylen! Såsom skinka tomater lök ägg mängder av ost och en hel trave kryddor och örter Kanske inte något att vissa upp för Morberg men ändå gott. Var inte så säker...
Publicerat Januari 26, 201214 yr Var inte så säker... :lol: Tur att jag redan hade ätit klart! Och att jag inte hade korv i Pizzan
Publicerat Januari 26, 201214 yr Tjaha, om ingen av er känner behov av att slaska på herr Morbergs behag så kanske jag får anmäla att jag igår och idag kommer att dinera på lite levergryta på rå, med syltade trattkantareller, ris och rårörda lingon. Men det är inte så viktigt. /Christian
Publicerat Januari 27, 201214 yr Tjaha, om ingen av er känner behov av att slaska på herr Morbergs behag så kanske jag får anmäla att jag igår och idag kommer att dinera på lite levergryta på rå, med syltade trattkantareller, ris och rårörda lingon. Men det är inte så viktigt. /Christian Tur för dig att jag inte tycker lever är särskilt gott. Annars hade jag dykt upp och länsat faten åt dig... /F
Publicerat Januari 27, 201214 yr Gjorde kroppkakor för första gången i mitt liv i dag.. Plättlätt, men tämligen smaklösa prylar det där enligt min mening, fast de som gillar såna där menade på att de var jättegoda....
Publicerat Januari 27, 201214 yr Kroppisar är gott, min mamma är fena på att göra sådana. Hon brukade hålla gille för den utökade familjen då jag var barn. Tretton fullstora kroppisar är rekordet för en person och kväll har jag för mig.
Publicerat Januari 31, 201214 yr Sen middag idag bestående av potatisgratäng och stekt älggkött av stek från en utstyckad rostbiff
Publicerat Februari 1, 201214 yr Lunch: sushibuffé på Kungsgatan kanske inte världens mest unika sushi men man kan äta många bitar. Om jag äter något till kvällen så blir det samma som i går dvs. lammkorvar från Taylor & Jones. Helt ok korvar men de är ganska dyra.
Publicerat Februari 1, 201214 yr Älgfärssoppa med potatis, paprika å annat smått å gott. Ohhh, lever var längesen. Måste göra snart...
Publicerat Februari 1, 201214 yr Lunch: sushibuffé på Kungsgatan kanske inte världens mest unika sushi men man kan äta många bitar. När personalen börjar att slå efter en med besticken där inne så vet man att man har ätit sin del av kakan (buffén), förövrigt en otroligt rasistisk kinakrog, de serverar bara äkta mat, från schezuan till landsmän, vi övriga får hålla till godo med halvsubstitut. /Christian
Publicerat Februari 1, 201214 yr När personalen börjar att slå efter en med besticken där inne så vet man att man har ätit sin del av kakan (buffén), förövrigt en otroligt rasistisk kinakrog, de serverar bara äkta mat, från schezuan till landsmän, vi övriga får hålla till godo med halvsubstitut. /Christian Tror jag förstår vad du menar.....det stod en personal som en vakt vid sushin och jag funderade på om jag skulle bli slagen på fingrarna när jag ätit för många bitar Men jag blev mätt i alla fall. Dock tycker jag att det är illa att flera ställen i samma nish har skippat drickan....nu får man nöja sig med vatten till maten, sodavatten sa de men det var nog bara vanligt kranvatten.