Publicerat Februari 21, 201214 yr Stekt strömming och lök inlagd i 1-2-3lag är toppengott på mackan, men rödbetor, ketchup eller lingonsylt aldrig hört detta förut men jag är ju uppvuxen i öring-rödinglandet, där förekom inte etrömming så ofta. Jag förstår inte vad en del har för konstig smak heller.
Publicerat Februari 21, 201214 yr Dagens mat här blev köttfärsbiffar med finhackad smörgåsgurka i, kokt potatis, vanlig brunsås och lingonsylt.
Publicerat Februari 21, 201214 yr Pewh, för fjärde gången på fyra dagar åt jag älggulash. Men nu finns det nte mer kvar så till middag blir det väl en trave semlor kan jag tänka mig
Publicerat Februari 21, 201214 yr Författare Rispytt på fläsk, lök, morötter, vitlök, purjolök och gröna ärtor. Kryddad med salt och sambal oelek.
Publicerat Februari 24, 201214 yr Författare Flatpalt, stekt rimmat fläsk och lingonsylt står på menyn idag.
Publicerat Februari 25, 201214 yr Gjorde en egen variant på fisksoppa/gryta idag och den blev himla god 1 tärnad morot 1 hackad gul lök 1 tärnad fänkål 1 strimlad purjolök En klick tomatpuré 2,5 dl fiskfond, 2,5 dl grönsaksfond och ca 1,5 dl vitt vin 500 g lax skuren i lämpliga munsbitar Valfritt antal räkor Fräste grönfodret i smör tills det börjat mjukna lite, hällde på vätskan och lät koka en kvart, petade sen ner laxbitarna och efter 10 minuter i med räkorna och därefter servera ganska omgående.
Publicerat Februari 25, 201214 yr Aj, aj! Tjädergrytan(tjädertupp i vin), som var tänkt uteblev pga yttre omständigheter. Dagen till ära blev substitutet, tjälaknu´l ta en salte´n grisröv med kanninfoor å peran sum lagats te ti ogn. Lite köft chilibea gjole alht bätter. Till det, enpartre flaskor rött, mmmm va gott förståsss!
Publicerat Februari 26, 201214 yr Författare Idag blir det kokt lunchkorv, kokt potatis och pepparrotssås.
Publicerat Februari 26, 201214 yr Gjorde en gulash för en vecka sedan på fransyska från rådjur. Det som gjorde grytan speciell var den enligt receptet generösa mängden kummin som hade stötts tillsammans med två vitlöksklyftor och cesten från en citron. Det var två paprikor i med vilka rostades i ugn för att flås och hackas. Rostningen gjorde paprikan söt och välsmakande. Koktiden enligt receptet var 1,5 h. men jag lät det koka i 3 h. Köttet hade jag skurit i små grytbitar typ tummnagelstorlek. Receptet jag använde finns i Håkan Fällmans bok "Kött", en bok jag kan rekommendera för den som är lite mer intresserad av kött än en vanlig konsument.
Publicerat Februari 28, 201214 yr Författare Snabbt och lättlagat idag, pasta Carbonara. Hittade en bok på bokrean också som jag tvunget måste köpa, ett nytryck av Tore Wretmans bok om husmanskost. Massor av roliga och nyttiga uppslag på sedan länge bortglömda rätter med fokus på rejäl och god vardagsmat.
Publicerat Februari 29, 201214 yr Författare Idag har jag nallat lite av grismaten... Förr fanns det och kanske nu också, har inte kollat riktigt, matvete i butiken. Ganska gott som jag kommer ihåg det! Har en säck vete som jag blandar med majs och ärtor i foderspridaren så jag snodde helt enkelt lite grisvete som jag sköljt massor av gånger och dessutom låtit svälla i vatten över natten. Gör en mustig gryta på älg och rökt sidfläsk och tar kokt vete som jag tänkt mig blanda med sauterad rödlök och slätbladig persilja som tillbehör. Skriver jag inte inom ett par dagar så gick det väl inte att äta alls...
Publicerat Februari 29, 201214 yr Idag blir det grillad vildsvinsfilé, hasselbackspotatis å kantarellsås.
Publicerat Februari 29, 201214 yr Tog en fransyska av rådjur och la den i en ugnsform på en bädd av strimlad vitkål och morot. Runt om la jag ett antal skalade potatisar och rödbetor. Hällde på en skvätt öl för att få lite vätska. Körde på knappt 200 grader i 2h.+ varpå jag la köttet i folie. Delar av grönsakerna kördes med stavmixer till en puré som blandades med turkisk yogurt, vitlök och olivolja. Jag hade ris till. Rätt spännande och gott, resterna av purén är god på en macka såhär på kvällskvisten.
Publicerat Mars 1, 201214 yr Författare Överlevde gårdagens experiment och satsar idag på ett tvärsäkert kort i stället... Blodpudding, bacon och lingonsylt!
Publicerat Mars 3, 201214 yr Författare Idag blir det ugnsstekt anka, potatis, sås och svartvinbärsgelé.
Publicerat Mars 3, 201214 yr Åt precis viltgryta, Gjord på min första älg. Det är något speciellt att äta något man skjutit själv