Publicerat Juli 25, 201114 yr Nå det var inte bara en abborre utan en hel låda i lämplig storlek. Jag delade med en kompis och han fick ta alla över halvkilot. Det låter ju lite mer normalt. När en annan var barn så var abborren större än vad den är idag. I alla fall i mina trakter, där jag växte upp.
Publicerat Juli 25, 201114 yr väntar på att lasagnen ska bli klar...... gott med mat i magen efter en lunch bestående av kaninmat....
Publicerat Juli 26, 201114 yr Just nu står det en mörad fläskytterfilét i ugnen. I formen finns även morot, purjolök och massa grädde. Till detta får man väl koka sig lite extra grönsaker då potatis, ris eller pasta inte är aktuellt längre. Hm.... kanske ska dra i litet riven ost?
Publicerat Juli 26, 201114 yr idag blev det grillat vildsvins revbenspjäll som var förkokt i en marinad . ljuvligt kan jag då säga. kokta potatisar o lite lomanders bärni sås.
Publicerat Juli 28, 201114 yr Uschiamej... Jag hamnade i Grebbestad i stället för i Uddevalla. Kvällen har varit jättetrevlig, men det blev ju ett stopp i Langosboden.... Jag ska ju helst inte äta det, men det är ju så förbaskat gott med en Langos med räkor, rödlök, svart rom och citron...
Publicerat Juli 29, 201114 yr idag blev det grillat vildsvins revbenspjäll som var förkokt i en marinad . ljuvligt kan jag då säga. kokta potatisar o lite lomanders bärni sås. Låter skitsmarrigt. Vad förkokar du i? Jag har en bog liggande i frysen som jag inte riktigt vet hur jag ska behandla. Förkoka och grilla borde nog funka tror jag. Men som sagt; vad koka i? Mvh. Fitz
Publicerat Juli 31, 201114 yr Morfar fyller år idag och det vankas Motti mâ flâsk, flôt å krôsamos Dâ â rekti mat dâ
Publicerat Juli 31, 201114 yr Entrécôte, ugnsrostad potatis, morot, gul lök och vitlök, och världens godaste konjakssås. Det blir fina lunchlådor till nästa vecka
Publicerat Juli 31, 201114 yr Rådjursgryta med nyplockade kantareller, grädde, morötter och en skvätt rödvin... Bananchokladglass till efterrätt!
Publicerat Juli 31, 201114 yr När en annan var barn så var abborren större än vad den är idag. I alla fall i mina trakter, där jag växte upp. Eller så var Shamani mindre?
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Eller så var Shamani mindre? Det var hon också. Men jag läste eller såg på TV för ett tag sen att abborrar (på vissa platser i alla fall) var mindre än förr. Man har tydligen mätt aborrarna och de har blivit mindre. Att få en aborre på 15-20 cm var inte SÅ ovanligt för 35 år sen. Idag är dom ju bara runt 12-13 cm... Och SÅ mycket större är jag inte.
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Repris på gårdagen... Kycklingfilé med broccoli! Nu väntar jag bara på att mina kycklingar ska växa till sig till vettig slaktvikt så jag slipper köpa kyckling på stormarknaden! Men de behöver några veckor till, det är ju inte broilers...
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Repris på gårdagen... Kycklingfilé med broccoli! Nu väntar jag bara på att mina kycklingar ska växa till sig till vettig slaktvikt så jag slipper köpa kyckling på stormarknaden! Men de behöver några veckor till, det är ju inte broilers... Jag behöver nog nya glasögon - jag läste kyckling med broccolifilé... *bra jobbat, shamani...*
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Jag behöver nog nya glasögon - jag läste kyckling med broccolifilé... *bra jobbat, shamani...* Funkar säkert också.. när jag lärt mig filéa broccoli
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Funkar säkert också.. när jag lärt mig filéa broccoli Det är säkerligen en konst!
Publicerat Augusti 5, 201114 yr Hittade en fin rödingfilé i frysen. Den gjorde jag givetvis sashimi av. Det var nog bästa lunchen hittills i år...
Publicerat Augusti 6, 201114 yr Rådjursstek med smörslungade nypärer med paprika, sockerärtor, tomat och crispsallad. Mums:-)
Publicerat Augusti 13, 201114 yr Grillat/Äppelrökt sidfläsk (del av sida i bit) marinerat med äppelcider (med hjälp av min marinadspruta) och kryddor, stekt lök, smör-wokad broccoli.
Publicerat Augusti 13, 201114 yr Idag kom i princip hela middagen från vår gård och mina jaktmarker: Grillad skivad rådjursstek Kokt sparrispotatis Stekta kantareller, scharlottenlök (och köpt grädde) Sallad av tomat (3 eller 4 sorter), rödlök och slanggurka Rådjuret var givetvis från förra säsongen, resten var max 1 timme gammalt vid tillagningstillfället.
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Måste bara berätta om gårdagens middag! En väninna var på besök och hon är en slarver med maten så jag bestämde att hon skulle äta middag med mig. Serverade stekt tonfisk, gräddsås kryddad med citronpeppar och kokta grönsker.... Så jäklans gott! Och nej, det var INTE tonfisk på burk. Det var skivor som biffar. Blir helt lyrisk bara vid tanken! Kan varmt rekommenderas!