Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dagens rätt

Featured Replies

Publicerat

Aha, så det är så man gör.rolleyes.gif

Mmm fast du behöver lite kolisar så var 3-4 dag äter man lite kolisar :D

Mvh.

• Svar 9,7k
  • Visningar 1,3m
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Islänningen
    Islänningen

Putin's middag i veckan....

• Ikväll blev det bränd vildsvinsfilè med hemmagjord potatissallad.

• OK, inte dagens, dagens men väl förberedelse för onsdagens dagens då trettio man, passkyttar/hundförare, ska utfodras på en sörmländsk drevjakt. Preppar 8 mufflonbogar idag, i morr'n blir det en musti

Posted Images

Publicerat

Mvh.

Ok!

Publicerat

Gazpacho och en Virgin Mary. Kall mat och dryck behövs när jag har behagliga (Not!) 30 grader i lägenheten. <_<

Publicerat

Jag tänkte fixa till formen lite då tar jag bort kolisarna o ersätter dom med fett :D

Mvh.

Jag gör ett försök igen nu. Inte lätt att ta bort kolisarna... Men nu har jag inget val då jag har fått diabetes. :( Jag fick besked 1 juni och jag har dragit ner en hel del, men jisses vad svårt det är att stå emot allt gott som finns i kolhydraterna.

Brödet är svårast att avstå för det är ungefär det enda min mage tål... Sen finns det ju rena sötsaker som frestar ibland. Flytande bröd (öl) får man också begränsa. Fan vilken sommar det här blir...

Publicerat

Mvh.

Det är då det blir pizza, 2 liter Cola samt en stor påse godis? ;):D

Publicerat

Jag gör ett försök igen nu. Inte lätt att ta bort kolisarna... Men nu har jag inget val då jag har fått diabetes. :( Jag fick besked 1 juni och jag har dragit ner en hel del, men jisses vad svårt det är att stå emot allt gott som finns i kolhydraterna.

Brödet är svårast att avstå för det är ungefär det enda min mage tål... Sen finns det ju rena sötsaker som frestar ibland. Flytande bröd (öl) får man också begränsa. Fan vilken sommar det här blir...

Det var tråkigt o höra :angry:

Om din mage tål kötto fågel o sån då är det ju bara o grilla ota h...e ät dig mätt varge gång du äter o lyssna på kroppen när den börjar bli hungrig ät då är du mätt hela tiden o vill inte ha godis o skit bröd jooo ibland kaviar o bilingeost mmmmmmmmm

Mvh.

Publicerat

Det är då det blir pizza, 2 liter Cola samt en stor påse godis? ;):D

Nja det är bara när jag vill äta stort :D

Mvh.

Publicerat

Det var tråkigt o höra :angry:

Om din mage tål kötto fågel o sån då är det ju bara o grilla ota h...e ät dig mätt varge gång du äter o lyssna på kroppen när den börjar bli hungrig ät då är du mätt hela tiden o vill inte ha godis o skit bröd jooo ibland kaviar o bilingeost mmmmmmmmm

Mvh.

Nu går det bättre, men jag tar det lugnt och äter lite kolisar till maten så klarar sig magen bättre. Det värsta för magen är fett och det är ju det jag måste äta istället för kolisarna... Kött, fågel, fisk och ägg går bra. Tyvärr bor jag i lägenhet och då får man bara använda elgrill - och helt ärligt då står jag gärna över det grillade. Ost och grädde är det värre med - särskilt uppvärmda. Gratinerad broccoli faller ju bort (synd för det är ju gott!). Sen gillar jag inte sura mjökprodukter så cf, yoghurt och liknande faller bort. Kan meddela att ägg och bacon till frukost börjar bli lite tjatigt...

Jag har hittat en godkänd öl i alla fall. Pripps Blå Pure. Ingen direkt smaksensation, men fullt drickbar om man är sugen. :)Den smakar inte så mycket av vare sig det ena eller den andra så den är lättdrucken. :rolleyes:

Nu är det i alla fall en kall Pripps i glaset och en påse med fläsksvålar som jag gottar mig med. :) Skål!

I övrigt vart det köttfärsås (med ca 25 g fusili till) samt en Finn Crisp 5 fullkorn med smör på.

Publicerat

Nu går det bättre, men jag tar det lugnt och äter lite kolisar till maten så klarar sig magen bättre. Det värsta för magen är fett och det är ju det jag måste äta istället för kolisarna... Kött, fågel, fisk och ägg går bra. Tyvärr bor jag i lägenhet och då får man bara använda elgrill - och helt ärligt då står jag gärna över det grillade. Ost och grädde är det värre med - särskilt uppvärmda. Gratinerad broccoli faller ju bort (synd för det är ju gott!). Sen gillar jag inte sura mjökprodukter så cf, yoghurt och liknande faller bort. Kan meddela att ägg och bacon till frukost börjar bli lite tjatigt...

Jag har hittat en godkänd öl i alla fall. Pripps Blå Pure. Ingen direkt smaksensation, men fullt drickbar om man är sugen. :)Den smakar inte så mycket av vare sig det ena eller den andra så den är lättdrucken. :rolleyes:

Nu är det i alla fall en kall Pripps i glaset och en påse med fläsksvålar som jag gottar mig med. :) Skål!

I övrigt vart det köttfärsås (med ca 25 g fusili till) samt en Finn Crisp 5 fullkorn med smör på.

Klockrent gött att du kämpar på trotts dina problem :D

Mvh.

Publicerat

Klockrent gött att du kämpar på trotts dina problem :D

Mvh.

Jag har ju inte så mycket att välja på om jag vill må hyfsat bra...

Idag har jag gjort bacon och ostmuffins. Eller... jag, nå't liknande i alla fall. Fattar inte att det ska vara så svårt att följa ett recept... :rolleyes: Smakade redigt gott! ^_^

Publicerat

Dagens rätt har delvis intagits ute på hjortronmyren i form av färska hjortron direkt in i munnen.biggrin.gif Mmmmmmmmmmmmmmmmmmm!biggrin.gif

post-144-0-77368300-1310657710_thumb.jpgpost-144-0-04159400-1310657760_thumb.jpgpost-144-0-90548600-1310657788_thumb.jpg

Jag och hunden har varit på rekogniseringsrunda på hjortronmyren. post-144-0-35217700-1310657805_thumb.jpg

Hunden har lärt sig att äta direkt från hjortronplantan på myren. Hm! Livvakten måste ju ha lite energi så att hon kan hålla koll åt mig om nalle skulle komma.

Det blev ca. 0,75 l plockat direkt så nu gäller det att man håller vakt på "Norrlands Gula Guld".biggrin.gif

post-144-0-94565200-1310657816_thumb.jpgpost-144-0-90052800-1310657830_thumb.jpg

Till helgen kan det nog bli plockat några liter hjortron.biggrin.gif

Publicerat

Dagens rätt har delvis intagits ute på hjortronmyren i form av färska hjortron direkt in i munnen.biggrin.gif Mmmmmmmmmmmmmmmmmmm!biggrin.gif

post-144-0-77368300-1310657710_thumb.jpgpost-144-0-04159400-1310657760_thumb.jpgpost-144-0-90548600-1310657788_thumb.jpg

Jag och hunden har varit på rekogniseringsrunda på hjortronmyren. post-144-0-35217700-1310657805_thumb.jpg

Hunden har lärt sig att äta direkt från hjortronplantan på myren. Hm! Livvakten måste ju ha lite energi så att hon kan hålla koll åt mig om nalle skulle komma.

Det blev ca. 0,75 l plockat direkt så nu gäller det att man håller vakt på "Norrlands Gula Guld".biggrin.gif

post-144-0-94565200-1310657816_thumb.jpgpost-144-0-90052800-1310657830_thumb.jpg

Till helgen kan det nog bli plockat några liter hjortron.biggrin.gif

Jag hade en schäfertik som åt kantareller... Inget bra att ha med henne när man plockade svamp! Hon fick bindas fast när man hittade guld. :lol:

Publicerat

Jag hade en schäfertik som åt kantareller... Inget bra att ha med henne när man plockade svamp! Hon fick bindas fast när man hittade guld. :lol:

Det gör min med samt att hon äter hjortron.rolleyes.gif Exklusiva måltider åt hunden.biggrin.gif

Publicerat

Jisses... nu e man mätt o däst..

VIldsvinsburgare blev de idag me bacon BBQ sås, aioli o bearnese...

Grabbens gris å då blir de ju så mycket godare.

Inga 90 grammare o inte 150 heller men nånstans kring 250 kan de legat på. ..

Jag åt två ;) orkar nu knappt peta ner tangenterna..:blink:

Publicerat

Huvva, det lät smaskigt! Kraftigt bättre än mina 2 Bacon Cheese från donken...

Publicerat

Nu är man inne på desserten som består av torkat älgkött och kvällskaffe.biggrin.gif

Publicerat

Nu är du i stil med Flex! :lol:

Här ska det bli kyckling av något slag - vad får jag bestämma mig för den har tinat... Blir väl stekt med smör och grönsaker... Och troligen en currysås gjord på grädde och ägg... :rolleyes:

Sen gjorde jag glass för någon timme sen... Kanske med lite blåbär till... ^_^

Publicerat

Dagens lunch: ostfyllda, baconlindade köttbullar & stekt potatis. Till det en gräddsås och en hel hög med grönsaker + det obligatoriska vattnet såklart :P

Publicerat

Idag blev det någon form av ugns-omelett. Vet i katten vad man skulle kalla det annars... ost & baconmuffins i långform? :unsure:

Jag använde:

8 ägg (små rackare)

1 dl grädde

2 dl riven ost

1,5 pk stekt bacon (klippt i små bitar)

1-2 msk finhackad rödlök

1 näve finstrimlad purjolök

salt, cayennepeppar, svartpeppar samt paprikapulver (uppepå för att det ser fint ut...)

Blanda väl i en bunke och häll i formen. Easy peasy.

Smörj formen med smör (fastnar annars) - ca 20x30 - in i ugnen (lite under mitten) 175 grader i ca 30 minuter eller tills den fått lite mörk färg.

Det blir inte så mycket i formen, men den kommer att bli högre i ugnen...

Gott med lite grönfoder till. ;)

Inte många kolhydrater, där inte! ^_^

Publicerat

1 kg abborrfilé saltat kvällen före. Sedan vänt i mjöl med lite salt i och därefter i ägg som kryddats med citronpeppar och till sist i ströbröd. Stekta i äkta smör.

Sås gjord på creme fraiche och majonäs finhackad rödlök, stenbitsrom, lime, citronkrydda och lite salt. Till det mandelpotatis.

En kungamiddag för flera.

Publicerat

Stekt öring från Vojmån, lätt panerad, stekt i smör med lite salt och citronpeppar en skvätt grädde över och puttra en stund. Till det hemgjord potatismos och knäckemacka :wub:

Publicerat

Något åt pyttipannahållet med två stekta ägg till. :)

Publicerat

Stekt öring från Vojmån, lätt panerad, stekt i smör med lite salt och citronpeppar en skvätt grädde över och puttra en stund. Till det hemgjord potatismos och knäckemacka :wub:

Med fina råvaror behöver man inte krångla till saker. Mums!

Här väntar över fem kilo (vågen gick i botten) abborre på rökning. Man kanske får göra någon fiskpaj på rökt abborre i veckan.

Publicerat

Med fina råvaror behöver man inte krångla till saker. Mums!

Här väntar över fem kilo (vågen gick i botten) abborre på rökning. Man kanske får göra någon fiskpaj på rökt abborre i veckan.

Det var banne mig ingen dålig abborre! :)

Publicerat

Det var banne mig ingen dålig abborre! :)

:D Nå det var inte bara en abborre utan en hel låda i lämplig storlek. Jag delade med en kompis och han fick ta alla över halvkilot.