Publicerat November 13, 201213 yr Älgköttsoppa med innehållande grönsaker och knäckebröd. Knäcke i köttsoppan det var lite udda
Publicerat November 13, 201213 yr Knäcke i köttsoppan det var lite udda TOK! Nej, bredvid med ost på.
Publicerat November 14, 201213 yr Mirva är vad jag förstår"female"då är det ingen "tok" då är det "toka",ursäktar mig för rättelsen,började skolan -60 då rättstavning var ett tvång. Idag,lutfisk,gott så det k......r i munnen!
Publicerat November 14, 201213 yr Mirva är vad jag förstår"female"då är det ingen "tok" då är det "toka",ursäktar mig för rättelsen,började skolan -60 då rättstavning var ett tvång. Idag,lutfisk,gott så det k......r i munnen! Haha! Då är jag åren äldre än du, för jag började -59 i dåvarande Västtyskland när vi var utlandssvenskar och kom till Huskvarna -61. Idag blir det ungsstekt kyckling, ris med currysås gjord på grädde.
Publicerat November 14, 201213 yr Jävlar!då fick jag stryk där också. En Tysk jugent som hamnat så jävla långt norrut,det är ingen dålig resa! inget ont om tyskar,jag fullständigt älskar deras mat,öl,wurstar,damer o inte minst hundarna(vorsthe o den lille krokodilen"terrien")men en tysk som gillarHV,nä nån måtta får de va!Men jag handlar på IKEA,har ingen syntetkolv(kommer aldrig att ha)och ser inte på sån skit som melodifestivalen!
Publicerat November 14, 201213 yr Jävlar!då fick jag stryk där också. En Tysk jugent som hamnat så jävla långt norrut,det är ingen dålig resa! inget ont om tyskar,jag fullständigt älskar deras mat,öl,wurstar,damer o inte minst hundarna(vorsthe o den lille krokodilen"terrien")men en tysk som gillarHV,nä nån måtta får de va!Men jag handlar på IKEA,har ingen syntetkolv(kommer aldrig att ha)och ser inte på sån skit som melodifestivalen! Jepp! Född i Borås på tidigt 50-tal. Gillar Hv har jag alltid gjort. Jag hade en klasskompis och någon från en parallellklass som spelade där medan jag bodde i Huskvarna. Om du inte ha varit på en Oktoberfestival så borde åka ner till München el. Ulm och delta och du får ett minne för livet som du inte glömmer.
Publicerat November 14, 201213 yr Jo du,jag har vart runt en del i Tyskland,första gången med morsan o farsan-61,blir snart 60 o har faktiskt en tanke att fixa undan den dan i just tyskland,dessutom håller jag på att påverka min fru att vi borde allt ha en "liten krokodil"o dom bästa finns just i landet"uber alles" En grillad kyckling med en stor FlensburgerPils,det låter väl som ett bra koncept på Dagens,eller?
Publicerat November 14, 201213 yr Ok! Detta är min souvenir från en okt.festival som jag var på från tidigt 70-tal. 1 liters ölkrus i keramik. Fick med mig ett gäng kompisar på resan ner till Ulm där vi också bodde till okt.festivalen och det var något som dom inte glömmer.
Publicerat November 14, 201213 yr E de nåt kvar av innehållet,då kanske jag borde kasta mig iväg till ,vart? Kalix? kan väl kanske ta med nåra krabber!
Publicerat November 14, 201213 yr E de nåt kvar av innehållet,då kanske jag borde kasta mig iväg till ,vart? Kalix? kan väl kanske ta med nåra krabber! Innehållet är slut sedan länge, men visst får du kasta dig iväg upp till Kalix på en utflykt. Ja, det blir bra el. några humrar.
Publicerat November 14, 201213 yr Ja,du isjonsson,utan innehåll ingen resa,men som jag nämnde tidigare,så lär jag snart befinna mig i ölets förlovade land och då ska jag verkligen tänka på dig när den första slinker ner! Du pratar om" hommer",klart överskattad som mat(stureplansgoja)krabber o lajrhommer(läs lerhummer eller som staboa säger,havskräftor)är faktiskt mer njutbart som mat,eftersom jag har mer eller mindre obegränsad tillgång till dessa läckerheter så kan jag tänka mig att byta med dig mot ,kanske det absolut läckraste i matväg i hela världen.LÖJROM från Kalix,en donPergnion med löjrom.....snacka om Dagens! Men för att inte tappa tråden i tråden,i morron lär det bli hemmalagad ärtrsoppa o på fredag blir det med all sannolikhet,renstek,kantareller o rö.vin o sen??? När det gäller julkorv,ja då har du kommit helt rätt,det har vi gj ort i 40 år. PS. sen har jag nåra små läckerheter här på min mark,dom blir röda när man kokar dom!Släng dig i väggen Morberg!
Publicerat November 14, 201213 yr Hahaha! Gör du det! Du kan ju ta med dig en 5 l fat hem till mig så kan jag ta mig en ölfest här hemma. Den hummer som jag har ätit har varit av prima kvalitet och inhandlad i Bohuslän av fiskare där. Jag höll på mycket med havsfiske när jag bodde i Huskvarna så jag hade bra kontakter med en hel del fiskare i Bohuslän. Jag har Kalix Löjrom i frysen men jag betalar inte det som ni sörlängingar gör för den varan. En macka med löjrom här uppe är vardagsmat. Endast hemlagad ärtsoppa för mig men det är väldigt glest och jag är skeptisk ännu efter det som hände när jag gjorde lumpen. Jag åt ingen ärtsoppa förrän jag träffade frun och stod med och hade koll på hela processen. Hon frågade varför jag tittade så när hon höll på med matlagningen, och när jag berättade detta så slog hon backut nästan och gapskrattade åt mig. På I 12 där detta hände gick jag fram till kokerskan och dagofficeren som stod en bit bort och frågade om det var för att höja stridsmoralen hos soldaterna. Flodkräftor? Det är jag uppfödd på från -63 när mina föräldrar skaffade en sommarstuga no Aneby fram till -79 när pesten tog beståndet som fanns i sjön där. Här ett av äventyren som man har varit med om.
Publicerat November 14, 201213 yr Ja Mirva är klart "toka" klart jag förstod att knäcket skulle vara bredvid, småpojkar, en annan började skolan 48
Publicerat November 14, 201213 yr Ja Mirva är klart "toka" klart jag förstod att knäcket skulle vara bredvid, småpojkar, en annan började skolan 48 Hahaha!
Publicerat November 14, 201213 yr Lite lagom bränd Ärtsoppa direkt från Trangia köket med en slick varm punsh efter en dag efter Rådjur i de Värmländska skogarna Norr om Vänern
Publicerat November 14, 201213 yr Ok,Mirva,en annan är ju bara småpöjk då alltså! Men för att bräcka isjonsson så måste jag deklarera att jag har kockutbildning på I 16 och ta mig fan om nån kan göra ärtsoppa så är det ta mig fanJAG.det såg fanjunkare Ekblad till.Så de så!
Publicerat November 14, 201213 yr Nej nej! Jag åt ärtsoppa inte tillagade den !! Jag hade ju fullt upp med att sitta på min ryggsäck och vänta på den
Publicerat November 14, 201213 yr Kokade ärtsoppa häromdan, 10l, en stoor fläsklägg, lite lök, ärtor, allt kryddat med lite vitpeppar och mejram. Mums.
Publicerat November 14, 201213 yr Ok,Mirva,en annan är ju bara småpöjk då alltså! Men för att bräcka isjonsson så måste jag deklarera att jag har kockutbildning på I 16 och ta mig fan om nån kan göra ärtsoppa så är det ta mig fanJAG.det såg fanjunkare Ekblad till.Så de så! Jag var kock på I 12 Eksjö. Vi fick ta våra kokvagnar och laga mat till 1200 man på kaserngården vid en höststorm -73 som mörklade stora delar av trakten. Vi hade ca. 40-50 cm snö och -15-20 under höstövningen i nov samma år.
Publicerat November 15, 201213 yr Fan också,inte ens där kunde jag överträffa,vi hade bara 188 man,1974(7 de skyttekomp.)att utspisa.men det va en bra livsmedelsutbildning som jag haft stor nytta av i livet,så än en gång,släng dig i väggen Morberg!
Publicerat November 15, 201213 yr Fan också,inte ens där kunde jag överträffa,vi hade bara 188 man,1974(7 de skyttekomp.)att utspisa.men det va en bra livsmedelsutbildning som jag haft stor nytta av i livet,så än en gång,släng dig i väggen Morberg! Hahaha! Du har det inte lätt med att försöka bräcka mig. Jag var ju först uttagen som granatkastare men jag överklagade beslutet och skrev "på grund av mina goda matlagningskunskaper så anser jag att jag passar bättre som kock." Dom köpte det och jag blev omplacerad.