Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dagens rätt

Featured Replies

Publicerat

Idag va det tänkt,rökt havsöring med nyupptagna färskpotatis,ja det är sant,nyupptagna!lite smör,en klar o en iskall p........

det blev värmesoppa!(gårdagens hemmagjorda) ingen klar, men en fesljummen pilsner.

• Svar 9,7k
  • Visningar 1,3m
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Islänningen
    Islänningen

Putin's middag i veckan....

• Ikväll blev det bränd vildsvinsfilè med hemmagjord potatissallad.

• OK, inte dagens, dagens men väl förberedelse för onsdagens dagens då trettio man, passkyttar/hundförare, ska utfodras på en sörmländsk drevjakt. Preppar 8 mufflonbogar idag, i morr'n blir det en musti

Posted Images

Publicerat

Äkta fjällröding, potatis, mjukt tunnbröd o smör. :thumbsup::yes:

Precis som en norrbottning vill äta sin fisk. :thumbsup::smile:

Publicerat

fan Isjonsson,jag börjar lite smått tro att du ljuger,men för min del blev det värmesoppa.du blev ju inte ens impad av mina glömda "midsommarpoteter"

Jag måste ringa min Franske vän(kock till yrket)han kanske kan fixa nån snigel till i morron eller lite tryffel !

Publicerat

Fläskfile, kryddad med salt och piripiri, brynt i panna, sedan citron och rosmarin och in i ugnen, efter en stund på med creme fraiche med smak av karljohansvamp, citron och timjan. till det kokt King Edward och ett glas vin av Appasimentodruva, mums.

Publicerat

fan Isjonsson,jag börjar lite smått tro att du ljuger,men för min del blev det värmesoppa.du blev ju inte ens impad av mina glömda "midsommarpoteter"

Jag måste ringa min Franske vän(kock till yrket)han kanske kan fixa nån snigel till i morron eller lite tryffel !

Titta i länken nedan vad jag köpte i början på sept. -12

Snigel har jag ätit flera gånger i Frankrike liksom ostron och riktigt franskt gott vitt vin till. :thumbsup::yes:

Äkta Tryffel har jag inte ätit men jag har ätit äkta http://sv.wikipedia.org/wiki/Roquefortost

Sug på den du. :tongue:

Ja, jag har varit i Frankrike 2 resor. :thumbsup::tongue:

Underbara fransyskor. :tongue::thumbsup:

Publicerat

Nä,jag orkar inte gå i klinch med dig,så jag backar,åker ner till hamnen o köper ett par sjötungor istället,eller ett par bergtungor om det är brist på de förra,tar svängen om bolaget o fixar lite champis till såsen,det är ju för fan lördag.

Publicerat

Nä,jag orkar inte gå i klinch med dig,så jag backar,åker ner till hamnen o köper ett par sjötungor istället,eller ett par bergtungor om det är brist på de förra,tar svängen om bolaget o fixar lite champis till såsen,det är ju för fan lördag.

Hahaha! Smaklig måltid! Sjötunga är inte dumt. :thumbsup:

Sedan har jag den här tråden också.

Riktig delikatess. :tongue::thumbsup:

:yes: :yes: :yes:

Publicerat

Det sket sig med "tungan",hade inte landats nån tunga i morse,men jag tog två rejäla kolja fileer o två "lajrhommer"havskräftor menar jag och sen!

Skär koljan i ca 5 cm breda bitar(lättare att handskas med)ta en traktörpanna sjud dom i lite vatten o vitt,mer vitt än vatten,lite salt förstås o vitpeppar,för guds skull ingen vitlök men lite gul lök,väldigt lite och då kan man också lägga i nåra kryddpepparkorn,om man vill ha lite kryddig touch,gör en smörig redning,salta o peppra försiktigt,spä den med äkta grädde,inget jävla modernt jox,koka(sjud är väl bättre beskrivning,det får absolut inte bränna vid,häll i vitt,ordentliga skvättar,o minst 12-15 min.(det går lika bra med selleri!nej men champagne är absolut inte fel).

Gör ett maffigt mos på nån mjölig,mjäll potatis typ KingE. eller Snowball,mycket smör o självklart grädde(mjölk går ju också i nödfall)

Kladda ut skiten (moset alltså) runt en eldfast form i storlekar som tennisbollar,placera koljan i mitten,hacka ner kräftköttet o lägg på o sen på med såsen,in i ugnen o bränn till skiten,när det börjar bubbla o bli lite lagom brunt,ja då kan du slaska i dig härligheten(walevska kallar en del finnissar det men gott som fan)Till det här går det alldeles utmärkt med rött,pilsner eller vad fan som helst.

Kom igen nu Isjonsson,var fan har du löjrommen?å du, Morberg kan slänga sig i väggen igen,jävla sprätt!

Publicerat

Det sket sig med "tungan",hade inte landats nån tunga i morse,men jag tog två rejäla kolja fileer o två "lajrhommer"havskräftor menar jag och sen!

Skär koljan i ca 5 cm breda bitar(lättare att handskas med)ta en traktörpanna sjud dom i lite vatten o vitt,mer vitt än vatten,lite salt förstås o vitpeppar,för guds skull ingen vitlök men lite gul lök,väldigt lite och då kan man också lägga i nåra kryddpepparkorn,om man vill ha lite kryddig touch,gör en smörig redning,salta o peppra försiktigt,spä den med äkta grädde,inget jävla modernt jox,koka(sjud är väl bättre beskrivning,det får absolut inte bränna vid,häll i vitt,ordentliga skvättar,o minst 12-15 min.(det går lika bra med selleri!nej men champagne är absolut inte fel).

Gör ett maffigt mos på nån mjölig,mjäll potatis typ KingE. eller Snowball,mycket smör o självklart grädde(mjölk går ju också i nödfall)

Kladda ut skiten (moset alltså) runt en eldfast form i storlekar som tennisbollar,placera koljan i mitten,hacka ner kräftköttet o lägg på o sen på med såsen,in i ugnen o bränn till skiten,när det börjar bubbla o bli lite lagom brunt,ja då kan du slaska i dig härligheten(walevska kallar en del finnissar det men gott som fan)Till det här går det alldeles utmärkt med rött,pilsner eller vad fan som helst.

Kom igen nu Isjonsson,var fan har du löjrommen?å du, Morberg kan slänga sig i väggen igen,jävla sprätt!

Det låter gott det där. Nästan som fjällröding. :thumbsup:

En del av löjrommen som finns i frysen.

post-144-0-01586800-1353153991_thumb.jpg

:tongue::wub::tongue:

Sedan har jag bakat lite matbröd tidigare idag så att man har något att sätta tänderna i. :thumbsup:

post-144-0-26515200-1353154042_thumb.jpg

:tongue::thumbsup::yes:

Publicerat

Provat ett nytt recept: rotfruktspaj med brieost. Tyvärr glömde jag osten, vilket jag kom på när pajen stod i ugnen, men det blev riktigt gott ändå :)

Publicerat

Hur fan gör man paj?så att det går att äta alltså,min fru har provat på mig utan nåt lysande resultat.Rotmos däremot det går strålande! med rimmad oxbringa o hemmagjord kokkorv(det du,Isjonsson,det är annat än eisbein mit saurkreut(ursäkta ev.felstavning)korven gör vi själva,återkommer med recept(om det nu finns nåt,det där med korv,det är fingertoppskänsla)Har öppnat vinet så nu skriver jag inte mer idag,Hälsningar o hoppas det snöar på dig!

Publicerat

Hur fan gör man paj?så att det går att äta alltså,min fru har provat på mig utan nåt lysande resultat.Rotmos däremot det går strålande! med rimmad oxbringa o hemmagjord kokkorv(det du,Isjonsson,det är annat än eisbein mit saurkreut(ursäkta ev.felstavning)korven gör vi själva,återkommer med recept(om det nu finns nåt,det där med korv,det är fingertoppskänsla)Har öppnat vinet så nu skriver jag inte mer idag,Hälsningar o hoppas det snöar på dig!

Hälsa frun att träning ger färdighet i matlagningen. :thumbsup:

Något misslyckande är acceptabelt bara det inte blir när man ska ha gäster, annars kan hon gå någon mer matlagningskurs och lära sig hur man gör en paj. :tongue::thumbsup:

Haha! Det flyter i norr. :sad: +4,3 och uppehåll men isgata. :sad:

Publicerat

Igår,nyfångad rödspätta,smörstekt så skinnet blir knaprigt,ICAs plastförpackade delikatesspotatis,gräddfil o en knippa dill(förmodligen från holland)

Idag,suck,köpepizza!

Imorron?vet ej,men inte ekorre!

Publicerat

I morses plockade jag en bunt trattisar medan huden letade vilt. Trattisarna blev basen i en god omelett som åts till lunch.

Publicerat

e dom inte väl blöta nu?

Publicerat

Chinese five spice-kryddat ankbröst, råstekt potatis och vitlöksfrästa gröna bönor.

Publicerat

Dagens middag med få kolhydrater:

Rådjursmedaljonger, vitlökssmör, gräddbaserad stuvning på dagens skörd av trattkantareller, ångkokt broccoli, marinerad blomkål.

Chokladtryffel som efterrätt.

Publicerat

e dom inte väl blöta nu?

De är ju inte direkt lätt-torkade nu.... Men i matlagning tycker jag de funkar helt OK.

Publicerat

Hemkokt rotmos med fläsklägg..

Publicerat

Hemmagjord rotmos med fläsklägg!!fan va gött!nu blir jag gråtögd,nä jag öppnar´en pilsner.

Publicerat

Hemmagjord rotmos med fläsklägg!!fan va gött!nu blir jag gråtögd,nä jag öppnar´en pilsner.

En makrill är väl bättre än en rotmos? :thumbsup:

Publicerat

Si sådär med makrill,eller som min gamla moster sa, (som upplevt krigsåren längs västkusten,där liken flöt iland då o då)sån fesk äter man inte!om det nu är en myt eller inte att makrillrn var extra fet under dom åren?

Publicerat

Si sådär med makrill,eller som min gamla moster sa, (som upplevt krigsåren längs västkusten,där liken flöt iland då o då)sån fesk äter man inte!om det nu är en myt eller inte att makrillrn var extra fet under dom åren?

Ok! Hahaha! Det är ju förståligt att dom inte åt makrill på den tiden.

Publicerat

Nja, makrill är ingen riktig asätare. Däremot ska den klökmagade passa sig som ögat för ål, det är inte mycket som är så dåligt att en ål inte sätter i sig det...

Publicerat

Nja, makrill är ingen riktig asätare. Däremot ska den klökmagade passa sig som ögat för ål, det är inte mycket som är så dåligt att en ål inte sätter i sig det...

jag har förstör aptiten mer än en gång på folk som klagar på att jag inte äter den rökta ålen på julborden