Publicerat Januari 9, 201412 yr Vitkålsgryta med färs var gårdagens meny, ikväll blir det stuvad potatis och kallrökt röding med en liten klick hovmästarsås. /Christian Själv har jag tvingat i mig dubbla portioner hjortbiff.....eftersom du inte kom /Mike
Publicerat Januari 10, 201412 yr Din stackare, hjortbiff, det är ju inget man vill ha , tja det är inte helt mitt fel, jag åker bara dit rätten kallar så enkelt är det. Nästa gång, kanske? /Christian
Publicerat Januari 10, 201412 yr 1. Låt 1kg benfri kotlett/karré,1 tsk salt och ett par vitlöksklyftor sjuda i coca cola (ska täcka köttbiten) i ca 1,5h. 2. Låt stå i grytan över natten. 3. Ta bort lagret fett som bildats och lägg köttbiten i en långpanna. 4. Ta lika delar ketchup, sweetchili och soya och pänsla på det ordentligt. 5. Släng in det i ungen i ca 2h på 140 grader. 6. Servera med med passande yoghurt sås, sallad i ett pita/annat vittbröd. Så jävla enkelt, så OTROLIGT gott!
Publicerat Januari 10, 201412 yr Idag blir det älgköttsoppa, knäckebröd, ost o mjölk. Det kan vara bra i den här snålblåsten som vi har här uppe nu.
Publicerat Januari 10, 201412 yr Författare Just nu, 4 liter kallops på vedspisen, bjussar kortgänget på middag idag!
Publicerat Januari 11, 201412 yr Författare Låter fantasin flöda och kreerar en gratäng... Typ! Gör ett kokihop med älgfärs, bacon, lök, rivna morötter, ärter, majs, paprika, vitlök och persilja som till sist får puttra ihop med en liten aning ketchup och en stor, betydligt större aning grädde till en lämpligt "gegga". Kommer sedan att råsteka potatis i skivor och klä botten på en eldfast form med pärerna, på med geggan och sedan ytterligare ett lager pärer och riven ost för att sedan gratinera hela chabanget. Geggan smakade bra och mycket å råstekt potatis är ju supergott så jag tror att det hela blir OK!
Publicerat Januari 11, 201412 yr Författare Älgfärsköttbullar, makaroner, gräddsås o div. grönsaker. Diverse grönsaker gillar jag... En ärta och en liten kub morot, eller?
Publicerat Januari 11, 201412 yr Diverse grönsaker gillar jag... En ärta och en liten kub morot, eller? Norrbottensodlade tomater o sallad m gurka. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5457776 Mitt i smällkalla vintern. Dom håller bättre kvalitet än landets övriga tomater o importen.
Publicerat Januari 11, 201412 yr Idag gjorde jag paj för första gången i mitt liv. Bjöd in delar av familjen och tar det som klart godkänt eftersom hela pajen och salladen blev uppätet ! Mvh / Johannes
Publicerat Januari 11, 201412 yr Idag gjorde jag paj för första gången i mitt liv. Bjöd in delar av familjen och tar det som klart godkänt eftersom hela pajen och salladen blev uppätet ! Mvh / Johannes Det är bara att läsa receptet så brukar det lyckas förr el. senare.
Publicerat Januari 11, 201412 yr Det är bara att läsa receptet så brukar det lyckas förr el. senare. Jo, receptet för pajdeg och äggstanning läste jag. Fyllningen var fantasi. Gillar inte att gå efter recept till punkt och pricka. Man måste leva ut sina fantasier Mvh / Johannes
Publicerat Januari 12, 201412 yr Jo, receptet för pajdeg och äggstanning läste jag. Fyllningen var fantasi. Gillar inte att gå efter recept till punkt och pricka. Man måste leva ut sina fantasier Mvh / Johannes Grunden i pajen är alltid viktig men sedan är det kul att låta fantasin leva ut.
Publicerat Januari 12, 201412 yr Författare Detta är en populär post. Handelsboden erbjöd sjukt billig benfri tamgriskarré å då kan man ju inte låta bli att helsteka en plommonspäckad karré, koka potatis, göra en god sås på steksky och grädde för att sedan smocka i sig det hela med äppelmos!
Publicerat Januari 12, 201412 yr Stekt makrill med stuvad mangold, lingon och potatis. Kan du förklara för mig hur man kan ha lingon till stekt Makrill??? Nog har man varit mycket på Västkusten men det har man aldrig hört talats om.
Publicerat Januari 12, 201412 yr Rårörda lingon med potatismos och skirat smör till stekt strömming är en klassiker i Roslagen. Same same but different. Det är bara du som är 'insnöad' jonsson ;-)
Publicerat Januari 12, 201412 yr Rårörda lingon med potatismos och skirat smör till stekt strömming är en klassiker i Roslagen. Same same but different. Det är bara du som är 'insnöad' jonsson ;-) Haha! Många olika maträtter har man ätit i sina dagar men aldrig lingon till fisk. Nej, det tror jag inte. Jag gissar på att det är ett gammalt barndomsminne. Fisk var dåligt att äta måste ha något annat till den så att den slinker ner o då blev det lingonsylt. Jag vet precis hur det var med den där lutfisken på julen när man var ung o man skulle äta en bit. Lite lutfisk många potatisar o väldigt mycket senapssås som tog bort smaken från lutfisken.
Publicerat Januari 12, 201412 yr Ja, det är det verkligen! Numera äter jag sik (från Kalix älv), fjällröding (äkta vara från fjällen), strömming utan lingonsylt o abborre.
Publicerat Januari 12, 201412 yr Kan du förklara för mig hur man kan ha lingon till stekt Makrill??? Nog har man varit mycket på Västkusten men det har man aldrig hört talats om. Man börjar med att sätta skeden i syltburken, detta för att underlätta appliceringen av lingonen... Det är i ärlighetens namn inte fisken som kräver lingon, utan spenaten/mangolden som man badar potatisen i.
Publicerat Januari 12, 201412 yr Man börjar med att sätta skeden i syltburken, detta för att underlätta appliceringen av lingonen... Det är i ärlighetens namn inte fisken som kräver lingon, utan spenaten/mangolden som man badar potatisen i. Hahaha! TOK!