Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dagens rätt

Featured Replies

Publicerat

Pitepalt m fläsk, smör o lingonsylt. :smile:

• Svar 9,7k
  • Visningar 1,3m
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Islänningen
    Islänningen

Putin's middag i veckan....

• Ikväll blev det bränd vildsvinsfilè med hemmagjord potatissallad.

• OK, inte dagens, dagens men väl förberedelse för onsdagens dagens då trettio man, passkyttar/hundförare, ska utfodras på en sörmländsk drevjakt. Preppar 8 mufflonbogar idag, i morr'n blir det en musti

Posted Images

Publicerat

Fläsk, potätter och löksås :)

Publicerat

Peppar lax kallrökt lax senapströmming och en burksill å lite vätska! Ja tror att det blir bra! :smile:

post-5858-0-18002000-1387565103_thumb.jp

Publicerat

Peppar lax kallrökt lax senapströmming och en burksill å lite vätska! Ja tror att det blir bra! :smile:

Fredagsmys. :thumbsup:

Här har det blivit ungsstekt fjällröding, kokt potatis, mjukt tunnbröd o mjölk. :thumbsup:

Öl nu på kvällskvisten o någon whisky sedan också. :biggrin:

Publicerat

Mat idag var en grillad ungtupp (egen uppfödning). :) Till den klyftpotatis och grönpepparsås.

Imorgon blir det kokt köttkorv. :)

Nu ikväll en Miller och kanske en liten rom senare. :)

Publicerat

Grillade lite ikväll :) Tog hela ryggen från grisen jag sköt i tisdags och slängde på grillen. Snittade längs ryggen och fyllde med kryddor och smör. Nån timme senare på låg värme var det klart och förbenat bra :)

post-269-13877459352326_thumb.jpg

Givetvis skar jag ur ryggen, skivade och la tillbaka bitarna så fick man plocka bitarna från skrovet. Mycket uppskattat av gästerna som bjöds in på grillfest lite off-season.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Publicerat

Inga bilder, men ytterlår från dov, och lite rygg från rå. Tre timmar i salt, vitpeppar, och vitlök i ugnen på 75 grader. Tills tempen visade 60. Vred ner temp till 55 och lät den stå i ytterligare en timme. Snabb stekning för att få stekyta.

Serverat med en gratäng av rotfrukter.

Och en Guinness bredvid..

Publicerat

Stekt fläsk, potatis och löksås. :)

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Styckade en älgkalv igår så idag blir det nykokt köttsoppa, serverad med ostklimp åsså tunna pannkakor med hjortronsylt å grädde efterpå.  :wub:

Publicerat

tunna pannkakor med hjortronsylt å grädde efterpå.  :wub:

Gottegris! :thumbsup:  :whistling:

Köttsoppa vill jag bara äta när det är -15 el. kallare ute. :D

Då smakar den som bäst. :thumbsup:  :yes:

Publicerat

Efter åtelpyssel och styckning eftermiddag och kväll är det fint med lite bukfylla :)

post-269-13886971312568_thumb.jpg

Publicerat

Den biran! :)

Publicerat

Har en stek av innanlår på 570 gram.

Kan någon ge förslag på vad jag ska göra med den ? 

Obs - jag förstår inte ord som bräsera, på bädd av, sauterad och liknande :D

Mvh / Johannes

Publicerat

Mvh / Johannes

Vilken art kommer steken från är bra att veta?;)

Publicerat

Innanlår är den klassiska biten att skära lövbiff av. :)

Publicerat

Mvh / Johannes

Denna gryta funkar ju iofs på allt nöt/vilt och är JÄKLIGT god.

400 g kött

2 stora gula lökar

2 dl coca-cola

2 msk apelsinjuice

4 msk vatten

2 msk soja

4-6 enbär

1 krm svartpeppar

1 tärning köttbuljong

Redning

4 msk grädde

1 dl vatten

2 msk vetemjöl

Skär köttet i sockerbitsstora bitar. Skala löken och skär den i klyftor. Lägg alltsammans i en kastrull. Häll över coca-cola, juice, vatten och soja. Tillsätt lätt krossade enbär, peppar och smulad buljong. Koka under lock på svag värme 25-30 min. Skaka ihop redningen och rör ner den i grytan. Låt koka 5 min. Smaka av med salt om det behövs.

Publicerat

FY FAN VA GÖTT!

Publicerat

Mvh / Johannes

Skiva och grilla det fittrosa.

Publicerat

Arten är vanlig nötkreatur :)

Skulle aldrig få för mig hälla i mig Coca cola..

Har inte heller någon grill.. Men så här långt börjar jag fundera på att om det går bra till lövbiff kanske man ska strimla det och göra någon slags grej av det med grönsaker ? Skulle dock likna det jag gör med kyckling så ofta så skulle vara kul med något nytt. Men ni verkar eniga om att man inte ska tillaga den som en stek utan man ska skiva upp den ? 

Mvh / Johannes

Publicerat
  • Författare

Skär tunnt, typ lövbiff eller aningen tjockare, ja det brukar gärna bli "aningen tjockare" per automatik när man håller på att kotta på en bit som är färsk eller helt upptinad. Gör sedan rullader och fyll med nå't gott kokihop av sådant du gillar. Personligen är jag torsk på en blandning av mjukstekt finhackad chalottenlök som får svalna och därefter blandas med grovt riven grönmögelost, några finhackade valnötter och lite grovrivet, knappast moget päron av någon fastare sort typ Packham eller Conferance. Rulla in godsakerna i köttet och lås ihop med en tandpetare, stek till fin färg i stekpanna med smör och häll därefter på rejält med 40% grädde och låt det hela puttra en stund. Tja, sedan räcker det fint med pressad potatis och lite kokta ärter eller kanske gröna bönor.

Publicerat

Skär tunnt, typ lövbiff eller aningen tjockare, ja det brukar gärna bli "aningen tjockare" per automatik när man håller på att kotta på en bit som är färsk eller helt upptinad. Gör sedan rullader och fyll med nå't gott kokihop av sådant du gillar. Personligen är jag torsk på en blandning av mjukstekt finhackad chalottenlök som får svalna och därefter blandas med grovt riven grönmögelost, några finhackade valnötter och lite grovrivet, knappast moget päron av någon fastare sort typ Packham eller Conferance. Rulla in godsakerna i köttet och lås ihop med en tandpetare, stek till fin färg i stekpanna med smör och häll därefter på rejält med 40% grädde och låt det hela puttra en stund. Tja, sedan räcker det fint med pressad potatis och lite kokta ärter eller kanske gröna bönor.

Rullader it is - aldrig gjort förut och inte så avancerat... Nu drar jag till affären :D

Mvh / Johannes

Publicerat
  • Författare

Här blir det kunglig "restmat", har ett färskt filéhuvud kvar sedan nyår, detta helstekes och äts sedan med vanliga, simpla pommes och en tryffelsås.

Publicerat

Skär inte lagom tjockt, skär så tunnt du någonsin kan. Då blir det bra lövbiff. :)

Publicerat

Nu har jag varit och handlat. Rulladerna görs imorgon så jag återkommer med resultatet :) 

Mvh / Johannes