Publicerat Januari 26, 201412 yr Idag åt jag ute. Så grymt gott. Det var något de kallade lågtempad Terese Major med majspure och och vitlökskryddat potatismos. Majspuren var himmelsk och servitrisen likaså... Mmmmmm.. Mvh / Johannes
Publicerat Januari 26, 201412 yr Kasslergratäng. Tyvärr han jag inte ta fotot innan alla hade tagit. Kasslergratäng 4-6 pers.3 dl ris långkornigt.6 dl vatten1 grönsaksbuljongtärning1 grön paprika el. ta hälften av två olika paprikor2 gula lökar2 msk smör5-6 annanasringar4 tomater500 g kassler fettfri250 g mjukost hushållsost el. liknande 2-3 dl grädde1-2 tsk currysalt1. koka ris med buljongSkär paprikan i tärningar och rör ned i risetSlå riset i en smord ungsform2. Skär löken i klyftor och låt det puttra mjukt i en stekpanna.3. Skär annanasringarna i bitar, tomaterna i klyftor och kasslern i strimlor dela strimlorna i mindre bitar efter det att ni har avlägsnat nätet runt och det bruna skinnet utanpå.Skala försiktigt så går det bra och blanda ihop detta med löken.Lägg det ovanpå riset.Rör ut mjukost med grädde och smaksätt med curry och salt.Häll såsen över gratängen och grädda i 200-225 grader i 20-25 min.Smaklig måltid!
Publicerat Januari 26, 201412 yr Rotmos med fläskägg, snart åker ärtorna i för blötläggning inför morgondagens ärtsoppa!
Publicerat Januari 26, 201412 yr Författare Kasslergratäng. Tyvärr han jag inte ta fotot innan alla hade tagit. Kasslergratäng.jpg Kasslergratäng 4-6 pers. 3 dl ris långkornigt. 6 dl vatten 1 grönsaksbuljongtärning 1 grön paprika el. ta hälften av två olika paprikor 2 gula lökar 2 msk smör 5-6 annanasringar 4 tomater 500 g kassler fettfri 250 g mjukost hushållsost el. liknande 2-3 dl grädde 1-2 tsk curry salt 1. koka ris med buljong Skär paprikan i tärningar och rör ned i riset Slå riset i en smord ungsform 2. Skär löken i klyftor och låt det puttra mjukt i en stekpanna. 3. Skär annanasringarna i bitar, tomaterna i klyftor och kasslern i strimlor dela strimlorna i mindre bitar efter det att ni har avlägsnat nätet runt och det bruna skinnet utanpå. Skala försiktigt så går det bra och blanda ihop detta med löken. Lägg det ovanpå riset. Rör ut mjukost med grädde och smaksätt med curry och salt. Häll såsen över gratängen och grädda i 200-225 grader i 20-25 min. Smaklig måltid! Jamen detdär såg väl himla käckt ut! Me like kassler, ananas och curry, enligt många väldigt 70-tal, mossigt och retro men det passar väl åt en ann'!
Publicerat Januari 26, 201412 yr Jamen detdär såg väl himla käckt ut! Me like kassler, ananas och curry, enligt många väldigt 70-tal, mossigt och retro men det passar väl åt en ann'! Det är väldigt gott Qvarnhill! Ja, det gör det säkert. Frun sätter en hel röd resp. grön paprika o det blir gott.
Publicerat Januari 28, 201412 yr Köttfärsbiffar, potatismos, gräddsås o krösamos till middag. En del hamnar i frysen.
Publicerat Januari 29, 201412 yr Författare Min goda granne bjussade på stekt, färsk torsk med kokpärer och lättstuvad bladspenat!
Publicerat Januari 31, 201412 yr Helstekt hjortytterfilé och en gryyyym potatisgratäng! Den är riktigt god Qvarnhill!
Publicerat Februari 2, 201412 yr dagens övningar går i fritösens tecken friterad fläskkött samt friterad banan med päronglass och lönnsirap
Publicerat Februari 2, 201412 yr dagens övningar går i fritösens tecken friterad fläskkött samt friterad banan med päronglass och lönnsirap Det lät inte helt fel! Inte helt och hållet jättenyttigt men man måste ju överleva också
Publicerat Februari 2, 201412 yr Jag gjorde en blåbärspaj idag. Är det inte bland det godaste som finns ? Självklart egenplockat ! Mvh / Johannes
Publicerat Februari 2, 201412 yr Jag gjorde en blåbärspaj idag. Är det inte bland det godaste som finns ? Självklart egenplockat ! Mvh / Johannes Ja, det är gott!
Publicerat Februari 2, 201412 yr Det lät inte helt fel! Inte helt och hållet jättenyttigt men man måste ju överleva också var mycket gott dock skulle peppar ha tillsätts i frityrsmeten för fläsket tyvärr fick jag inte till texturen rätt på varken fläsket eller banan
Publicerat Februari 2, 201412 yr Författare Årsmöte hos JRF/Almunge idag och då bjuds det på smörgåstårta efter mötet... Helt OK som dagens!