Publicerat Januari 3, 201412 yr Är köttet fryst så passa på att skiva det när det är lite halvtinat, då går det lättare.
Publicerat Januari 3, 201412 yr Här vart det köttgryta på överbliven fläskytterfilé sedan nyår med spaghetti Det var inte helt fel.
Publicerat Januari 3, 201412 yr Idag vart det lågtemperaturstekt rådjursbog. Tänk lite pulled pork aktigt fast rådjur. Bogarna puttrade i 120 grader tillsammans med en blandning av ljus soja, tequila, lök, chili och morot. Såsen mixades ihop med lite grädde på slutet. Köttet stod i ugnen i 6-7 timmar. Behöver jag säga att det vart mört?
Publicerat Januari 4, 201412 yr Dagens Rätt skribenter i allmänhet och Qvarnhill i synnerhet, vilket öl är creme de la creme i sjömansbiff? Anledningen till att jag frågar är att min nykteristmor idag bjöd på en sjömansbiff på lättöl från Willys. Den smakade köttbuljong = kanongott men inte riktigt sjömansbiff.
Publicerat Januari 4, 201412 yr Författare Jag vill absolut ha en maltig, brödig PILSNER i det jag tror att ursprungligen var det just den gamla hederliga klass IIA Pilsner som användes... Tll sjömansbiff och till min morfar! Därav använder jag nästan uteslutande Urquell då det är det bästa i den vägen "min närbelägna snusbod" saluför. Hade jag varit i mitt älskade Skottland så hade jag sannolikt skenat till puben och inhandlat minst ett par pints "bitter" för att göra sjömansbiff vilket f.ö är en alldeles för sällan serverad maträtt.
Publicerat Januari 4, 201412 yr Författare Bortbjuden på middag (och kortspel) denna afton, inkokt röding (hemfiskad med rutiga drag), hemslagen Hollandaise och pressad potatis är utlovat!
Publicerat Januari 4, 201412 yr Älgbiff och rödtjut blir det ikväll för att tanten lite gladare när jag ska jaga hela helgen
Publicerat Januari 4, 201412 yr Jag har bara gjort sjömansbiff en gång men tyckte det blev gott och det tyckte gästerna med. Använde då Oppigårds Amarillo.. Mvh / Johannes
Publicerat Januari 4, 201412 yr Detta är en populär post. Slutsats, mycket gott.. Strök på senap på lövbiffarna och lade på bacon. Stekte charlottenlök, strimlade soltorkade tomater, finhackad svamp och färsk ingefära tillsammans med färskost. Kryddade med körvel, svartpeppar och koriander. Denna "kräm" lade jag sen på lövbiffarna och sen rullade jag ihop dom. Stekte dom i en gryta och hällde sedan över buljong och grädde vilket det fick puttra i ett tag. Tog sedan ur rulladerna, slängde i lite rönnbärsgele och senap för att göra klart såsen.. Mumma ! Till detta hade jag klyftpotatis.. Mvh / Johannes
Publicerat Januari 5, 201412 yr Författare Idag äts det kålpudding, kokpärer å krösamos på Qvarnhill!
Publicerat Januari 5, 201412 yr Plankstek på entrecote å bea och vitlöksbröd å cola som dryck Fan va gott det ska bli till jvm finalen
Publicerat Januari 5, 201412 yr Chipotlegryta på älgfärs, bacon, championer, passerade tomater samt lite annat rökigt jag hittade hemma (texmexkrydda, soja och hickory grillmarinad)
Publicerat Januari 5, 201412 yr Palt! Vad jag längtat efter palt. Ligger nu ett gäng i frysen och jag är riktigt mätt! Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Januari 5, 201412 yr Potatisgratäng och en rostbiff på älg, tyvärr fick den gå några grader för långt men helt ok. Gick så jäkla fort på slutet!
Publicerat Januari 6, 201412 yr Souvas ala budget. Dvs Skavat älgkött, rödlök, fräst i muurika, vispgradde,spiskummin,salt och vitpeppar, sallad,vitlök, och i pitabröd.. Sambal, vitsås,rödsås... tomat, gruka, och tomat. Check... bra ute lunch för folket!
Publicerat Januari 9, 201412 yr Ungsstekt sik (fångad i Kalix älven), potatis, tunnbröd, smör o mjölk.
Publicerat Januari 9, 201412 yr Vitkålsgryta med färs var gårdagens meny, ikväll blir det stuvad potatis och kallrökt röding med en liten klick hovmästarsås. /Christian
Publicerat Januari 9, 201412 yr hipster'iseringen är fenomenal. Underbar tråd! Nu är jag sylten så mina knän är blöta av dreggel! Hur kan jag ha missat denna tråden?
Publicerat Januari 9, 201412 yr Kom till byn en dag så skall jag bjuda dig på I hagen, kvintessen av Hipsterkultur. /Christian
Publicerat Januari 9, 201412 yr Författare Lyxig pytt idag av oxfilé, rökt vildsvinsskinka m.m, m.m... Ja självklart ett par skarppilsner och minst två små, små OP!