Publicerat Mars 22, 201412 yr Inga märkvärdigheter. Skaffa plankor(eller gör egna). Olja (rapsolja, olivolja) in och stek in dom under 10-15 min. Upprepa gärna 2-3 gånger så att plankan blir "mättad". Har du instekta plankor så olja in och värm dom i ca 10 min innan du lägger på på dom. Ta något kött du tycker om, själv brukar jag ta 2-3 bitar från olika djur. Jag brukar föredra någon mör och saftig detalj, tex file, ryggbiff, innanlår osv. Salt och krydda efter smak.(Jag brukar vara rätt försiktig med kryddor, inte just mer än att man kan ana dom). Bryn på bitarna i en stekpanna i ganska hög värme och tills det börjar bli en stekyta på köttet. Genomstek INTE. Gör potatismos(hemgjord på riktiga pärer) och spritsa runt plankan. Lägg upp köttet. Sen brukar jag kunna fräsa på lite sparris och brytbönor. Nu hade jag även med purjolök och skogschampioner. Ibland fräser jag på bacon eller tex rökt älghjärta tillsammans med det gröna. Lägg upp den gröna på plankan. Dela en tomat och lägg i gropen på plankan. Sen in med allt i ugnen i ca 225 grader i 10-15 min, tills topparna på moset börjar få färg. (Själv har jag varmluftsugn så jag kan ha många plankor igång) Den här gången blev det lite yta över på plankan, så jag skivade på lite gurka när jag tog ur plankan ur ugnen. Det går ju ta lite sallad, gurka, lite apelsinklyftor att lägga på i efterhand också. Släng på en klick sås. Jag brukar föredra bearniase....
Publicerat Mars 22, 201412 yr Grillad majskyckling med couscous och ett ordentligt fång med haricovert.
Publicerat Mars 22, 201412 yr Inga märkvärdigheter. Skaffa plankor(eller gör egna). Olja (rapsolja, olivolja) in och stek in dom under 10-15 min. Upprepa gärna 2-3 gånger så att plankan blir "mättad". Har du instekta plankor så olja in och värm dom i ca 10 min innan du lägger på på dom. Ta något kött du tycker om, själv brukar jag ta 2-3 bitar från olika djur. Jag brukar föredra någon mör och saftig detalj, tex file, ryggbiff, innanlår osv. Salt och krydda efter smak.(Jag brukar vara rätt försiktig med kryddor, inte just mer än att man kan ana dom). Bryn på bitarna i en stekpanna i ganska hög värme och tills det börjar bli en stekyta på köttet. Genomstek INTE. Gör potatismos(hemgjord på riktiga pärer) och spritsa runt plankan. Lägg upp köttet. Sen brukar jag kunna fräsa på lite sparris och brytbönor. Nu hade jag även med purjolök och skogschampioner. Ibland fräser jag på bacon eller tex rökt älghjärta tillsammans med det gröna. Lägg upp den gröna på plankan. Dela en tomat och lägg i gropen på plankan. Sen in med allt i ugnen i ca 225 grader i 10-15 min, tills topparna på moset börjar få färg. (Själv har jag varmluftsugn så jag kan ha många plankor igång) Den här gången blev det lite yta över på plankan, så jag skivade på lite gurka när jag tog ur plankan ur ugnen. Det går ju ta lite sallad, gurka, lite apelsinklyftor att lägga på i efterhand också. Släng på en klick sås. Jag brukar föredra bearniase.... Tack för receptet!
Publicerat Mars 23, 201412 yr Författare Drabbades av experimentlusta idag och köpte mig en burk grön currypasta på affär'n, aldrig använt sådan förr... Tog kanske lite väl mycket i min, typ, kycklingwok för näsan rann och schwetten bröt fram i pannan, gott men vääääldigt starkt blev det!
Publicerat Mars 24, 201412 yr Författare Experimentlustan fortsätter... Gåsgryta idag då det fanns färska gåsbröst att tillgå! Torrsaltade två gåsbröst i 6 timmar och putsade dem sedan väl och skar dem i halvcentimeter tjocka skivor. Skar rimmat sidfläsk i lika tjocka skivor motsvarande halva mängden av gåsbrösten. Fräste i gjutjärnsgryta i små poster, det blev tre omgångar som plockades ur vartefter. När köttet var brynt svettades en halv purjolök skuren i tjocka skivor, 1 grovhackad gul lök, två morötter skurna i slantar, lagerblad och några enbär en stund innan köttet gick i grytan igen. En skvätt viltfond och sedan en flaska porter varefter allt fick puttra en halvtimma under lock. Redde av det hela för en lätt simmig konsistens, la till halverade färska champinjoner och lite strimlat grönt från purjon varefter det hela fick puttra ytterligare 5-6 minuter. Kryddat med nymald vitpeppar, något salt behövdes inte. Det blev en riktigt god och mustig gryta och ett perfekt sätt att ta rätt på gåsbrösten som annars ensidigt har rökts i hushållet!
Publicerat April 4, 201412 yr Grillade broskben , men ugnsstekta grönsaker intill. Mums så det förslår....
Publicerat April 4, 201412 yr Författare Kycklingwok med cashewnötter och lime å så jasmineris förstås!
Publicerat April 4, 201412 yr Broskben????? Vad är det? Mums, det kommer från tamgris. Dvs inga ben, utan kött "runt" brosk. För oss som gillar att gnaga . Min före detta granne frågade: Är det hundmat?? Tja, svarade jag, vi gillar det båda,hunden och jag. City Gross säljer det här. Jag rekommenderar det till människor som inte bryr sig hur man ser ut runt munnen, eller på hakan efter måltiden .
Publicerat April 4, 201412 yr Grillad fläskkarre med klyftpotatis och en grönsallad nedsköljt med en Staropramen. Funkar för mej
Publicerat April 5, 201412 yr Recept tack. Det finns säkert tusen sätt men grunden är små vår-nässlor som du förväller och maler i matberedare. Blanda ut den massan i valfri buljong, koka upp och red av. Man kan självfallet krydda efter smak också, salt, peppar och någon sorts finhackad lök blir bra enligt mig.
Publicerat April 5, 201412 yr Det finns säkert tusen sätt men grunden är små vår-nässlor som du förväller och maler i matberedare. Blanda ut den massan i valfri buljong, koka upp och red av. Man kan självfallet krydda efter smak också, salt, peppar och någon sorts finhackad lök blir bra enligt mig. Fattigmansmat!
Publicerat April 5, 201412 yr Nässelsoppa. Här är nässlorna med nöd och näppe ovan marken. Vad gödslar ni med ???
Publicerat April 5, 201412 yr Krondyrsadel,rødvinsues ,valdorfsalat,desert frugtsalat med råcreme dertil god rødvin og portvin måske irsk kaffe til slut bon appetit kalle
Publicerat April 5, 201412 yr Det finns säkert tusen sätt men grunden är små vår-nässlor som du förväller och maler i matberedare. Blanda ut den massan i valfri buljong, koka upp och red av. Man kan självfallet krydda efter smak också, salt, peppar och någon sorts finhackad lök blir bra enligt mig. Tack, det låter bra, kanske en skvätt jättenyttig grädde på slutet?
Publicerat April 5, 201412 yr Fattigmansmat! Ja du Jonsson, det är inte att förakta, nässelsoppa är gooottt.
Publicerat April 5, 201412 yr Här är nässlorna med nöd och näppe ovan marken. Vad gödslar ni med ??? Hästskit. Nässlorna i söderläge är ca 10cm höga.
Publicerat April 5, 201412 yr Hästskit. Nässlorna i söderläge är ca 10cm höga. OK, här sköter avgaserna det. Ingen E4 precis på landet, så då tar det lite längre tid.
Publicerat April 5, 201412 yr Ja du Jonsson, det är inte att förakta, nässelsoppa är gooottt. Jag vet inte. Har aldrig provat det. Hästskit. Nässlorna i söderläge är ca 10cm höga. Färdigkryddade.