Publicerat Januari 14, 201412 yr Vi har fått snö nu i Gävle, nätt och jämnt så att det räcker till skidspår. När jag, en gång i tiden, flyttade in mer centralt i stan, så föll skidorna bort och jag satsade på styrka och löpning. Nu bor vi lite utanför igen och ibland blir jag sugen att ta upp längdåkningen igen. Det är en överjävligt bra allround-träning.
Publicerat Januari 14, 201412 yr Jag tränar så lite som möjligt.... Har problem med ett knä så det blir en del tid på gymmet för den sakens skull. Är en riktig periodare när det gäller träning, blir ett ryck då och då när vågen börjar visa för mycket, sen när man är nere på trivselvikten igen så slappar jag till.. Rinse and repeat.
Publicerat Januari 14, 201412 yr Vi har fått snö nu i Gävle, nätt och jämnt så att det räcker till skidspår. När jag, en gång i tiden, flyttade in mer centralt i stan, så föll skidorna bort och jag satsade på styrka och löpning. Nu bor vi lite utanför igen och ibland blir jag sugen att ta upp längdåkningen igen. Det är en överjävligt bra allround-träning. Se där då förstår jag. På mitt gym har vi ett par längdskideåkningsmaskiner (långt ord) som ska simulera att man stakar sig fram. Man står alltså still och drar i vajrar nedåt sen sitter det en fläktmotor av något slag precis som på roddmaskiner. DET ÄR JOBBIGT 500 meter på dryga 2 minuter sen är man stendöd. Har dock bara kört 3-4 gånger har börjat med det istället för dips när jag kör armar Mvh / Johannes
Publicerat Januari 14, 201412 yr Nu börjar träningen ge resultat på riktigt. Det har tagit fyra år men nu börjar vikten rasa och musklerna komma tillbaka. Kör cykel simning och styrketräning där benstyrka och kondition prioriteras. Minus tre kilo sedan veckan före jul och ett halvt kilo på tre dagar. Tror inte att det är vätskeförlust utan riktig viktnedgång. Har kommit så långt att jag kan skotta lite snö och göra andra normala vardagssysslor utan att behöva be om hjälp. Det gör att träningen tar på ett annat sätt. Gött - bara o kämpa på. Kan tänka mig att när man ser sådana snabba resultat i form av siffror så kan det trigga och motivera mycket. Men man blir ju lite nyfiken på om det är övervikten eller andra problem som gör du inte kan skotta snö ? Mvh / Johannes
Publicerat Januari 15, 201412 yr Se där då förstår jag. På mitt gym har vi ett par längdskideåkningsmaskiner (långt ord) som ska simulera att man stakar sig fram. Man står alltså still och drar i vajrar nedåt sen sitter det en fläktmotor av något slag precis som på roddmaskiner. DET ÄR JOBBIGT 500 meter på dryga 2 minuter sen är man stendöd. Har dock bara kört 3-4 gånger har börjat med det istället för dips när jag kör armar Mvh / Johannes Sådan maskin finns på "mitt" gym åxå, studerade en ung kille ca 25 som stod i den i en timme.... Körde på hela tiden, växlade lite var 10 minut o körde båda armarna på samma sida kroppen ett par min för att sen återgå.. Respekt!! Mätte kroppen i går. Lår 64 Överarmar 43 Bröst 116 Mage 107 O det värsta av allt, vågjävlen stannade på 111kg.. Otroligt, jag har fanimig gått upp 3-4 kg sedan förra vägningen. Nu kan det slå något kilo hit o dit men nu är det nog. Drar till Spanien den 17/6 o då ska magen vara Max 100. Vikten vågar jag inte säga så mycket om men rimligen på ca 100. 111vikten var fullt påklädd med skor, får väl dra bort 3-4 kg kanske men ändå. Nu är det krig kroppa skrälle!!!!!! //
Publicerat Januari 19, 201412 yr Lavskrikan. Problemet är ett knä som totalrasade för sju år sedan och som den svenska sjukvården vägrade behandla. Som tur var så hjälpte LKAB mig att få en chans till.
Publicerat Januari 19, 201412 yr Körde ett barfotapass på löpbandet idag.Tänkte sakta försöka skjuta över löpandet mot barfota för att se hur det påverkar mina gamla innebandyleder som börjar kännas nu med ökande ålder. Det jag lärde mig idag är att det nog är bra att köra en stund med skor först för att få lite mer kondition i passet.Efter 20 minuter var kroppen i högform, men fotsulorna brände som eld.Pittskin under fötterna således. Kommer nog att härda över tid, men fram till att det går att köra ett helt pass barfota så lär skorna få vara med i början.
Publicerat Januari 19, 201412 yr Över en timme på motionscykel och i bassängen känns rätt så bra. Vågen visar 1,3kg mindre än för tre dagar sedan. Hoppas att man börjar få nog med muskelmassa nu för att viktnedgången ska bli ett självspelande piano. Fyra år i bassängen har börjat ge utdelning och vikten har rasat över fyra kilo sedan veckan före jul. I den här takten når jag målvikt innan islossningen i maj.
Publicerat Januari 21, 201412 yr Gött Nils hoppas det fortsätter så. Maj är inte långt borta ! Mvh / Johannes
Publicerat Januari 21, 201412 yr Träningsvärk i benen idag efter gårdagens pass funktionell träning. Att benen aldrig lär sig hantera benböjen...
Publicerat Januari 21, 201412 yr Tänkte haka på tråden lite. Har alltid tränat väldigt mkt men nu har jag ej gjort något alls på 2 år. Har väldigt enkelt för att leka med min kropp, dvs lägga på mig muskelmassa, deffa, bulka och få den som jag själv vill. Men har tappat motiviationen helt. Funderar på att nu börja igen efter jag kommit hem från vietnam. Dock 100 på hur jag ska träna. Förut hade jag inga problem att köra 7 pass på gymmet i veckan med en vilodag + ett antal pw, men ska inte bli så extrem nu. Tänkte hitta något som jag trivs med. Problemet är att jag blir så jäkla insnöad. Nu är jag i väldigt dålig form så vore kul att göra något "tappa 15kg på 3 månader" eller liknande. Funderar på att lägga upp det något likande detta: Clean eating 6 av 7 dagar. Kettlebells, armhävningar, situps, m.m. PW i hög fart (7-8km/h) (Detta måste jag ändå göra då jag tänkt ställa hunden i maj).
Publicerat Januari 22, 201412 yr Simning igår och kurs i nya ställverk vilket medförde massor med trappor upp och ner. Har ont så förbaskat i benhinnorna, det blir vila så långt möjligt idag.
Publicerat Januari 22, 201412 yr Skönt att du är tillbaka o att du fick den hjälpen av LKAB. Det tar tid innan allt blir upptränat igen men det är värt lite plåga bara man blir frisk o knäet återställt. Krya på dig!
Publicerat Januari 22, 201412 yr Bra kämpat Nils, benhinnor är jobbigt, se till att håll dem, skenbenen varma och för mig hjälper tigerbalsan/liniment. Körde kortpass på lunchen 15 min styrka och 30 min cykling, lätt och lagom, körde ett köttapass med Transformer på kvällen, väldigt jobbigt, tungt o besvärlig. Just det drog ett Cooper test över 12 min för att roa mig lite jag kom till 2780 meter, vilket är precis under "mycket bra" som uppvärmning, nästa gång kanske jag borde anstränga mig? Förberedelserna för Toughest fortsätter och jag känner att jag i varje fall börjar att få en förståelse för den mängd syra som jag kommer att vara tvungen att hantera. /Christian
Publicerat Januari 22, 201412 yr Toughest Malmö- 8 km 40 hinder, gå in på toughest.se och titta lite, det är i mina ögon ett enda stort lekhav för vuxna. /Christian
Publicerat Januari 22, 201412 yr Kört säd med släp och skyffel i 3 timmar. Känns som ett bra pass idag! Viltet blev glada också
Publicerat Januari 22, 201412 yr Toughest Malmö- 8 km 40 hinder, gå in på toughest.se och titta lite, det är i mina ögon ett enda stort lekhav för vuxna. /Christian Var inne och kollade. Samma stuk som toughest viking. Ser riktigt roligt ut, var erbjuden hänga med på viking nu i vår men jag är ingen tävlingsmänniska direkt. 8 km och 40 hinder är mycket. Gäller att ha rätt psyke också kan jag tänka mig.. Får önska dig lycka till. Det klarar du nog utan problem så som du tränar Mvh / Johannes
Publicerat Januari 27, 201412 yr Nu har det slutat göra ont i underbenen och jag har kört ett pass simning och tjugo minuter på maxläge med roddmaskin. Roddmaskin är ett underskattat tortyrredskap för självplågare. Det tar ordentligt varje pass nu men när man ser på hur mycket energi man förbrukat på tjugo minuter och inser att det motsvarar ungefär trettiofem gram rent fett så inser man snabbt att det krävs ganska mycket för att det ska bli något resultat.
Publicerat Januari 27, 201412 yr Mer barfotalöpning idag.Tog till fredag innan jag var människa efter förra gången, men skam den som ger sig. Måste nog börja med strumpor på, för fanken vad jag får ont under fötterna.
Publicerat Januari 28, 201412 yr Dammade av längdskidorna i söndags och körde 5km, tänkte ju mjukstarta. Skavsår/köttsår på ena foten nu efter glappande pjäxor så jag kan endast gå i tofflor....
Publicerat Januari 28, 201412 yr Tog ett litet löptest igår, mest för skojs skull samt se vinterformen, 2.89 km på 12 min, tog ett break och stakade mig 2 km i skidmaskinen, något rastlös bestämde jag mig sedan för att köra en mil på intervaller, 4/2:or vilket jag gjorde, glädjande nog har jag en del fart i benen, kunde ligga mellan 4- 3:45 under hela löpdelen och kom in på 47:45 total tid. Just det, jag är 110 meter från att ha ett "very good" resultat för 17-20 åriga män, för min egen åldersgrupp är jag redan där. /Christian