Publicerat Maj 15, 201411 yr Lasse inget fel i lite längre löptider även för dig, dock bör du köra dem som intervall pass, typ 7/3:or, kör 7-8 st, då når du längd och tid med vila och återhämtning för lederna. Christian
Publicerat Maj 15, 201411 yr Lasse inget fel i lite längre löptider även för dig, dock bör du köra dem som intervall pass, typ 7/3:or, kör 7-8 st, då når du längd och tid med vila och återhämtning för lederna. Christian Intervallerna får du gärna förklara mera om.. Är väldigt Novis på detta. //
Publicerat Maj 15, 201411 yr Helt i sin ordning, vi springer, 4/2:or, 773:or och 5:2:or, som ordinära intervaller sen har vi ibland en del fartlekar för oss också enligt 1,2 3 metoden, i varje fall intervaller springer man generellt sätt så att man under löptiden håller en konstant fart som på slutet av intervaller medför att man har en rejäl arbetspuls och är "trött", man måste inte springa sig till blodsmak i munnen i varje intervall, där i mellan går man den angivna tiden längs spåret, om man inte är hyffsat återhämtad efter de 2 eller 3 min av återhämtning man har så har man sprungit för hårt föregående intervall. Fördelen med detta är att kroppen, lederna får tillfälle att återhämta sig och samtidigt kommer man att springa snabbare när man verkligen springer, genom intervaller ökar man löpfarten. Fartlekar är inget för den som inte gillar blodsmak och bör undvikas om man inte tränar för kortare lopp eller gillar att späka sig själv. /Christian
Publicerat Maj 15, 201411 yr Helt i sin ordning, vi springer, 4/2:or, 773:or och 5:2:or, som ordinära intervaller sen har vi ibland en del fartlekar för oss också enligt 1,2 3 metoden, i varje fall intervaller springer man generellt sätt så att man under löptiden håller en konstant fart som på slutet av intervaller medför att man har en rejäl arbetspuls och är "trött", man måste inte springa sig till blodsmak i munnen i varje intervall, där i mellan går man den angivna tiden längs spåret, om man inte är hyffsat återhämtad efter de 2 eller 3 min av återhämtning man har så har man sprungit för hårt föregående intervall. Fördelen med detta är att kroppen, lederna får tillfälle att återhämta sig och samtidigt kommer man att springa snabbare när man verkligen springer, genom intervaller ökar man löpfarten. Fartlekar är inget för den som inte gillar blodsmak och bör undvikas om man inte tränar för kortare lopp eller gillar att späka sig själv. /Christian Så, om jag då förstått detta rätt så springer du 4 min, går 2 min osv osv. Hur många ggr gör du detta? Jag körde tabata intervall en gång o aldrig mera....... gjorde iofs felet att jag lyssnade på token som berättade om dom o enligt honom skulle man köra 110% på löpintervallen. det resulterade ju i att jag formligen stupade efter 3-4 intervaller Jag har kört 3/3/3 men med normalt löptempo (om jag orkar) mellan o helvete vad slut jag blev... Tack Chris //
Publicerat Maj 15, 201411 yr Intervaller,jo då enligt coachen hemma bör ett löppass omfatta minst 18 min löpning, kör man 3/2:or blir det sex intervaller, osv. Tabata är ett annat ord för självplågeri men effektivt, att beskriva i ord, känslan i slutet på en intervall skall vara ansträngd men inte slut, om du förstår. Christian
Publicerat Maj 15, 201411 yr Men strunta nu i farten, fokusera på den aktiva tiden istället Försöker byta kortrundan ifrån 5 till 9, tänkte på din mening och passerade 5 avstickarn i kväll. Blev dubbel tid, tack för den ! Ausch: Har du koll på hur många steg du tar på en dag ? Enligt hälsosvängen så är 10 000 ett bra mått för en dag. Jag skaffade en app för att få lite koll, rätt kul faktiskt och det peppar till en xtra promenad emellanåt när det behövs. Sprang 2km motvind och kom å tänka på BC. Vilket BC har man, tung och avrundad bör borga för ett skapligt
Publicerat Maj 15, 201411 yr Jag har sprungit rätt flitigt när jag var yngre...hade pers på 33&20 på milen för många år sedan, men jag fattade faktiskt inget av cristians beskrivning av intervaller. Enligt min stenåldersmetod tränar man enligt följande... 3 distanspass i "prattempo" dvs under 70%av maxpuls. Vilket ökar hb värdet, som i sin tur leder till att mjölksyran försvinner fortare. Dessa pass ska pågå över 50 min för att effekt skall uppnås.... Sk poverwalking är kanon, eller lätt löpning. Intervall passen är det som bygger kondition och snabbhet. Dock sliter de hårt på kroppen därav endast 25% av träningen. Som cristian nämnde är det viktigt att man inte tar ut sig, utan orkar alla intervaller utan att stummna fullständigt. Vilken typ av intervall man genomför tror jag är av sekundär betydelse, men man måste komma ner i syra innan nästa intervall påbörjas, annars får dom ingen effekt. Förmodligen stenålderstänkande, men gubben klarar fortfarande ett snitt på 5min/km trots att jag mest sitter i soffan och dricker pilsner..... mvh/Urban
Publicerat Maj 18, 201411 yr Långa intervaller idag. 5x800 meter i 4.30-4.45 tempo med uppvärmning och nedjogg, totalt 7.6 km. Vidrigt varmt och då tar Fransson slut. Varje gång. Han borde lära sig att dricka vatten ordentligt och hålla sig inne när det är som varmast. Borde ta ett långpass i veckan som kommer, men inte om det blir så här varmt.
Publicerat Maj 18, 201411 yr Långa intervaller idag. 5x800 meter i 4.30-4.45 tempo med uppvärmning och nedjogg, totalt 7.6 km. Vidrigt varmt och då tar Fransson slut. Varje gång. Han borde lära sig att dricka vatten ordentligt och hålla sig inne när det är som varmast. Borde ta ett långpass i veckan som kommer, men inte om det blir så här varmt. Värmen suger !
Publicerat Maj 18, 201411 yr Snyggt Fransson! Kommer köra ett identiskt pass som ditt under morgonens lunch - hoppas det slutat regna tills dess samt att baksmällan släppt ...
Publicerat Maj 18, 201411 yr Blev en timme med tunga bröst och Rygg övningar på gymmet som uppvärmning o sen dryga 6 km löpning. Bra söndag //
Publicerat Maj 18, 201411 yr Blev en timme med tunga bröst och Rygg övningar på gymmet som uppvärmning o sen dryga 6 km löpning. Bra söndag // Tunga bröst kan vara trevligt ;-) Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Publicerat Maj 18, 201411 yr Vi körde 65 min yoga idag, otroligt bra för stela muskler, hållning samt känslan för kroppen, igår 90 min promenad Ribban runt med vår lilla hundvaktshund efter lunch och på kvällen 6x 4/2:min intervaller i 4,30 tempo, tur att man fick öl och pizza efteråt. Christian
Publicerat Maj 19, 201411 yr Första milen avklarad...., dock ej i kortbyxor... Faktiskt första träningspasset sen ifjol. Skrev ju lite dumdrygt för ett tag sen att jag sprang i 5min tempo....nja..snarare 5,15 i 7km. Sen kom mjölksyran som ett brev på posten.så de sista kilometrarna var uppblandat med promenader. Givetvis totalt fel för ett första träningspass. Bara för att man är gammal behöver man inte vara klok... mvh/Urban
Publicerat Maj 19, 201411 yr Första milen avklarad.... , dock ej i kortbyxor... Faktiskt första träningspasset sen ifjol. Skrev ju lite dumdrygt för ett tag sen att jag sprang i 5min tempo....nja..snarare 5,15 i 7km. Sen kom mjölksyran som ett brev på posten.så de sista kilometrarna var uppblandat med promenader. Givetvis totalt fel för ett första träningspass. Bara för att man är gammal behöver man inte vara klok... mvh/Urban Some just have it !
Publicerat Maj 26, 201411 yr Fortsätter med stolligheter.... Sprang 6,9km i 4,44/km. Hade en tanke på att testa en mil, men stumnade betänkligt på slutet. Avslutade med gång/jogg i ca3,5km. Tyvärr höll jag lite väl högt tempo för mitt eget bästa, bena känns som två vedklabbar för tillfället. Tror det är dags att försöka lägga upp någon slags träningsplan, och ge f.. i runkeeper. Har iaf satt målet med träningen. Tänkte att om man springer milen på det antal år man är, borde det ju klassas som skaplig form.....tur jag inte kom på den iden för 20 år sedan.... Btw. Är det någon som har en ide om träningsupplägg. Trots att jag sprungit en del tidigare har jag alldrig startat från scratchs så här...!? mvh/Urban
Publicerat Maj 26, 201411 yr Bra urban! Tog också en 7 km tur idag. Vart lite stum efter söderåsen upp och ner och upp och ner och upp och ner ... Igår på räcern. Cykel i morgon runt 60 km men tar det lugnt då det är triapremiär på torsdag. Sen Ringsjön runt på söndag. Härligt att vara igång
Publicerat Maj 26, 201411 yr Urban - dra inte igång för hårt. Även om du är byggd som en sherpa kam gubbknäna ta rejält med stryk
Publicerat Maj 26, 201411 yr Urban - dra inte igång för hårt. Även om du är byggd som en sherpa kam gubbknäna ta rejält med stryk Gubbknäna mår bra....men gubbvaderna:(mvh/Urban