Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träning, Fysisk Aktivitet & Sport

Featured Replies

Publicerat

Sherpa :)

• Svar 2,1k
  • Visningar 151,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Klämde av 26km löpning i -22 innan nattskiftet uppfriskande!

• Christian N
    Christian N

Sprang Toughest 2016 Malmö igår, 1:17:38 eller däromkring, 776 total och 76 i min åldersklass, 5500 startande. C Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Så nu har man skapat lite plats för julmat. hustrun och jag sprang och barnen cyklade bredvid 

Posted Images

Publicerat

Måste hitta en lagom backe o lära mig o ta ut mig ordentligt,

//

Satsa på ett svagt motlut. Det är lätt att de första intervallerna går lite för tungt i en brantare backe, vilket gör att du inte hinner bli av med syran, då får du ingen effekt på de efterföljande intervallerna.

Jag körde ofta 8 intervaller a'400m. De 2-3 första kändes knappt, men då låg jag nära maxpuls på de sista ist.

mvh/Urban

Publicerat

Fortsätter med stolligheter.... Sprang 6,9km i 4,44/km. Hade en tanke på att testa en mil, men stumnade betänkligt på slutet.

Avslutade med gång/jogg i ca3,5km.

Tyvärr höll jag lite väl högt tempo för mitt eget bästa, bena känns som två vedklabbar för tillfället.

Tror det är dags att försöka lägga upp någon slags träningsplan, och ge f.. i runkeeper. ;)

Har iaf satt målet med träningen. Tänkte att om man springer milen på det antal år man är, borde det ju klassas som skaplig form.....tur jag inte kom på den iden för 20 år sedan.... :D

Btw. Är det någon som har en ide om träningsupplägg. Trots att jag sprungit en del tidigare har jag alldrig startat från scratchs så här...!?

mvh/Urban

Även jag har börjat springa lite igen. Grunden i träningen är ett långpass och två intervall i veckan. Spring gärna i skogen det är skonsamt och stärkande samt mycket trevligare än att nöta asfalt!

Jag inledde med 14dagar LCHF tappade 5kilo nu i med riktigt bränsle och skärpa träningen. Fick ihop 18km i skogen igår :)

BTW: Sprang milen på min ålder för 10år sedan men då tränade jag en del, klarar det nu också otränad innebär det att man blir bättre med åren :D

Publicerat

Milen på 43 för mig.... Finns inte en chans. Nöjd om jag landar under 60. Men som någon klok skrev, skit i farten..

Ska pröva med intervaller o se om det blir bättre drag i benen :)

//

Publicerat

Bara att sätta upp en långsiktig målsättning.....typ att nå när du fyller 60:D

mvh/Urban

Publicerat

Tycker inte att det funkar så bra med intervall för mig än...har riktigt svårt att bli av med mjölksyran. Min tanke på upplägg var två 1 timmes distanspass, ett intervallpass samt ett 1,5timmes gångpass i nämnd ordning.

Hoppas kunna köra två intervall ist om några veckor.

Vet inte om det är rätt eller fel, synpunkter?!

Min åldersteori kan bli lite jobbig för de i 25års åldern, men borde funka bra på en 45åring;)

mvh/Urban

Publicerat

Löpning handlar en del om hur gud skapade oss, men viktigast för att få upp farten är att man är begåvad med "talangen" att gilla att plåga sig ;)

Handlar det om sträckor på max 10km kan man faktiskt klara sig hyfsat med rätt lite träning om man satsar på kvalitet i stället!

Men är man helt färsk som löpare krävs det en del grundträning bara för att kroppen ska tåla tuff träning. Det är viktigt att tänka på att stega upp försiktigt kondition stärker man rätt fort. Senor,muskelfästen mm kräver minst 10ggr så lång tid att stärka så lite försiktighet är inte fel även om jag inte lever som jag lär ;)

Men fortsätter att tjata om skogslöpning det skonar kroppen men biter bättre på fysiken. Sedan blir det alltid lite naturlig intervall i skogen med tunga och lättare partier och som jägare får man ofta se en del vilt också trevligare än bilar och avgaser tycker jag :P Gäller bara att skita i hur långt man springer det är tid och puls som avgör vad träningen ger hjärtat har aldrig någon aning om antal km ;)  

Publicerat

Kloka ord Lars! När jag sprang lite mer aktivt körde jag väldigt mycket på pulsklocka och tid.

Vad gäller skogslöpning är det lite svårt under veckorna, då jag jobbar i stockholm. Kör dock på grusstigar för att spara kroppen. Hemma räknar jag med 50/50 grus/skog.

mvh/Urban

Publicerat

Jag reste mig upp ur soffan igår... räknas det...

Klart det räknas :thumbsup:

Publicerat

Jag reste mig upp ur soffan igår... räknas det...

Klart det gör....perfekt träning för rodel att ligga i soffan, tänk bara på att resa dig och lägga dig åt andra hållet emellanåt. En rodelbana är ju både höger och vänstersvängar......:D

mvh/Urban

Publicerat

Intervaller idag 4x1000m med 200 m vila mellan (sprang på löparbana).
4,36-4,39 på intervallerna, puls på runt 175 vid slutet, sjönk till runt 130 efter vila.

Fick tyvärr ett rejält bakslag då ena vaden ballade ur totalt och jag fick gå sista kilometern hem.
Fan vet vad som hänt, men stel, öm och jävlig är den.
Får vila ett par dar och hoppas på det bästa!

Publicerat

Första passet på ett tag då jag har haft en ljumske som spökat men tog det lugnt i dag o det kändes ok :)

post-906-0-19846700-1401526817_thumb.jpg

Mvh.

Publicerat

Gick upp, käkade en rejäl frukost och packade in cykeln i bilen i morse. Konstigt att mjölken luktar lite surt, den gick ju ut igår. På väg att hämta upp kompisen började jag fundera över varför de flyttat Ringsjön runt från lördag till söndag. För visst var det en lördag i fjol? In på hemsidan - jajemen. 31/5 det är ju idag. Eller?

Kollar kalendern och noterar att det för fan är den 1/6 idag :)

Omplantering så bilen for mot mölle och cykelturen därifrån. 91 km med 33,7 i snitt senare avslutar vi med en räkmacka hos flickorna på skäret. Ibland måste man kunna ändra planerna snabbt :)

Publicerat

5an med Bamse stavgång så klart :)

Mvh. 

Publicerat

Vaknade i Norrköping igår, bakfull som ett lass med jästa äpplen, åkte tåg till Malmö, klev av, åt lunch, klev ut i skogen, Torup och bokskogen, sprang milen på 53 minuter, kördes hem, åt lasagne, tittade på film, somnade.

Konklusion, det går att träna, försiktigt om man är bakis. /Christian

Klockrent :)

Mvh.

Publicerat

Tack! :biggrin: /C

Publicerat

Var ute på en löprunda med syster, fotbollskamp imorgon så därför är stekarlooken på!

401648-393435240697687-980497962-n.jpg?w

Bjuder på smajlet!

Publicerat

Var ute på en löprunda med syster, fotbollskamp imorgon så därför är stekarlooken på!

401648-393435240697687-980497962-n.jpg?w

Bjuder på smajlet!

Va har syrran för mob nr :)

Mvh.

Publicerat

Vaknade i Norrköping igår, bakfull som ett lass med jästa äpplen, åkte tåg till Malmö, klev av, åt lunch, klev ut i skogen, Torup och bokskogen, sprang milen på 53 minuter, kördes hem, åt lasagne, tittade på film, somnade.

Konklusion, det går att träna, försiktigt om man är bakis. /Christian

Funderar på hur mycket jag ogillar dig.......

Sprang milen på 53 bakfull o kallar det o träna lätt..... :sick: :sick: :sick: :sick: :sick:

Annars är du en hyvens person :tongue:

bra jobbat :thumbsup:

//

• 2 weeks later...
Publicerat

Fan vad skönt! Har senaste halvåret försökt stöka tag i mitt liv, dunka bort några kilon och förbättra kondis osv etc etc...ikväll orkade jag relativt enkelt (nåja) 2km slingan joggande :D För några veckor sedan joggade jag MAX 500m, sen blodsmak, alldeles för hög puls, mjölksyra osv :P

Joggade 2km på drygt 11min med ett genomsnittstempo på 5:35 /km, inte snabbast men jag orkade i mål :thumbsup:

Åker dit strikt varannan kväll och ökar på distansen med nån veckas mellanrum, går lättare och lättare så får försöka slipa tiden kanske innan jag ökar distans....eller?

Publicerat

Bra jobbat - skynda långsamt