Publicerat April 24, 201511 yr Igår blev det ett tungt gym pass med massa marklyft i ökande och sen sjunkande vikt, Biceps/triceps och lite sköna kettlebell swings på det. Ja allt föregicks av ett Multitest Styrka enligt FMFysS!! Så idag känns kroppen rätt tung..
Publicerat April 24, 201511 yr Börjat löptrana lite kör bara varannan dag ännu men känns skönt att kunna springa i skogen nu! Visst är det blött och lite is och snö fläckvis men skogslöpning är terapi för min själ
Publicerat April 24, 201511 yr Detta är en populär post. Precis....gör som strävishårding och kör varannat år ist!! Då känner man att man lever när man sätter igång!! mvh/Urban
Publicerat April 28, 201511 yr Nu har jag börjat med min rehab träning. Detta kommer att gå bra känns det som. Har en privat sjukgymnast som landstinget använder sig av så det blir samma pris som om jag skulle gå hos en ofentlig sjukgymnast. Vi ska köra tre gånger i vackan i tre månader, så detta kommer att bli mycket bra. Vi är i ett av stadens gymm så han kan använda all deras utrustning. ska dit imorgon igen kommer ju att få bra fflås av detta.
Publicerat April 28, 201511 yr Varannan dag kändes klent Lars. Japp redan ökat till 2-1 körde första tvåtimmars passet i söndags fortsatt enbart skogslöpning i orienteringsdojor det är BLÖTT
Publicerat Maj 24, 201510 yr Så var varvet avklarat. Klarade målet på under 1:45 (1:43,52)men nu är jag ändå inte helt nöjd. Ville under 1:40 så nu får det bli sub 1:35 som mål nästa år. Någon mer här som sprang Gbg-varvet? Micke
Publicerat Maj 24, 201510 yr Så var varvet avklarat. Klarade målet på under 1:45 (1:43,52)men nu är jag ändå inte helt nöjd. Ville under 1:40 så nu får det bli sub 1:35 som mål nästa år. Någon mer här som sprang Gbg-varvet? Micke bra jobbat! tyvärr fixade jag inte kombinera cykel- och löpträningen så har sedan några veckor lagt allt fokus på cykeln. nästa år blir det däremot dock med samma mål som jag skulle haft i år - sub 1:45.
Publicerat Maj 26, 201510 yr För mig är träning att alltid börja om..! En rätt trist period med en massa sjukdom och annat som satt stopp. Känns som jag bara står o stampar.. Fokuserar mest på cykel( MTB) o löpning nu. inga direkta lopp i tanken ännu.. Lite sugen på Kullamannen.. Måste bara få upp sträckorna lite... Och tempot...
Publicerat Maj 26, 201510 yr Inte hunnit springa på länge nu, varit för mycket annat men snart ska det börjas igen. Avslutad 30-day plankchallenge idag med fem minuter. Säkert nyttigt, men inte ett dugg skönt. Ska hitta lite varianter på detta nu, tänkte jag för det känns som om det är ganska bra träning. Armhävningsutmaningen har stagnerat totalt. Kommer inte förbi 80 (vilket i och för sig är mycket mer än jag klarat tidigare i livet).Fortsätter att plåga mig, men lite av gnistan har avtagit. Borde hitta ett lopp under hösten att ha som mål för att skärpa mig och komma ut och springa.
Publicerat Maj 26, 201510 yr Jag har gnuggat på rätt bra ett tag nu hittat glädjen att springa i skogen igen Kör två dagar vila en men lite känning i en hälsena efter dagens tvåtimmars så hoppas det inte blir värre ska strecha lite bättre! Om än jag är långt ifrån mina forna tider är det riktigt skoj formen går brant uppåt lite skoj att börja på låg nivå Som vanligt biter löpningen hårt på vikten vägde 85 för en månad sedan idag visade vågen 77,1 En vikt jag brukade hålla vintertid då man åkte skidor och hade lite mera pulver i överkroppen löparvikt utan onödigt fett är nog 72-75 för mig som är 184 så lite mera lär väl försvinna
Publicerat Maj 26, 201510 yr Jag har gnuggat på rätt bra ett tag nu hittat glädjen att springa i skogen igen [emoji106] Kör två dagar vila en men lite känning i en hälsena efter dagens tvåtimmars så hoppas det inte blir värre ska strecha lite bättre! Om än jag är långt ifrån mina forna tider är det riktigt skoj formen går brant uppåt lite skoj att börja på låg nivå Som vanligt biter löpningen hårt på vikten vägde 85 för en månad sedan idag visade vågen 77,1 [emoji106] En vikt jag brukade hålla vintertid då man åkte skidor och hade lite mera pulver i överkroppen löparvikt utan onödigt fett är nog 72-75 för mig som är 184 så lite mera lär väl försvinna
Publicerat Maj 26, 201510 yr Ny telefon.... Skulle skriva att jag är grymt imponerad! Själv försöker jag komma upp i tre pass i veckan, men det går trögt!!
Publicerat Maj 26, 201510 yr Börjat springa nu i maj och har hunnit med 7st pass, dom första på 7km och dom senaste 3 har jag ökat till 11.58km. Ikväll gick det bra med 5min 8s/km tempo
Publicerat Maj 26, 201510 yr Detta är en populär post. ny tur med räcern ikväll. gick med en riktigt snabb grupp och vi slutade med intervaller. totalt blev det 10 mil idag precis som i söndags. i söndags var gruppen något långsammare men jag gjorde vad jag kunde för att dra upp tempot - jag låg i tät 9,3 av de 10,4 milen. på lördag blir det ringsjön runt med ett några vad jag förstått rätt snabba herrar så det ska bli kul.
Publicerat Maj 27, 201510 yr Uj vad sliten man va i kroppen idag, provade ett pass tabata igår. Det känns typ överallt, inte överjävligt men överallt! Och så mycket mörka fält och susningar har jag inte haft på ett träningspass på evigheter...
Publicerat Maj 27, 201510 yr Jag har gnuggat på rätt bra ett tag nu hittat glädjen att springa i skogen igen [emoji106] Kör två dagar vila en men lite känning i en hälsena efter dagens tvåtimmars så hoppas det inte blir värre ska strecha lite bättre! Om än jag är långt ifrån mina forna tider är det riktigt skoj formen går brant uppåt lite skoj att börja på låg nivå Som vanligt biter löpningen hårt på vikten vägde 85 för en månad sedan idag visade vågen 77,1 [emoji106] En vikt jag brukade hålla vintertid då man åkte skidor och hade lite mera pulver i överkroppen löparvikt utan onödigt fett är nog 72-75 för mig som är 184 så lite mera lär väl försvinna du borde bli hedersadmin på det här forumet
Publicerat Maj 27, 201510 yr Detta är en populär post. Ny telefon.... Skulle skriva att jag är grymt imponerad! Själv försöker jag komma upp i tre pass i veckan, men det går trögt!! Jag fösöker komma under 3 pass i veckan och det går lättar, annan målbild.
Publicerat Maj 31, 201510 yr ringsjön igår och det gick riktigt bra trots rejält tung start. gick iväg med en riktigt bra grupp med alldeles lagom tempo. tyvärr fick killen jag åkt dit med punka efter 12 km och den övriga gruppen var inte sugna på att stanna så de fortsatte iväg. så det var bara att stoppa klockan och fixa hans punka. precis innan vi var klara kom ett gäng svischandes förbi så jag skrek att vi måste ikapp. slet som ett djur och gick på 110% i lite över milen innan jag fick kontakt - när jag vände mig om var kompisen borta. gänget åkte precis på gränsen vad jag klarade av men jag lyckades gå med och dra mitt strå till stacken. efter 125 km stannade klockan några sekunder över 3:40 (jag stoppade klockan under punkan) vilket bör innebära en snittfart strax över 34 km/h.
Publicerat Maj 31, 201510 yr Att man inte fattar att jag börjar närma mig 50........ Skulle köra ett distanspass, och lunkade iväg med hundarna! Slutade på ca 21km med riktigt stumma lår :-/ Känner att jag behöver lite hjälp av någon kunnig med ett träningsprogram! Just nu kör jag på känslan för dagen, och det blir inte så bra......!:-?
Publicerat Maj 31, 201510 yr Är långt ifrån expert men tränade rätt hårt i drygt 10år så lärde mig vad som funkar bra för mig åtminstone Allt beror ju på vart man beffiner sig och vart man vill komma, men enkelt skulle jag säga att veckan ska bestå av tre nyckelpass. 1. Långpass man bör komma över 2timmar men inget att börja med är man otränad får man kanske börja på 1 timme och öka 5-10min varje vecka, med någon på samma eller kortare var 3-4e vecka 2. Kvalitetsträning försök få in två sådana pass i veckan, intervall eller backe och konsten är att hitta rätt tempo alla ska gå i samma fart men ändå vara helt färdig efter sista! Själv gillar jag 70/20 intervaller det ger bra effekt på mig kör set om 10st antingen fram och tillbaka på samma ställe så man kommer lika långt på varje och när formen stiger kommer man allt längre Även ett bra pass på löpband speciellt om man inte har bra fartkänsla, hoppa bara på sidan med fötterna under 20sek vila och låt bandet gå. Sedan ska man givet variera rejält men dessa tre pass hade jag som grundbult resten på känsla. Och viktigt att hitta tempot långpassset ska gå sakta och kvalitetspassen fort! Vanligaste felet är att man hela tiden kör halvhårda pass det sliter men ger dålig effekt!
Publicerat Maj 31, 201510 yr Fan vilka kloka ord Lars! Jag har själv tränat lite förr, och har din grundfilosofi, fast jag körde 2 distanspass på ett kvalitetspass! Det jag känner nu är att jag inte har riktigt koll på varken farter eller Distanser. Tycker att distanspassen generellt går bra, men Intervallerna går trögt. Blir helt enkelt inte av med mjölksyran, vilket gör att effekten uteblir. Jag antar att åldern kan påverka, jag har ju aldrig varit så här gammal förut......!;-) Är inte så mycket för löpband, men det kanske är en lösning...? Är det någon annan som har börjat träna på äldre dagar? Skulle vara kul att Utbyta erfarenheter, känns lite tungt att gå från 3,20/km till 5min/km.
Publicerat Maj 31, 201510 yr Får ligga i som fn att hålla långsamt tempo på långpassen... Mig hjälper pulsklockan att hålla mer tempot. Men just nu så blir det vila från löpningen pga muskelbristningar i vaden... Var lite för kul att springa i lera och över vildmossar... Och slarvat med tåhävningar..
Publicerat Juni 1, 201510 yr Pulsklocka är ju jäkligt bra, men jag har inte längre koll på mina mjölksyratrösklar, så effekten blir ju inte så stor.... Det som blev igår, kändes mer som utmattningsstummhet, då jag låg ganska lågt i puls hela passet!
Publicerat Juni 1, 201510 yr Urban, överträning och eller en liten infektion i kroppen kan göra att man reagerar så där. Pulsklockan har du för att "mappa" din kropp på samma sätt som man gör med bilmotorer, efterhand lär man sig var man ligger och var man borde ligga. Just det för övriga och Urban, i helgen provade vi ett nytt spår i Fulltofta, 6,6 km, lagom kuperat och nästan bara grusväg som var i god kondition, två varv var ganska lagom. /Christian