Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träning, Fysisk Aktivitet & Sport

Featured Replies

Publicerat

Orienteringträning med sambon! Nästa gång blir det nog att försöka med egen karta och kompass! Alltid varit lite anti mot orientering men det är faktiskt riktigt kul! :)

Kanske är säkrast du tar rygg på sambon några år till......!![emoji6]
  • Svar 2,1k
  • Visningar 151,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Klämde av 26km löpning i -22 innan nattskiftet uppfriskande!

• Christian N
    Christian N

Sprang Toughest 2016 Malmö igår, 1:17:38 eller däromkring, 776 total och 76 i min åldersklass, 5500 startande. C Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Så nu har man skapat lite plats för julmat. hustrun och jag sprang och barnen cyklade bredvid 

Posted Images

Publicerat

Kanske är säkrast du tar rygg på sambon några år till......!![emoji6]

Gps halsband på mig och O har handenheten så ska det nog ordna sig! :) Då kan hon ju alltid leta upp mig!

Publicerat

superväder vid kusten idag så kunde inte bärga mig så blev 91 km på räcern fram och tillbaka längs kusten. det är härligt att betrakta danmark. på avstånd kanske bör tilläggas ... 

Publicerat

Körde lite Röv och Axlar i dag :)

Mvh

• 2 weeks later...
Publicerat

Tredje dagen i rad på gymmet, känns lite i kroppen idag, benen var gnälliga vid uppvärmningen efter gårdagens benpass.

Publicerat

Sprang Engelbrektstafetten i Norberg idag. 5x5km, laget gick precis under 2 timmar och själv blev det 4:44 i snitt/km. Rätt nöjd med tanke på värmen. De som vann slog oss med 36 minuter så vi har viss förbättringspotential till nästa år.

• 1 month later...
Publicerat

Tog en spontanlöpning ikväll. 7,6 km elljusspår på 5 blankt per kilometer. Semesterfet , men det ska snart jobbas bort!

• 3 weeks later...
Publicerat

tips på gratis appar till löpträning?

apple

Publicerat

Runke Per (runkeeper) är väl klassisk.

Publicerat

Jo men frugan var tvungen att lämna visakorts numret?

Känns som att barnen kan strula till det och köpa proversionen av misstag!

Publicerat

Jo men frugan var tvungen att lämna visakorts numret?

Känns som att barnen kan strula till det och köpa proversionen av misstag!

• 4 weeks later...
Publicerat

Brukar styrketräna ganska mycket. Passar det med scheman och jobb så kör jag måndag-fredag 6-7.30 och tränar en muskelgrupp per dag, roterar schema varje månad (tränar jag ben på måndag tränar jag nu ben på tisdag osv) och varannan månad har jag en vilovecka. Går väl runt 7-10km per dag och på helgerna blir det lite längre, cirka 1.5 mil eller så. Lite mindre motion under vintern och mer under sommaren blir det.

Thaiboxades och sprang tidigare men har en skada i lårbenet som ger jobbiga känningar om jag pressar mig för hårt så jag har tyvärr varit tvungen att trappa ner med det.

Publicerat

Nu när rehab tiden är klar med sjukgymnasten så har jag löst ett årskort på gym. Ska träna upp axlar, rygg o knäet, 

• 3 weeks later...
Publicerat

Då har man kört på gymmet försöker vara där tre gånger i veckan. Tränar rygg o knä plus försöker få muskler, så kroppen blir som kerry King i Slayer. Måste ju ha Muskler så tatueringarna blir mer cola.

Publicerat

Flex trodde de skulle vara träning inte playboy plåtningar :P mm men hursom haver jag undrar om det är någon som kan komma med tips på hur man bäst tränar korsrygg/lår och höft gärna den djupa muskilaturen ( kan fortfarande gå kortare sträckor utan större problem med käpp men är instabil i bål och höft pga rygmärgs förträgningen) så jag tänkte om någon kan tipsa hur man kan underhålla och kanske bli lite stabilare i dem områderna^^

• 3 weeks later...
Publicerat

kör brak varje dag igen i någon form 

idag vart det 3x10 burpees

det ska nog ökas ut med kompletterande övningar, men det är en start 

Publicerat

Ah, det var du som tipsade på grannkanaler[emoji106]

Googlade en del igår enligt dina tips och körde även ett testpass. Tanken med denna typ av träning är fantastisk, det blir oerhört tydligt vilka mål man har med träningen och att enda vägen för att nå dem är att träna hårdare och smartare. Man blir liksom mer medveten om resan som ska ta en till målet eftersom man får tydligare kvitto på utvecklingen. Jämfört med vanlig gymträning där är det är betydligt svårare att dra slutsater huruvida man är på rätt spår med träningen har calisthenics en stor fördel där. Att träningen blir roligare och att det går att träna utan att man behöver åka till gymmet är andra stora fördelar.

Det ska bli kul att börja köra programmet på riktigt med start idag.

Stort tack för att du delade med dig av detta Henrik!

Publicerat

När vi tränar ungarna i gymnastik så lär de sig något som heter stegserier (för tjejer, RM för killar). Det är fastslagna svårigheter som steg för steg leder till optimal progression. Du måste klara alla momenten i en stegserie för att gå vidare till nästa och eftersom övningarna i de högre stegserierna bygger på att grunderna läggs redan i de lägre serierna så känns det väldigt naturligt samtidigt som ungarnas entusiasm hålls upp så länge som de kan se hur de utvecklas och nästa steg känns alltid inom räckhåll. På det sättet lägger vi grunderna för styrka, balans, kooordination och flexibilitet utan att ungarna tänker på det.

Inom progressiv Calisthenics är det i princip samma visa. Du börjar med relativt enkla övningar för att bygga grundstyrka, balans och grundläggande teknik. När du nått 15-20 repititioner och känner dig trygg i övningen är det dags att gå vidare till nästa övning. Alternativt ökar du bara svårigheten genom att minska tempot och utföra övningen långsammare och mer kontrollerat.

Ett pedagogiskt exempel hittar du i bilden nedan:

onehandpushup_zpsydhyonzk.jpg

På bilden ser ni hur progressionen skulle kunna se ut för armhävningar. Även om jag inte håller med om antalet repetitioner så är bilden rätt självförklarande.

Antalet repetitioner beror så klart på vad man vill uppnå, med höga repititionstal så tränar du uthållighet men med lägre repetitionstal så blir du starkare och får en ökad muskeltillväxt. I grund och botten är det samma sak som vid all annan styrketräning.

En som förklarar det på ett betydligt bättre sätt än jag är Paul Wade som är författaren till convict conditioning 

http://pccblog.dragondoor.com/diesel-20-add-twenty-pounds-of-muscle-in-one-year-bodyweight-only/

//Henrik

Publicerat

4x10 strikta burpees och 30x cattlebell swing 

• 3 weeks later...
Publicerat

Har börjat forma ett mål, då jag är 40 nu, ska jag fan fixa mig i formen som jag hade runt 20.

Då klarade jag 35 chins i rad, så mitt mål är att komma dit... 

För då borde jag vara typ 20 igen :)

Har en lång bit att gå, då jag idag bara klarar 2 strikta i rad. Men dock över dagen , blir det ändå 2x5 , så jag tror faktiskt på tanken :)

Publicerat

Kaloriräknande, gym och kosttillskott gjorde detta under ett år:

post-17250-14482695172733_thumb.jpg

(Printat från min Instagram därav kass kvalité)

Publicerat

Kaloriräknande, gym och kosttillskott gjorde detta under ett år:

attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1448269522.681817.jpg

(Printat från min Instagram därav kass kvalité)

Bra jobbat!

Började själv min resa på +115kg ,och äter vad jag vill, och ligger rätt stilla på 90kg

Men nu har jag börjat gå upp lite pga att jag omvandlar vävnad.

Planen är att hålla mig mellan 85 och 95 beroende på form. Och nu arbetar jag rätt hårt på att få upp uthålligheten, mjölksyretålighet i axlar och ben.

Har haft ett knä som inte tyckt om att gå i nedförsbackar.