Publicerat Juni 5, 20169 yr Detta är en populär post. Sprang mitt livs första lopp idag... 5km men ändå.. Det blev svettigt då banan var belyst av sol längs hela sträckan.. typ 30 grader varmt.. och asfalt. Sprang om ett helt gäng och det kändes gött när man sprang förbi såna som hade texten triatlon bak på ryggen.... 70% av herrarna kom in efter mig och sett till både herrar och damer så var 85% efter mig i mål.. Får väl ses som ok på mitt första lopp.. nästa gång tar jag 10 km.
Publicerat Juni 6, 20169 yr Fortfarande lite mör i benen så det blev bara lite utegym och gummibandsträning idag. Nu gäller det att hitta nåt nytt mål så jag klara av att hålla igång motivationen.
Publicerat Juni 7, 20169 yr Väger man 90+ och har en fysik som ett troll skall man inte springa maraton, så grattis till dem som gjort det och med sådan framgång, härligt, jag har haft det lite skönt i helgen, i lördags körde jag komplex styrka, chins block med både gummiband och utan samt lite core träning, i går då det var fint men svalt ute sprang jag 13 km 1:06 blev sluttiden, så en rätt bra tid iom att det är 46 meters höjdskillnad under passet och man kör den skillnaden i varje fall 1,5 gr, jag snittad en puls på 143 slag per minut. Skönt att inte pressa på så hårt alltid och ibland bara äta km. /C
Publicerat Juni 7, 20169 yr På 2016-06-04 at 21:17 Anders Johannesson sa: Är väl skyldig en liten rapport från dagens utmaning. De yttre förutsättningarna var mycket trevliga om än kanske inte helt perfekta för mig som inte gillar värme vid löpning. Men folkfesten kompenserade mycket. Stämningen var på topp. Var väldigt osäker på vad jag skulle satsa på för sluttid. Träningen började i slutet på mars och jag lyckades få ihop runt 36mil. Vid mina två senaste maraton för 4 respektive 5 år sedan så hade jag iallafall 6 månader och runt 100 mil i benen. Då har sluttiden stannat på lite drygt 3:09 och 3:25. Så hela det är maratonprojektet har lite experimentstatus, går det att genomföra ett maraton med två månaders träning? Bestämde mig till slut för att följa farthållare i 3:30-tempo så länge som möjligt och släppa innan "väggen". Planen fungerade precis som jag tänkte. Hängde med till ca 30km sedan var det bäst att sänka farten. Sluttiden landade på 3:37:05. Mycket tillfreds med insatsen. Vi har en från Kommunen som gjorde ett kanonlopp o kom 11:a i damklassen. http://www.nsd.se/sport/nilsson-efter-superloppet-kanns-fantastiskt-10063368.aspx Där ligger man riktigt långt efter.
Publicerat Juni 7, 20169 yr Detta är en populär post. Kontrar från gräsrötterna .. idag satt 10km där. Inte snabbt, 59min. Men jag orkade, utan att vara tvärslut... lite av en milstolpe (pun intended!) Härligt att veta att man kan... Nu är det bara att nöta på. Lyckliga hundar får man åxå!
Publicerat Juni 8, 20169 yr Då var jag igång igen. 11km löpning och lite utegym. Dessutom lyckades jag hitta några lämpliga grenar på lekplatsen så jag kan köra chins/pullups medan ungarna roar sig. Nu måste jag hitta nåt nytt lopp att anmäla mig till så jag håller igång. Varbergsloppet kan ligga bra till då jag ska hemåt en sväng på semestern. Sen kan det nog bli Lidingö.
Publicerat Juni 8, 20169 yr 45minuters kvällsjogg i lugnt tempo... måste öva på lite längre sträckor...
Publicerat Juni 10, 20169 yr Igår blev det styrketräning efter några dagars uppehåll. Nu på morgonen blev det jogg på tom mage i 3.3km.. ska tydligen stimulera mitokondrierna...
Publicerat Juni 11, 20169 yr Sprang 5km på 23.5min! Senast jag kom ner på den tiden var när jag var 20år... inte illa att vara 18år äldre och 20kg tyngre och prestera det.. sjukt nöjd idag men bättre ska det bli. Ska nog klara det på 22min om jag tar i lite mer..
Publicerat Juni 12, 20169 yr Nu kom den där förväntade dippen efter maran. Sprang 7-8km pliktskyldigt helt oinspirerad och seg i kroppen. Blir alltid såhär efter mara/Lidingö. Långt till nästa mål och massa fysiska men framförallt mentala slaggprodukter som måste jobbas ut. Funkar inte att vila bort det heller utan det är ett gäng skitpass som måste köras innan det börjar kännas gött igen. Det som är kul med träningen just nu är att gummibandsträningen tillsammans med utegym börjar ge väl synliga resultat på armar och bål. Känner även att styrkan har ökat ganska märkbart.
Publicerat Juni 13, 20169 yr Häftigt Anders, du en personlig fråga, vad har du för vitala mått idag, jag exempelvis har 177/89 med en kroppsfettprocent runt 13-14%, det hade varit intressant att veta när du nu klippt en mara som om det vore en lagom eftermiddagsträning Jag har arbetet som en tok i trädgården i helgen, lite över 13 timmar total lör-sön och det kändes när jag sprang igår,10.5 km på 54.34, en bana i Fulltofta som ger 104 höjdmeter för den löpningen. Jag är lite besviken för att jag vill gå under 5 min/km men det är nästan helt omöjligt på den slingan med tanke på hur den ser ut. /Christian- som är på väg in i gymmet just nu, resdagar har sina fördelar.
Publicerat Juni 13, 20169 yr 3 hours ago Christian N sa: Häftigt Anders, du en personlig fråga, vad har du för vitala mått idag, jag exempelvis har 177/89 med en kroppsfettprocent runt 13-14%, det hade varit intressant att veta när du nu klippt en mara som om det vore en lagom eftermiddagsträning Jag har arbetet som en tok i trädgården i helgen, lite över 13 timmar total lör-sön och det kändes när jag sprang igår,10.5 km på 54.34, en bana i Fulltofta som ger 104 höjdmeter för den löpningen. Jag är lite besviken för att jag vill gå under 5 min/km men det är nästan helt omöjligt på den slingan med tanke på hur den ser ut. /Christian- som är på väg in i gymmet just nu, resdagar har sina fördelar. Måtten är 170/66 har aldrig mätt fettprocent. När jag sprang som mest för 4 år sedan så var jag nere på 62kg. Har haft genetisk tur när det gäller träning och kroppen reagerar ganska snabbt på både konditions- och styrketräning. Sen har jag ett fysiskt arbete så vardagsmotionen har jag gratis.
Publicerat Juni 13, 20169 yr Detta är en populär post. Anmälde mig till Göteborgsvarvet 2017 förra veckan så idag var det dags att skaffa adekvat hjälpmedel för kommande årets träning Ska ut och inviga skönheten nu
Publicerat Juni 14, 20169 yr Sprang milen idag..första gången sen lumpen för 18år sedan. Då sprang jag på 52min och 30sek... Nu sprang jag på 53min.. helt nöjd då jag var inställd på att komma strax under timmen.. har ju mest sprungit 3-5km sträckor förut..
Publicerat Juni 14, 20169 yr det skulle vart något.. känns ju lite orättvist att väga 30-40kg mer än de vanliga löparna...
Publicerat Juni 14, 20169 yr Nåt e knas med ena benet. Fattar inte riktigt vad det är. Men teorin jag har är att jag sparkat lite mycket boll med pojkarna. Det är det enda ovanliga jag gjort. Öm på framsidan smalbenet precis ovanför ankeln. Känns mest vid just bollsparkande och vid frånskjut när jag går. Får bli fokus på styrka några dagar. Kan vara kul det också.
Publicerat Juni 15, 20169 yr 16 hours ago vildmark sa: Du har väl sprungit rätt mycket det senaste? Nu förstår jag inte vad du menar. Löpning bygger starka kroppar Ligger väl tyvärr kanske nåt i det du säger... Men jag vill ju hellre skylla på fotbollen.
Publicerat Juni 15, 20169 yr Inspirerande att läsa om andras träning! Själv styrketränar jag 3 ggr/v, främst som rehab efter en whiplash för några år sen. Halvtonnaren i styrkelyft var en bra morot, så nu siktar jag på 600 kg total i marklyft+bänkpress+knäböj. Mest på skoj kände jag på 240 kg för knäböj idag: lyfte ut och tog några andetag och la tillbaka. Känns långt bort att knäböja med den vikten
Publicerat Juni 15, 20169 yr Du måtte vara en storvuxen sparv... skulle jag ge mig på de vikterna så skulle jag få både bråck och benbrott samt ryggskott..haha
Publicerat Juni 16, 20169 yr 9 hours ago Sparven sa: Inspirerande att läsa om andras träning! Själv styrketränar jag 3 ggr/v, främst som rehab efter en whiplash för några år sen. Halvtonnaren i styrkelyft var en bra morot, så nu siktar jag på 600 kg total i marklyft+bänkpress+knäböj. Mest på skoj kände jag på 240 kg för knäböj idag: lyfte ut och tog några andetag och la tillbaka. Känns långt bort att knäböja med den vikten Hmm, ok är det för singlar? Ligger på 125+90+145= 360 en bra bit från 500 kg, nåväl, jag är en gammal man, ser min fars ansikte i spegeln varje morgon vid rakning snarare än mitt eget, fn vet när det började att vara så. Körde ett cyklingspass igår började lite före utsatt tid så det blev 64 min, 1024 kcal, samt 26 km, roande nog tappar jag fortfarande runt 1,2 kg i vätska på ett sådant pass, det är den enda aktivitet där jag förlorar så mycket vätska. /C
Publicerat Juni 16, 20169 yr 6 minutes ago Christian N sa: Hmm, ok är det för singlar? Ligger på 125+90+145= 360 en bra bit från 500 kg, nåväl, jag är en gammal man, ser min fars ansikte i spegeln varje morgon vid rakning snarare än mitt eget, fn vet när det började att vara så. Körde ett cyklingspass igår började lite före utsatt tid så det blev 64 min, 1024 kcal, samt 26 km, roande nog tappar jag fortfarande runt 1,2 kg i vätska på ett sådant pass, det är den enda aktivitet där jag förlorar så mycket vätska. /C Precis, det är maxlyft 1 repetition. Jag brukar göra 3 försök och lägga på några kilon inför varje. Men det är rätt påfrestande för mig med såna maxlyft, så det blir bara 2-3 ggr/år. Jag har ett knä som jävlas rejält, och en diskbuktning i ländryggen, plus gamla träningsskador i armbågarna... Så jag tränar försiktigt - men försöker hålla det tungt
Publicerat Juni 16, 20169 yr Klättrade 3h igår. Kan lova att det känns idag, då jag inte har tekniken, utan till stor del förlitar mig på att muskla mig förbi dom jobbiga partierna. Tror jag måste öka min underarmsträning och greppträning om jag ska hålla på med sånt. Vilket i sig inte är en dum ide, då klättring är jävligt roligt, och tydligen så har jag lätt för att lära mig det..
Publicerat Juni 16, 20169 yr 9 hours ago lindgren sa: Klättrade 3h igår. Kan lova att det känns idag, då jag inte har tekniken, utan till stor del förlitar mig på att muskla mig förbi dom jobbiga partierna. Tror jag måste öka min underarmsträning och greppträning om jag ska hålla på med sånt. Vilket i sig inte är en dum ide, då klättring är jävligt roligt, och tydligen så har jag lätt för att lära mig det.. Klättra på väggarna, får en ny innebörd. Kul!