Publicerat Augusti 6, 201510 yr Det här med den tekniska utvecklingen, vikkolvar, pistolgrepp och så vidare, kommer att bli allt svårare för PM och förbund att hantera, se bara här Om det finns vikkolv/pistolgrepp till R93 är inte hela den produktionen att ses som taktiskt, militäriskt då? Den är i varje fall så där förbjudet modulär och med en massa farliga piplängder. Nåja, det är lätt att vara raljant i detta men det är ju bara att inse faktum, förbundet policy som den har sett ut har inte en chans, den är så pass verklighetsfrånvänd att den inte ens kan hantera den minsta vapenutveckling som sker, eller ens de vapen som fanns när den skrevs. /Christian
Publicerat Augusti 6, 201510 yr Just den där är enkel för dem att hantera - på en blaser R93 och R8 är kolven klassad som "låda" och därmed licensbelagd. Så det går hur bra som helst att stoppa den. Men samma kolv till en Remmy 700 är det inte........ Nu är det vad jag vet två fall som PM driver kring ombyggda 10/22 - så vi får se om man inte lyckas med att få "ombyggnader" till att bli skäl för återkallande av licenser. Sedan hade vi det där med "modularitet" som vi nog kan se fram emot att PM kommer att prova så fort de får chansen. /T
Publicerat Augusti 6, 201510 yr Just den där är enkel för dem att hantera - på en blaser R93 och R8 är kolven klassad som "låda" och därmed licensbelagd. Så det går hur bra som helst att stoppa den. Men samma kolv till en Remmy 700 är det inte........ Nu är det vad jag vet två fall som PM driver kring ombyggda 10/22 - så vi får se om man inte lyckas med att få "ombyggnader" till att bli skäl för återkallande av licenser. Sedan hade vi det där med "modularitet" som vi nog kan se fram emot att PM kommer att prova så fort de får chansen. /T Sant, dock var det väl tal om att man kunde byta till kortare pipa på MR1, och pipor är ju definitivt licenspliktiga.
Publicerat Augusti 6, 201510 yr Just den där är enkel för dem att hantera - på en blaser R93 och R8 är kolven klassad som "låda" och därmed licensbelagd. Så det går hur bra som helst att stoppa den. Men samma kolv till en Remmy 700 är det inte........ Nu är det vad jag vet två fall som PM driver kring ombyggda 10/22 - så vi får se om man inte lyckas med att få "ombyggnader" till att bli skäl för återkallande av licenser. Sedan hade vi det där med "modularitet" som vi nog kan se fram emot att PM kommer att prova så fort de får chansen. /T Jahapp....jag ser att tiden för att posta bilder på våra vapen har lidit mot sitt slut....dags att börja röra sig i skuggorna framöver. /Mike
Publicerat Augusti 6, 201510 yr Tack Christian, Ovanstående utveckling leder ju samtidigt till att kunskapsbristen (som tidigare nämnts) riskerar att svärta SJF än mer. Anser man inom Förbundet att man är välskodda kunskapsmässigt så kommer man bli förvånad Raggarö
Publicerat Augusti 6, 201510 yr korta en pipa kan man göra med en bågfil om man känner för det och det är inte kolven som är licenpliktigt på en råtta eller 93, utan som på en bultbössa själva lådan, även om den bara är glidyta för skenorna som sitter på slutstycket och hållare för magasin trycke och pipa, i stort sett som vilken bultpang som helst, men utan omslutande låda runt pipa och slutstycke, för oss inga märkvärdigheter, men det finns andra som inte klarar av skillnaden mentalt utvecklingen går snabbt, och pm kan inte hantera den, och ett visst förbund vill inte ens mentalt hantera den
Publicerat Augusti 6, 201510 yr Grym- rätt eller fel så har stocken med infästningen för skenorna ansetts vara tillståndspliktig del på R93:or av PM, det är så vitt jag vet inte rättsprövat men det är rätt så solidifierat genom tillståndspraxisen. /Christian
Publicerat Augusti 6, 201510 yr Sant, dock var det väl tal om att man kunde byta till kortare pipa på MR1, och pipor är ju definitivt licenspliktiga. Man kan byta pipa på i princip ALLA vapen........ Det är liksom extremt få vapen som man INTE kan demontera en pipa på. Det ligger i sakens natur, det är tom så att det är enkelt på de absolut flesta. /T
Publicerat Augusti 6, 201510 yr korta en pipa kan man göra med en bågfil om man känner för det och det är inte kolven som är licenpliktigt på en råtta eller 93, utan som på en bultbössa själva lådan, även om den bara är glidyta för skenorna som sitter på slutstycket och hållare för magasin trycke och pipa, i stort sett som vilken bultpang som helst, men utan omslutande låda runt pipa och slutstycke, för oss inga märkvärdigheter, men det finns andra som inte klarar av skillnaden mentalt utvecklingen går snabbt, och pm kan inte hantera den, och ett visst förbund vill inte ens mentalt hantera den Jo, faktiskt. Kolven är i sverige licenspliktig, för att skenorna anses sitta fast i kolven vilket gör den till en "låda" i lagens mening. /T
Publicerat Augusti 6, 201510 yr Man kan byta pipa på i princip ALLA vapen........ Det är liksom extremt få vapen som man INTE kan demontera en pipa på. Det ligger i sakens natur, det är tom så att det är enkelt på de absolut flesta. /T Precis, vet dock att jag läste det någonstans som ett argument för att MR1 skulle vara modulär. Fast det är ju ganska mycket konstigt man läser iof. [emoji1]
Publicerat Augusti 6, 201510 yr Anser man inom Förbundet att man är välskodda kunskapsmässigt så kommer man bli förvånad Raggarö Man har inga kunskapmässiga skor på förbundet - man är "barfotabarn"........ /T
Publicerat Augusti 6, 201510 yr Man har inga kunskapmässiga skor på förbundet - man är "barfotabarn"........ /T Apropå barfota barn och "vapen-djungeln": Skogen är full av stock och sten, Skogen är full av lingonben, Hur ska Lillan orka? (något modifierat från orginalet)
Publicerat Augusti 6, 201510 yr det säljs en del lösa stockar utan själva låddan, då är det ganska klart att det som normalt är stocken är två saker, själva stocken och sedan låddan, låddan är tillståndspliktig , inte stocken tyvärr måste man bryta ner detta i tekniska smådelar då det annars blir väldigt fel ex en grs stock utan lådda för blaser , den är ju absolut inte licenspliktig sant är att normalfallet är att man hanterar lådda med stock som en licenpliktig del, även om den inte är så fanns en del lösa lådor till salu med
Publicerat Augusti 6, 201510 yr Hellre kunskap än härdade fötter. Raggarö Lugn bara lugn. Väl Olas semester är över kommer han säkerligen att förklara sina kompetensmässiga liktornar för oss. Så kan vi bli upplysta och sjunga "we shall overcome". Keep calm and carry on. /T
Publicerat Augusti 6, 201510 yr Första gången i detta liv som jag har känt ett behov av att äga en Bläser med Bulgarisk stock. Dock får detta stannar vid en dröm då denna pang har två av attributen som gör den olämplig för jakt enligt SJF. Vore inte ämnet i fråga så pass allvarligt skulle man ju ha svårt att hålla sig för skratt när man ser hur policyklåparna har målat in sig i ett hörn med sin storebrorsmentalitet.
Publicerat Augusti 6, 201510 yr ingen djävla allsång för mig, först ska vi spetta loss toppen på isberget och ha dom i tjära och fjädrar
Publicerat Augusti 6, 201510 yr ingen djävla allsång för mig, först ska vi spetta loss toppen på isberget och ha dom i tjära och fjädrar Nu tror jag inte att Ola kommer att visa sig i brådrasket ens när hans semester är slut med tanke på hur pass stor den här surdegen har jäst upp till. Och gör han det är nog fasen inte "we shall overcome" vara de toner han lär kunna sjunga heller....... /T
Publicerat Augusti 6, 201510 yr Angående det då, och nu, aktuella läget gällande Benelli MR1: "[..] det "omöjliga läget" har skapats av felaktig hantering hos NVV enligt min uppfattning." --Ola Wälimaa I kommentarerna till en artikel som skrevs för några månader sedan: http://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/benellikopare-fick-licens-till-slut/ Om ni inte har gjort det redan kan jag rekommendera att läsa kommentarerna till artikeln. Har ni redan gjort det så är det värt en läsning igen, och då med faktan vi har idag i åtanke. Rätt sunda kommentarer av redaktionen måste jag säga. Hade varit väldigt intressant att höra vad Ola Wälimaa har att säga idag om saken. Är det fortfarande NVV som har hanterat detta fel och skapat ett omöjligt läge? Nåååå, vad säger herr tjänsteman Wälimaa för förbundets räkning idag?
Publicerat Augusti 6, 201510 yr Du har samma typ av sura resonemang när man fick på nöten med rullblockarna. "Vi har noterat rättsutfallet och anpassat oss efter det" vilket är en formulering man använder när inte anser att man ha fel men för stunden måste anpassa sig efter någon som vet bättre. Så jag tror inte du kommer att få höra NÅGOT erkännande att förbundet haft fel från Ola eller förbundet i stort någon vapenfråga i vare sig kungens eller kronprinsessans tid. /T
Publicerat Augusti 6, 201510 yr Näe, toppen i knätofsförbundet gillar att ha bruna näsor så de kommer inte sluta dansa efter pm's order. För det vore att erkänna sin inkompetens, nu är det prestige i det hela.
Publicerat Augusti 6, 201510 yr Ja förbundet har ju dumt nog valt att prova "att tala pöbeln till rätta" men inte alls lyckats med det - vilket bla den här tråde är ett tecken på. Och det gör att det kommer att bli än hårdare att få till en bestående förändring av förbundets syn på saken. Men jag är helt övertygad om att det går att skaka förbundet i sina grundvalar, även om det inte låter sig göras med en "motion" som man kan begrava. Det kommer förmodligen att bli en fråga om vem som kommer att ge sig först: opinionen eller förbundet. Så länge vi för ett jävla liv om det kommer förbundet inte runt det. Man kan inte dölja det, man kan inte absorbera det och man kan inte förneka det. /T
Publicerat Augusti 6, 201510 yr bra , fram med tjäran och fjädrarna skulle ex vapentidningen vara intresserad av att hjälpa till ? eller några andra, ex skytteförbunden? finns det jurister som kan skärskåda detta?, kanske en kampanjfond som betalar tid? vilka politiska partier skulle kunna vilja rota runt i det? journalister som inte tillhör rödgrön röra? hjälp från utlandet ?, alltid bra när det kommer koll på sådant från andra länder
Publicerat Augusti 6, 201510 yr Jo det blir mer och mer tydligt att förbundet har skitit i det blå skåpet inte bara en gång utan ett otal gånger. Lite synd är det att det tyvärr kommer att missas av allmänheten om de inte gogglar ganska specifikt men nu finns det iaf ett x-antal trådar och artiklar som aldrig kommer att försvinna Undrar hur förbundet ställer sig till rugers senaste skapelse? //Danielj
Publicerat Augusti 6, 201510 yr bra , fram med tjäran och fjädrarna skulle ex vapentidningen vara intresserad av att hjälpa till ? eller några andra, ex skytteförbunden? finns det jurister som kan skärskåda detta?, kanske en kampanjfond som betalar tid? vilka politiska partier skulle kunna vilja rota runt i det? journalister som inte tillhör rödgrön röra? hjälp från utlandet ?, alltid bra när det kommer koll på sådant från andra länder Kriget har förmodligen bara börjat...... Men som bollen ligger just nu är den på förbundets planhalva och vi har typ slut på tiden i den här halvleken. Vi vet att vapenpolicyn är under "revidering", men vi vet ännu inte VAD det landar i. Mao lite pausvila för stunden - semestertider som det är. Så ja - det finns alla skäl i världen att fundera på "nästa steg" och "hur vi kan öka pressen på förbundet" om nu förbundet inte pudlar och gör bot och bättring. Men det nyttar inget att banka och slå för mycket just nu - förbundet är mycket väl medvetna om vad som sker här och på andra ställen och att det är en stabil opinion mot tramset - varför tror ni annars att Utemannen och Vänstran varit inne här och försökt stävja det värsta? Jag kan säkerligen få in nått dräpande i VT och förmodligen något på lite andra ledarsidor med. Men inte nu, nu avvaktar vi.... Vi kan säkerligen starta en egen site som vi kallar "www.ny_vapenpolicy.nu" och driva en betydligt hårdare kampanj den vägen. Förmodligen kan vi få med en hel del skyttar i det arbetet med. Men inte nu, nu avvaktar vi.... Jurister som delar vår uppfattning finns, jag tvivlar inte på att även någon av dem kan ge ett handtag lite här och var. Men inte nu, nu avvaktar vi.... Tjäran och fjädrarna kan vi låta stå i garaget ganska länge till, för det som krasst sett behövs är en helt ny förbundsledning - och den byter man inte ut i brådrasket. Först får vi banka ner förbundet där de ska hållas, på sikt kan man därifrån pressa med motioner och annat från isnidan och få bort allmogeromantikerna - men just nu måste vi pressa förbundet utifrån. Nästa steg är NVV och framförallt PM och då PVS som måste tas i örat. Det är liksom nästa fiende på listan. Keep calm and carry on, we have a long war ahead of us. There is absolutely no hurry..... /T