Publicerat Augusti 4, 201510 yr ..... Nehej dags att starta grillen, till PMT, jag får be om ursäkt för att jag stukat din media strategi. Christian Inte stukat den, bara avslöjat den. Desto mer liv det blir på nätet desto mer sorteras det upp av Google. Som Sprängare sa - Internet är där de nya jägarna finns....... Tack för valet av spelplan säker jag bara. Bakåtsträvande gubbar med älgjakstromantik kan jag aldrig påverka och de kommer aldrig vilja ändra sig - men väl se till att den här skiten inte glöms bort. Den här kriget har liksom bara börjat. Desto mer liv desto bättre - motioner kan man begrava, men en mediastorm kan man aldrig "begrava" i glasögonsmurfernas "demokratiska arbete" utan den ligger och luktar där alla ser det. /T
Publicerat Augusti 4, 201510 yr Jag är nämligen extremt allergisk när man förödmjukar min intelligens med ordbajseri, lögner och nonsens. Du har som du märkt även mitt stöd, det var jag som tipsade/skrev om yttrande osv. på annat ställe idag. Jag kan nämligen också bli riktigt, riktigt grinig över orättvisor och översitteri. I synnerhet när det handlar om myndighetsutövning och juridik. Det har jag nog ärvt som det verkar. Men jag är bekväm, kanske rent att jag är lat. Till saken hör då att jag själv inte ens har sökt på vapnet. Vilket innebär att jag lätt skulle kunna "släppa" detta genom att knyta näven i fickan så som den norrlänning jag är. Därför överväger jag att under morgondagen ändra till mr1 i en ansökan som jag har inne redan, och på så sätt hitta lite mer glöd och löpa linan ut. Detta trots att någon lika kompetent på sitt jobb som vissa inblandade i den här soppan har formgett vapnets utsida.
Publicerat Augusti 4, 201510 yr Inte stukat den, bara avslöjat den. Desto mer liv det blir på nätet desto mer sorteras det upp av Google. Som Sprängare sa - Internet är där de nya jägarna finns....... Tack för valet av spelplan säker jag bara. Bakåtsträvande gubbar med älgjakstromantik kan jag aldrig påverka och de kommer aldrig vilja ändra sig - men väl se till att den här skiten inte glöms bort. Den här kriget har liksom bara börjat. Desto mer liv desto bättre - motioner kan man begrava, men en mediastorm kan man aldrig "begrava" i glasögonsmurfernas "demokratiska arbete" utan den ligger och luktar där alla ser det. /T Alla kanske inte uppskattar det, men jag kan inte göra annat än att njuta av energin i dina formuleringar.
Publicerat Augusti 4, 201510 yr Detta är en populär post. Jag själv gillar inte AI bössorna speciellt mycket och skjuter inte bra med dom, MR 1 skulle jag aldrig heller köpa då jag inte gillar halvautogevär alls. Sen finns det hur många bössor till som jag inte ens skulle vilja ha gratis och många kalibrar jag hellre skulle sluta jaga än att använda. Anledningen att jag äger dom vapen jag gör idag är att jag bara går efter funktion, det funkar bra för mig och det märker jag på att jag har en väldigt hög träffprocent samt lite pokaler och medaljer som ramlar in ibland. Skulle jag vakna i morgon och alla mina bössor skulle vara lila och rosa skulle jag knappt bry mig men skulle en av bössor fått en 16-40 originalkolv skulle jag bli helt vansinnig. Det kan vara väldigt små saker som avgör om man kan prestera 100% med ett vapen. Jakt är för mig så viktigt att jag gärna försöker ligga runt 100% när så viktiga sysslor som att döda djur är på tapeten. Även om jag själv aldrig kommer bli drabbad kan jag förstå att det finns mer bakom ett vapenval än vad som andra tror. Min näst sista bössa tog två år att få ihop. Det skulle vara fruktansvärt frustrerande att så seriösa förberedelser kanske i framtiden ligger i händerna på sådana människor som helt enkelt inte har kunskap nog att se nyttan av att anpassa vapnet efter uppgiften fullt ut.
Publicerat Augusti 4, 201510 yr Jag har tex många mil bakom ratten i bilar och lastbilar både här och i Europa. Har ägt mycket bilar och har stort intresse av motorfordon. Om jag skulle bli tillfrågad om vilka bilar folk skulle få äga och inte äga skulle det bara bli en jäkla soppa då man måste ha extremt mer på fötterna än fruktansvärt mycket mil och ett stort bilintresse för att ta sådana beslut. Men dom rätta personerna finns därute som är lämpade, jag har träffat några av dom. Man kanske kan snegla lite mot hur företagsvärlden när man söker folk med den rätta kompetensen, hur rekryterar dom.
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Om det förbundet uttalar sig om endast handlar om ifall vapnet är lämpligt för den jakt sökanden avser bedriva så kan befintlig kompetens eventuellt räcka. Det är om man skulle envisas med att ha med andra kriterier i policyn som även ytterligare vapenkompetens måste till.
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Om det förbundet uttalar sig om endast handlar om ifall vapnet är lämpligt för den jakt sökanden avser bedriva så kan befintlig kompetens eventuellt räcka. Det är om man skulle envisas med att ha med andra kriterier i policyn som även ytterligare vapenkompetens måste till.Jo vi har ju hört några vändor om en legendarisk 50 bmg till toppjakt. Men det finns en anledning att sjf ska försöka räta upp detta. Det är tror jag på grund av att man räknat med att deras kompetens eventuellt kan räcka. Nu efter det blir klar får vi se igen om deras kompetens eventuellt kan räcka. Igen.På varenda arbetsplats i landet har man förhoppning om att personalens kompetens kan räcka för att utföra arbetsuppgifterna.
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Jag har tex många mil bakom ratten i bilar och lastbilar både här och i Europa. Har ägt mycket bilar och har stort intresse av motorfordon. Om jag skulle bli tillfrågad om vilka bilar folk skulle få äga och inte äga skulle det bara bli en jäkla soppa då man måste ha extremt mer på fötterna än fruktansvärt mycket mil och ett stort bilintresse för att ta sådana beslut. Men dom rätta personerna finns därute som är lämpade, jag har träffat några av dom. Man kanske kan snegla lite mot hur företagsvärlden när man söker folk med den rätta kompetensen, hur rekryterar dom. Visst finns dom med det är mycket få som förmår ha både bredd och djup. Jag kan plita ihop en lista med 5-6 kandidater på - det är ganska enkelt. Grejen är väl närmast den att ingen av dem är personer med direkt förhandlingsbar moral och integritet så ingen av dem skulle stå ut med att verka i en miljö där "politik" och "förtroendevalda demokratiska processer" förväntas stå över fakta som SJF nog vill att de ska göra. Så även om nu förbundet skulle VILJA rekrytera sådan kompetens tror jag inte de kommer att lyckas helt enkelt för att deras organisation är fel och absolut för att deras trackrecord är så enormt uselt på området sett över de senaste 30 åren eller så. /T
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Detta är en populär post. Jag själv gillar inte AI bössorna speciellt mycket och skjuter inte bra med dom, MR 1 skulle jag aldrig heller köpa då jag inte gillar halvautogevär alls. Sen finns det hur många bössor till som jag inte ens skulle vilja ha gratis och många kalibrar jag hellre skulle sluta jaga än att använda. ......... Samma här. AIAX eller en MR1 kommer ALDRIG att flytta in i mitt vapenskåp någonsin. Krasst sett skulle jag med mitt betydligt mer traditionella hageljaktsintresse kunna skita i frågan totalt eftersom förbundet de senaste 30 åren inte hoppat på något som påverkar mina vapen eller min jakt eller ens egentligen mitt vapenintresse - just hagelvapen har man en enormt öppen attityd mot även om de är aldrig så militära, militärliknade eller otraditionella. Vilket är mycket märkligt egentligen....... Det jag kan om kulvapen eller optik har jag aldrig haft som mening att lära mig - det har bara råkat fastna, liksom miliätära pangar. Därmed skulle jag kunna säga " Det rör mitt hjärta och sinne lika litet som Polens affärer" för att citera Strindberg. Men så vi har det där lite olyckliga med att förbundets inkonsekvens och inkompetens slår blint i alla riktiningar: - rullblockarna var efter si-så-där 100 års bevisade jakt plötsligt inte dugliga som jaktvapen "för man kunde inte montera kikarsikten på dem". Vilket är en lögn. - bygelrepetrarna var man inte alls glada för under en annan persiod "för det skulle inte vara cowboys i skogen" så de ansågs "inte lämpliga som jaktvapen för de hade kalibrar med för låg utgångshastighet". Vilket var en lögn. - 22LR drev ett antal godsägare inom förbundet igenom att de skulle förbjudas specifikt eftersom man tycket att ungarna i byn sköt för många nattkvistade fasaner. Vilket var en lögn. - Glöersens och Mörners otroligt korkade inlägg efter Utöya om "mördarmagasin" och Mini14. Lite tillspetsat sett är det helt enkelt inte möjligt att se vad förbundets navelskådare i morgon ska få för sig är olämpligt och som man ska rikta sina inkvisitoriska banbullor mot. I morgon kan det mycket väl vara innehållet i mitt vapenskåp de finner vara belzebubs verktyg. Uppenbart är att förbundets iver gör att de även slinter och har åsikter om IPSC vapen, vilket de VERKLIGEN borde ge fan i att ens fundera på. Just nu är det MR1 och AIAX man inte vill se - för dessa ger "fel budskap" om "långshållslkytte" och "eldkraft" i skogen. Vilket man sedan dess försökt motivera med om möjligt ÄNNU sämre lögner än det man gett exempel på tidigare. Är det sådant som är ett problem - ta bort pürchjakten och toppfågeljakten, och förbjud till exempel dubleer under jakt i stället. Men det vill man absolut INTE för det är nämligen inte det som är frågan egentligen - det är att det finns jägare som inte är som man vill att de ska vara....... Jägare som kan lite mer och vill lite mer än den stora massan - så kan vi inte ha det. Det är den beska verkligheten Och den serveras vi med lögner, inkompetent trams, piska och översittarfasoner. Sedan undrar man varför folk blir irriterade? /T
Publicerat Augusti 5, 201510 yr börjar snart bli dags att ge ut pmt samlade kommentarer i denna tråd och ge ut som bilaga till ex vapentidningen och kanske dela ut på jaktmässor och liknande
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Pmt glöm inte Heckler och koch 770... Där har man verkligen från SJF´s sida trampat djupt i klaveret.
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Pmt glöm inte Heckler och koch 770... Där har man verkligen från SJF´s sida trampat djupt i klaveret. Njae - där har man förbundets sida förvisso gjort fel utifrån mycket förvirrande resonmang, men det är det fler än förbundet som gjorde fel i den byken (bla importören, H&K och den inblandade "sakkunskapen") och frågan drevs hårdare av PM än av förbundet. Att man numera inte tillåter 630/770/940 är olyckligt men det är med både dåvarande och nuvarande gällande regelverk en tveksam serie vapen. Givet det och den dokumentation som man lyfte fram tidigare är det nog att anse som ett förlorat slag med mindre än att NVV ändrar regelverket ganska ordentligt. Det är lite tillspetsat så att AR-plattformen och "kalashnikovkloner" etc som regelverket plockar ner, H&Ks 770 är ett gränsfall som om man gjort rätt då hade kunnat glida över ribban. Men nu klantade man sig - likt han som överklagade två ggr i AIAX-fallet, så nu är det som det är. Det är två förlorade slag, inte två tveksamt utdömda matcher. /T
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Inte stukat den, bara avslöjat den. Desto mer liv det blir på nätet desto mer sorteras det upp av Google. Som Sprängare sa - Internet är där de nya jägarna finns....... Tack för valet av spelplan säker jag bara. Bakåtsträvande gubbar med älgjakstromantik kan jag aldrig påverka och de kommer aldrig vilja ändra sig - men väl se till att den här skiten inte glöms bort. Den här kriget har liksom bara börjat. Desto mer liv desto bättre - motioner kan man begrava, men en mediastorm kan man aldrig "begrava" i glasögonsmurfernas "demokratiska arbete" utan den ligger och luktar där alla ser det. /T Du har rätt i att motioner har begravits. Eller skrivits om. Eller helt enkelt resulterat i motsatsen till det som var andemeningen i motionen. Jag läste en sund motion som det länkades till för ett tag sedan, den gick igenom. Men det som har utvecklat sig efter det är i total motsats till det som var andemeningen i motionen. De som skrivit motionen är nog inte så nöjda med resultatet kan jag tänka mig.
Publicerat Augusti 5, 201510 yr På tal om H&K. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/31092-hk-mr-308/ Det är en ganska intressant tråd av Ola Wälimaa som jag öht inte förstod att han skapat. Ola har en myndighetsliknande roll som "expertstöd" och hade jag som statlig tjänsteman (vilket jag är) lagt upp en liknande tråd om mina entreprenörer så hade jag skämts när jag nyktrat till. Hade Ola Wälimaa tänkt ändra sig om det kom in logiska argument eller var han bara ute efter att vara sarkastisk mot den sökande? Hade något av mina expertstöd låtit andra ta beslut på ett forum eller varit sarkastisk på det sätt jag uppfattar att han försöker vara, så hade jag sett till att han inte fick myndighetens förtroende igen. Det är snuskigt oproffsigt. Jag förstår hur Ola Wälimaa tänker i början, men Christian N sågar bokstavligen Wälimaa vid fotknölarna hur jävla svårdefinierat läget är och hur godtyckligt Wälimaa bedömer vapen på förfrågan av PM. Ser man inte problemet i det här så förstår man inte heller hur SJF pissat i sängen för att få upp värmen, men nu är på väg att upptäcka att pisset kommer kyla. Jag önskar verkligen jag kunde vara med i SJF men det går inte - SJF är för stofiler och det kommer från någon som gillar m98 mest. SJF är ett stort förbund men beter sig, i sådana här frågor, som ett källarföretag.
Publicerat Augusti 5, 201510 yr På tal om H&K. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/31092-hk-mr-308/ Det är en ganska intressant tråd av Ola Wälimaa som jag öht inte förstod att han skapat. Ola har en myndighetsliknande roll som "expertstöd" och hade jag som statlig tjänsteman (vilket jag är) lagt upp en liknande tråd om mina entreprenörer så hade jag skämts när jag nyktrat till. Hade Ola Wälimaa tänkt ändra sig om det kom in logiska argument eller var han bara ute efter att vara sarkastisk mot den sökande? Hade något av mina expertstöd låtit andra ta beslut på ett forum eller varit sarkastisk på det sätt jag uppfattar att han försöker vara, så hade jag sett till att han inte fick myndighetens förtroende igen. Det är snuskigt oproffsigt. Jag förstår hur Ola Wälimaa tänker i början, men Christian N sågar bokstavligen Wälimaa vid fotknölarna hur jävla svårdefinierat läget är och hur godtyckligt Wälimaa bedömer vapen på förfrågan av PM. Ser man inte problemet i det här så ser förstår man inte heller hur SJF pissat i sängen för att få upp värmen, men nu är på väg att upptäcka att pisset kommer kyla. Jag önskar verkligen jag kunde vara med i SJF men det går inte - SJF är för stofiler och det kommer från någon som gillar m98 mest. SJF är ett stort förbund men beter sig, i sådana här frågor, som ett källarföretag. En bra tråd du länkade till där, tack.
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Du har rätt i att motioner har begravits. Eller skrivits om. Eller helt enkelt resulterat i motsatsen till det som var andemeningen i motionen. Jag läste en sund motion som det länkades till för ett tag sedan, den gick igenom. Men det som har utvecklat sig efter det är i total motsats till det som var andemeningen i motionen. De som skrivit motionen är nog inte så nöjda med resultatet kan jag tänka mig. Det är en "folkrörelse" vi pratar om..... De finns inte till för att vara påverkbara utan för att vara tröga i systemet. /T
Publicerat Augusti 5, 201510 yr På tal om H&K. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/31092-hk-mr-308/ Det är en ganska intressant tråd av Ola Wälimaa som jag öht inte förstod att han skapat. Ola har en myndighetsliknande roll som "expertstöd" och hade jag som statlig tjänsteman (vilket jag är) lagt upp en liknande tråd om mina entreprenörer så hade jag skämts när jag nyktrat till. Hade Ola Wälimaa tänkt ändra sig om det kom in logiska argument eller var han bara ute efter att vara sarkastisk mot den sökande? Ola pratar med förbundets mun, så det är inte Ola som är "oproffsig" - det är förbundet som förklarar för oss att vi ska ge fan i att ha fel åsikter. Vad gäller "expertstödet" så är det närmast löjligt inkompetent och inte ens oproffsigt. Skulle nu någon önska ett motstående "expertutlåtande" så ställer jag upp gratis - det kommer att vara eoner över det tramset Ola fräser ut sig i alla fall. /T
Publicerat Augusti 5, 201510 yr På tal om H&K. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/31092-hk-mr-308/ Det är en ganska intressant tråd av Ola Wälimaa som jag öht inte förstod att han skapat. Ola har en myndighetsliknande roll som "expertstöd" och hade jag som statlig tjänsteman (vilket jag är) lagt upp en liknande tråd om mina entreprenörer så hade jag skämts när jag nyktrat till. Hade Ola Wälimaa tänkt ändra sig om det kom in logiska argument eller var han bara ute efter att vara sarkastisk mot den sökande? Hade något av mina expertstöd låtit andra ta beslut på ett forum eller varit sarkastisk på det sätt jag uppfattar att han försöker vara, så hade jag sett till att han inte fick myndighetens förtroende igen. Det är snuskigt oproffsigt. Jag förstår hur Ola Wälimaa tänker i början, men Christian N sågar bokstavligen Wälimaa vid fotknölarna hur jävla svårdefinierat läget är och hur godtyckligt Wälimaa bedömer vapen på förfrågan av PM. Ser man inte problemet i det här så förstår man inte heller hur SJF pissat i sängen för att få upp värmen, men nu är på väg att upptäcka att pisset kommer kyla. Jag önskar verkligen jag kunde vara med i SJF men det går inte - SJF är för stofiler och det kommer från någon som gillar m98 mest. SJF är ett stort förbund men beter sig, i sådana här frågor, som ett källarföretag. Hade jag som varande "expert" gått ut på ett publikt forum och torgfört ett "ärende" hade jag blivit halshuggen......och ombedd att söka nytt jobb. Det dyker upp mer och mer illaluktande sörja Raggarö
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Den tråden ger mig en känsla över att trådskaparen lider av en lätt maktberusning. Men jag kan vara helt fel ute.
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Den tråden ger mig en känsla över att trådskaparen lider av en lätt maktberusning. Men jag kan vara helt fel ute. Inte nödvändigtvis trådskaparen, men väl trådskaparens arbetsgivare.....' /T
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Krasst sett skulle jag med mitt betydligt mer traditionella hageljaktsintresse kunna skita i frågan totalt eftersom förbundet de senaste 30 åren inte hoppat på något som påverkar mina vapen eller min jakt eller ens egentligen mitt vapenintresse - just hagelvapen har man en enormt öppen attityd mot även om de är aldrig så militära, militärliknade eller otraditionella. Vilket är mycket märkligt egentligen....... Nja du har ju fortfarande en begränsad vapengarderob (4+2) även som brytvapen/hagel intresserad. Stort frågetecken varför man inte får ha ett stort antal brytvapen? När rånades en bank med en drilling senast? Inte samma fråga men visst finns konstiga begränsningar även för den kategorin.
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Nja du har ju fortfarande en begränsad vapengarderob (4+2) även som brytvapen/hagel intresserad. Stort frågetecken varför man inte får ha ett stort antal brytvapen? När rånades en bank med en drilling senast? Inte samma fråga men visst finns konstiga begränsningar även för den kategorin. Ja, men det står i vapenlagen - det handlar inte om förbundets perversa syn vilka vapen och vilken jakt som är önskvärd resp. inte önskvärd. Just är nu det hoplofbiska älgjägarförbundet som är mest begränsande - då får vi börja där. /T
Publicerat Augusti 6, 201510 yr En sak kan man konstatera iallafall....denna tråd hade nog blivit låst för länge sedan om den varit på Robsoft; )
Publicerat Augusti 6, 201510 yr Detta är en populär post. Skillnaden är att här är det mer sakligt.... På RS så hade det blivit mer pajkastning, sen tycker jag att Outdoorsmannen skall ha en eloge som svarar ( sen att jag inte tycker likadant som förbundet och gick ur förra året är en annan sak)
Publicerat Augusti 6, 201510 yr Dessutom finns ju förbundets representanter här och kan ge sin version. Vilket är bra, även om jag inte alltid håller med.