Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förbud mot AI AX 338LM?

Featured Replies

Publicerat

Jag tillhör då skaran av betalande medlemmar. Och kommer nog så förbli ett tag till. Om nu inte storebrorsfasonerna och den bristfälliga medlemsdemokratin blir ytterligare värre än idag. Kanske naivt men jag tror en förbättring är på väg. Åtminstone inom de närmaste hundra åren... Och då jag inte ser något bättre allternativ fortsätter jag vara medlem. Anser att de på det stora hela gör mer nytta än skada.

• Svar 1,5k
  • Visningar 133,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Följande är skickat till debatt@svensktjakt.se:   Det kom ett inbetalningskort i posten i dag. På 600 kronor. Inte mycket kan tyckas, men vad får jag som medlem för pengarna?   Jo – ett förbund so

• Hade inte jakt varit roligt så hade vi aldrig lagt ner hela vårt liv i det som vi gör i dag! Det i meningen här ovan som jaktmotståndarna frenetiskt förnekar är att med jakt så menar vi inte momentet

• Ibland blir ivern att såga förbundet lite för stor och man väljer att sortera ut den information som passar ens världsbild. Om ni läser ovan i denna tråd.. bara tre-fyra inlägg upp.. så skriver Outdoo

Posted Images

Publicerat

Ursäkta OT men den galna hunden ställde en fråga!

Publicerat

Jag tillhör då skaran av betalande medlemmar. Och kommer nog så förbli ett tag till. Om nu inte storebrorsfasonerna och den bristfälliga medlemsdemokratin blir ytterligare värre än idag. Kanske naivt men jag tror en förbättring är på väg. Åtminstone inom de närmaste hundra åren... Och då jag inte ser något bättre allternativ fortsätter jag vara medlem. Anser att de på det stora hela gör mer nytta än skada.

Så att så länge förbundet bara hittar på egna policys och låter deras okunniga jurist förbjuda vad han själv inte gillar baserat på vad han hittar på youtube är det ok och det kan fortsätta. Att det drabbar alla oavsett medlem eller ej är väl bara en struntsak förstår jag......?

När rps i framtiden nekar dig en ny bössa till älgjakten för vapen i samhället inte behövs enligt dom , vad gör du då? för tro inte att de låter NÅGON komma undan, de tar bara småbitar i varje tugga just för att folk som du inte ska reagera hårt och snabbt, men var så säker, rps kommer efter alla vapenägare oavsett vapentyp eller orsak.

Publicerat

Det var du som sa det, naivt.

Publicerat

Jag tror SJF chans till överlevnad beror på just den inställning som henke anfört ovan.

Kanske ett förslag till förbundets nya slogan - "Vi gör mer nytta än skada (utom då det gäller vapen)"

Raggarö

Publicerat

Jo det är en svår avvägning, å ena sidan gör dom bra nytta också och andra sidan ser det inte ut som det

man försöker sluta med storebrorkomplexet

utan söker en utväg att komma undan med den i stället.

Om man tror att dom försöker bättra sig hade dom kunna ta den vägen för många år sedan efter den interna kritiken om att personligt tyckande styrt rekommendationer till avslag. På sex år har det inte hänt mycket där.

Publicerat

Jag tror SJF chans till överlevnad beror på just den inställning som henke anfört ovan.

Raggarö

Den naiva inställningen tänkte du? Det är en skör tråd det hänger på med andra ord.

Personligen tror jag majoriteten av medlemmarna inte vet eller förstår vad som försiggår. Dessa betalar år efter år i blindo. Men det blir svårare och svårare att inte få nys om alla klavertramp med tanke på hur mycket som skrivs i media och hur snacket går ute i klubbarna.

Sen finns det såklart inställningen ovan. Där man tror att detta är ett nytt problem. Eller att det enkelt går att ändra riktning.

Publicerat

Om man tror att dom försöker bättra sig hade dom kunna ta den vägen för många år sedan efter den interna kritiken om att personligt tyckande styrt rekommendationer till avslag. På sex år har det inte hänt mycket där.

Exakt. Det har varit känt sedan länge men bara blivit värre.

Publicerat

Den naiva inställningen tänkte du? Det är en skör tråd det hänger på med andra ord.

Personligen tror jag majoriteten av medlemmarna inte vet eller förstår vad som försiggår. Dessa betalar år efter år i blindo. Men det blir svårare och svårare att inte få nys om alla klavertramp med tanke på hur mycket som skrivs i media och hur snacket går ute i klubbarna.

Sen finns det såklart inställningen ovan. Där man tror att detta är ett nytt problem. Eller att det enkelt går att ändra riktning.

Historiskt har det varit att man "betalat i blindo" t.o.m. under förställningen att man måste vara medlem i SJF för att få jaga.

Nu med allt informationsflöde så ökar nog inställningen "mer nytta än skada"

Oavsett så är det ingen bra grund att stå på - Man är medlem i ren okunnighet, "måste" eller efter ett medvetet val mellan pest och kolera....

Raggarö

Publicerat

Ju mer sjf gör i det fördolda desto bättre för sjf. Det enda som kan få dessa "jag betalar men vet inte varför " att hoppa av är om något riktigt skandalaktigt dyker upp. Vem vet kanske dessa mail var spiken som hade passat kistan. Den resonliga vettiga Maddog tror att avhopp av gräsrötterna är av ondo den förbannade Maddog vill att hela skiten ska jämnas med marken för att se vad som växer upp ur askan.

Det som gör mig förbannad är att även om sjf skulle skita helt i vapenfrågan och bara inriktar sig på jakt så kommer inte världen att gå under för det. Det får nnv och pm sköta. Allt detta rabalder med mail som försvinner och andra skumraskaffärer för att skydda någon sort allmänhet för att se denna benelli i skogsmiljö eller på banan är exakt helt sinnessjukt. Jag själv kan aldrig betala för sådant men jag har ändå respekt för dom som inte har mina principer. Jag har fadderbarn i Sydamerika som behöver dom pengarna bättre.

Publicerat

Jag lägger mina slantar på barncancerfonden.

Publicerat

Mattias R

Om du tolkar mina inlägg i den här tråden som att jag tycjer det är Ok så har du missuppfattat mycket. Det är däremot inte tillräckligt galet för att få mig att gå ut. Som jag sa. De gör på det stora hela mer nytta än skada. Det tycker i alla fall jag och det står jag för att jag tycker.

Publicerat

Raggarö

Jag tror nog att fler och fler inom ledningen inser att det är olyckligt att leva på "balansen". Därav mitt hopp om förbättring.

Publicerat

Raggarö

Jag tror nog att fler och fler inom ledningen inser att det är olyckligt att leva på "balansen". Därav mitt hopp om förbättring.

Balansen? Den punkten är passerad med ljusår.

Publicerat

Nej Kendo.

Det finns fortfarande många som liksom jag fortfarande tycker det väger över mot att förbundet gör mer nytta än skada. Men du kanske menade någon annan balans? Jag håller till 100% med om att förbundets uttalanden i vapenfrågor ofta saknar all balans.

Publicerat

Nej Kendo.

Det finns fortfarande många som liksom jag fortfarande tycker det väger över mot att förbundet gör mer nytta än skada. Men du kanske menade någon annan balans? Jag håller till 100% med om att förbundets uttalanden i vapenfrågor ofta saknar all balans.

Jag tänkte på balansen för vad som är ett ok agerande och inte. Sen förstår jag inte varför man teoretisk ska behöva väga nytta och skada, detta då den skada man gör är helt ologisk och omotiverad. Varför då göra skada alls?

Att inbrottstjuven dricksar en femhundring till bättre behövande när han tömmer mitt hem får mig inte på bättre humör.

Publicerat

Raggarö

Som jag skrev så tror jag inte på förbättringar. Dom kört detta race länge och det har skiftat vilka vapen som det inte ska jagas med. Dom letar nog inte efter förändring i ståndpunkten utan mer ett sätt att hålla samma ståndpunkt utan att du inte vill gå ur. Det går bra nu men som sagt kommer det fram mer så kanske till och med du hoppar av tåget. Tex så försvårar tumhålskolv för repetering det kan vara nästa grej som åker dit om nu denne anonyma talesman för allmänheten säger så.

Frågan är vilken som först inser att detta arbetet att skydda allmänheten inte leder någonstans.

Du kan väl fråga rakt ut hur dom ska förbättra sig i sjf delen av forumet.

Jag ser fram mot deras svar till dig.

Publicerat

Skall fundera på tid plats och formulering på just den frågan.

Publicerat

Vi tar och sätter punkt här en stund för att fundera på en ev rensning innan det spårar allt för mycket ut i spenaten.

Jämta - moderator

Publicerat

Intressant läsning, har det hänt något ytterligare sedan dess.

Inget nytt än men förhoppningen är att det kommer röra på sig snart då vardagen drar igång igen.

Frågan är om de andra parterna tål att detta case blir transparent? Jag har iaf inga problem med det.

Publicerat

Viljan till transparens brukar vara direkt proportionerligt med om utfallet är i den talandes favör.....

T

Publicerat

37000 visningar på denna tråd vem vet,till slut kanske det inte blir till en fördel att köra transparent utan mer eller mindre ett tvång. Jag saknar fortfarande en röst inifrån. Kanske om någon som blir friställd så får man en röst med noll att förlora.

Publicerat

Vadå saknar? Torbjörn Lövbom har ju förklarat hur förbundet tänker och tycker.

Nu pågår förbundets "demokratiska arbete".

Det är långt mer transparens än vi, usla små maskar, behöver eller begriper.

Jag hör lite skvaller från förbundet - och det jag hör inger inga nämnvärda förhoppningar omvare sig "bot och bättring" eller "transparens". Tyvärr.

T