Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förbud mot AI AX 338LM?

Featured Replies

Publicerat

Allmogejakten eller kanske förr Allmogejakten enligt förbundet kommer att försvinna in glömskans land om förbundet inte tillåter allmogejakten att förändras med sin tid.

Det är bara att välja.

T

• Svar 1,5k
  • Visningar 133,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Följande är skickat till debatt@svensktjakt.se:   Det kom ett inbetalningskort i posten i dag. På 600 kronor. Inte mycket kan tyckas, men vad får jag som medlem för pengarna?   Jo – ett förbund so

• Hade inte jakt varit roligt så hade vi aldrig lagt ner hela vårt liv i det som vi gör i dag! Det i meningen här ovan som jaktmotståndarna frenetiskt förnekar är att med jakt så menar vi inte momentet

• Ibland blir ivern att såga förbundet lite för stor och man väljer att sortera ut den information som passar ens världsbild. Om ni läser ovan i denna tråd.. bara tre-fyra inlägg upp.. så skriver Outdoo

Posted Images

Publicerat

Det

Ang skotten mot huvudet är min egna reflektion ang vad som läggs upp för allmän beskådan på internet

Det är konstant drev mot att inskränkta jakten, förbud mot jakthundar, blyförbud osv, nu senaste polisanmälan för jaktbrott mot de av vargen drabbade fårbönderna, som samlat ihop de döda fåren. Kolla bara vargjakten som många vill stoppa men som tack vare förbundet gick igenom i Dalarna.

Detta har ju exakt noll att göra med pistolgrepp och sjf policy som är till för att fjäska RPS.

Publicerat

Om man kollar facebook så har jag inte sett någon som kommenterat vapnet, dock är det många som anmäler/kommenterar att det är döda djur på bilderna.

Så det kanske är dödandet av djur vi ska sluta med om vi vill ha acceptans?

Sen handlar det ju inte om att alla vapen ska vara tillåtna, utan att tillåtna vapen ska vara tillåtna.

Publicerat

Ja, även från polisens sida. Varför ska då SJF hjälpa motståndarna på traven och på egen hand inskränka ännu mer mot jakten, och det på ett sätt som skapar konflikter i jägarkåren och skapar ett mindre solidariskt jägarsverige. Vi behöver snarare en starkare och än mer solidarisk jägarkår i dessa vansinniga tider.

Vilka är motståndarna? Polisen, rättssystemet i detta fall, miljöpartiet, andra jägare så länge de inte delar samma hobby för vapen som vissa andra osv?

Förbundet skall enbart vara remissinstans/rådgivande enligt mig

Publicerat

Om man kollar facebook så har jag inte sett någon som kommenterat vapnet, dock är det många som anmäler/kommenterar att det är döda djur på bilderna.

Så det kanske är dödandet av djur vi ska sluta med om vi vill ha acceptans?

Sen handlar det ju inte om att alla vapen ska vara tillåtna, utan att tillåtna vapen ska vara tillåtna.

Haha. Du har fattat.

Publicerat

WC: saken är väl närmast att rätten liksom polisen har gått på förbundets lögn till utlåtande enligt principen "ändamålet helgar medlen". Tycker man det är ok med sådana lögner så bör man kanske fundera på hur man ser på vad som ska anses vara rättssäkert.

Publicerat

WC: saken är väl närmast att rätten liksom polisen har gått på förbundets lögn till utlåtande enligt principen "ändamålet helgar medlen". Tycker man det är ok med sådana lögner så bör man kanske fundera på hur man ser på vad som ska anses vara rättssäkert.

Publicerat

Vilka är motståndarna? Polisen, rättssystemet i detta fall, miljöpartiet, andra jägare så länge de inte delar samma hobby för vapen som vissa andra osv?

Förbundet skall enbart vara remissinstans/rådgivande enligt mig

Du formulerar en fråga men jag uppfattar det som att du inte är intresserad av svaret. Oavsett så väljer jag att inte lägga tid på ett svar, men är du intresserad så finns svaret i denna tråd, upprepat på flertalet ställen.

Jag håller med men bryr mig mindre om huruvida SJF är remissinstans eller inte, men är man det ska man sköta det uppdraget korrekt. Vilket man inte har gjort.

Publicerat

Det

Detta har ju exakt noll att göra med pistolgrepp och sjf policy som är till för att fjäska RPS.

Du sa ju att allmänheten klagade inte, vilket jag ganska precis motbevisade.

Ja det har det väl inte men alla förbund har policy mot div saker för att visa sig seriösa...

Publicerat

Ang skotten mot huvudet är min egna reflektion ang vad som läggs upp för allmän beskådan på internet

Det är konstant drev mot att inskränkta jakten, förbud mot jakthundar, blyförbud osv, nu senaste polisanmälan för jaktbrott mot de av vargen drabbade fårbönderna, som samlat ihop de döda fåren. Kolla bara vargjakten som många vill stoppa men som tack vare förbundet gick igenom i Dalarna.

Vad gör sjf för att stoppa detta.
Publicerat

Ja det har det väl inte men alla förbund har policy mot div saker för att visa sig seriösa...

Allmänheten klagar inte på särskilda vapenmodeller utan på vapen.

Speciellt när dom används för mord och rån.dvs inget som har med oss jägare att göra. Vi kan inte fixa att kriminella köper olagliga vapen.

Publicerat

Bevisade du det?

Du la fram bevis att folk inte gillar dödandet av djur, inte att de ogillar vapnen pga formen på pistolgreppet, färgen eller kalibern.

Så att förbjuda pistolgrepp visar att förbundet tar seriösa tag mot dålig etik i skottplacering och publicering av bilder på fejjan......jisses, argumenten tryter märker jag.

Näe nu tar jag paus från tråden, känner att nivån blivit för låg både från mitt och andras håll.

Publicerat

SJF jobbar mkt för detta. Bl seminarier, som remissinstans för jaktfrågor osv En del är mindre känt för att vissa på andra sidan inte skall få egna fördelar. Därför är vi med i bl internationellt jaktförbud, där vi tack vare ett tips om kommande dom i Danmark kunde hänvisa till detta och vi fick igenom vargjakten...

Publicerat

SJF jobbar mkt för detta. Bl seminarier, som remissinstans för jaktfrågor osv En del är mindre känt för att vissa på andra sidan inte skall få egna fördelar. Därför är vi med i bl internationellt jaktförbud, där vi tack vare ett tips om kommande dom i Danmark kunde hänvisa till detta och vi fick igenom vargjakten...

Nu snackar vi om vad sjf ska lägga sina resurser på.

Publicerat

Nu snackar vi om vad sjf ska lägga sina resurser på.

Ja. Vissa tycker jakten är viktigast och vissa tycker det är viktigare att få vilket vapen man vill och går nu i protest ur förbundet.

Man kan inte göra alla nöjda och jag är inte heller helt nöjd med policyn men tycker absolut inte det är skäl för mig av gå ur

Publicerat

Mattias

Ja du har rätt i att allmänheten skiter i eller inte begriper. Men det hjälper inte så länge förbundet tror annorlunda. Och det är att visa vad allmänheten reagerar på och inte som jag tror är rätt väg att argumentera!

Publicerat

Ja. Vissa tycker jakten är viktigast och vissa tycker det är viktigare att få vilket vapen man vill och går nu i protest ur förbundet.

Man kan inte göra alla nöjda och jag är inte heller helt nöjd med policyn men tycker absolut inte det är skäl för mig av gå ur

Och vissa verkar inte förstå att detta inte handlar om att "få vilket vapen man vill".

Det blir nog skäl för dig också att gå ur när PM kommer efter dina vapen och din jakt, med hjälp av SJF, finansierat av din medlemsavgift.

Publicerat

Bevisade du det?

Du la fram bevis att folk inte gillar dödandet av djur, inte att de ogillar vapnen pga formen på pistolgreppet, färgen eller kalibern.

Så att förbjuda pistolgrepp visar att förbundet tar seriösa tag mot dålig etik i skottplacering och publicering av bilder på fejjan......jisses, argumenten tryter märker jag.

Näe nu tar jag paus från tråden, känner att nivån blivit för låg både från mitt och andras håll.

Förbundet har aldrig förbjudit pistolgrepp, de kan inte göra heller. Fortfarande är det Naturvårdsverket som inte tycker pistolgrepp skall finnas på ett JAKTvapen, enligt deras föreskrifter. Exakt hur rådet ang just detta vapen lyder kan nog bara den som gett det ge men fortfarande är inte avgörande vad rådet är då ändå det är PM som avgör till sist

Ang etiken i jakten med bilder osv har och gör förbundet ett landsomfattande krafttag och rekommenderar bl i svensk jakt att tänka på vad man tar för bilder osv eftersom det lätt kan spegla av sig mot jägarkåren i stort.

Publicerat

Många har gått ur pga beteendet i vapenfrågan fast dom inte har problem att få licens på sina vapen, varför går dom ur tror du.

Och är det värt det att bli av med en massa medlemmar i en förening som snabbt tappar medlemmar i allt högre procent.

Till slut sitter sjf där och har inget att säga till om i några frågor alls.

är vapenpolicyn värd att medlemmar hoppar av.

Jag frågar egentligen bara en fråga.

Finns det några konkreta bevis på att vapenpolicyn behövs.

Publicerat

Förbundet har aldrig förbjudit pistolgrepp, de kan inte göra heller. Fortfarande är det Naturvårdsverket som inte tycker pistolgrepp skall finnas på ett JAKTvapen, enligt deras föreskrifter. Exakt hur rådet ang just detta vapen lyder kan nog bara den som gett det ge men fortfarande är inte avgörande vad rådet är då ändå det är PM som avgör till sist

Ang etiken i jakten med bilder osv har och gör förbundet ett landsomfattande krafttag och rekommenderar bl i svensk jakt att tänka på vad man tar för bilder osv eftersom det lätt kan spegla av sig mot jägarkåren i stort.

Naturvårdsverket har inte förbjudit dom bössor som tråden handlar om.

På repetergevär får man ha pistolgrepp. Men sjf vill inte att det ska vara godkänt och vill att Naturvårdsverket ska förbjuda detta.

Publicerat

Många har gått ur pga beteendet i vapenfrågan fast dom inte har problem att få licens på sina vapen, varför går dom ur tror du.

Och är det värt det att bli av med en massa medlemmar i en förening som snabbt tappar medlemmar i allt högre procent.

Till slut sitter sjf där och har inget att säga till om i några frågor alls.

är vapenpolicyn värd att medlemmar hoppar av.

Jag frågar egentligen bara en fråga.

Finns det några konkreta bevis på att vapenpolicyn behövs.

Vi ökar runt om där jag lever (västra delen) iallafall så vet ej var du fått info om att det skulle försvinna så mkt medlemmar ifrån

Nej det är det men ibland vet man inte rätt svar förrän efteråt

Publicerat

Vi ökar runt om där jag lever (västra delen) iallafall så vet ej var du fått info om att det skulle försvinna så mkt medlemmar ifrån

Nej det är det men ibland vet man inte rätt svar förrän efteråt

Man behöver inte vara speciellt bra på att söka för att hitta det. Testa att googla. Tolv år i rad har sjf tappat medlemmar. Det börjar närma sig att en tredjedel har försvunnit under den tiden.

Sjf kan nog ge dig exakta siffror, dom brukar lira med öppna kort.

Publicerat

Man behöver inte vara speciellt bra på att söka för att hitta det. Testa att googla. Tolv år i rad har sjf tappat medlemmar. Det börjar närma sig att en tredjedel har försvunnit under den tiden.

Sjf kan nog ge dig exakta siffror, dom brukar lira med öppna kort.

Men käre maddog, upprepar vi här i väst har fortfarande ökat nu i år. Vår negativa trend är vänd sedan en tid, kan det vara resultat av policyn då likväl som flera refererar till avhoppen är pga policyn? Tror inte det har med det att göra alls men likväl ökar vi. Varför?

Vi får nya medlemmar. Mkt mer kvinnor blir oxå medlemmar i detta län som innehar flest jägare/jaktkortsinnehavare i Sverige

Sedan tror (tror!) jag att det är naturligt att föreningar tappar idag inom alla områden, många äldre som försvinner som var med i förbund, partier och fack osv. Yngre har inte samma solidaritetskänsla eller föreningsintresse.

Publicerat

Det är totalen över landet jag pratar om. Tex norr om dig har avhopparna varit många.

Även sjf själva anser nog att detta är den viktigaste siffran då dom är rätt måna om att medlemsavgiften kommer in.

Hur många har ni ökat med.

Publicerat

Jag har haft mycket nytta och glädje av Svenska jägareförbundet, jag är glad att det finns. Men det är ju inte detta tråden handlar om.

En granne till mig fick häromveckan licens på en AIAX308. Med vikbar kolv pistolgrepp och överbyggnad pipa. Hela konkarongen.

Men i kaliber .308W.

Så det är tydligen inte förbjudet än i allafall.

Den är i färgen "pale brown" eller beige.