Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förbud mot AI AX 338LM?

Featured Replies

Publicerat

Läste detta i de uppspikade reglerna på en skjutbana för inte så länge sedan:

"D. Tillåtna vapen kulvapen klass 1 godkända av SSF och Svenska Jägareförbundet"

• Svar 1,5k
  • Visningar 133,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Följande är skickat till debatt@svensktjakt.se:   Det kom ett inbetalningskort i posten i dag. På 600 kronor. Inte mycket kan tyckas, men vad får jag som medlem för pengarna?   Jo – ett förbund so

• Hade inte jakt varit roligt så hade vi aldrig lagt ner hela vårt liv i det som vi gör i dag! Det i meningen här ovan som jaktmotståndarna frenetiskt förnekar är att med jakt så menar vi inte momentet

• Ibland blir ivern att såga förbundet lite för stor och man väljer att sortera ut den information som passar ens världsbild. Om ni läser ovan i denna tråd.. bara tre-fyra inlägg upp.. så skriver Outdoo

Posted Images

Publicerat

Det gissar jag syftade på våra tävlingsreglementen, Kendo... där finns det självklart tydliga regler, precis som inom annat tävlingsskytte.

Publicerat

Det gissar jag syftade på våra tävlingsreglementen, Kendo... där finns det självklart tydliga regler, precis som inom annat tävlingsskytte.

Självklart citerar jag inte något tävlingsreglemente. Detta var allmänna regler/instruktioner för skjutbaneområdet.

Publicerat

Självklart citerar jag inte något tävlingsreglemente. Detta var allmänna regler/instruktioner för skjutbaneområdet.

Alltså får man inte skjuta med vapen som inte ryms under SJF:s policy? 

Synnerligen underligt. Jag skulle meddela styrelsen. 

Publicerat

Alltså får man inte skjuta med vapen som inte ryms under SJF:s policy? 

Synnerligen underligt. Jag skulle meddela styrelsen. 

Inte alls underligt, det har byggts massor med skjutbanor för pengar via förbundet.

Det är ju därför det här är så tragiskt - att förbundet vänder sig mot svenska jägare.

/T

Publicerat

Bara så ni vet, jag kommer att försöka radera en del inlägg i tråden men det är enbart inlägg där signaturen uppenbarligen ångrat sig och ändrat. Även vissa meningslösa citat av nämnda inlägg kommer att försvinna om vi hinner.

/ Rikard

Publicerat

Tack Toni och bra jobbat,

Det är beklämmande att se så mycken "vapenokunskap" och förutfattade meningar från myndigheter samlat i en textmassa......och ja, till myndigheter räknas även SJF.

Jag skulle vilja säga att den ursprungliga skulden ligger hos SJF som skall avge ett yttrande som PM skall kunna förlita sig på (i sin okunskap), "börjas det fel, fortsätter det fel"

Återigen, vill SJF, PM, RPS ogilla ett vapen så är det fritt fram att skruva fakta i det oändliga.

Intressant historia med SAKO, då kanske det var som jag misstänkte att SJF:s ursprungliga fråga om MR 1´s betydelse ställdes till SAKO och inte till Benelli.....

Raggarö

Publicerat

Och vilken otur att hårddisken gick sönder ;) en myndighet utan backupsystem finns det ens numera tydligen det var otur.

Självklart hade nog alla inblandade råkat radera historiken på sin mail också, väldig otur.

Men nu har nog din otur vänt för sjf har samarbete med jaktsidan så någon jurist därifrån ser nog detta problem så han lär hjälpa dig att få ut dom mailen han skickat i ärendet iaf.

Publicerat

Och vilken otur att hårddisken gick sönder ;) en myndighet utan backupsystem finns det ens numera tydligen det var otur.

Självklart hade nog alla inblandade råkat radera historiken på sin mail också, väldig otur.

Men nu har nog din otur vänt för sjf har samarbete med jaktsidan så någon jurist därifrån ser nog detta problem så han lär hjälpa dig att få ut dom mailen han skickat i ärendet iaf.

Detdär gav dagens garv. Iaf sista meningen maddog.

Mtp hur mkt skriverier det är även i tidningar och på andra ställen än rena jaktforum. så kan det knappast undgått någon att sjf motarbetar svenska jägarkåren. Knätofsarna är väl för hårt knutna eller något?

Publicerat

Jo dom mailen lär nog inte se dagens ljus någonsin. Gissar att innehållet är mycket ofördelaktigt för dom inblandade om det skulle komma ut.

Jag hade inte vågat ta till något så uppenbart själv som en hårddiskrash om jag skulle dölja något. Jag skulle nog försökt något listigare men det verkar som det funkar än så länge. Men nog är det väl konstigt att det inte går att plocka fram när jag kan plocka fram all min historik på jobbmailen här på telefonen samt att min privata nas (som kostar ca 3500kr) har två hårddiskar som spegelkörs. Jo nog är det illa ställt med polisen när dom inte har bättre saker än vad jag har privat.

Publicerat

Av erfarenhet från en helt annan myndighet vet jag att det finns ganska rejäla back-uppsystem oavsett krasch. De flesta mejl, arbetsdokument med mera sparas på flera olika servrar för att detta inte skall kunna hända. i de flesta fall skall det även gå att återskapa sådant som gått förlorat.

Det beror väl på hur stort intresse det finns för att "fixa problemet"......

Publicerat

Av erfarenhet från en helt annan myndighet vet jag att det finns ganska rejäla back-uppsystem oavsett krasch. De flesta mejl, arbetsdokument med mera sparas på flera olika servrar för att detta inte skall kunna hända. i de flesta fall skall det även gå att återskapa sådant som gått förlorat.

Det beror väl på hur stort intresse det finns för att "fixa problemet"......

Sedan har vi det här med offentlig handling och sådant som måste diarieföras...och oavsett om just denna kommunikationen är en tjänste-"privat" kommunikation har jag mycket svårt....väldigt mycket svårt att tro att myndigheten kör ett system för det ena och ett annat för det andra. Det skulle vara mycket oekonomiskt då systemen idag är uppbyggda så att du skall kunna ha centrerad drift men separera information.

Men vad vet jag som jobbat med i princip allt inom stora stygga IT-branschen i snart 20+ år?! :)

Publicerat

Kanske bara läga att be dom dubbelklicka på mailikonen så mailen hoppar igång igen? Kan ju glömt hur de fungerar...

Publicerat

Man får väl ändå ge kred att dom försöker så gott dom kan.

Det är lite synd om stackarna som dom kämpar på för medlemmarnas pengar och lösa dessa icke existerande problem.

Det är ju självklart att förbundet kommer att försvinna mer eller mindre i långa loppet om man ska hålla på och fjanta med sådant här. Låt han få köpa sin benelli som han vill ha för tusan.

Publicerat

Vad säger ni sjf medlemmar, helgar ändamålet medlen.

Gillar ni sättet sjf jobbar på i denna frågan. Det är ju ni som betalar kalaset.

Är det detta man vill ha så har jag full förståelse för det, jag har träffat folk som är fullkomligt övertygade om att minsta syntetmaterial på en bössa är vägen till att all jakt i landet kommer att försvinna så där vill man nog gå ännu längre med lite ännu mer drastiska metoder men vad säger ni vanliga sjf medlemmar. Är det hit pengarna ska gå, jag tror ni förstår lika bra som mig att så länge det finns ekonomi för det så kommer det att bli ännu mer tokigheter

Publicerat

Alltså detta luktar Stasi lång väg.

Detta kan aldrig vara okej i en demokrati...har vi ingen jurist som vill snoka lite!

/Mike

Publicerat

Toppen inom SJF och RPS skulle nog passa bättre i Nordkorea än i Sverige. 

Publicerat

Hmmm, minsta företag i Sverige har ju informationen på minst 3 ställen.

Konstigt att myndigheter i Sverige verkar till och med sakna backup och att system dessutom krashar innan man begär ut kopior! :D

//Danielj

Publicerat

De har kvar informationen. Envisas med att kräva ut den igen och hänvisa till lagstöd... Påpeka att informationen finns på backup om de drar valsen om hd krash igen.

Publicerat

Hmmm, minsta företag i Sverige har ju informationen på minst 3 ställen.Konstigt att myndigheter i Sverige verkar till och med sakna backup och att system dessutom krashar innan man begär ut kopior! :D//Danielj

Jag tror nog alla förstår vad det handlar om egentligen. Det som är synd är att det är just sådana här saker som skadar jägarkåren på riktigt. Ska man verkligen förbruka förtroende av denna magnitud för att stoppa en kille som försöker köpa en bössa som på alla sätt är godkänd av Naturvårdsverket.

Finns det verkligen inget annat. Fjälljakten tex.

Publicerat

Vad säger ni sjf medlemmar, helgar ändamålet medlen.

Gillar ni sättet sjf jobbar på i denna frågan. Det är ju ni som betalar kalaset.

Är det detta man vill ha så har jag full förståelse för det, jag har träffat folk som är fullkomligt övertygade om att minsta syntetmaterial på en bössa är vägen till att all jakt i landet kommer att försvinna så där vill man nog gå ännu längre med lite ännu mer drastiska metoder men vad säger ni vanliga sjf medlemmar. Är det hit pengarna ska gå, jag tror ni förstår lika bra som mig att så länge det finns ekonomi för det så kommer det att bli ännu mer tokigheter

Gör en "poll" i en fristående tråd, det vore intressant att se svaren,  trots att det uppenbarligen finns personer som aldrig hittar några fel hos SJF eller försöker marginalisera "vapenhanteringen".

Raggarö

Publicerat

En riktig röstning lämnar jag åt sjf folket att göra då jag nog inte kan uttrycka mig så neutralt som krävs. Dom har större förmåga att uttrycka sig neutralt vid sådana undersökningar då det ju är underlag för hur dom ska agera.

Det är ju viktiga siffror för dom menar jag, tänk om medlemmarna inte vill ha detta då kommer ju dom att agera därefter på demokratiska manér..