Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förbud mot AI AX 338LM?

Featured Replies

Publicerat

Det är totalen över landet jag pratar om. Tex norr om dig har avhopparna varit många.

Även sjf själva anser nog att detta är den viktigaste siffran då dom är rätt måna om att medlemsavgiften kommer in.

Hur många har ni ökat med.

Norr om oss finns ju vargbältet (fast jag även har fasta vargrevir där jag jagar) och där är ju vargen troligen största skälet för avhoppen.

Sista kollen jag var med på vart det över +100 nya medlemmar i länsföreningen trots naturlig och frivilliga avgångar.

• Svar 1,5k
  • Visningar 133,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Följande är skickat till debatt@svensktjakt.se:   Det kom ett inbetalningskort i posten i dag. På 600 kronor. Inte mycket kan tyckas, men vad får jag som medlem för pengarna?   Jo – ett förbund so

• Hade inte jakt varit roligt så hade vi aldrig lagt ner hela vårt liv i det som vi gör i dag! Det i meningen här ovan som jaktmotståndarna frenetiskt förnekar är att med jakt så menar vi inte momentet

• Ibland blir ivern att såga förbundet lite för stor och man väljer att sortera ut den information som passar ens världsbild. Om ni läser ovan i denna tråd.. bara tre-fyra inlägg upp.. så skriver Outdoo

Posted Images

Publicerat

Jag har haft mycket nytta och glädje av Svenska jägareförbundet, jag är glad att det finns. Men det är ju inte detta tråden handlar om.

En granne till mig fick häromveckan licens på en AIAX308. Med vikbar kolv pistolgrepp och överbyggnad pipa. Hela konkarongen.

Men i kaliber .308W.

Så det är tydligen inte förbjudet än i allafall.

Den är i färgen "pale brown" eller beige.

Vet du om den gled igenom PM:s handläggning med eller utan inblandning av SJF?

Raggarö

Publicerat

Norr om oss finns ju vargbältet (fast jag även har fasta vargrevir där jag jagar) och där är ju vargen troligen största skälet för avhoppen.

Sista kollen jag var med på vart det över +100 nya medlemmar i länsföreningen trots naturlig och frivilliga avgångar.

Precis vad jag menar. Med tanke på alla avhopp som sker naturligt är det så smart att propsa på en så kontroversiell vapenpolicy. Är det värt det när vinsten av den är minst sagt diffus. Siffrorna på antalet medlemmar är inte diffusa.
Publicerat

Jag har haft mycket nytta och glädje av Svenska jägareförbundet, jag är glad att det finns. Men det är ju inte detta tråden handlar om.

En granne till mig fick häromveckan licens på en AIAX308. Med vikbar kolv pistolgrepp och överbyggnad pipa. Hela konkarongen.

Men i kaliber .308W.

Så det är tydligen inte förbjudet än i allafall.

Den är i färgen "pale brown" eller beige.

Var det på jaktlicens?

Publicerat

Vet du om den gled igenom PM:s handläggning med eller utan inblandning av SJF?

Raggarö

Ingen aning, den damp ned i brevlådan efter den sedvanliga väntetiden.
Publicerat

Var det på jaktlicens?

Ja, som vapen nummer fem.
Publicerat

Tror knappast att polisen eller SJF har ändrar uppfattning. Antingen orkade de inte bry sig eller så gled den bara igenom.

Publicerat

Tror knappast att polisen eller SJF har ändrar uppfattning. Antingen orkade de inte bry sig eller så gled den bara igenom.

Precis, 

Återigen, det här är ju en av parametrarna i licenslotteriet:

Har man tur så är inte handläggarna vakna (för det kan ju inte vara så att de läst NVV:s föreskrift och plötsligen insett att vapnets attribut är OK då det inte är en halvautomat ?)

Har man otur söker PM "hjälp" av SJF och då får man avslag för att vapnet är militärliknande, spektakulärt o.s.v.

(OBS! Nu vet jag inte om SJF varit inblandad eller ej så jag frifantiserar lite.....)

Raggarö

Publicerat

MSR-Rectangle2.jpg

...lite reklam från Hornady. Men det är ju inte där problemet är, problemet är att SJF hjälper polismyndigheterna att jävlas med skyttar och jägare. 

Publicerat

.

Publicerat

Ja. Vissa tycker jakten är viktigast och vissa tycker det är viktigare att få vilket vapen man vill och går nu i protest ur förbundet.

Man kan inte göra alla nöjda och jag är inte heller helt nöjd med policyn men tycker absolut inte det är skäl för mig av gå ur

För att citera Sir Winston: vissa lämnar förbundet för sin övertygelses skull, andra byter åsikt för sitt förbunds skull.

Förbundet har aldrig förbjudit pistolgrepp, de kan inte göra heller. Fortfarande är det Naturvårdsverket som inte tycker pistolgrepp skall finnas på ett JAKTvapen, enligt deras föreskrifter. Exakt hur rådet ang just detta vapen lyder kan nog bara den som gett det ge men fortfarande är inte avgörande vad rådet är då ändå det är PM som avgör till sist

Ang etiken i jakten med bilder osv har och gör förbundet ett landsomfattande krafttag och rekommenderar bl i svensk jakt att tänka på vad man tar för bilder osv eftersom det lätt kan spegla av sig mot jägarkåren i stort.

Nej - förbundet kan inte förbjuda pistolgrepp, men de gör det i alla fall. Och ger förbundet PM argumentet, tar PM chansen lika säkert som amen i kyrkan. Det här kan inte förbundet ducka för - att AIAX 338 är förbjudna framäver som jaktvapen är och förblir förbundets skull. PM kan ni inte gömma er bakom - för PM gjorde vad förbundet ville.

...........
Sedan tror (tror!) jag att det är naturligt att föreningar tappar idag inom alla områden, många äldre som försvinner som var med i förbund, partier och fack osv. Yngre har inte samma solidaritetskänsla eller föreningsintresse.

Det  vet jag med att de gör - för att de inte accepterar att bli toppridna av ett förbund som far med lögner för att få sin vilja genom. Lite magstarkt med tanke på att förbundet lite för ofta annars vill framhålla "etik" och "kompetens" som sina kärnvärden när de talar om "det allmänna uppdraget". Jag hoppas verkligen inte att det lika illa på de andra områdena förbundet uttalar sig om.

Det finns föreningar eller kanske för intressegrupperingar som inte alls ha problem med att engagera yngre, men de lider inte av en den "demokrati" som kännetecknar förbundet vilket bygger på att du ska hålla käften.

Intill dess att förbundet inser vad i herrans namn de håller på med är mitt råd till alla: lämna förbundet, desto fortare desto bättre.

/T

Publicerat

Yngre har inte samma solidaritetskänsla eller föreningsintresse.

...och så länge man hittar sina förklaringar där är det bara att fortsätta som vanligt. :wallbash:

Solidaritet? Vem ska en 25-årig jägare vara solidarisk med och hur är han/hon det? Inte är man solidarisk bara för att man pyntar några hundralappar per år till ett förbund som... ja... inte är sådär jättesolidariskt med Sveriges skyttar... som ju också ofta är jägare. Det där med solidaritet går åt båda hållen, vet du. 

Publicerat

...... Det där med solidaritet går åt båda hållen, vet du. 

Nähä! Se det gör det inte. Jakten är alltid mycket viktigare. Och arbetar man för jakten får man faktiskt lov att hålla vapen och skyttepacket på armlängds avstånd. Även med lögner och översittarfasoner. Så det så!

/T

Publicerat

Jag föredrar denna om än något modifierad som jag skrev på annan plats nyss.

Detta är inte slutet,det är inte ens början på slutet,möjligen är det slutet på början på avväpningen.

Jag skrev för några år sedan i samband med att jag efter 1.5 års strid mot PM inte orkade längre och lämnade in min Mini 14 att jag var fullständigt övertygad om att min generation kommer vara den sista som äger civila vapen och kan jaga fritt.

Ingenting har hänt som har fått mig att ändra uppfattning sedan dess,samma häxjakt bedrevs då mot oss som hade fått utskrivet licenser på denna styggelse som sker nu mot ett antal vapentyper.

Ingenting får mig att tro att det kommer sluta här utan i spåkulan kan vi bara sia om vad som kommer drabbas nästa gång...halvautomatiska hagelgevär,pumpar,tumhålskolvar,kalibrar med militärt ursprung,pistoler ,revolvrar,diverse tillbehör...ja listan kan göras oändlig men något slut på avväpningen lär vi inte se i brådrasket.

Det som skrämmer mig är denna sjukliga misstänksamhet från PM mot laglydiga oförvitliga,skattebetalande medborgare vilket närmast får mig att tänka på Stasi.

Att detta sedan ivrigt påhejjas av SJF med uttalanden som en normalbegåvad inom området inser är om inte lögn så total okunskap så borde det rimligtvis få dom att fundera på vilken sits dom sätter sig i.

Dagens jägare och den yngre generationen som kommer är väl pålästa,mycket kunniga och har en stark egen uppfattning om hur saker och ting förhåller sig,ska man uttala sig idag om fakta och teknik så bör man ha väldigt torrt på fötterna för det är åtskilliga som är precis lika mycket om inte bättre pålästa.

Det lustiga är att inom alla andra områden idag så anammar alla utan diskussion utveckling och bättre teknik då det genererar vinster inom miljö,ekonomi eller säkerhet.

När vi vill anamma ny teknik för att det genererar högre etik,säkerhet,förutsägbarhet ja då motarbetas vi ner i skorna med någon sorts allmogeromantik som dog ut på 1800-talet.

Som sagt detta ser inte ljust ut och from nu så har jag samma agenda som pmt dvs att motarbeta sjf så länge jag orkar och kan.

/Mike

Jag tycker du fick fram en del bra punkter. Jag själv kan iaf en liten del om vapen men min dotters generation kommer att kunna mer och vara mer kritiska än vad vi är. Kundnöjdhet blir viktigare och viktigare bland dom yngre och hos dom väger inte lojaliteten högt.
Publicerat

Framförallt inte som lojaliteten krävs med lögner och översitteri.

T

Publicerat

Konsekvensen av förbundets agerande blir att jag inte längre rekommenderar nyblivna jägare att gå med eftersom det inte gör någon skillnad för en enskilde jägaren.

Ska bli intressant att se vad som händer när medlemsantalet är så pass lågt att någon annan får ta över det allmänna uppdraget och bli remissinstans.

/M

Publicerat

..............

Ska bli intressant att se vad som händer när medlemsantalet är så pass lågt att någon annan får ta över det allmänna uppdraget och bli remissinstans.

/M

Nja, "någon annan" blir nog NVV. Däremot lär man nog långt innan dess vara beredda att samarbeta med "de två andra förbunden" om man blir lite mer "jämnstora. I alla fall med JRF. För det allmänna uppdraget är man beredd att göra snudd vad som helst för att behålla.

/T

Publicerat

För den lilla lilla människan mot den stora myndigheten är det inte lika enkelt,det är egen tid man måste avsätta,förlorar du måste du betala rättegångskostnader inkl advokatkostnader.

Timkostnadsnormen för 2015 är 1302kr/tim exkl moms.

Något de flesta av oss helt enkelt inte har ekonomi till och detta är polisen givetvis fullständigt medveten om,skulle man vinna ett case i förvaltningsrätten(vilket jag gjort) så överklagar dom bara till kammarrätten och presto så blir det ekonomiskt ohållbart att fortsätta för den lille lille människan......för dom är det fortfarande bara en vanlig dag på jobbet :dry:

/Mike

Rent krasst så är det sånt man har försäkringar till och har man inte det så kan man alltid söka hjälp från rättshjälpsmyndigheten och därmed inte behöva ta hela kostnaden ur egen ficka, men det är ändå väldigt mycket tid, energi och kraft man ska lägga ner på en sån process. Känner de som gjort så och det går, men som sagt så kostar det även annat än pengar.

Publicerat

Rent krasst så är det sånt man har försäkringar till och har man inte det så kan man alltid söka hjälp från rättshjälpsmyndigheten och därmed inte behöva ta hela kostnaden ur egen ficka, men det är ändå väldigt mycket tid, energi och kraft man ska lägga ner på en sån process. Känner de som gjort så och det går, men som sagt så kostar det även annat än pengar.

Kan du ge exempel på en försäkring som du vet täcker kostnader för den typen av ärenden vi diskuterar här?

Publicerat

Då bör man nog lusläsa sin egen försäkring först för det är långt från alla försäkringar som täcker detta.

Tjänar du mer än 260 000 per år har du inte rätt till rättshjälp.

/Mike

Publicerat

Rättshjälpen i hemförsäkringen gäller så vitt jag vet enbart allmänna domstolar. Dvs av noll hjälp och intresse här. Samma sak gäller för rättshjälpsmyndigheten. Men finns det en försäkring som även täcker upp för andra ärenden/domstolar så är jag väldigt intresserad av vilken. Jag är då definitivt en blivande kund hos det försäkringsbolaget.

Publicerat

Kan du ge exempel på en försäkring som du vet täcker kostnader för den typen av ärenden vi diskuterar här?

För den jag personligen känner som haft ett ärende tröskat en bit genom rättsväsendet som rörde licenser så täcktes de advokatkostnaderna av hemförsäkringen, sen får man givetvis ändå betala en del själv men långt ifrån allt. Min egen hemförsäkring har rättshjälp som jag kan nyttja till vad än för typ av ärende jag vill upp till en kostnad till 200 000, så länge det inte rör arbetsrätt, för där gäller den inte och det gör i princip ingen hemförsäkring.

Skiljer säkert från bolag till bolag och vilken av alla försäkringar de har som man tecknat vad som täcks, så det kan vara värt att kolla upp sina villkor, vad som täcks och inte innan man får för sig att dra igång något om man nu funderar på sånt. Ev kan det också hänga lite på vilken handläggare man får sig tilldelad om man får sin ansökan om att nyttja sitt rättsskydd godkänd eller inte.

Publicerat

För den jag personligen känner som haft ett ärende tröskat en bit genom rättsväsendet som rörde licenser så täcktes de advokatkostnaderna av hemförsäkringen, sen får man givetvis ändå betala en del själv men långt ifrån allt. Min egen hemförsäkring har rättshjälp som jag kan nyttja till vad än för typ av ärende jag vill upp till en kostnad till 200 000, så länge det inte rör arbetsrätt, för där gäller den inte och det gör i princip ingen hemförsäkring.

Skiljer säkert från bolag till bolag och vilken av alla försäkringar de har som man tecknat vad som täcks, så det kan vara värt att kolla upp sina villkor, vad som täcks och inte innan man får för sig att dra igång något om man nu funderar på sånt. Ev kan det också hänga lite på vilken handläggare man får sig tilldelad om man får sin ansökan om att nyttja sitt rättsskydd godkänd eller inte.

Vilket försäkringsbolag har du? Vilket försäkringsbolag har din bekant?