Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förbud mot AI AX 338LM?

Featured Replies

Publicerat

Ja, det är själva grundproblemet. Och det sitter liksom i systemet där man har nivå efter nivå av förtroendevalda - det är trögt och ska vara trögt. Det är själva konceptet - du SKA vara medlem och du SKA vara lojal för du ska INTE tänka eller tycka själv.

Skytterörelsen hade otur och fick in en tvättäkta Quisling - problemet blev mest att han lyckades få med sig en flock nyttiga idioter som inte begrepp vad som hände men tyckte att det som hände lät bra.....

Jag tror inte förbundet i sak har ngn Quisling, men det är jäkligt gott om nyttiga idioter i förbundets ledande nivå.

/T

Vad jag menade var att det hade varit ett lättare problem att ta i tu med om det rört sig om en Quisling... för SvJFs vapenpolicy går väl knappast att härleda till en/ett fåtal personer som "kidnappat" rörelsen i denna fråga?

För i sig är det väl bra med tröghet i en rörelse så att man inte är som ett rö i modenyckernas/medias vind...

eller tänker jag fel?

Vapenpolicyn har väl i sann folk-rörelse-anda sakta vuxit upp via medlemmars begäran, förankring/arbete ute i landet och inte ett resultat av ett fåtals "spånande" i t.ex. styrelsen.... vad skrev jag nu

• Svar 1,5k
  • Visningar 134,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Följande är skickat till debatt@svensktjakt.se:   Det kom ett inbetalningskort i posten i dag. På 600 kronor. Inte mycket kan tyckas, men vad får jag som medlem för pengarna?   Jo – ett förbund so

• Hade inte jakt varit roligt så hade vi aldrig lagt ner hela vårt liv i det som vi gör i dag! Det i meningen här ovan som jaktmotståndarna frenetiskt förnekar är att med jakt så menar vi inte momentet

• Ibland blir ivern att såga förbundet lite för stor och man väljer att sortera ut den information som passar ens världsbild. Om ni läser ovan i denna tråd.. bara tre-fyra inlägg upp.. så skriver Outdoo

Posted Images

Publicerat

....för SvJFs vapenpolicy går väl knappast att härleda till en/ett fåtal personer som "kidnappat" rörelsen i denna fråga?

Förmodligen inte - den är nog mer sprungen ur ren och skär inkompetens och allmogejaktsromantik.

/T

Publicerat

MadDog, Förstår vad du menar men vill nog påstå att allmogejakten till stor del är ett blott ett minne.

Teknikfientlighet är en annan sak och här måste jag halvt som halvt pudla och ge dig rätt. Men samtidigt ser jag det enormt mycket troligare att vi kan få förbundsstyrelsen att svänga om det vi "bekämpar" är teknikfientliga jägare än om de känner att de riskerar allmogeromantiken.

Publicerat

MadMike

Det gör de inte. Men de tror att de gör det t.ex. genom att leka bror duktig och lägga löjliga begränsningar på utseende på vapen...

Publicerat

Läge för ny tråd om vi ska diskutera detta så vi inte sabbar denna.

/Mike

Absolut. Avvaktar dock i frågan. Det kan ha hänt en grej....  :cool:  :whistling:

Publicerat

http://jagareforbundet.se/aktuellt/forbundsnyheter/2015/08/forbundets-arbete-gav-resultat/

I denna artikel får man intrycket att SJF, Skytteorganisationerna och länsman är rörande eniga. SJF driver jägarnas vapenfrågor dagligen och på alla nivåer... Kanske lite överdrivet, men det speglar ändå inte vad man läser här? Kanske lite många superlativ i artikeln kanske?

Publicerat

http://jagareforbundet.se/aktuellt/forbundsnyheter/2015/08/forbundets-arbete-gav-resultat/

I denna artikel får man intrycket att SJF, Skytteorganisationerna och länsman är rörande eniga. SJF driver jägarnas vapenfrågor dagligen och på alla nivåer... Kanske lite överdrivet, men det speglar ändå inte vad man läser här? Kanske lite många superlativ i artikeln kanske?

Det är så man mår illa.

Publicerat

Tänk vd bra det hade varit om man haft samma engagemang för de som vill ha nått annat än "traditionella jaktvapen"......

/T

Publicerat

Man kan ju hoppas att de som ansvarar för programmet på SVT gjort en sökning på SJF och vapen så borde dom sett den här tråden. Kan nog hitta ett eller annat att diskutera.

/M

Publicerat

Det känns lite som när allehanda terrorgrupper tar på sig ansvaret när ett plan kraschar... Eller det fantastiska svamlandet från Ingvar Carlsson om socialdemokratins roll i framgångarna i schlager-em och inom ishockeyn.

Jag tror att SJF var fyra på bollen här och att de nu försöker skryta till sig initiativet i vapendebatten. Nu får vi veta hur bra det är med de fina kontakterna med polisväsendet...

Är det någon som tror att SJFs arbete med denna fråga har gett mer tyngd än stormen av JO-anmälningar från privatpersoner? Jag är mycket skeptisk...

Publicerat

Det känns lite som när allehanda terrorgrupper tar på sig ansvaret när ett plan kraschar... Eller det fantastiska svamlandet från Ingvar Carlsson om socialdemokratins roll i framgångarna i schlager-em och inom ishockeyn.

Jag tror att SJF var fyra på bollen här och att de nu försöker skryta till sig initiativet i vapendebatten. Nu får vi veta hur bra det är med de fina kontakterna med polisväsendet...

Är det någon som tror att SJFs arbete med denna fråga har gett mer tyngd än stormen av JO-anmälningar från privatpersoner? Jag är mycket skeptisk...

Ja, ja - låt dom hålla på. Jag kommer då inte att sluta försöka hålla tryck på förbundet i alla fall. Där är väldigt mycket förbundet har att stå till svars för hur de än vänder och vrider på frågan.

/T

Publicerat

"1 Mars 2017 skall slutredovisning ske"  Det är snabba grabbar  :wallbash::down:  :devil:

Publicerat

Från Kim Jong Ils sekreterare?
Publicerat

Vet ni vad jag faktiskt finner absolut mest tragiskt i den här jävla soppan?

Kolla på "mest gillade inlägg" så hittar ni ett inlägg av undertecknad - just det inlägget borde ha varit det absolut mest hatade. 

"Vapenpolicyn är inget som engarerar våra medlemmar" lär en potentat från förbundet uttalat i förra veckan. Knack, knack - är det något hemma i kraniet?

/T

Publicerat

"1 Mars 2017 skall slutredovisning ske"  Det är snabba grabbar  :wallbash::down:  :devil:

Då kan dom söla i 1.5 år till.....inslaget i svt i morse var totalt menlöst...en orgie i ordbajseri.

/Mike

Publicerat

Jag känner ett par konsulter i förändringsledning som skulle få såväl SJF och PM att tillstyrka eldkastare och truppminor om de fick till 2017 på sig :-)

Publicerat

Eldkastare för röjning av sly, vore bra att ha.  Men truppmina är totalt nono.  Däremot en försvarsladdning för att skydda sig mot attackerande harar och dyligt... :thumbsup:

Publicerat

"Vapenpolicyn är inget som engarerar våra medlemmar" lär en potentat från förbundet uttalat i förra veckan. Knack, knack - är det något hemma i kraniet?

/T

Luskat lite i detta och jag tror inte potentaten har fel, för det stora flertalet som har jakten som nr 1 bryr sig inte ett smack om detta. 

Däremot, om de beryktade mailen ser dagens ljus och visar sig vara så ofördelaktiga som antytts så kan det nog röra en smula på sig.

Publicerat

Möjligen att bilden av den typiske medlemmen är den trogen, tysta och solidariske medlemmen. Men jag är ganska övertygad om att det inte är den fokusgrupper som gäller för SJFs strategier.. Medvetna eller omedvetna..

Publicerat

Möjligen att bilden av den typiske medlemmen är den trogen, tysta och solidariske medlemmen. Men jag är ganska övertygad om att det inte är den fokusgrupper som gäller för SJFs strategier.. Medvetna eller omedvetna..

Jag håller med, dom kommer ju att vara kvar vad dom än hittar hittar på för tok. Tanken är ju att bli fler inte mindre i antal så nog vill dom ha en så bred focusgrupp som möjligt. Dock kan man väl säga att det går sådär, vissa focusgrupper kan nog vara svårflörtade. Den gruppen jag tillhör som jaktfanatiker med stort intresse av vapen samt tävlingsskytt kanske behöver lite bättre strategier för att bli medlem igen.

Publicerat

Den gamla generationen som inte bryr sig om SJF's fiasko är borta ut leken på inte allt för många år. Men det är tråkigt om SJF tillsammans med PM fortsätter som de gör nu, då hinner det hända saker som inte går att få ogjort.

Publicerat

Allmogejakten som ni surrar om måhända är det SJF brinner för, men det är inte huvudorsaken att de gör som de gör.

De ligger med RPS för pga makt, inget annat.

Har de RPS goda öga så känner de att de värnar om sin makt ställning som remissinstans och allmänna uppdrag etc etc.

Därför blir de en nyttig idiot marionettdocka som RPS naturligtvis utnyttjar.

Madog:

Mailen har inte försvunnit, det krävs bara att någon krigar för att få ut dem.