Publicerat Augusti 12, 201510 yr Ja, det är själva grundproblemet. Och det sitter liksom i systemet där man har nivå efter nivå av förtroendevalda - det är trögt och ska vara trögt. Det är själva konceptet - du SKA vara medlem och du SKA vara lojal för du ska INTE tänka eller tycka själv. Skytterörelsen hade otur och fick in en tvättäkta Quisling - problemet blev mest att han lyckades få med sig en flock nyttiga idioter som inte begrepp vad som hände men tyckte att det som hände lät bra..... Jag tror inte förbundet i sak har ngn Quisling, men det är jäkligt gott om nyttiga idioter i förbundets ledande nivå. /T Vad jag menade var att det hade varit ett lättare problem att ta i tu med om det rört sig om en Quisling... för SvJFs vapenpolicy går väl knappast att härleda till en/ett fåtal personer som "kidnappat" rörelsen i denna fråga? För i sig är det väl bra med tröghet i en rörelse så att man inte är som ett rö i modenyckernas/medias vind... eller tänker jag fel? Vapenpolicyn har väl i sann folk-rörelse-anda sakta vuxit upp via medlemmars begäran, förankring/arbete ute i landet och inte ett resultat av ett fåtals "spånande" i t.ex. styrelsen.... vad skrev jag nu
Publicerat Augusti 12, 201510 yr ....för SvJFs vapenpolicy går väl knappast att härleda till en/ett fåtal personer som "kidnappat" rörelsen i denna fråga? Förmodligen inte - den är nog mer sprungen ur ren och skär inkompetens och allmogejaktsromantik. /T
Publicerat Augusti 12, 201510 yr Detta är en populär post. PMT På sätt och vis har du rätt i slutsatser och delvis i sak. Men jag vill nog säga emot i en delfråga. Jag tror inte att det är många inom förbundsledningen som tror sig bevara allmogejakten. Det de försöker, och till viss del än så länge lyckats med, är att bevara den illa pålästa allmänhetens bild av allmogejakten. Sedan kan man diskutera om det är rätt eller fel att göra så och oavsett så förändrar det kanske itne dina slutsatser i övrigt. Men det kan vid rätt tillfälle vara viktigt i en argumentation/debatt med förbundsrepresentanter att ha lite koll på! PMT På sätt och vis har du rätt i slutsatser och delvis i sak. Men jag vill nog säga emot i en delfråga. Jag tror inte att det är många inom förbundsledningen som tror sig bevara allmogejakten. Det de försöker, och till viss del än så länge lyckats med, är att bevara den illa pålästa allmänhetens bild av allmogejakten. Sedan kan man diskutera om det är rätt eller fel att göra så och oavsett så förändrar det kanske itne dina slutsatser i övrigt. Men det kan vid rätt tillfälle vara viktigt i en argumentation/debatt med förbundsrepresentanter att ha lite koll på! Nej nej denna soppa som behandlas i denna tråden handlar om att bevara bilden av allmogejakten för allmogejägarna.Problemet med vad folk jagar med för bössa finns bara hos jägarna själva. Prata lite med någon som jobbar på jaktbutik så får du höra lite mer om hur det står till med jägare och deras bestämda kunskaper om vad som är rätt och fel. Dom som inte gillar jakt och jägare gillar inte (just det) jakt och jägare. Om vi säger att Fredrik flanell jagar faktiskt med en 1900 så gillar dom inte jakt och jägare mer för det. Säger vi att Fredrik flanell nr2 lägger lika mycket på att hans utrustning ska döda så humant som möjligt för samma summor som folk köper bilar för och tränar minst en gång i veckan så kan dom iaf acceptera att man är så seriös att man kan bygga vidare till acceptansen från allmänheten. Det galna är att Fredrik flanell nr 2 ofta ses som en skum person bland andra jägare. Varför duger det inte med en Husqvarna, varför tränar han så mycket är det för att tokskjuta mot allt han ser. Varför varför, jag förstår inte. Allmänheten förstår men inte allmogejägarna och vi vet ju alla vad som händer när man inte förstår saker. Jo man klarar inte att lösa uppgiften och uppgiften i detta fall är att accepteras av allmänheten. Allmänheten förstår tex varför en jägare kan behöva en avståndsmätare för att korrekt veta avståndet till djuret, ett hjälpmedel som funkar till all jakt. Många jägare är fanatiskt mot detta hjälpmedel och jag har sett otroliga mardrömscenarier målats upp om detta användande av avståndsmätare. Ett hjälpmedel som gillas av allmänheten som sagt. Förstår du vart jag vill komma.
Publicerat Augusti 12, 201510 yr MadDog, Förstår vad du menar men vill nog påstå att allmogejakten till stor del är ett blott ett minne. Teknikfientlighet är en annan sak och här måste jag halvt som halvt pudla och ge dig rätt. Men samtidigt ser jag det enormt mycket troligare att vi kan få förbundsstyrelsen att svänga om det vi "bekämpar" är teknikfientliga jägare än om de känner att de riskerar allmogeromantiken.
Publicerat Augusti 12, 201510 yr MadMike Det gör de inte. Men de tror att de gör det t.ex. genom att leka bror duktig och lägga löjliga begränsningar på utseende på vapen...
Publicerat Augusti 12, 201510 yr Läge för ny tråd om vi ska diskutera detta så vi inte sabbar denna. /Mike Absolut. Avvaktar dock i frågan. Det kan ha hänt en grej....
Publicerat Augusti 12, 201510 yr http://jagareforbundet.se/aktuellt/forbundsnyheter/2015/08/forbundets-arbete-gav-resultat/ I denna artikel får man intrycket att SJF, Skytteorganisationerna och länsman är rörande eniga. SJF driver jägarnas vapenfrågor dagligen och på alla nivåer... Kanske lite överdrivet, men det speglar ändå inte vad man läser här? Kanske lite många superlativ i artikeln kanske?
Publicerat Augusti 12, 201510 yr http://jagareforbundet.se/aktuellt/forbundsnyheter/2015/08/forbundets-arbete-gav-resultat/ I denna artikel får man intrycket att SJF, Skytteorganisationerna och länsman är rörande eniga. SJF driver jägarnas vapenfrågor dagligen och på alla nivåer... Kanske lite överdrivet, men det speglar ändå inte vad man läser här? Kanske lite många superlativ i artikeln kanske? Det är så man mår illa.
Publicerat Augusti 12, 201510 yr Tänk vd bra det hade varit om man haft samma engagemang för de som vill ha nått annat än "traditionella jaktvapen"...... /T
Publicerat Augusti 12, 201510 yr Man kan ju hoppas att de som ansvarar för programmet på SVT gjort en sökning på SJF och vapen så borde dom sett den här tråden. Kan nog hitta ett eller annat att diskutera. /M
Publicerat Augusti 12, 201510 yr Det känns lite som när allehanda terrorgrupper tar på sig ansvaret när ett plan kraschar... Eller det fantastiska svamlandet från Ingvar Carlsson om socialdemokratins roll i framgångarna i schlager-em och inom ishockeyn. Jag tror att SJF var fyra på bollen här och att de nu försöker skryta till sig initiativet i vapendebatten. Nu får vi veta hur bra det är med de fina kontakterna med polisväsendet... Är det någon som tror att SJFs arbete med denna fråga har gett mer tyngd än stormen av JO-anmälningar från privatpersoner? Jag är mycket skeptisk...
Publicerat Augusti 12, 201510 yr Det känns lite som när allehanda terrorgrupper tar på sig ansvaret när ett plan kraschar... Eller det fantastiska svamlandet från Ingvar Carlsson om socialdemokratins roll i framgångarna i schlager-em och inom ishockeyn. Jag tror att SJF var fyra på bollen här och att de nu försöker skryta till sig initiativet i vapendebatten. Nu får vi veta hur bra det är med de fina kontakterna med polisväsendet... Är det någon som tror att SJFs arbete med denna fråga har gett mer tyngd än stormen av JO-anmälningar från privatpersoner? Jag är mycket skeptisk... Ja, ja - låt dom hålla på. Jag kommer då inte att sluta försöka hålla tryck på förbundet i alla fall. Där är väldigt mycket förbundet har att stå till svars för hur de än vänder och vrider på frågan. /T
Publicerat Augusti 13, 201510 yr http://jagareforbundet.se/aktuellt/forbundsnyheter/2015/08/forbundets-arbete-gav-resultat/ I denna artikel får man intrycket att SJF, Skytteorganisationerna och länsman är rörande eniga. SJF driver jägarnas vapenfrågor dagligen och på alla nivåer... Kanske lite överdrivet, men det speglar ändå inte vad man läser här? Kanske lite många superlativ i artikeln kanske? Från Kim Jong Ils sekreterare?
Publicerat Augusti 13, 201510 yr Vet ni vad jag faktiskt finner absolut mest tragiskt i den här jävla soppan? Kolla på "mest gillade inlägg" så hittar ni ett inlägg av undertecknad - just det inlägget borde ha varit det absolut mest hatade. "Vapenpolicyn är inget som engarerar våra medlemmar" lär en potentat från förbundet uttalat i förra veckan. Knack, knack - är det något hemma i kraniet? /T
Publicerat Augusti 13, 201510 yr "1 Mars 2017 skall slutredovisning ske" Det är snabba grabbar . Då kan dom söla i 1.5 år till.....inslaget i svt i morse var totalt menlöst...en orgie i ordbajseri. /Mike
Publicerat Augusti 13, 201510 yr Jag känner ett par konsulter i förändringsledning som skulle få såväl SJF och PM att tillstyrka eldkastare och truppminor om de fick till 2017 på sig :-)
Publicerat Augusti 13, 201510 yr Eldkastare för röjning av sly, vore bra att ha. Men truppmina är totalt nono. Däremot en försvarsladdning för att skydda sig mot attackerande harar och dyligt...
Publicerat Augusti 13, 201510 yr "Vapenpolicyn är inget som engarerar våra medlemmar" lär en potentat från förbundet uttalat i förra veckan. Knack, knack - är det något hemma i kraniet? /T Luskat lite i detta och jag tror inte potentaten har fel, för det stora flertalet som har jakten som nr 1 bryr sig inte ett smack om detta. Däremot, om de beryktade mailen ser dagens ljus och visar sig vara så ofördelaktiga som antytts så kan det nog röra en smula på sig.
Publicerat Augusti 13, 201510 yr Detta är en populär post. Luskat lite i detta och jag tror inte potentaten har fel, för det stora flertalet som har jakten som nr 1 bryr sig inte ett smack om detta. Däremot, om de beryktade mailen ser dagens ljus och visar sig vara så ofördelaktiga som antytts så kan det nog röra en smula på sig. Jag var och sköt med en kille igår och det började illa, när 1640n togs ut ur fodralet var den laddad med fyra jaktpatroner ( av olika sort) . Blotta synen av bössan gjorde att jag måste göra plocka isär den och göra ren den. Den var skitig vill jag lova och kolven var sprucken inuti. Där kan vi snacka att jakten är nr1 i prio över vapnet på riktigt. Denne medlem bryr sig inte om vapenpolicyn det är helt riktigt. Han kommer heller aldrig att drabbas då hans utrustning i sjfs ögon säkert är så nära perfekt som det går, en riktig jägare helt helt enkelt. Han pyntar varje år och sitter på älgpass och är tyst. Som du säger så kanske lite jävliga mail (finns det någon som tror att dom försvunnit på riktigt förresten) skulle få honom att höja på ögonbrynen men inte mer då det är tvång att vara med i sjf i hans lag. Skillnaden kommer när han får välja själv.
Publicerat Augusti 13, 201510 yr Möjligen att bilden av den typiske medlemmen är den trogen, tysta och solidariske medlemmen. Men jag är ganska övertygad om att det inte är den fokusgrupper som gäller för SJFs strategier.. Medvetna eller omedvetna..
Publicerat Augusti 13, 201510 yr Möjligen att bilden av den typiske medlemmen är den trogen, tysta och solidariske medlemmen. Men jag är ganska övertygad om att det inte är den fokusgrupper som gäller för SJFs strategier.. Medvetna eller omedvetna.. Jag håller med, dom kommer ju att vara kvar vad dom än hittar hittar på för tok. Tanken är ju att bli fler inte mindre i antal så nog vill dom ha en så bred focusgrupp som möjligt. Dock kan man väl säga att det går sådär, vissa focusgrupper kan nog vara svårflörtade. Den gruppen jag tillhör som jaktfanatiker med stort intresse av vapen samt tävlingsskytt kanske behöver lite bättre strategier för att bli medlem igen.
Publicerat Augusti 13, 201510 yr Den gamla generationen som inte bryr sig om SJF's fiasko är borta ut leken på inte allt för många år. Men det är tråkigt om SJF tillsammans med PM fortsätter som de gör nu, då hinner det hända saker som inte går att få ogjort.
Publicerat Augusti 13, 201510 yr Författare Detta är en populär post. Det jag har funderat på i den här debatten är att SJF sitter på två stolar. På den ena stolen är de SJF och skall representera sina medlemmar, och inget annat. Det i sig är helt kurant. På den andra stolen har SJF det allmänna uppdraget och det är här som jag inte är helt bekväm med upplägget för nu representerar de HELA den svenska jägarkåren - men säger sig bara lyssna på sina medlemmars intressen, och på så sätt undviker den stora massans klagomål. (denna tråden är ju ett tydligt rätt stort sådant.) Är detta egentligen kurant? Har man ett statligt uppdrag så skall man väl ändå föra allas talan och inte bara sin egen? Detta innebär ju att alla vi som är missnöjda och hoppar av SJF har då ännu mindre chans att få igenom våra krav... Sen satte även jag kaffet i halsen när jag läste häromdagen att SJF minsann var de som hade "fixat" så att PM skulle fixa sin trasiga licenshantering... Jag skulle vilja påstå att SJF har haft extremt lite att göra med detta och att det är helt andra intressen som har drivit dessa klagomålen genom ett antal anmälningar och högljutt klagande!
Publicerat Augusti 13, 201510 yr Allmogejakten som ni surrar om måhända är det SJF brinner för, men det är inte huvudorsaken att de gör som de gör. De ligger med RPS för pga makt, inget annat. Har de RPS goda öga så känner de att de värnar om sin makt ställning som remissinstans och allmänna uppdrag etc etc. Därför blir de en nyttig idiot marionettdocka som RPS naturligtvis utnyttjar. Madog: Mailen har inte försvunnit, det krävs bara att någon krigar för att få ut dem.