Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förbud mot AI AX 338LM?

Featured Replies

Publicerat

Vad det gäller PMs svårigheter med att klara sitt uppdrag att utfärda licenser i rimlig tid har Thorsell själv uttalat sig om att det tar ca en halvtimme att

handlägga en licens. Hämtade en licens personligen för några år sedan, då tog det inte 10minuter för handläggaren att skriva ut den från att hon hade

min ansökan i handen. Ok, låt oss säga 30 min då dom har ett nytt datasystem. Då det trillar in ca 60000 ärenden om året så blir det 30000 timmar. Man jobbar ca 2000 timmar om året så det skulle teoretiskt sett innebära att femton handläggare skulle täcka behovet. Nu har dom ju också andra viktiga uppgifter att sköta som vapenpass, demonstrationstillstånd och att lägga ner skjutbanor. Säg att det tar halva arbetstiden, då är det ändå bara 30 årsarbetare. Inbildar mig att det finns betydligt mer personal än så som jobbar på tillståndsenheterna.

• Svar 1,5k
  • Visningar 133,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Följande är skickat till debatt@svensktjakt.se:   Det kom ett inbetalningskort i posten i dag. På 600 kronor. Inte mycket kan tyckas, men vad får jag som medlem för pengarna?   Jo – ett förbund so

• Hade inte jakt varit roligt så hade vi aldrig lagt ner hela vårt liv i det som vi gör i dag! Det i meningen här ovan som jaktmotståndarna frenetiskt förnekar är att med jakt så menar vi inte momentet

• Ibland blir ivern att såga förbundet lite för stor och man väljer att sortera ut den information som passar ens världsbild. Om ni läser ovan i denna tråd.. bara tre-fyra inlägg upp.. så skriver Outdoo

Posted Images

Publicerat

Sedan ska de handlägga ALLA som ska in i Sverige med ett vapen - det ska ju deklareras vid gränsen. Det är därför Malmö går på knäna, för var kommer alla danskarna och tyskarna in i landet? Jo, via Trelleborg eller Malmö......

Det som däremot förånar mig är att man varje år blir lika förvånad över att tyskarna och danskarna kommer hit. Det borde man väl lärt sig vid det här laget?

/T

Publicerat

Agendan är solklar om man bara sätter sig ner och funderar en stund,jägarnas focus på vapen,moderna vapen och vapenteknik och utveckling skall bekämpas,det kommer sluta med att vi endast får licens på brytvapen och konventionella repeterstudsare med 60-90 graders öppningsvinkel på slutstycket resterande år allmogejakten får finnas,sportskyttet kommer bekämpas fullständigt alla dicipliner.

Sjf är överspelat i detta även om dom gör en pudel....det är för sent att vända skeppet nu.

det enda som kan rädda vår fortsatta verksamhet är ett ingripande på regeringsnivå,hur nu det ska gå till.

/Mike

Publicerat

.............

det enda som kan rädda vår fortsatta verksamhet är ett ingripande på regeringsnivå,hur nu det ska gå till.

/Mike

Med den sittande regeringen ser jag det som en utopi.......

/T

Publicerat

Med den sittande regeringen ser jag det som en utopi.......

/T

Oppositionen är ju inte mycket att hänga i granen den heller. För den delen har vi ingen opposition, vi kan väl säga så här istället.

Med dagens ryggradslösa politiker är det en utopi.

Publicerat

Oppositionen är ju inte mycket att hänga i granen den heller. För den delen har vi ingen opposition, vi kan väl säga så här istället.

Med dagens ryggradslösa politiker är det en utopi.

Opposition har vi ingen om man inte räknar SD som opposition.

För resten av riksdagen är det ju så "if it ain't broken, don't fix it" som är den gällande dogmen i de flesta frågor som inte rör politiska skiljelinjer. Och då är det väl jätte bra att man kan låta SJF sköta så mycket som möjligt. Det är ju en win-win för alla parter.

/T

Publicerat

Förstår att sjf vill mota olle i grind

Trassla in vapen bakvägen på en jaktlicens för att det är enklaste sättet att få licens på vissa vapen som inte hör hemma i jakten

Det är en jävla frihet som jägare vi

har att välja "nästan" vad vi vill

Kanske skulle sjf styra upp mer vad vi får använda likt pistolskytteförbundet?

Publicerat

Trassla in vapen bakvägen på en jaktlicens för att det är enklaste sättet att få licens på vissa vapen som inte hör hemma i jakten

Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig för att inte låta kort, men du kanske skulle sätta dig in i det som diskuteras innan du kommenterar? Av din kommentar står det klart att du inte har det. Delar av den diskussion du efterfrågat med din kommentar har redan snurrat flera varv i den här tråden. Den andra delen, din sista mening, orkar jag inte ens kommentera. Men jag hoppas på att någon annan tar sig tid att förklara hur det ligger till. Om inte så tar jag mig tid senare.

Publicerat

Nyfödd eller bara sjf-förtrollad?

Har du missat de senaste 10 åren inom licenhanteringen?

Om du nu gillar att bli helt styrd i vad du får och ej för ditt eget bästa bör du genast låta omyndigförklara dig själv, för det är just vad du efterfrågar. Vi som vill och kan tänka själva bör i första hand låtas gör adetta istället för att styras av några ryggdunkande politikers hjärnspöken.

Publicerat

Det existerar en del människor med ovanstående åsikt.

Oftast är dessa äldre män med intresse av älg- och harjakt, det existerar inte någon annan jakt i sinnevärlden, det räcker gott med de vapen som de jaktformerna kräver.

Tyvärr existerar det även en kader yngre personer som hyser samma inskränkta syn.......

Raggarö

Publicerat

Silvertip, läs tråden och sen kan du förklara vilken Olle du menar som ska motas.

Publicerat

Jisses Raggarö

Vilka sura miner när din uppfattning inte stämmer med min

Men jag förstår att sjf vill hålla rent på vapen som inte har något att tillföra jakten

Det har blivit en genväg att trassla in dom på jaktlicens tyvärr

Den här diskussionen är ett ickeproblem utanför en liten skara i en ankdamm för bpgra nördar mest

Publicerat

.

Publicerat

Jisses Raggarö

Vilka sura miner när din uppfattning inte stämmer med min

Men jag förstår att sjf vill hålla rent på vapen som inte har något att tillföra jakten

Det har blivit en genväg att trassla in dom på jaktlicens tyvärr

Den här diskussionen är ett ickeproblem utanför en liten skara i en ankdamm för bpgra nördar mest

Det skulle ju vara trevligt om du kunde utveckla din åsikt lite.

Vilka är dessa vapen och vilka attribut är det som skulle göra dem olämpliga för jakt?

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

Publicerat

Silvertip,

Absolut inga sura miner, jag har mött "din sort" för länge för att fortfarande uppröras.

Jag har genom åren blivit idiotförklarad för:

För hög förstoring på kikarsikte...

Parallaxjustering

Konstiga kalibrera

Benstöd

Kolvkamshöjare

Jakt på långa håll

Jakt och jaktformer som inte existerar i Sverige

Osv, osv, osv

Jag ser inte vapen som ett problem utan som ett verktyg att utföra en hobby, jakt och skytte. Eftersom det existerar ett flertal olika jaktformer och ett flertal skyttediscipliner kommer en del av oss skyttar och jägare ha olika behov av verktyg. Jag har jagat med Ruger mini-14 och med AIAX-liknande vapen, vart och ett av vapnen passade tillfället och djuren dog.

Raggarö

Publicerat

Silvertip

Jag beklagar att du fick lite taskiga kommentarer. Men en berättigad fråga är vilka vapen du syftar på att inte tillföra jakten något och med vilken erfarenhet i ryggen du drar den slutsatsen. Det är en stor skillnad på att som jag själv välja bort allt vad halvautomat heter för att de inte tillför mig och min jakt något mer än fler saker som kan krångla samt att de potentiellt kan ligga högre upp på önskelistan för terrorister osv, och på att försöka tvinga på andra människor samma värderingar.

Publicerat

Tja

Spektaktulära vapen drar till sig fel sorts människorvså enkelt är det

Sen är det tokfel att dom går in på jaklicens

Bra att det stramas åt

Förekom en tråd med 20 skottsmag till browning halvautomat.Tillför drt något till jakten?

Publicerat

Tja

Bra att det stramas åt

Förekom en tråd med 20 skottsmag till browning halvautomat.Tillför drt något till jakten?

Det är väl kutym att man svarar på en direkt fråga istället för att komma med sina egna fördomar ang vapen och dess ägare?

Återigen, vilka vapen är det du syftar på och vilka attribut är det som gör dessa olämpliga för jakt?

För att utveckla det ytterligare, vilka är dessa människor?

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

Publicerat

.

Publicerat

Tja

Bra att det stramas åt

Eftersom jag nu använt både AIAX-liknande vapen samt Ruger Mini-14 så är jag "fel sorts människa".......

Jag som har gått omkring i villfarelsen att jag är en sund laglydig människa, nu känns det plötsligt tungt.

Mig veterligen får man inte jaga med 20-skottsmagasin så de tillför inget till jakten.

Raggarö

Publicerat

Kerberos

Det vet du också att peka ut vilka vapen som är olämpliga för att få licens på är ogörligt

Lika lite som att definera när en sportbil blir en sportbil

Raggarö jag sa inte att ALLA människor är fel sorts människor

Du hör säkert till undantagen det är jag övertygad om

Du fattar säkert meningen det är jag säker på

Publicerat

Silvertip...jag gissar att de du avser som "fel sorts människor" inte är så intresserad att lägga de pengar som bössan i trådens rubrik betingar (vet du vad den kostar!?). Däremot kanske den typen av människor hellre köper en billig Rem 700 med sladdrig plaststock i jaktutförande...och sedan pimpar den med några av de taktiska prylar som finns i överflöd till Rem 700...såväl billiga som dyra. Förstår du min poäng? :-) 'Förbudet' är missriktat och verkningslöst på många olika sätt :-/

Och där fick jag mig en släng av sleven också,så då kan vi konstatera att om inte Raggarö är fel sorts människa så är jag det...ja ja jag är säkert en dålig och hemsk jägare.

/Mike

Publicerat

Jagat med Mini14 har jag också gjort med framgång.

/Mike

post-240-0-49710600-1440272354_thumb.jpg