Publicerat December 24, 200718 yr lycka till TB! då måste ju jag slå både dig och vakjägaren! blir fan så svårt. låt tävlingen börja!
Publicerat December 24, 200718 yr Flyttar snacket hit. Vad jag gör när jag vakar. I år har jag skjutit räv alla gånger utom den sista nu när jag tänkte släppa räven närmre och den stack. Skulle gissa att jag har lika många rävar som timmar i kojan , kanske ett par timmar till. Första året jag börja vaka räv , sköt jag ingen ! (på vak) Andra året blev det tre. (med hagel) Sen har det bara blivit fler å fler för varje år. (kula) Att det blir mer rävar varje år hänger väl ihop med att intresset att vaka ökar och att revir rävarna hela tiden blir bort skjutna.
Publicerat December 24, 200718 yr Hajar inte att ni pallar att sitta...jag skulle ruttna efter max en timme tror jag.. Heder år er att ni orkar och har intresset
Publicerat December 24, 200718 yr Författare Då verkar du ha lite mer lycka än vad jag har! Förra året satt jag närmare 200timmar i min koja. Resulterade i 3 skjuta och 4 bom :o! I år har jag väl kanske suttit 40-50 timmar. 7 rävar skjutna. Förra året satt jag nästan varenda natt fast det inte hade varit någon räv där. Man tänkte väl " han var inte här igår så han kommer väl inatt" Det har jag slutat med nu! Sitter nu ungefär 1gång i veckan och det har bara blivit dövak 2 gånger! Ju fler rävar man skjuter desto fler kommer det in! Revirrävarna måste bort! //"TB"
Publicerat December 24, 200718 yr Då verkar du ha lite mer lycka än vad jag har! Förra året satt jag närmare 200timmar i min koja. Resulterade i 3 skjuta och 4 bom :o! I år har jag väl kanske suttit 40-50 timmar. 7 rävar skjutna.Förra året satt jag nästan varenda natt fast det inte hade varit någon räv där. Man tänkte väl " han var inte här igår så han kommer väl inatt" Det har jag slutat med nu! Sitter nu ungefär 1gång i veckan och det har bara blivit dövak 2 gånger! Ju fler rävar man skjuter desto fler kommer det in! Revirrävarna måste bort! //"TB" Va ?? Ju mer rävar man skjuter ju fler kommer in !!!!!! Va i helvete !!! Vill man ha bort rävarna på marken så skall man alltså inte skjuta dom ??? För då får man in flera..?? Hänger inte riktigt med här :
Publicerat December 24, 200718 yr Författare Tycker själv detta är krångligt ;D Vet inte om det jag pratar om nu är bullshit men pratar efter mina egna erfarenheter nu! Jag började åtla för 3 år sen i en kohage. Började inte jaga vid den förrän nu i år. Blev 3 rävar skjuta dom första 2 gångerna. Troligtvis revirrävar. Efter dom 3 rävarna fanns inte ett enda rävspår på åteln under en vekca. Strax efter det kom det nya rävar in. Man skjuter dom och det dröjer inte många dagar innan det kommer in nya på åteln. Det verkar som om rävarna ska ta över dom redan skjutna rävarnas revir men till slut kommer det in rävar från alla möjliga håll. Rävarna har svårt att ta över reviret då det finns så många individer på det området. Blir Oordning i området och rävarna väller in ;D! Tror jag ska vara tyst!! ;D //"TB"
Publicerat December 24, 200718 yr Tycker själv detta är krångligt ;DVet inte om det jag pratar om nu är bullshit men pratar efter mina egna erfarenheter nu! Jag började åtla för 3 år sen i en kohage. Började inte jaga vid den förrän nu i år. Blev 3 rävar skjuta dom första 2 gångerna. Troligtvis revirrävar. Efter dom 3 rävarna fanns inte ett enda rävspår på åteln under en vekca. Strax efter det kom det nya rävar in. Man skjuter dom och det dröjer inte många dagar innan det kommer in nya på åteln. Det verkar som om rävarna ska ta över dom redan skjutna rävarnas revir men till slut kommer det in rävar från alla möjliga håll. Rävarna har svårt att ta över reviret då det finns så många individer på det området. Blir Oordning i området och rävarna väller in ;D! Tror jag ska vara tyst!! ;D //"TB" Är nog inte helt fel iaktagelse tror iaf jag
Publicerat December 24, 200718 yr självklart ligger det en hel del logik i ämnet. jag tror att det stämmer bra att revirrävarna skjuts bort, då törs nya individer gå in i reviret och gå på åteln, och ett bra revir är ju eftertraktan så självklart vill många rävar dit.
Publicerat December 25, 200718 yr Visst är det som TB säger! När en revirräv skjuts så tar det enligt den forskning jag läst ca 2 dagar innan en ny räv tagit över reviret.
Publicerat December 25, 200718 yr det var kortare tid än vad jag trodde! hur går det för keybone med rävjakten? här hemma har snön töat bort så det ser inte ljust ut kan jag säga, dåligt jaktväder överlag just nu, typiskt när man blivit ledig >
Publicerat December 25, 200718 yr det var kortare tid än vad jag trodde! hur går det för keybone med rävjakten? här hemma har snön töat bort så det ser inte ljust ut kan jag säga, dåligt jaktväder överlag just nu, typiskt när man blivit ledig > Går segt för min del då jag inte haft nån snö av värde! :'( Så 15 st står jag kvar på... Men var sjukt nära i Lördags, taxen o terriern gjorde det mesta rätt men jag skötte mig inte riktigt, men men, långt kvar av säsongen än...
Publicerat December 25, 200718 yr Jamen hallå...ingen som kan svara på frågan om det är så att man får mer räv om man skjuter rävar.. Blir ju lixom ingen ide då.. på mindre marker menar jag 8)
Publicerat December 25, 200718 yr Klart det är bra att skjuta räv. Revir rävarna torde ju veta bäst vart det finns harar och var getterna brukar föda upp sina kid.?! Sen om man skjuter många rävar gör det ju nytta över större område , vilket borde gynna invandringen av nya harar eller rådjur . Att skjuta en eller två rävar kan väl mer ses som en punkt insats .!? Kom att tänka på ett gammalt ordspråk : Gammal räv vet bäst ! (därför ska den bort ;D) Men va f.n vet jag ! ;D
Publicerat December 25, 200718 yr Jamen hallå...ingen som kan svara på frågan om det är så att man får mer räv om man skjuter rävar..Blir ju lixom ingen ide då.. på mindre marker menar jag 8) Hmm, mer räv skulle jag nog inte påstå, men inte heller så mkt mindre om du inte lyckas väldigt bra vill säga, men o skjuta en eller två rävar gör ju inte direkt så stor skillnad. Om du skjuter en revirräv på ex. åtel så kommer dennes revir tas över, och den räven kan ju ex strövat omkring på markerna ändå, men tar nu över reviret om du förstår? Men har man en åtel så lockas ju det snabbt in nya rävar så klart, men det finns ju ändå inte obegränsat med räv, men det gäller ju att man lyckas bra om man ska märka nån skillnad tror jag! Mickel hade väl sett en minskning på räv på sina marker tyckte jag han snackade om, jag har däremot inte sett det på mina, men då är inte direkt alla grannlag så seriösa med rävjakten! Och sen antar jag att det måste va bra o få bort dom äldre (?) och kanske skickligare revirrävarna på markerna, o få in lite dumma ungrävar ;D Mvh Rasmus
Publicerat December 25, 200718 yr Känns lixom som så att en död räv är en död räv... Tror ni att skall man få till det bra så måste alla grannar skjuta lika ..annars ge fan i det ur viltvårds synpunkt ?? Kommer dra detta till sin slutspets tills jag får ett bra svar.... Tycker ni svammlar litet om målet !!!! ;D ;D ;D
Publicerat December 25, 200718 yr Tycker ni svammlar litet om målet !!!! ;D ;D ;D Kan ha med din promille att göra ;D ;D Läs igen i morgon ! ;D ;D
Publicerat December 25, 200718 yr Känns lixom som så att en död räv är en död räv...Tror ni att skall man få till det bra så måste alla grannar skjuta lika ..annars ge fan i det ur viltvårds synpunkt ?? Kommer dra detta till sin slutspets tills jag får ett bra svar.... Tycker ni svammlar litet om målet !!!! ;D ;D ;D Svaren är väl som så...att frågar du tio st jägare så får du 11 st olika svar. ..för då du frågat den sista så har redan den första ändrat sig. ;D
Publicerat December 25, 200718 yr Svaren är väl som så...att frågar du tio st jägare så får du 11 st olika svar. ..för då du frågat den sista så har redan den första ändrat sig. ;D Vad tror du då foxkiller? Du har ju skjutit mer rävar än dom flesta andra Att det inte spelar någon roll om man skjuter några även om inte grannarna gör det tror jag inte, men skillnaden är inte så stor, men som sagt, det finns inte obegränsat med räv, men man ska inte tro bara för att man sköt en på marken kommer det ingen ny förrän nästa år :
Publicerat December 25, 200718 yr Vad tror du då foxkiller? Du har ju skjutit mer rävar än dom flesta andra Att det inte spelar någon roll om man skjuter några även om inte grannarna gör det tror jag inte, men skillnaden är inte så stor, men som sagt, det finns inte obegränsat med räv, men man ska inte tro bara för att man sköt en på marken kommer det ingen ny förrän nästa år : På mina marker verkar det inte spela så stor roll hur mycket jag skjuter...efter en tid kommer det in nya från grannmarkerna.Och som jag ser och har sett så är det sorkåren och skabben som betyder mest... om och hur mycket räv vi har på våra marker. :- Och frågar man dom äldre rävjägarna här så säger dom bara som så..."skjut alla rävar du ser för det kommer in nya efter ett tag "...själv tror jag ändå att om alla gjorde likadant ( i hela landet) så då hade vi inte så många rävar kvar. :-
Publicerat December 26, 200718 yr Så kan det ju vara.. Men jag är skeptisk att det är lika rävjägartätt i hela landet så du behöver nog inte vara orolig
Publicerat December 26, 200718 yr Nog tror jag att man kan påverka rävstammen om man gör det på ett större område.Några bekanta till mig höll igång och snarade drygt 60 rävar under en säsong och jag sköt själv x antal detta år...plus det andra jägare oxå sköt.Detta skedde på ett större område och nog tycker jag att rävstammen påverkades ett par år efter detta.Men sker bara denna typ av jakt på ett mindre område så tror jag i längden inte att stammen påverkas.Men så tror jag att det är med nästan alla våra viltarter.
Publicerat December 26, 200718 yr Gick ut en snabbis i natt. Kl 01:00 kom en räv springande på 150m ,en av de största rävar jag sett. Tittar i kikaren igen kl 01:20 då står det en räv ca 70m framför mig och glor i mot åteln. Precis när jag börjar sikta in på räven sticker den. > Satt kvar till kl 02:00 , skulle upp kl 07:00 och jaga rådjur.