Publicerat September 19, 201411 yr Författare Köpespizzor, sallad o en pilsner. 2xKebab o en Hawaii till frun. Ja, men vad fick du då?
Publicerat September 19, 201411 yr Mojitos.... Blev lite kyckling utan tillbehör när jag kom hem... skinnet var godast.
Publicerat September 20, 201411 yr Grillade revben.Hemmagjord päresallad, Spetsad med mycket vitlök och avlång paprika. En blir rent salig!!!
Publicerat September 20, 201411 yr Författare Fyndade en färsk laxsida för facila 69:-/kg, det som inte hamnade i frysen (för senare gravning) steks i afton i rejält med smör och inmundigas med kokpärer och en kallsås.
Publicerat September 20, 201411 yr Grillar makrill imorgon, därefter kok av fläsklägg i plural, till rotmos och ärtsoppa.
Publicerat September 20, 201411 yr Vad gott i pratar, pojkar! Lax hos Qvarnhill och makrill hos sidelock.... Jag saknar bästkusten.. Själv micrade jag liv i köttfärssåsvsom jag hittade i frysen. Spaghetti till den, såklart. Ska göra en djupdykning i frysen och se om man kan hitta något mer spännande till middag imorgon...
Publicerat September 21, 201411 yr Författare Få kanske anser detta vara dugligt som söndagsmiddag, men inte jag... Makaronipudding med mycket både lök och rökt sidfläsk i!
Publicerat September 21, 201411 yr Way ahead of you Qvarnhill, falukorv i ugn med massor av ost och senap, runt denna tärnad potatis med olja och örtsalt. Sallad på kål, gurka och tomat från odlingen. Knackat några ungtuppar som blir till något trevligt framöver.
Publicerat September 21, 201411 yr Jag hittade en fläskytterfile i frysen igår. Den ligger i en ugnsfast form ihop med morot, rödlök och stekt bacon. Hällde fettet från pannan över och hällde på en skvätt fanta exotic... vet inte om det funkar, men det återstår att ta reda på... Har täckt det hela med folie och ska in i ca 150° tills den är klar. Är inte så bra på det här med matlagning så det blir "trial and error"-teknik...
Publicerat September 21, 201411 yr Författare Way ahead of you Qvarnhill, falukorv i ugn med massor av ost och senap, runt denna tärnad potatis med olja och örtsalt. Sallad på kål, gurka och tomat från odlingen. Knackat några ungtuppar som blir till något trevligt framöver. Coq au vin kanske? Förresten... Jag hade också en massa riven ost på minmakkispudding, så dä så!
Publicerat September 21, 201411 yr Absolut inte, ungtupp blir till något i stek/grill-väg. Tupp i vin göres på äldre djur av båda kön då dessa kräver långkok.
Publicerat September 21, 201411 yr Författare Absolut inte, ungtupp blir till något i stek/grill-väg. Tupp i vin göres på äldre djur av båda kön då dessa kräver långkok. Tänkte på "fast food" varianten! Förr kunde man få tag på kapuner, de funkade fint till vintuppen! Appropå "vintupp" så är den alla dagar, oavsett typ av tupp, garanterat bättre än den finska varianten... Med reservation för stavningen, Kalakokko! På svenska "fisktupp" som är typ en megabulle fylld med allehanda fiskar...
Publicerat September 21, 201411 yr Pyttipanna på blandade kyl- och frysfynd. Dags att äts ur frysen inför säsongen. BTW så blev det köttsoppa med Qvarnhills ostklimp till lunch. Smakade kalas. Ungarna tyckte klimp var intressant som ord och företeelse. Nästa gång ska jag prova kokt klimp på mjöl, modell gnocci.
Publicerat September 21, 201411 yr Tänkte på "fast food" varianten! Förr kunde man få tag på kapuner, de funkade fint till vintuppen! Appropå "vintupp" så är den alla dagar, oavsett typ av tupp, garanterat bättre än den finska varianten... Med reservation för stavningen, Kalakokko! På svenska "fisktupp" som är typ en megabulle fylld med allehanda fiskar... Får jag tag på en kapun-uppfödare så kommer vederbörande få det jobbigt, där går gränsen för vad man gör i djuruppfödning.
Publicerat September 21, 201411 yr Tänkte på "fast food" varianten! Förr kunde man få tag på kapuner, de funkade fint till vintuppen! Appropå "vintupp" så är den alla dagar, oavsett typ av tupp, garanterat bättre än den finska varianten... Med reservation för stavningen, Kalakokko! På svenska "fisktupp" som är typ en megabulle fylld med allehanda fiskar... Det har jag ätit i Kuopio, en bulle av grovt mjöl, råg skulle jag tro, fylld med orensad fisk med maginnehållet kvar, intressant och ovanligt men gott.... nä.
Publicerat September 21, 201411 yr Det har jag ätit i Kuopio, en bulle av grovt mjöl, råg skulle jag tro, fylld med orensad fisk med maginnehållet kvar, intressant och ovanligt men gott.... nä. Frågan som dyker upp i mitt huvud är: Hur går tänket när man kommer på tanken att skapa en sån rätt??
Publicerat September 21, 201411 yr Ingen aning, men kanske nåt från forna tider. Jag hade hund i karantän där uppe och de kanske ville visa vad som var från sämre tider.
Publicerat September 23, 201411 yr Författare Goda grannar är guld värt, bjuder dom på stekt fläsk, potatis och löksås en tisdagsmiddag ja, då är dom dubbelt guld värda!
Publicerat September 24, 201411 yr Ugnsstekt äkta fjällröding fiskade uppe i Gällivare fjällvärld av samer, potatis, smör, tunnbröd o mjölk. Ugnsstekningen står jag för. Mmmmmmmmmm!