Publicerat Oktober 9, 201411 yr Förberedde en kastrull med dillkött igår. Skall ätas idag. Jag tyckte inte jag fick tillräckligt med dillsmak. Första gången jag lagar detta (skitungarna börjar bli stora så nu får dom äta det som serveras). Smakade mest socker och ättika..? Får se om jag kan rädda den i eftermiddag...
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Författare Förberedde en kastrull med dillkött igår. Skall ätas idag. Jag tyckte inte jag fick tillräckligt med dillsmak. Första gången jag lagar detta (skitungarna börjar bli stora så nu får dom äta det som serveras). Smakade mest socker och ättika..? Får se om jag kan rädda den i eftermiddag... Kokar man köttet med dillstjälkarna och tillsätter den hackade dillen "det sista man gör" och inte låter den koka så brukar den goda smaken sitta där. Lilte lika med ättikan, den tenderar att koka bort så jag tillsätter den sedan allt kokat den tid det ska. Hur som... Dillkött är kungligt gott!
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Förberedde en kastrull med dillkött igår. Skall ätas idag. Jag tyckte inte jag fick tillräckligt med dillsmak. Första gången jag lagar detta (skitungarna börjar bli stora så nu får dom äta det som serveras). Smakade mest socker och ättika..? Får se om jag kan rädda den i eftermiddag... Föreslår att du sjuder hackade dillstjälkar i lite vatten några minuter och rör ner i dillköttet, lite i taget och smakar av. Då slipper du riskera att dillköttet spricker, kokar sönder eller att ättikan kokar bort.
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Hur saltar du torsken?Förlåt att det tog sån tid, Jag varvar torskfilé och salt i en bunke och låter det stå över natten i kylskåpet Nån timme innan de kokas sköljer jag av dom lite lätt och lägger dom i vattenbad så de får vattnas av nån timme innan de kokas.
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Igår till middag (repris idag till lunch): Lasagn, lammfärsbaserad med mkt chili.
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Förlåt att det tog sån tid, Jag varvar torskfilé och salt i en bunke och låter det stå över natten i kylskåpet Nån timme innan de kokas sköljer jag av dom lite lätt och lägger dom i vattenbad så de får vattnas av nån timme innan de kokas. Kan tipsa om att lägga fisken i mjölk istället så motverkar man albuminutfällning dvs klumpar av koagulerat protein som kan sitta på torken / flyta runt. Minst 20 min behöver den ligga i mjölk.
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Tack för tipsen om torsken. Här blir det rotmos och fläsklägg idag, tyckte det var bra mat i ösregnet.
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Författare Spätta, stekt potatis och remouladesås... På en Ålandsbåt!
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Spätta, stekt potatis och remouladesås... På en Ålandsbåt! m/s Eckerö?
Publicerat Oktober 10, 201411 yr Japp!Var ombord i 2mån på praktik när jag studerade på Åland, gött käk ombord!
Publicerat Oktober 10, 201411 yr Författare Var ombord i 2mån på praktik när jag studerade på Åland, gött käk ombord! Japp... Å gooood dricka!
Publicerat Oktober 10, 201411 yr Författare Idag blir det helt igenom hemlagad pytt i panna med rödbetor och stekt ägg. Sköljer ner med ett par skarppilsner och ett par dragnaglar!
Publicerat Oktober 10, 201411 yr Idag blev det and som vi sköt i tisdags. Ungarna tyckte att det var kul att ta vara m och ta ut brösten och direkt ner i pannan. De slukad and o ratade pajen. Rödrosa and m bara salt o peppar, västerbottenpaj och sötsur gurksallad.
Publicerat Oktober 11, 201411 yr Lite, jag- har -inte -varit- och- handlat -mat i dag. Blandade i Ajvar i nötfärsen och stekte biffar (lite mer salt nästa gång). En rotfruktslåda på det som fanns i kylen. Sås?? Löksmör. Lite kaninmat(sallad) bredvid. Godkänt? Ja, det blev det. Som sagt, lite mer salt i färsen nästa gång,så blir det pricken över I:et.
Publicerat Oktober 11, 201411 yr Lite, jag- har -inte -varit- och- handlat -mat i dag. Blandade i Ajvar i nötfärsen och stekte biffar (lite mer salt nästa gång). En rotfruktslåda på det som fanns i kylen. Sås?? Löksmör. Lite kaninmat(sallad) bredvid. Godkänt? Ja, det blev det. Som sagt, lite mer salt i färsen nästa gång,så blir det pricken över I:et. Det låter som att du tar på höft bara o inte anv. några mått alls. Då kan det bli som det bli. Frun är likadan men hon har lärt sig på äldre dagar att mått är bra ibland så att det blir någotsånär rätt pepprat el. saltat. Det sista som man slår i av kryddor är finjustering så att det blir bra.
Publicerat Oktober 11, 201411 yr Det låter som att du tar på höft bara o inte anv. några mått alls. Då kan det bli som det bli. Frun är likadan men hon har lärt sig på äldre dagar att mått är bra ibland så att det blir någotsånär rätt pepprat el. saltat. Det sista som man slår i av kryddor är finjustering så att det blir bra. Japp, det får bli vad det blir. Jag har kokböcker.............till prydnad Det ser onekligen lite "smart" ut, där de står och samlar damm.
Publicerat Oktober 11, 201411 yr Författare Det låter som att du tar på höft bara o inte anv. några mått alls. Då kan det bli som det bli. Frun är likadan men hon har lärt sig på äldre dagar att mått är bra ibland så att det blir någotsånär rätt pepprat el. saltat. Det sista som man slår i av kryddor är finjustering så att det blir bra. Man får vara lite "wild & crazy", måtten "en nypa" och "en skvätt" funkar kanon! Hade tagit fram en älgstek som skulle ätas idag men den får vänta tills i morr'n, en kompis ringde och ville ha hjälp att flytta ett torn i elfte timmen och som tack för det blir det middag borta i afton. Vet att han skjuter en hel del duvor så med minsta tur blir det duvbröst till förrätt i alla fall!
Publicerat Oktober 11, 201411 yr Författare Japp, det får bli vad det blir. Jag har kokböcker.............till prydnad Det ser onekligen lite "smart" ut, där de står och samlar damm. Har för mig att Sverige ligger högt i listan på flest sålda kokböcker, samtidigt som folk lyxrenoverar sina kök för fantasibelopp för att sedan äta lunch ute varje dag och värma en Gorbys i micron till middag... Liiite galet är det allt!
Publicerat Oktober 11, 201411 yr Har för mig att Sverige ligger högt i listan på flest sålda kokböcker, samtidigt som folk lyxrenoverar sina kök för fantasibelopp för att sedan äta lunch ute varje dag och värma en Gorbys i micron till middag... Liiite galet är det allt! Så klockren som det kan bli. Inte förvånad, med omtanke hur mycket kok/stek/bak/ mästerkockar det finns på TV. Själv en bästa dräng/piga!!!
Publicerat Oktober 11, 201411 yr Japp, det får bli vad det blir. Jag har kokböcker.............till prydnad Det ser onekligen lite "smart" ut, där de står och samlar damm. Fy 17 för mat som är för salt el. pepprig. Det är inte gott, snarare vidrigt.
Publicerat Oktober 11, 201411 yr Man får vara lite "wild & crazy", måtten "en nypa" och "en skvätt" funkar kanon! Hade tagit fram en älgstek som skulle ätas idag men den får vänta tills i morr'n, en kompis ringde och ville ha hjälp att flytta ett torn i elfte timmen och som tack för det blir det middag borta i afton. Vet att han skjuter en hel del duvor så med minsta tur blir det duvbröst till förrätt i alla fall! Ja, men grunden är viktigast tycker jag med salt o peppar o sedan kan man prova sig fram med lite annat.