Publicerat Januari 9, 201511 yr Du blev alltså först med att fråga. Det är en soppa (morot, palsternacka, rotselleri, purjo, vitkål och högrev använder jag) som man tillsätter potatisbitar i. Vanligen äter man soppan som en egen rätt och lapskaus gör man på resterna av soppan. Och då skär man ner rå (skalad) potatis ( det går åt massor!) i soppan och låter dem kokas mjuk (det tar sin tid...) i den. Den här soppan är inte en tunn soppa utan det är bara så att det blir väska över grönsakerna och köttet (rensat och mindre bitar). När lapskausen är klar är den fast. Serveras gärna med lingonsylt (tyttebär ) och hårt tunnbröd med smör. Och mjölk... Maten ska ha mycket smak. Buljong är god smaktillsats.... Bra och mycket mat till en låg peng Norsk husmanskost.
Publicerat Januari 9, 201511 yr Vanlig jävla köttsoppa då. Bland det bästa som finns. Det börjar som typ det iaf. Gott är det iaf. Här i Sverige har jag aldrig varit med om den blandningen. Här är det antingen grönsakssoppa ( utan vitkål och kött), köttsoppa ( också utan vitkål) eller kålsoppa ( utan kött och grönsaker)... I Norge kallas den fersksuppe. Antar att det är för att den är gjord på färska råvaror... Vissa har i kålrot och potatis direkt i soppkoket, men det gör inte jag. En smaksak bara.
Publicerat Januari 10, 201511 yr Författare kålsoppa ( utan kött och grönsaker)... Näe, kålsoppa ska det ju vara frikadeller i!
Publicerat Januari 10, 201511 yr Författare Laxgratäng de luxe idag d.v.s lax förstås, räkor och musslor under ett ljuvligt, silkeslent, vackert och smakfullt täcke av saffranssås. Serveras med kokpärer och kokta gröna ärtor. Man äter ju en hel del också med ögonen och jag lovar att tallriken blir färgrik, vacker och inbjudande.
Publicerat Januari 10, 201511 yr Lerhummer från Kattegatts hjärta. Broder Mike vet vilka läckerheter som gömmer sig i djupet här.
Publicerat Januari 10, 201511 yr Författare 3 seafood på raken... Fler än jag som inte haft riktig lycka på Dianas stigar!?
Publicerat Januari 10, 201511 yr Är inte mkt för efterrätter men den här var sällsynt god: Roy Fares recept på friterade äppel/kanel/calvadosfyllda rullar (Tänk vårrullar med nämnd fyllning) och hemgjord vanlijglass. Gav en glassmaskin med kompressor till min fru. Den är jag väldigt förtjust i också. Skippade kolasåsen som var till receptet och gjorde mer av fyllningssåsen med kanel o calva att hälla över anrättningen. Nu koma. Påminner om apfelstrudel men mkt bättre.
Publicerat Januari 10, 201511 yr Är inte mkt för efterrätter men den här var sällsynt god: Roy Fares recept på friterade äppel/kanel/calvadosfyllda rullar (Tänk vårrullar med nämnd fyllning) och hemgjord vanlijglass. Gav en glassmaskin med kompressor till min fru. Den är jag väldigt förtjust i också. Skippade kolasåsen som var till receptet och gjorde mer av fyllningssåsen med kanel o calva att hälla över anrättningen. Nu koma. Påminner om apfelstrudel men mkt bättre. Det mesta med äpple och kanel brukar vara gott..
Publicerat Januari 11, 201511 yr Jag har en bit oxfilé kvar sen igår så nu blir det en bookmaker toast idag!:-)
Publicerat Januari 11, 201511 yr Författare Dovkalvstek, kokt potatis, kokt grönsaksblandning, svartvinbärsgelé och gräddsås.
Publicerat Januari 11, 201511 yr Stekt skinksnitsel kryddad med kebabkrydda, allkrydda och ingefära och klyftpotatis. Hällde skyn över köttet och efterstekte potatisen i stekpannan för mer smak. Har glömt handla så grönsakerna saknas än. Hoppas komma ihåg att handla imorgon. Gott blev det iaf.
Publicerat Januari 12, 201511 yr Idag blev det enkelt och snabbt: 2 Vetetortillas, mellanstora, på plåt med ; Hot tacosås, strimlad falukorv från Netto (JM, tror jag det hette, mycket smak och lågt pris), lite finstrimlad purjo från frysen, riven ost från samma frys och toppade det hela med lite pizzakryddor. 5 min mitt i ugnen ca 200°. Funkade finfint!
Publicerat Januari 13, 201511 yr Gryta på älgkalvkött och trattkantareller med potatis givetvis och en skysås.
Publicerat Januari 13, 201511 yr Älgrostbiff kastad förbi stekpannan och sen serverad med rostade rotfrukter.