Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dagens rätt

Featured Replies

Publicerat

Du blev alltså först med att fråga. ;)

Det är en soppa (morot, palsternacka, rotselleri, purjo, vitkål och högrev använder jag) som man tillsätter potatisbitar i. Vanligen äter man soppan som en egen rätt och lapskaus gör man på resterna av soppan. Och då skär man ner rå (skalad) potatis ( det går åt massor!) i soppan och låter dem kokas mjuk (det tar sin tid...) i den. Den här soppan är inte en tunn soppa utan det är bara så att det blir väska över grönsakerna och köttet (rensat och mindre bitar). När lapskausen är klar är den fast. Serveras gärna med lingonsylt (tyttebär ;)) och hårt tunnbröd med smör. Och mjölk...

Maten ska ha mycket smak. Buljong är god smaktillsats.... :) Bra och mycket mat till en låg peng :)

Norsk husmanskost. :)

• Svar 9,7k
  • Visningar 1,3m
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Islänningen
    Islänningen

Putin's middag i veckan....

• Ikväll blev det bränd vildsvinsfilè med hemmagjord potatissallad.

• OK, inte dagens, dagens men väl förberedelse för onsdagens dagens då trettio man, passkyttar/hundförare, ska utfodras på en sörmländsk drevjakt. Preppar 8 mufflonbogar idag, i morr'n blir det en musti

Posted Images

Publicerat

Vanlig jävla köttsoppa då. :biggrin:

Bland det bästa som finns. :)

Publicerat

Vanlig jävla köttsoppa då. :biggrin:

Bland det bästa som finns. :)

Det börjar som typ det iaf. Gott är det iaf. :)

Här i Sverige har jag aldrig varit med om den blandningen. Här är det antingen grönsakssoppa ( utan vitkål och kött), köttsoppa ( också utan vitkål) eller kålsoppa ( utan kött och grönsaker)... I Norge kallas den fersksuppe. Antar att det är för att den är gjord på färska råvaror... ;) Vissa har i kålrot och potatis direkt i soppkoket, men det gör inte jag. En smaksak bara. :)

Publicerat
  • Författare

kålsoppa ( utan kött och grönsaker)... 

Näe, kålsoppa ska det ju vara frikadeller i!

Publicerat
  • Författare

Laxgratäng de luxe idag d.v.s lax förstås, räkor och musslor under ett ljuvligt, silkeslent, vackert och smakfullt täcke av saffranssås. Serveras med kokpärer och kokta gröna ärtor. Man äter ju en hel del också med ögonen och jag lovar att tallriken blir färgrik, vacker och inbjudande.

Publicerat

Ugnsstekt äkta fjällröding, potatis, tunnbröd, smör o mjölk. :smile:

Publicerat

Lerhummer från Kattegatts hjärta. :)

Broder Mike vet vilka läckerheter som gömmer sig i djupet här. ;)

Publicerat
  • Författare

3 seafood på raken... Fler än jag som inte haft riktig lycka på Dianas stigar!?  :tongue:  :biggrin:  :happy:

Publicerat

2 pak glass och en 200gr chokladkaka :)

Mvh.

Publicerat

Mvh.

Gottergris! :thumbsup:  :tongue:

Publicerat

Älgkalvstek, potatis, gräddsås och saltgurka, heminlagd förståss.

Publicerat

Mvh.

Mums!! :)

Publicerat

Gottergris! :thumbsup:  :tongue:

Japp :)

Mvh.

Publicerat

Är inte mkt för efterrätter men den här var sällsynt god: Roy Fares recept på friterade äppel/kanel/calvadosfyllda rullar (Tänk vårrullar med nämnd fyllning) och hemgjord vanlijglass. Gav en glassmaskin med kompressor till min fru. Den är jag väldigt förtjust i också.

Skippade kolasåsen som var till receptet och gjorde mer av fyllningssåsen med kanel o calva att hälla över anrättningen.

Nu koma.

Påminner om apfelstrudel men mkt bättre.

Publicerat

Är inte mkt för efterrätter men den här var sällsynt god: Roy Fares recept på friterade äppel/kanel/calvadosfyllda rullar (Tänk vårrullar med nämnd fyllning) och hemgjord vanlijglass. Gav en glassmaskin med kompressor till min fru. Den är jag väldigt förtjust i också.

Skippade kolasåsen som var till receptet och gjorde mer av fyllningssåsen med kanel o calva att hälla över anrättningen.

Nu koma.

Påminner om apfelstrudel men mkt bättre.

Det mesta med äpple och kanel brukar vara gott.. :)

Publicerat

Jag har en bit oxfilé kvar sen igår så nu blir det en bookmaker toast idag!:-)

Publicerat
  • Författare

Dovkalvstek, kokt potatis, kokt grönsaksblandning, svartvinbärsgelé och gräddsås.

Publicerat

Stekt skinksnitsel kryddad med kebabkrydda, allkrydda och ingefära och klyftpotatis. Hällde skyn över köttet och efterstekte potatisen i stekpannan för mer smak. Har glömt handla så grönsakerna saknas än. Hoppas komma ihåg att handla imorgon. Gott blev det iaf. :)

Publicerat

Idag blev det enkelt och snabbt: 2 Vetetortillas, mellanstora, på plåt med ; Hot tacosås, strimlad falukorv från Netto (JM, tror jag det hette, mycket smak och lågt pris), lite finstrimlad purjo från frysen, riven ost från samma frys och toppade det hela med lite pizzakryddor. 5 min mitt i ugnen ca 200°. Funkade finfint! :)

Publicerat

Igår blev det plättar, jordgubbssylt, o äkta vaniljglass. :smile:

Publicerat

Gryta på älgkalvkött och trattkantareller med potatis givetvis och en skysås.

Publicerat
  • Författare

Hugos isterband å stuvad potatis idag!  :wub:

Publicerat

Älgrostbiff kastad förbi stekpannan och sen serverad med rostade rotfrukter. :)

Publicerat

Korv stroganoff, ris o div. grönsaker. :smile:

Publicerat

Stekt falukorv och fullkornsmakaroner.