Publicerat Januari 13, 201511 yr Är sjukskriven och lite veckovill. Fic därför för mig att det var onsdag igår. Så jag gjorde i ordning ärtsoppa som vi åt idag....
Publicerat Januari 13, 201511 yr Är sjukskriven och lite veckovill. Fic därför för mig att det var onsdag igår. Så jag gjorde i ordning ärtsoppa som vi åt idag.... Blir en låång vecka för dig då. Hm... Har en rimmad fläsklägg i frysen och ärtor i skåpet... Tror jag vet vad det blir till middag på torsdag. Lagom att koka den imorgon. Tack för tipset.
Publicerat Januari 13, 201511 yr Gryta på Rådjur kantareller Redd Med creme fraiche. Blev ägg nudlar till. S.
Publicerat Januari 15, 201511 yr Författare Hargryta. Det var väääldigt länge sedan man åt hare, inte så mycket så'n jakt... Men i morr'n ska vi släppa en Hamilton så med lite tur så!
Publicerat Januari 16, 201511 yr Vet inte vaf jag ska kalla dagen rätt, men jag gjorde någon liknande rollerburger. Nötfärs smaksatt med bl a kebabkrydda och grädde. Hällde ett par dl grädde i pannan efter stekningen och smakade av med salt och peppar och piffade upp såsen med en dasch röda vinbärsbgele... Till detta lite grönsaker, kokt potatis och smörgåsgurka. Det hela sköljdes ner med Icas pärondryck med ciderkaraktär Light. Mycket god! Dessert - kaffe med ett par ljuvliga bitar Romerska bågar till...
Publicerat Januari 16, 201511 yr Författare Fick bli pasta idag och gjorde en tomatsås med hygglig knuff i som jag pluttade ner frikadeller i och serverade hela rasket med nyriven parmesan.
Publicerat Januari 17, 201511 yr Fick en helsikes massa fisk av en norrman jag blivit bekant med. Har inte plats med någonting mer i frysen just nu. Torkad rökt torsk som lagts i vatten över dagen. Sedan kokats i vatten och serverats med potatis. Har aldrig smakat detta tidigare men det var absolut inte dåligt och nästa gång ska det stuvas morötter till. Det var en positiv upplevelse och konsistensen på fisken är något jag aldrig har känt tidigare hos kokt fisk. Hälleflundran ska sparas till högtidligare tillfällen och lutfisken är något jag överlåter till mamma med varm hand då hon är tokig i den.
Publicerat Januari 18, 201511 yr Stekt palt och snöskottning är en dålig kombination i synnerhet när palten förtärs före snöskottningen.
Publicerat Januari 18, 201511 yr Författare Stekt palt och snöskottning är en dålig kombination i synnerhet när palten förtärs före snöskottningen. Palt, oavsett när, var hur eller varför kan ALDRIG vara fel... Det är snöskottningen det är fel på, så det så!
Publicerat Januari 20, 201511 yr Gårdagens middag, knaperstekt Kalix siklöja med potatis och ett stänk citron. Mmmmm.
Publicerat Januari 20, 201511 yr Kålsoppa med rådjursfrikadeller denna dag. kålsoppa1.jpg Det där var lite spännade, hur gick du till väga?
Publicerat Januari 20, 201511 yr Författare Det där var lite spännade, hur gick du till väga? Finstrimlar vitkålen och bryner den lätt i smör och sirap, i med kryddnejlikor, kryddpeppar och lagerblad samt ett par kalvbuljongtärningar och en liter kokande vatten. När kålen är mjuk och fin så är det bara att plutta i småfrikadellerna av valfri färs. Frikadellsmeten är bara kryddad med salt och nymald vitpeppar.
Publicerat Januari 20, 201511 yr Finstrimlar vitkålen och bryner den lätt i smör och sirap, i med kryddnejlikor, kryddpeppar och lagerblad samt ett par kalvbuljongtärningar och en liter kokande vatten. När kålen är mjuk och fin så är det bara att plutta i småfrikadellerna av valfri färs. Frikadellsmeten är bara kryddad med salt och nymald vitpeppar. Ahh, typ flytade kålpudding. Gillar ju kålpudding och kåldolmar så detta borde vara funkis. Gjorde en laddning råfärs häromveckan så detta ska prövas.
Publicerat Januari 20, 201511 yr En kycklingpaj står i ugnen, till den blir det tzatziki och champignjonsallad.
Publicerat Januari 20, 201511 yr hemmagjord pytttipanna, stekt potatis med tärnad rökt julskinka och två dagsfärska ägg.