Publicerat Maj 28, 201511 yr Stekt strömming, mos å lingonsylt [emoji106] Blev lite strömming över så de ligger i ättikslag nu å göttar till sig [emoji108] Bra att du påminner, inlagd strömming hade jag helt glömt bort. Är ju gott som knark. Blir definitivt en laddning i helgen.
Publicerat Maj 29, 201511 yr Författare Hyggligt OK väder denna fredag, så... Dags att grilla! Marinerade skivor av picnicbog, potatissallad och en liten sallad på färsk vitkål. Vaniljglass och nykokt hjortronsylt till efterrätt! Hmm, ja... Å så floder av rödtjut förstås!
Publicerat Maj 29, 201511 yr Du får dricka vad du vill för mig. Har bara lagt märke till att det oftast står mjölk med när du skriver. Själv dricker jag väldigt lite till maten alls. Ibland inget. Är det mat med sting så blir det mer. För det mesta dricker jag vatten. Men visst är det godare med mjölk till pannkakor. Och till lasagne... Sedan stöder jag svenskt landsbruk o det borde flera göra för det håller på att försvinna. Varken du el. jag vill att vi ska importera mjölk, tror jag. Inte jag iaf. Kebab, pitabröd, sallad, gurka, tomater, dressing o lättöl till den som vill ha.
Publicerat Maj 29, 201511 yr Ids inte göra mat idag. Judt hemkommen och nu har det halkat ner två brysselkex (gjorde dom med citrussocker), en vaniljsnurra och kaffe (med mjölk ). Blir en baguette med ishavsröra, räkor och citron till kvällen.
Publicerat Maj 29, 201511 yr Och fett. Jag steker äggen i smör, har bregott på mackan, skär inte bort fettet på köttbitar... Här har jag kanske svaret på varför jag på kort tid har märk en väsentlig ökning av muskelstorleken på armarna
Publicerat Maj 29, 201511 yr Det är inte för du är singel då? Fettet hjälper smörjningen av lederna och näringsupptaget . och är förbannat gott.
Publicerat Maj 29, 201511 yr Det är inte för du är singel då? Fettet hjälper smörjningen av lederna och näringsupptaget . och är förbannat gott. Nä! Precis! Jag skär ytterst sällan bort fettranden på köttbitar. Fettet får ju köttet att smaka extra gott.
Publicerat Maj 30, 201511 yr Idag blev man bjuden på middag! Stekta kotletter med klyftpotatis, gräddsås på stekskyn och grönfoder. Gottigottgott! Såsen blev himmelsk! Tänk om jag kunde brås på min dotter där... Hon är en fena på att göra goda såser. Till dessert blev det kaffe och rester av eftermiddagens tårta.
Publicerat Maj 31, 201511 yr Potatis terin, rosépeppar sås och rådjurs ytterfile. Rödvin. Blev helt ok!
Publicerat Maj 31, 201511 yr Det blir rostade rotfrukter här och ett par stora fyllda rullader gjorda på det tunna vildsvinskött som motsvarar stekfläsket på ett tamsvin.
Publicerat Juni 2, 201511 yr Idag satt jag hemma så jag passade på att göra en tjälknöl av rostbiff. Efter en del testande av proceduren har jag nog kommit fram till att det blir bäst att köra på 100 grader och ha steken på stekgaller med med vatten på plåt under. Brukar köra rostbiff till 63 grader, då blir den röd/rosa utan att vara rå i konsistensen. Hur som helst så blev det gräddig portvinssås och kokpotatis till. Haricovertes och gelé.
Publicerat Juni 3, 201511 yr Lite smått och gott från salladsbaren på Willys. Basen blev kräftstjärtar. Smaklösa såna. Ska göra lite lasagnette sen, tänkte jag...
Publicerat Juni 4, 201511 yr Blev en stadig portion av lasagnetten jag gjorde igår. Tyckte den blev rätt tam på smak trots en hel del extra kryddning.
Publicerat Juni 6, 201511 yr Blir väl mat vad det lider, men idag blev frestelsen för stor och jag gjorde en liten laddning med söta, mjuka och fluffiga våfflor.... Med en dasch kardemumma i... Livsfarligt gott! Och som vanligt så går jag emot "normerna" för hur man äter våfflor... Jag bröt upp dom i hjärtan och la en klick hemgjord jordgubbs/rabarbermarmelad på varje. Sen så gjorde jag några med smör på... Dessutom äter jag dom efter att dom kallnat... Tror det inte blir lika gott på trista vanliga frasvåfflor...
Publicerat Juni 6, 201511 yr Lasange, rivna morötter m rivet äpple i, knäckebröd, smör o lättöl. Ingen mjölk idag??
Publicerat Juni 6, 201511 yr Köpte färskpotatis i veckan så jag gjorde potatissallad. Till detta hade jag burkskinka. Glömde grönsakerna... potatis, rödlök och persilja fick duga som grönfoder.