Publicerat Oktober 16, 201510 yr Kvinnomat- Grillad kyckling, grön pasta med kantareller i fetgrädde.
Publicerat Oktober 16, 201510 yr Fick en födelsedagsmiddag när jag fyllde 27 idag....! Älgfile med vitpepparsås, tärnad potatis och tryffelstuvad spetskål......![emoji3] [emoji106]
Publicerat Oktober 17, 201510 yr Författare Älgkalvfilé och en syndigt, syndig poatisgratäng! Inget vin till maten idag, det blev kanske lite mer än en slaktsup igår och gubben är gammal och orkar inte som förr... Å andra sidan så har jag ett fantastiskt kallvatten i kranen!
Publicerat Oktober 17, 201510 yr Älgkalvfilé och en syndigt, syndig poatisgratäng! Inget vin till maten idag, det blev kanske lite mer än en slaktsup igår och gubben är gammal och orkar inte som förr... Å andra sidan så har jag ett fantastiskt kallvatten i kranen! Du som är mycket för god mat har du provat att äta älghjärta stekt i ugn o inslaget i folie för att behålla köttsaften i hjärtat? Det fodrar mycket salt o andra kryddor men gott är det o riktigt mört kött. Filé är en överskattning jämfört med hjärtat men det har en speciell smak.
Publicerat Oktober 18, 201510 yr Författare Du som är mycket för god mat har du provat att äta älghjärta stekt i ugn o inslaget i folie för att behålla köttsaften i hjärtat? Det fodrar mycket salt o andra kryddor men gott är det o riktigt mört kött. Filé är en överskattning jämfört med hjärtat men det har en speciell smak. Har egentligen bara testat hjärta på två eller tre sätt, hjärtbiff som i receptet i den gamla "Jägarhustruns kokbok", men det var inget för mig. Har använt hjärta i hemlagad pölsa och pölsa är ju alltid gott. I min värld är det bästa rökt, rimmat älghjärta, det är sjukligt gott så båda hjärtana ligger nu i saltlake tillsammans med tungorna... Kokt, rimmad älgtunga är också sjukt gott!
Publicerat Oktober 18, 201510 yr just fan blev hemmagjorda hamburgare med älg och fläskfärs samt hembakt hamburgarbröd och mos likaså hemmagjort
Publicerat Oktober 18, 201510 yr Har egentligen bara testat hjärta på två eller tre sätt, hjärtbiff som i receptet i den gamla "Jägarhustruns kokbok", men det var inget för mig. Har använt hjärta i hemlagad pölsa och pölsa är ju alltid gott. I min värld är det bästa rökt, rimmat älghjärta, det är sjukligt gott så båda hjärtana ligger nu i saltlake tillsammans med tungorna... Kokt, rimmad älgtunga är också sjukt gott! Ok! Det finns många recept som man skulle vilja prova på men som man inte har tillgång till på ett el. annat sätt. Tunga är gott. Jag brukar ha det till pålägg. Torkat älghjärta är gott men man får dela det i mindre bitar så att det torkar ordentligt.
Publicerat Oktober 18, 201510 yr Kvinnomat- Grillad kyckling, grön pasta med kantareller i fetgrädde. Eh... hur kom du fram till att det där är "kvinnomat"? Undrar bara hur du tänkte där...
Publicerat Oktober 18, 201510 yr 1445107113681604058132.jpg och en öl Hm.... 3 av 5 bilder var suddiga och på bilden med ölen så skriver du EN och bilden visar TVÅ. Hur många öl blev det under tillagningen egentligen?
Publicerat Oktober 18, 201510 yr Här blev det lyxigt värre... stekt falukorv med fullkornsmakaroner och ketchup. Inte en grönsak i närheten. Blev istället kladdkaka (bakade den igår) med fruktsallad (även den gjord igår) och vispgrädde på det...
Publicerat Oktober 18, 201510 yr Som gästjägare första gången i jaktlaget så tog jag med mig 5l långkokt gulasch att spisa mellan såtarna. Gubbarna lade till och med grillkorven åt sidan en stund.
Publicerat Oktober 19, 201510 yr Kyckling i skivor, kryddade med allkrydda, chilipulver och ingefära. In i ugnen ihop med morotsstavar. En stadig skvätt grädde över det hela sista kvarten, några nypor mjöl för lite simmighet och sen en skvätt japansk soja. Basmataris till. Var inte svårt att få i sig...
Publicerat Oktober 20, 201510 yr Eh... hur kom du fram till att det där är "kvinnomat"? Undrar bara hur du tänkte där... Du vet, kyckling och pasta är det som kvinnor föredrar. Enligt någon statistik. ( även fisk låg i toppen). Om det är någon manlig deltagare som känner det samma angående favoritmat, så ta inte illa upp- goa medsyster.
Publicerat Oktober 20, 201510 yr En mustig och fin köttsoppa. Redd med lite mjöl och vatten för att göra den lite mer matig.
Publicerat Oktober 20, 201510 yr Du vet, kyckling och pasta är det som kvinnor föredrar. Enligt någon statistik. ( även fisk låg i toppen). Om det är någon manlig deltagare som känner det samma angående favoritmat, så ta inte illa upp- goa medsyster. Trodde du tänkte på att pastan var "grön"... Kyckling är gott! Pasta likaså, men jag föredrar dom om dom inte är i samma rätt... Skulle kunna äta pasta ofta om hälsan inte hade satt "p" för det... t ex spaghetti med smör och lite löksalt... suck...
Publicerat Oktober 20, 201510 yr Hm.... 3 av 5 bilder var suddiga och på bilden med ölen så skriver du EN och bilden visar TVÅ. Hur många öl blev det under tillagningen egentligen? öl dricker man TILL maten under tillredning något helt annat ;-)
Publicerat Oktober 20, 201510 yr öl dricker man TILL maten under tillredning något helt annat ;-) I vårt fall så läses ovanstående som rom och cola! /Mike
Publicerat Oktober 20, 201510 yr Ordinär vardags mat.... Men rätt ok ändå. Nässelsoppa med purjolök. Pepparbiffar av älginnanlår. Pärgratäng med ädelost. Sås med trattkantareller. Lite tillbehör, och en flaska rött Färdigt...
Publicerat Oktober 20, 201510 yr öl dricker man TILL maten under tillredning något helt annat ;-) Inte öl till mat... gärna före och efter, men inte till...
Publicerat Oktober 21, 201510 yr Ikväll blev det sjömansbiff på älgbog. Sista älgen från frysen ... Vilket är ok, för det kommer sådär 30kg nytt älgkött från slaktaren nästa vecka