Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dagens rätt

Featured Replies

Publicerat

Det var en stadig frukost... :D Imponerande att man kan få i sig så mastig mat till frukost... :blink: Men allt går nog om man bara är Flex... :lol:

Till MIDDAG blev det stekt potatis, bacon och överblivna prinskorvar. Och ett stekt ägg.

He he för mig fins det inge frukost.lunch.middag bara stora mängder med mat minst tre tim mellan rum har äntligen nått tresiffrigt på vågen igen :wub:

Mvh.

• Svar 9,7k
  • Visningar 1,3m
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Islänningen
    Islänningen

Putin's middag i veckan....

• Ikväll blev det bränd vildsvinsfilè med hemmagjord potatissallad.

• OK, inte dagens, dagens men väl förberedelse för onsdagens dagens då trettio man, passkyttar/hundförare, ska utfodras på en sörmländsk drevjakt. Preppar 8 mufflonbogar idag, i morr'n blir det en musti

Posted Images

Publicerat

He he för mig fins det inge frukost.lunch.middag bara stora mängder med mat minst tre tim mellan rum har äntligen nått tresiffrigt på vågen igen :wub:

Mvh.

Och en annan vill verkligen INTE få tresiffrigt på vågen!! :o:lol:

Publicerat
  • Författare

Tsss... Tresiffrigt var många år sedan man passerade! :rolleyes:

Experimenterade lite idag, behövde rensa kylen lite och donade ihop några;

Viltjärpar.

500 gr älgfärs

100 gr rimmad vildsvinsskinka

100 gr rökt vildsvinssida

1 medelstor gul lök

3 msk vispgrädde

2 msk finhackad persilja

salt, nymald vitpeppar och en nypa socker

Skär skinka och sidfläsk i minimala bitar, alltså tunnt och fint, gör likaledes med löken och bryn den lätt i stekpannan och blanda den väl med skinkan och sidfläsket. Blanda i älgfärsen och persiljan samt krydda, var försiktig med saltet då både skinkan och sidfläsket ger sälta samt tillsätt vispgrädden. Blanda lätt tills du får en jämn smet. Forma till järpar eller vilken form du föredrar och stek sedan i smör på medelvarm värme tills de fått fin färg, slå på ytterligare grädde och reducera till lämplig såskoncistens. Jag åt mina järpar med kokt potatis och svart vinbärsgele och lite råriven morot. Rik smak och riktig gott om jag får säga det själv!

Publicerat

Tsss... Tresiffrigt var många år sedan man passerade! :rolleyes:

Experimenterade lite idag, behövde rensa kylen lite och donade ihop några;

Viltjärpar.

500 gr älgfärs

100 gr rimmad vildsvinsskinka

100 gr rökt vildsvinssida

1 medelstor gul lök

3 msk vispgrädde

2 msk finhackad persilja

salt, nymald vitpeppar och en nypa socker

Skär skinka och sidfläsk i minimala bitar, alltså tunnt och fint, gör likaledes med löken och bryn den lätt i stekpannan och blanda den väl med skinkan och sidfläsket. Blanda i älgfärsen och persiljan samt krydda, var försiktig med saltet då både skinkan och sidfläsket ger sälta samt tillsätt vispgrädden. Blanda lätt tills du får en jämn smet. Forma till järpar eller vilken form du föredrar och stek sedan i smör på medelvarm värme tills de fått fin färg, slå på ytterligare grädde och reducera till lämplig såskoncistens. Jag åt mina järpar med kokt potatis och svart vinbärsgele och lite råriven morot. Rik smak och riktig gott om jag får säga det själv!

Inte så bra om man som kvinna bara är 164cm lång (borde heta hög...)och passerar tresiffrigt på vågen... :o Tack och lov så är jag inte i närheten ens. :)

Publicerat
  • Författare

Inte så bra om man som kvinna bara är 164cm lång (borde heta hög...)och passerar tresiffrigt på vågen... :o Tack och lov så är jag inte i närheten ens. :)

Nä, det är förstås skillnad om man är gubbe och nästan 2 meter!

Publicerat

Nä, det är förstås skillnad om man är gubbe och nästan 2 meter!

Hade jag varit ett par dm längre så hade nog min vikt varit helt ok. :rolleyes::D

I övrigt blev det en repris på gårdagens middag då det blev över igår. :)

Publicerat
  • Författare

Idag blir det kokt lunchkorv, kokt potatis och pepparrotssås. Hittade tyvärr ingen fin färsk (ja, eller hel i alla fall...) pepparrot på affären så jag får nöja mig med dendär färdigrivna, den har lite mindre bett tycker jag

Publicerat

Rotmos o köttkorv blev det idag.

/Christian

Publicerat

Hemmagjord älgskav m. gräddsås och kantareller, potatismos och grönsaker!:D

Publicerat

Idag blev det rester av Jansson och julskinka. :)

Publicerat
  • Författare

Resträtt här också, kvar av batchen Viltjärpar som idag fick umgås med råstekt potatis och kantarellsås på tallriken, det funkade det också.

Publicerat
  • Författare

Firar in det nya året med en finfin älglägg som transformeras till;

Osso Buco :wub:

För den som aldrig njutit denna italienska delikatess finns receptet här http://www.tasteline.com/recept/osso_buco Prova nå'n gång!

Publicerat
  • Författare

Dags för fisk!

Lättrimmad, stekt regnbågsfilé, kokt potatis och ett citron/dill-smör.

Publicerat

Dags för fisk!

Lättrimmad, stekt regnbågsfilé, kokt potatis och ett citron/dill-smör.

Det lät gott! :)

Själv hade jag lite oxfilé kvar som jag stekte lite lätt... Klyftpot och grönpepparsås till. Gott-gotti-gott-gott!

Publicerat
  • Författare

Det lät gott! :)

Mmmm... Det var faktiskt väldigt gott!

Publicerat

Igår blev det gams-stek till middag med klyftpotatis. Riktigt gott, sedan att det var egenskjuten gör ju aldrig saken sämre. ;)

Publicerat

Igår blev det gams-stek till middag med klyftpotatis. Riktigt gott, sedan att det var egenskjuten gör ju aldrig saken sämre. ;)

Vad är gams? Jag googlade och fick bara fram något som hade med matte att göra... :unsure: Någonting får mig att tänka på får, getter... vet dock inte varför.

Idag har det blivit en tjockis med bröd på tappen... än så länge.

Publicerat

Lammsadel med olika tillbehör idag. Bla en flaska rött inhandlad i Slovenien

Publicerat

Idag blir de 3-rätters med 2 jaktkamrater och deras sambos

Förrätt: Potatis och paprikasoppa med vitlökskrutonger

Varmrätt: Helstekt rådjurssadel som efteråt grattinerats med kantarellstuvning och västerbottensost. Till de Hasselbaksbotatis och grönsallad

Efterrätt: Angelicas Annanaspaj på en hallonspegel och lite kaffe och avec

Till detta några flasokr rött bla El Coto Rioja 2006 och så skulle gästerna ta med sej någon flaska. Och till de som inte dricker vin blir de Pilsner Urgell

Trevlig kväll detta :rolleyes:

Publicerat

Varmrätt: Helstekt rådjurssadel som efteråt grattinerats med kantarellstuvning och västerbottensost. Till de Hasselbaksbotatis och grönsallad

Låter mycket gott! Till vilken innertemp kör du sadeln?

Publicerat

lammjärpar kryddade med curry, kanel, vitlök & spiskummin i yoghurtsås med potatisgryta (tomat/curry) och basmatiris.

Publicerat

Jag har sprödbakad torsk i ugnen. Blir kokt potäta och gröna ärter till. Och knäckemacka med smör. :)

Publicerat

Låter mycket gott! Till vilken innertemp kör du sadeln?

Det är otroligt gött!!! :rolleyes: Då en i sällskapet är gravid och allt va de innebär så ska rött kött inte vara så nyttigt tydligen!? Så stekte jag de till 70 grader C och då var de genomstekt men inte välstekt och då jag hade lindat de med bacon och kletat på smör så var de fortfarande mycket safftigt och fint :wub: men hade det inte funnits en gravid som skulle äta hade jag nog laggt mej runt 65 grader C för att få en rosa och fin kärna :wub:

Publicerat

Tänkte försöka mig på att laga revbensspjäll idag. Glaserade med honung och ingefära. Youmie!

Publicerat
  • Författare

Tänkte försöka mig på att laga revbensspjäll idag. Glaserade med honung och ingefära. Youmie!

Mmmm... Efter karrén är nog de tjocka spjällen bästa styckningsdetaljen från gris och inte blir det sämre med honung och ingefära! Har du provat att glasera med äppelmos och lite kanel nå'n gång? Gott det också!